Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av David D »

dd88 skrev:
Ja man säger att det kommer finnas massor med bilar 2021, men vi får se. Är själv försiktigt optimistisk på den punkten.

Sen tycker jag personligen att priset är en rätt stor del av ”rätt bil”, och för att komma upp i ”80-90%” så skulle iaf jag vilja se ett par kombialternativ på marknaden. Är ju ett sjukt svagt utbud av elbilar på marknaden idag.
Håller med. Det skulle behöva finnas en eldriven V60 / eldriven 5-serie / 3-serie och liknande. Tror Tesla skulle äga marknaden om de kunde leverera Model Y nu.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av 12man »

Volkswagen worldwide juli -3.3% jämfört förra juli, trots +2% i kina

hittills i år -3.8% worldwide,

totalt 3,49 miljoner levererad fordon i år
ms 76132 "Eleamore"
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Lågkonjunkturen kommer. Bara hålla i sig....
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Walker »

Fredrik j skrev:
Lågkonjunkturen kommer. Bara hålla i sig....
Kraaaaax, kraaaaaax
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Walker »

David D skrev:
dd88 skrev:
Ja man säger att det kommer finnas massor med bilar 2021, men vi får se. Är själv försiktigt optimistisk på den punkten.

Sen tycker jag personligen att priset är en rätt stor del av ”rätt bil”, och för att komma upp i ”80-90%” så skulle iaf jag vilja se ett par kombialternativ på marknaden. Är ju ett sjukt svagt utbud av elbilar på marknaden idag.
Håller med. Det skulle behöva finnas en eldriven V60 / eldriven 5-serie / 3-serie och liknande. Tror Tesla skulle äga marknaden om de kunde leverera Model Y nu.
Äger inte tesla redan (elbils)marknaden? Med deras problem idag att leverera och serva nya kunder vore det en riktig skräckupplevelse om de skulle leverera fler bilar än de försöker idag! Hjäääääälp!!!!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Walker skrev:
Fredrik j skrev:
Lågkonjunkturen kommer. Bara hålla i sig....
Kraaaaax, kraaaaaax
Har man varit med om ett par så känner man.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Walker skrev:
David D skrev:
dd88 skrev:
Ja man säger att det kommer finnas massor med bilar 2021, men vi får se. Är själv försiktigt optimistisk på den punkten.

Sen tycker jag personligen att priset är en rätt stor del av ”rätt bil”, och för att komma upp i ”80-90%” så skulle iaf jag vilja se ett par kombialternativ på marknaden. Är ju ett sjukt svagt utbud av elbilar på marknaden idag.
Håller med. Det skulle behöva finnas en eldriven V60 / eldriven 5-serie / 3-serie och liknande. Tror Tesla skulle äga marknaden om de kunde leverera Model Y nu.
Äger inte tesla redan (elbils)marknaden? Med deras problem idag att leverera och serva nya kunder vore det en riktig skräckupplevelse om de skulle leverera fler bilar än de försöker idag! Hjäääääälp!!!!
Har tesla leveransproblem?
Jan-Erik Sebestyen
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 maj 2018 10:43

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

På tal om hur Tesla driver sin R&D jämfört med andra företag.



Speciellt 45:36 och framåt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Hur ska Europa kunna klara konkurrensen då en Tesla 3 kostar 159.000kr att bygga i USA och 20-30% mindre i Kina?

Om 2-3 år pratar Tesla om att de kommer med en 25.000 dollars bil, vem klarar konkurrensen av den?
Kul med din optimism, men Model 3 kostar betydligt mer att bygga än motsvarande 159k kr.
När Musk & co hade sin autonomy day sa han att kostnaden för att bygga en robotaxi borde vara ca 38k USD. Samtidigt sa han att en robotaxi ÄR en Model 3.
Deras billigaste Model 3 kostar ca 40k USD. De har samtidigt ASP på ca 50k USD och 20% marginal.
Dvs det kostar nog Tesla ungefär just 38k USD att bygga en Model 3, motsvarande 363k kr.
För exakt ett år sedan publicerades en artikel att en Tesla 3 kostar:
"Tesla's Model 3 can make a profit. This is the result of a German engineering service provider, who has a Model 3 disassembled to the last screw . The material and supply costs of the $ 35,000- $ 78,000 car are only around $ 18,000; In addition, according to the calculations of the burglars, which are the WirtschaftsWoche, about $ 10,000 in production costs per car."
https://www.wiwo.de/technologie/mobilit ... 25806.html

Men det finns en tumregel i branschen, att för varje gång man fördubblar volymen, så sjunker styckpriset med 25%.
Så har Tesla lyckats sänka tillverkningskostnaden med 25% på ett år?
Och 20% billigare ytterligare med tillverkning i kina?

Sandy Munro Talks About Tesla in China - Autoline After Hours 458


Intressant är att dieselbilar får en bilskatte höjning den 1 januari på 15-20.000kr för de första 3 åren.
Exempel:
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI SCR 4Motion
Skatt i dag: 6554kr
Ny skatt 11737kr
Skillnad: 5183kr

Detta innebär att fossilbils försäljningen tvärdör.
Inte nog med att fossilbilar har fått dramatiska skattehöjningar.
Nu kom Coronaviruset och sänker Europeisk bilindustri.

Det stora vinnaren verkar vara Kina.
De har kapacitet att leverera när det är grus i maskineriet för Europeiska biltillverkare.

20200319_014422.jpg

Det pratas om dramatisk ökad bilexport från Kina.

2 min in i filmen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Kinesiska bilföretag "räddar" nu Europa.
Nu skickar dom ansiktsmasker, för att bli hjältar.
Börjar folk köpa kinesiska bilar av ren tacksamhet?
Den kinesiska fordonskoncernen Geely, som äger Volvo Cars, har erbjudit sig att skicka skyddsutrustning till Sverige. 
För två månader sedan gick hjälpsändningen i omvänd riktning.
Geely Sweden har redan överlämnat över 2.000 ansiktsmasker till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och mycket mer är på gång.
https://www.di.se/nyheter/geely-atergal ... ktsmasker/


Lite intressant är att det är inte Trumps USA som kommer med hjälp när det är kris, utan Kina.

"China leadership" kommer vi höra mer av.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Kinesiska bilföretag "räddar" nu Europa.
Nu skickar dom ansiktsmasker, för att bli hjältar.
Börjar folk köpa kinesiska bilar av ren tacksamhet?
Den kinesiska fordonskoncernen Geely, som äger Volvo Cars, har erbjudit sig att skicka skyddsutrustning till Sverige. 
För två månader sedan gick hjälpsändningen i omvänd riktning.
Geely Sweden har redan överlämnat över 2.000 ansiktsmasker till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och mycket mer är på gång.
https://www.di.se/nyheter/geely-atergal ... ktsmasker/


Lite intressant är att det är inte Trumps USA som kommer med hjälp när det är kris, utan Kina.

"China leadership" kommer vi höra mer av.
Dags att ta fram gissningarna att det var kineserna som startade det hela?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Kinesiska bilföretag "räddar" nu Europa.
Nu skickar dom ansiktsmasker, för att bli hjältar.
Börjar folk köpa kinesiska bilar av ren tacksamhet?
Den kinesiska fordonskoncernen Geely, som äger Volvo Cars, har erbjudit sig att skicka skyddsutrustning till Sverige. 
För två månader sedan gick hjälpsändningen i omvänd riktning.
Geely Sweden har redan överlämnat över 2.000 ansiktsmasker till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och mycket mer är på gång.
https://www.di.se/nyheter/geely-atergal ... ktsmasker/


Lite intressant är att det är inte Trumps USA som kommer med hjälp när det är kris, utan Kina.

"China leadership" kommer vi höra mer av.
Dags att ta fram gissningarna att det var kineserna som startade det hela?
Jag tror inte kineserna startade det hela.
Men helt klart tror jag att de kommer vinnande ur detta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av metchristian »

Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Kinesiska bilföretag "räddar" nu Europa.
Nu skickar dom ansiktsmasker, för att bli hjältar.
Börjar folk köpa kinesiska bilar av ren tacksamhet?
Den kinesiska fordonskoncernen Geely, som äger Volvo Cars, har erbjudit sig att skicka skyddsutrustning till Sverige. 
För två månader sedan gick hjälpsändningen i omvänd riktning.
Geely Sweden har redan överlämnat över 2.000 ansiktsmasker till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och mycket mer är på gång.
https://www.di.se/nyheter/geely-atergal ... ktsmasker/


Lite intressant är att det är inte Trumps USA som kommer med hjälp när det är kris, utan Kina.

"China leadership" kommer vi höra mer av.
Dags att ta fram gissningarna att det var kineserna som startade det hela?
Jag tror inte kineserna startade det hela.
Men helt klart tror jag att de kommer vinnande ur detta.
Det är ju från kina det hela startade ju!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:

"China leadership" kommer vi höra mer av.
Det är jag ganska säker på också... Det kommer inte vara något trevligt tror jag...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

"China leadership" kommer vi höra mer av.
Det är jag ganska säker på också... Det kommer inte vara något trevligt tror jag...
Kina är smarta och har en långsiktig plan.
Svenska medier har redan fått känna på kinesiska intressen.
Kina vill bestämma.

Tyvärr är övriga världen svag och oense.
Trump skjuter sig i foten hela tiden, och "tvingar" andra länder i händerna på Kina.

Och Europa vittrar sönder med tex Brexit.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jerker »

Kina, USA och Ryssland har i grunden samma ambitioner: Dominera världen. Verktygen är ideologi, vapenmakt och ekonomi. Just nu går det rätt bra för Kina, sämre för USA och Ryssland flåsar långt efter. Det är ju lite jobbigt för oss som gillar demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet att Kina skiter i detta och samtidigt har en ekonomi som går som tåget och allt fler i landet når upp till drägliga levnadsvillkor (om man bortser från de tre ovan nämnda).

USA har ju fortfarande ledartröjan, men frågan är hur länge de klarar det med en pajas vid rodret. Lite jobbigt att det inte finns nån stormakt längre som åtminstone har en normalstörd ledare.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av frippe »

Jerker skrev:
Kina, USA och Ryssland har i grunden samma ambitioner: Dominera världen. Verktygen är ideologi, vapenmakt och ekonomi. Just nu går det rätt bra för Kina, sämre för USA och Ryssland flåsar långt efter. Det är ju lite jobbigt för oss som gillar demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet att Kina skiter i detta och samtidigt har en ekonomi som går som tåget och allt fler i landet når upp till drägliga levnadsvillkor (om man bortser från de tre ovan nämnda).

USA har ju fortfarande ledartröjan, men frågan är hur länge de klarar det med en pajas vid rodret. Lite jobbigt att det inte finns nån stormakt längre som åtminstone har en normalstörd ledare.
Och, någonstans finns Indien med i ekvationen. De har inte ambitionen som Kina har, men möjligheten och befolkningsmängden till det.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Kina, USA och Ryssland har i grunden samma ambitioner: Dominera världen. Verktygen är ideologi, vapenmakt och ekonomi. Just nu går det rätt bra för Kina, sämre för USA och Ryssland flåsar långt efter. Det är ju lite jobbigt för oss som gillar demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet att Kina skiter i detta och samtidigt har en ekonomi som går som tåget och allt fler i landet når upp till drägliga levnadsvillkor (om man bortser från de tre ovan nämnda).

USA har ju fortfarande ledartröjan, men frågan är hur länge de klarar det med en pajas vid rodret. Lite jobbigt att det inte finns nån stormakt längre som åtminstone har en normalstörd ledare.

Kan bara hålla med.

När Tesla kom med en revolutionerande elbil 2012 så borde Europeisk bilindustri satsat 100% på elbilar.
Så de hade volymer av bra och billiga elbil är framme 2015.

De gjorde man inte, istället satsade VW på "Clean diesel ".
Måste vara ett av världens sämsta beslut.
Bara dieselböterna ligger på över 310 miljarder kr.
Och tydligen så kanske det blir ytterligare 40 miljarder i dieselböter under 2020.

Tänk om alla dessa pengar satsats på elbilar?

Har svårt att tro att Tesla ska gå i konkurs när de har gigantiska fördelar mot fossilbilstillverkarna.

Ford och GM betalar ca 30-40 miljarder varje år till sina aktieägare.
Ford och GM betalar ca 30-40 miljarder varje år till reklam.
Fiat Chysler betalar ca 20 miljarder i utsläppsrätter till Tesla.
Vet inte hur många miljarder Ford och GM betalar i utsläppsrätter till Tesla.

Munro säger att tex Ford och GM är illa ute eftersom ekonomerna styr, inte teknikerna.
Munro hatar "cheap" istället för "make money".
"Billig" är inte bättre än marknaden bästa produkt.

Nokia sålde mobiler för 200 dollar, Apple för 700 dollar.
Ändå försvann Nokia.
Och Apple har idag en majoritet av vinsten i mobilbranschen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Så hårt slår nya utsläppsreglerna: ”Mindre märken kommer försvinna”

Under nästa år skärper EU utsläppsgränsen för koldioxid till 95 gram per kilometer. Ett tufft mål för samtliga biltillverkare, elektrifiering är ett måste – annars väntar miljardböter
https://www.vibilagare.se/reportage/sa- ... -forsvinna


Prishöjningar på exempelvis 76.900kr för fossilbilar
är att vänta nästa år då utsläppsböterna slår igenom.

Mindre märken kommer att försvinna.
Lada är redan borta från EU marknaden.

Fossilbilen är död.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:

Fossilbilen är död.
Laddhybrider som huvudsakligen går på bensin går väl att sälja utan böter. Det kommer ju snabbt bli vad som säljer i europa. Den rena elbilen blir ouppnåelig för dom flesta.
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Headline »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:

Fossilbilen är död.
Laddhybrider som huvudsakligen går på bensin går väl att sälja utan böter. Det kommer ju snabbt bli vad som säljer i europa. Den rena elbilen blir ouppnåelig för dom flesta.
Ja just nu klarar rätt typ av hybrider sig under gränsen för CO2-böter och ger bonus. Gissar att fossilbilstillverkarna kommer trycka ut plugin-hybrider för allt vad de är värda.

Fossilbilen lever, i form av plugin-hybrid.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Verdi

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Så hårt slår nya utsläppsreglerna: ”Mindre märken kommer försvinna”

Under nästa år skärper EU utsläppsgränsen för koldioxid till 95 gram per kilometer. Ett tufft mål för samtliga biltillverkare, elektrifiering är ett måste – annars väntar miljardböter
https://www.vibilagare.se/reportage/sa- ... -forsvinna


Prishöjningar på exempelvis 76.900kr för fossilbilar
är att vänta nästa år då utsläppsböterna slår igenom.

Mindre märken kommer att försvinna.
Lada är redan borta från EU marknaden.

Fossilbilen är död.
Det tror jag är en prematur sak att säga. Jag tror elbilar får max 30-40% av marknaden och då bara i vissa västeuropeiska länder. I andra länder i Östeuropa, Sydamerika, Ryssland osv kanske elbilar kan nå 5-10%.

Jag tror det blir för krångligt med laddplatser och med elnätet för att det ska gå att få en högre andel.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7064
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Jag tror det blir för krångligt med laddplatser och med elnätet för att det ska gå att få en högre andel.
Fast laddplatser är ju varken särskilt dyrt eller krångligt, och elnätet kommer ju med tämligen små insatser klara belastningen utan problem, det är ju i princip alla experter ense om.

I mitt garage sätter Aimo Park "as we speak" upp 11kW laddplats på varje parkering (kanske 150 platser), vi är f.n. två Teslor och kanske ett halvdussin hybrider som utnyttjar de fyra gamla schuko-platserna.

Jag går dagligen förbi tre laddgator i Stockholm, dom är i princip aldrig belagda till mer än 1/3.

Jag tror detta kommer att vara ett icke-problem inom kort.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Jag tror det blir för krångligt med laddplatser och med elnätet för att det ska gå att få en högre andel.
Fast laddplatser är ju varken särskilt dyrt eller krångligt, och elnätet kommer ju med tämligen små insatser klara belastningen utan problem, det är ju i princip alla experter ense om.

I mitt garage sätter Aimo Park "as we speak" upp 11kW laddplats på varje parkering (kanske 150 platser), vi är f.n. två Teslor och kanske ett halvdussin hybrider som utnyttjar de fyra gamla schuko-platserna.

Jag går dagligen förbi tre laddgator i Stockholm, dom är i princip aldrig belagda till mer än 1/3.

Jag tror detta kommer att vara ett icke-problem inom kort.

/fth
Ja, men hur ser det ut i Budapest? I Prag? I Rio de Janeiro? New Delhi? Kapstaden? Dallas? Moskva? Sydney? Nairobi? Kairo? Bangkok?

Det kommer ta vääldigt lång tid innan fossilbilar slutar säljas. I land efter land kommer dessutom klimatskeptiska nationalister till makten. USA, Brasilien, Ungern, Polen...

Att laddgator i Sverige idag är sparsamt använda är väl inte så konstigt. Vi har väl 1-2% elbilar... Samt ett stabilt och pålitligt elnät samt folk som har råd att köpa nya dyra elbilar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7064
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Ja, men hur ser det ut i Budapest? I Prag? I Rio de Janeiro? New Delhi? Kapstaden? Dallas? Moskva? Sydney? Nairobi? Kairo? Bangkok?
Jo, det är ju sant, man blir "hemmablind" ;)

Små, billiga elbilar, som kanske inte ens skulle godkännas på vår marknad, tror jag dock kommer kunna ha en stor effekt på flera av de platser du nämnde.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar