Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
Dessutom om Tesla har bästa tekniken, lägsta batterikostnaden, lägsta tillverkningskostnaden,
snabbaste ökningstakten.
Frågan är då varför Model 3 i dagsläget är så pass dyr? Model 3 SR+ har 15-20% mindre batteri än till exempel Kona och e-Niro. Ändå kostar den i den mest barskrapade versionen 100-150 kkr mer än dessa. Jag förstår att den har större skärm, bättre prestanda och mer avancerade system för förarassistans, men med tanke på att batteriet är den enskilt största kostnaden i en elbil tycker jag det är märkligt att Tesla, trots det höga priset, verkar ha svårt att göra vinst på den. Hur kommer det sig? Tanken var ju att gigafactory bland annat genom skaleffekter skulle ge Tesla ett kostnadsmässigt försprång jämtemot andra tillverkare, så antingen borde bilarna vara billigare än konkurrenternas eller marginalerna skyhöga.

Än så länge finns det inget som tyder på det senare. SR verkar de inte ens vilja sälja och anledningen att de började sälja SR+ i Europa var väl mest för att efterfrågan på LR började avta. Är min fråga kanske felställd? Kanske är det inte Model 3 som är dyr utan andra märken som säljer sina bilar för billigt för att kunna göra en vettig vinst? I så fall har Tesla skyndat för snabbt och resten av branchen gjort helt rätt som dragit benen efter sig i väntan på att batteripriserna ska sjunka ytterligare. De har råd att sälja några tiotusental elbilar om året utan vinst i ett par år till. Det har knappast Tesla, som både måste sänka priserna för att sälja fler bilar, och samtidigt börja göra en rejäl vinst på varje såld bil. Tiden får utvisa vem som gjort rätt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
Dessutom om Tesla har bästa tekniken, lägsta batterikostnaden, lägsta tillverkningskostnaden,
snabbaste ökningstakten.
Frågan är då varför Model 3 i dagsläget är så pass dyr? Model 3 SR+ har 15-20% mindre batteri än till exempel Kona och e-Niro. Ändå kostar den i den mest barskrapade versionen 100-150 kkr mer än dessa. Jag förstår att den har större skärm, bättre prestanda och mer avancerade system för förarassistans, men med tanke på att batteriet är den enskilt största kostnaden i en elbil tycker jag det är märkligt att Tesla, trots det höga priset, verkar ha svårt att göra vinst på den. Hur kommer det sig? Tanken var ju att gigafactory bland annat genom skaleffekter skulle ge Tesla ett kostnadsmässigt försprång jämtemot andra tillverkare, så antingen borde bilarna vara billigare än konkurrenternas eller marginalerna skyhöga.

Än så länge finns det inget som tyder på det senare. SR verkar de inte ens vilja sälja och anledningen att de började sälja SR+ i Europa var väl mest för att efterfrågan på LR började avta. Är min fråga kanske felställd? Kanske är det inte Model 3 som är dyr utan andra märken som säljer sina bilar för billigt för att kunna göra en vettig vinst? I så fall har Tesla skyndat för snabbt och resten av branchen gjort helt rätt som dragit benen efter sig i väntan på att batteripriserna ska sjunka ytterligare. De har råd att sälja några tiotusental elbilar om året utan vinst i ett par år till. Det har knappast Tesla, som både måste sänka priserna för att sälja fler bilar, och samtidigt börja göra en rejäl vinst på varje såld bil. Tiden får utvisa vem som gjort rätt.
"Tanken var ju att gigafactory bland annat genom skaleffekter skulle ge Tesla ett kostnadsmässigt försprång jämtemot andra tillverkare, så antingen borde bilarna vara billigare än konkurrenternas eller marginalerna skyhöga."

Tesla har bra marginaler på sina bilar.
Om man vore en vanlig biltillverkare och sålde ungefär samma antal bilar varje år så skulle man göra bra med pengar.

Teslas problem är att det krävs pengar för att växa med 50-100% per år.
Tesla behöver pengar till:
Tesla Y
Tesla Semi
Tesla pickup
Tesla Roadster
Tesla V3 250kW snabbladdare
Tesla FSD
Nya fabriker i Kina och Europa

För säg mig nåt ANNAT bilföretag som växer med 50-100% per år och säljer mer än 100.000 bilar per år?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

300 miljarder i böter om inte man snabbt går över till elbilar.

"Ny rapport: EU:s tuffa CO2-krav höjer priser, sänker försäljningen och riskerar 160.000 jobb
Analysföretaget Euler Hermes förutspår en mycket dyster framtid för europeisk bilindustri. Många tillverkare riskerar gigantiska böter för att de inte uppnår CO2-målen. Böterna kan bli så höga att de nästan halverar bilindustrins nettovinst."

"De tuffa CO2-målen blir svåra (omöjliga) att uppnå för flertalet biltillverkare och de riskerar därmed dryga böter. Enligt Euler Hermes, som utgår från siffror från 2018, kan det handla om böter på 30 miljarder euro när biltillverkarna inte uppnår 2021-målet."
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 0000-jobb/


Oljeindustrin lägger stora pengar på att stoppa elbilar.
"Oil And Gas Giants Spend Millions Lobbying To Block Climate Change Policies"
Every year, the world's five largest publicly owned oil and gas companies spend approximately $200 million on lobbying designed to control, delay or block binding climate-motivated policy. This has caused problems for governments seeking to implement policies in the wake of the Paris Agreement which are vital in meeting climate change targets. Companies are generally reluctant to disclose such lobbying expenditure and late last week, a report from InfluenceMap used a methodology focusing on the best available records along with intensive research of corporate messaging to gauge their level of influence on initiatives to halt climate change.

BP has the highest annual expenditure on climate lobbying at $53 million, followed by Shell with $49 million and ExxonMobil with $41 million. Chevron and Total each spend around $29 million every year. InfluenceMap states that part of the lobby spend goes towards sophisticated efforts to engage politicians and the general public on environmental policies that could impact fossil fuel usage. A recent example of this is BP coordinating messages across its social media channels and advertising platforms that reframe the climate crisis as a "dual" energy challenge."
https://www.forbes.com/sites/niallmccar ... 7e2e977c4f
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av bjelkeman »

PSA-chefen: Politikerna är blinda – elektrifieringen kan skada hela samhället
Om inte biljättarna får bidrag för att bygga batterifabriker kommer bilindustrin slås ut, enligt chefen för Peugeot/Citroën och Opel.
Bidragen och lånen finns, och kommer, men inte till bilföretagen utan till Northvolt, eller?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
Dessutom om Tesla har bästa tekniken, lägsta batterikostnaden, lägsta tillverkningskostnaden,
snabbaste ökningstakten.
Frågan är då varför Model 3 i dagsläget är så pass dyr? Model 3 SR+ har 15-20% mindre batteri än till exempel Kona och e-Niro. Ändå kostar den i den mest barskrapade versionen 100-150 kkr mer än dessa. Jag förstår att den har större skärm, bättre prestanda och mer avancerade system för förarassistans, men med tanke på att batteriet är den enskilt största kostnaden i en elbil tycker jag det är märkligt att Tesla, trots det höga priset, verkar ha svårt att göra vinst på den. Hur kommer det sig? Tanken var ju att gigafactory bland annat genom skaleffekter skulle ge Tesla ett kostnadsmässigt försprång jämtemot andra tillverkare, så antingen borde bilarna vara billigare än konkurrenternas eller marginalerna skyhöga.

Än så länge finns det inget som tyder på det senare. SR verkar de inte ens vilja sälja och anledningen att de började sälja SR+ i Europa var väl mest för att efterfrågan på LR började avta. Är min fråga kanske felställd? Kanske är det inte Model 3 som är dyr utan andra märken som säljer sina bilar för billigt för att kunna göra en vettig vinst? I så fall har Tesla skyndat för snabbt och resten av branchen gjort helt rätt som dragit benen efter sig i väntan på att batteripriserna ska sjunka ytterligare. De har råd att sälja några tiotusental elbilar om året utan vinst i ett par år till. Det har knappast Tesla, som både måste sänka priserna för att sälja fler bilar, och samtidigt börja göra en rejäl vinst på varje såld bil. Tiden får utvisa vem som gjort rätt.
"Tanken var ju att gigafactory bland annat genom skaleffekter skulle ge Tesla ett kostnadsmässigt försprång jämtemot andra tillverkare, så antingen borde bilarna vara billigare än konkurrenternas eller marginalerna skyhöga."

Tesla har bra marginaler på sina bilar.
Om man vore en vanlig biltillverkare och sålde ungefär samma antal bilar varje år så skulle man göra bra med pengar.

Teslas problem är att det krävs pengar för att växa med 50-100% per år.
Tesla behöver pengar till:
Tesla Y
Tesla Semi
Tesla pickup
Tesla Roadster
Tesla V3 250kW snabbladdare
Tesla FSD
Nya fabriker i Kina och Europa

För säg mig nåt ANNAT bilföretag som växer med 50-100% per år och säljer mer än 100.000 bilar per år?
Det finns väl ingenting som tyder på att de har bra marginaler på Model 3? Det var ju inte så att Tesla började med R&D och investeringar Q1 2019. Men trots att de sålde fler Model 3 än någonsin det kvartalet så blev det en enorm förlust. Självklart beror det i alla fall delvis på att de har dåliga marginaler på Model 3, samtidigt som försäljningen av S och X i princip upphörde.

Att Tesla behöver pengar för att utveckla nya modeller och funktioner är ju knappast unikt för dem. Att jämföra tillväxt i procent med tillverkare som säljer flera miljoner bilar om året blir lite skevt även det.

Hur som helst, vi får se hur det går. Jag håller tummarna för Tesla men jag är lite orolig för dem och för att omställningen till elbilar kommer gå långsammare än önskvärt. Om det är svårt att göra vinst till och med på bilar som säljs till slutkund för över halvmiljonen så tror jag det finns ett tak både för produktion och efterfrågan i nuläget.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

"Om det är svårt att göra vinst till och med på bilar som säljs till slutkund för över halvmiljonen så tror jag det finns ett tak både för produktion och efterfrågan i nuläget."

I Skoda Vision tråden så säger de att en Volvo XC60 dödare ska kosta under 30.000 pund(363.000kr-60.000kr=303.000kr).
Skoda Vision
306hk
550 liter bagage
drag

Volvo XC60
363.900kr
534 liter bagage
drag

Vem kommer att köpa en fossilbil år 2021?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av granlundii »

Många kommer att köpa fossilbil 2021...

Bilden du ger av bilmarknaden stämmer enligt min bedömning inte riktigt överens med verkligheten. Även om elbilen är på framfart så förändras branschen långsamt. Vad jag förstår är det t.ex. inte lönsamt för biltillverkarna idag att bygga elbilar, så det är inte speciellt konstigt att många fortfarande satsar hårt på fossilbilar. Många bedömare menar väl snarare att det är Tesla som är dödsdömd...

Vi får hoppas bara att elbilstillverkarna får ner kostnaderna snabbt så att både lönsamhet och efterfrågan ökar.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
Dessutom om Tesla har bästa tekniken, lägsta batterikostnaden, lägsta tillverkningskostnaden,
snabbaste ökningstakten.
Frågan är då varför Model 3 i dagsläget är så pass dyr? Model 3 SR+ har 15-20% mindre batteri än till exempel Kona och e-Niro. Ändå kostar den i den mest barskrapade versionen 100-150 kkr mer än dessa. Jag förstår att den har större skärm, bättre prestanda och mer avancerade system för förarassistans, men med tanke på att batteriet är den enskilt största kostnaden i en elbil tycker jag det är märkligt att Tesla, trots det höga priset, verkar ha svårt att göra vinst på den. Hur kommer det sig? Tanken var ju att gigafactory bland annat genom skaleffekter skulle ge Tesla ett kostnadsmässigt försprång jämtemot andra tillverkare, så antingen borde bilarna vara billigare än konkurrenternas eller marginalerna skyhöga.

Än så länge finns det inget som tyder på det senare. SR verkar de inte ens vilja sälja och anledningen att de började sälja SR+ i Europa var väl mest för att efterfrågan på LR började avta. Är min fråga kanske felställd? Kanske är det inte Model 3 som är dyr utan andra märken som säljer sina bilar för billigt för att kunna göra en vettig vinst? I så fall har Tesla skyndat för snabbt och resten av branchen gjort helt rätt som dragit benen efter sig i väntan på att batteripriserna ska sjunka ytterligare. De har råd att sälja några tiotusental elbilar om året utan vinst i ett par år till. Det har knappast Tesla, som både måste sänka priserna för att sälja fler bilar, och samtidigt börja göra en rejäl vinst på varje såld bil. Tiden får utvisa vem som gjort rätt.
"Tanken var ju att gigafactory bland annat genom skaleffekter skulle ge Tesla ett kostnadsmässigt försprång jämtemot andra tillverkare, så antingen borde bilarna vara billigare än konkurrenternas eller marginalerna skyhöga."

Tesla har bra marginaler på sina bilar.
Om man vore en vanlig biltillverkare och sålde ungefär samma antal bilar varje år så skulle man göra bra med pengar.

Teslas problem är att det krävs pengar för att växa med 50-100% per år.
Tesla behöver pengar till:
Tesla Y
Tesla Semi
Tesla pickup
Tesla Roadster
Tesla V3 250kW snabbladdare
Tesla FSD
Nya fabriker i Kina och Europa

För säg mig nåt ANNAT bilföretag som växer med 50-100% per år och säljer mer än 100.000 bilar per år?
Det finns väl ingenting som tyder på att de har bra marginaler på Model 3? Det var ju inte så att Tesla började med R&D och investeringar Q1 2019. Men trots att de sålde fler Model 3 än någonsin det kvartalet så blev det en enorm förlust. Självklart beror det i alla fall delvis på att de har dåliga marginaler på Model 3, samtidigt som försäljningen av S och X i princip upphörde.

Att Tesla behöver pengar för att utveckla nya modeller och funktioner är ju knappast unikt för dem. Att jämföra tillväxt i procent med tillverkare som säljer flera miljoner bilar om året blir lite skevt även det.

Hur som helst, vi får se hur det går. Jag håller tummarna för Tesla men jag är lite orolig för dem och för att omställningen till elbilar kommer gå långsammare än önskvärt. Om det är svårt att göra vinst till och med på bilar som säljs till slutkund för över halvmiljonen så tror jag det finns ett tak både för produktion och efterfrågan i nuläget.
Allt tyder på att de har ca 20% marginal på Model 3. Det har de tom själva sagt. Model S och X har haft ännu högre marginal, runt 30%. Att den försäljningen nu droppat betyder troligen svångremmen för diverse andra projekt.

Återigen, att Model 3 är dyr i Sverige beror på den svaga kronan. I Danmark och Norge kostar den från ca 360k. Det hade den gjort här också om vår regering inte ruinerat framtidsutsikterna för landet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

granlundii skrev:
Många kommer att köpa fossilbil 2021...

Bilden du ger av bilmarknaden stämmer enligt min bedömning inte riktigt överens med verkligheten. Även om elbilen är på framfart så förändras branschen långsamt. Vad jag förstår är det t.ex. inte lönsamt för biltillverkarna idag att bygga elbilar, så det är inte speciellt konstigt att många fortfarande satsar hårt på fossilbilar. Många bedömare menar väl snarare att det är Tesla som är dödsdömd...

Vi får hoppas bara att elbilstillverkarna får ner kostnaderna snabbt så att både lönsamhet och efterfrågan ökar.
Det verkar långsamt när man är mitt uppe i den. Men om 10 år när vi tittar tillbaka kommer vi se hur fruktansvärt snabbt det gick.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Svenssons »

granlundii skrev:
Men överlag verkar inte biltillverkning vara världens största guldgruva, säkert många som får problem om det blir sämre tider. Med det lär vara de små som krisar mest. De som klarar sig bäst tror jag är Toyota och VW-gruppen. Sen tror jag också Honda, Mercedes och BMW och några till klarar sig ditåt.
Honda lägger ner sin tillverkning i Europa...

https://www.euronews.com/2019/02/19/wha ... ws-answers
www.euronews.com skrev:
Diesel versus electricity
As Honda pointed out themselves, the automotive market is increasingly moving its focus towards electric cars, while moving away from diesel — the type of engine the Swindon plant manufactures.

In fact, Honda's sales have been struggling in general across the European market. In the last decade, sales have almost halved.

As for the Civic, sales in Europe have also declined year on year, and have more than halved in the last decade.

Robin Harding, the Financial Times' Tokyo bureau chief, said it was "an obvious business decision" for Honda to close its UK plant.

"However, Honda has avoided that obvious business decision for many years," he added.

"Instead, they've tried everything possible to keep Swindon open, such as exporting to the US."
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Elof »

Har Elon i närheten av rätt vad det gäller det nära förestående genombrottet för självkörande bilar kommer omställningen till eldrivlina att vara det lilla problemet för bilindustrin. Efterfrågan på egna bilar kommer att vara en bråkdel av dagens när allmänheten i någorlunda urbana områden kan åka taxi till mycket låga kostnader.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av fredli74 »

iAkita skrev:
Det finns väl ingenting som tyder på att de har bra marginaler på Model 3? Det var ju inte så att Tesla började med R&D och investeringar Q1 2019. Men trots att de sålde fler Model 3 än någonsin det kvartalet så blev det en enorm förlust. Självklart beror det i alla fall delvis på att de har dåliga marginaler på Model 3, samtidigt som försäljningen av S och X i princip upphörde.
Fast det är väl ganska välkänt att Tesla inte gjorde förlust i Q1 2019 för att produktionskostnaden för Model 3 var för hög. Det är ju ett antal faktorer som inverkade på det låga resultatet för just det kvartalet, och att stirra sig blind på ett kvartal är ganska kortsiktigt (både om det går bra eller dåligt). Men faktum kvarstår ju att dom gör väldigt många satsningar och är jävligt duktiga på att bränna pengar, det har dom väl alltid varit? Själv tycker jag det känns lite naivt att tro att dom helt plötsligt skulle ändra sig och fokusera på vinst, när målet hittils varit att inovera och expandera (Elon är ju inte nöjd innan alla har en Tesla Model E). Om det är en hållbar strategi på sikt eller inte återstår att se. Jag lämnar det till andra att spekulera om det, åsikter finns det gott om. Än så länge finns dom kvar, producerar fantastika bilar och rör om det ordentligt i bilindustrin.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Elof skrev:
Har Elon i närheten av rätt vad det gäller det nära förestående genombrottet för självkörande bilar kommer omställningen till eldrivlina att vara det lilla problemet för bilindustrin. Efterfrågan på egna bilar kommer att vara en bråkdel av dagens när allmänheten i någorlunda urbana områden kan åka taxi till mycket låga kostnader.
"Volvo-visionären: Köra bil kommer att vara förbjudet"
"I framtiden kommer privatpersoner inte att äga egna fordon och i städer lär bilar inte att vara välkomna. Det spår Karolina Bjurehed på Volvo."
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-vi ... et-6960345
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
När Musk & co hade sin autonomy day sa han att kostnaden för att bygga en robotaxi borde vara ca 38k USD. Samtidigt sa han att en robotaxi ÄR en Model 3.
Deras billigaste Model 3 kostar ca 40k USD.
taliz skrev:
När försäljningen av S och X tvärdök blev det även tydligt att marginalerna på Model 3 är för dåliga, bolaget gick ju med enorm förlust.
taliz skrev:
iAkita skrev:
Det finns väl ingenting som tyder på att de har bra marginaler på Model 3? Det var ju inte så att Tesla började med R&D och investeringar Q1 2019. Men trots att de sålde fler Model 3 än någonsin det kvartalet så blev det en enorm förlust. Självklart beror det i alla fall delvis på att de har dåliga marginaler på Model 3, samtidigt som försäljningen av S och X i princip upphörde.
Allt tyder på att de har ca 20% marginal på Model 3. Det har de tom själva sagt. Model S och X har haft ännu högre marginal, runt 30%. Att den försäljningen nu droppat betyder troligen svångremmen för diverse andra projekt.
Hur ska du ha det? 38 000$ att tillverka och ett pris på 40 000$ ger inte en marginal på 20%. Vanliga SR för 36 000$ blir en ren förlust, det är väl därför Tesla inte gärna säljer den.

I rättvisans namn ska jag väl nämna att du kanske menade att de har 20% marginal på Model 3 om man beaktar att ASP är 50 000$ (men inte ens 20% var ju bra nog enligt ditt tidigare inlägg, trots att marginalerna är betydligt lägre än så i resten av branchen). Oavsett det var det inte Model 3 med ett pris på 50 000$ diskussionen handlade om, utan det faktum att Tesla verkar de ha svårt att göra vinst på 3 SR trots gigafactory, och trots att den är dyrare än elbilar av andra märken med större batterier. Elbilar med hyfsad räckvidd för runt 500 kkr verkar helt enkelt inte vara lönsamma ännu, och då förstår man varför andra märken dragit benen efter sig och först nu börjar positionera sig. De är inte beroende av att göra vinst på elbilar de säljer för 500 000 kr än på några år, medan Tesla måste tjäna pengar på bilar för samma pris och dessutom fortsätta växa genom att pressa priserna ytterligare. Det är inte helt uppenbart att den givna utgången kommer vara att Teslas framgångar leder till den europeiska bilindustrins död inom en närstående framtid.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

"Det är inte helt uppenbart att den givna utgången kommer vara att Teslas framgångar leder till den europeiska bilindustrins död inom en närstående framtid."

Jag är på riktigt oroad över Europeisk bilindustri.

Klarar man inte att nå gränsen på 4,1 l/100 km för bensinbilar och 3,6 l/100 km för dieselmodeller, då väntar miljardböter.

"EU-kraven på lägre utsläpp av koldioxid från biltrafiken blir allt tuffare. Målet för 2015 var 130 g/km CO2 och nästa mål kommer 2021, då ska snittet vara nere i 95 g/km. Det motsvarar en bränsleförbrukning på 4,1 l/100 km för bensinbilar och 3,6 l/100 km för dieselmodeller."
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... h-elbilar/

Enda sättet att nå ner till dessa låga utsläpps nivåer är genom elbilar.
Men nu visar det sig att det spelar ingen roll om man är världens största biltillverkare typ VAG, Samsung levererar ändå bara 25% av utlovade batterivolymer.
För Samsung vet att höja priset, för det är säljarens marknad.

Så nästa år, då Tesla Y konkurrerar mot Skoda Vision, båda passar en svensk familj bra med goda utrymmen, drag, bra prestanda, lång räckvidd
och ett nettopris på 300.000 till 400.000kr med lite tillbehör.

Problemet är då kanske att leveranstiden för Skodan är 2 år mot 2 månader för Tesla Y.
Vad har då kunden att välja på?

Dessutom kommer kineserna med Geely, BYD, Nevs, SAIC Motors, MG, JAC Motors, Xpeng Motors, JMEV, Chery och Zotye
och vill ha en bit av kakan.

EDIT:
Det känns precis som när man gick över från häst och vagn till bilar för 100 år sedan.
Det hjälper inte att man har världens bästa häst och vagn, när kunderna inte vill ha den.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Elof »

Zalman3 skrev:
Elof skrev:
Har Elon i närheten av rätt vad det gäller det nära förestående genombrottet för självkörande bilar kommer omställningen till eldrivlina att vara det lilla problemet för bilindustrin. Efterfrågan på egna bilar kommer att vara en bråkdel av dagens när allmänheten i någorlunda urbana områden kan åka taxi till mycket låga kostnader.
"Volvo-visionären: Köra bil kommer att vara förbjudet"
"I framtiden kommer privatpersoner inte att äga egna fordon och i städer lär bilar inte att vara välkomna. Det spår Karolina Bjurehed på Volvo."
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-vi ... et-6960345
Så kan det nog bli, och det lär drabba bilindustrin i alla världsdelar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
taliz skrev:
När Musk & co hade sin autonomy day sa han att kostnaden för att bygga en robotaxi borde vara ca 38k USD. Samtidigt sa han att en robotaxi ÄR en Model 3.
Deras billigaste Model 3 kostar ca 40k USD.
taliz skrev:
När försäljningen av S och X tvärdök blev det även tydligt att marginalerna på Model 3 är för dåliga, bolaget gick ju med enorm förlust.
taliz skrev:
iAkita skrev:
Det finns väl ingenting som tyder på att de har bra marginaler på Model 3? Det var ju inte så att Tesla började med R&D och investeringar Q1 2019. Men trots att de sålde fler Model 3 än någonsin det kvartalet så blev det en enorm förlust. Självklart beror det i alla fall delvis på att de har dåliga marginaler på Model 3, samtidigt som försäljningen av S och X i princip upphörde.
Allt tyder på att de har ca 20% marginal på Model 3. Det har de tom själva sagt. Model S och X har haft ännu högre marginal, runt 30%. Att den försäljningen nu droppat betyder troligen svångremmen för diverse andra projekt.
Hur ska du ha det? 38 000$ att tillverka och ett pris på 40 000$ ger inte en marginal på 20%. Vanliga SR för 36 000$ blir en ren förlust, det är väl därför Tesla inte gärna säljer den.

I rättvisans namn ska jag väl nämna att du kanske menade att de har 20% marginal på Model 3 om man beaktar att ASP är 50 000$ (men inte ens 20% var ju bra nog enligt ditt tidigare inlägg, trots att marginalerna är betydligt lägre än så i resten av branchen). Oavsett det var det inte Model 3 med ett pris på 50 000$ diskussionen handlade om, utan det faktum att Tesla verkar de ha svårt att göra vinst på 3 SR trots gigafactory, och trots att den är dyrare än elbilar av andra märken med större batterier. Elbilar med hyfsad räckvidd för runt 500 kkr verkar helt enkelt inte vara lönsamma ännu, och då förstår man varför andra märken dragit benen efter sig och först nu börjar positionera sig. De är inte beroende av att göra vinst på elbilar de säljer för 500 000 kr än på några år, medan Tesla måste tjäna pengar på bilar för samma pris och dessutom fortsätta växa genom att pressa priserna ytterligare. Det är inte helt uppenbart att den givna utgången kommer vara att Teslas framgångar leder till den europeiska bilindustrins död inom en närstående framtid.
Med ASP på 50k har de ca 20% marginal. Det är inte bra nog, men det blir ju bättre och bättre allt eftersom.

Glöm svenska priser, de är rätt irrelevanta i det stora hela. I USA och på många andra stora marknader är en Model 3 inte mycket dyrare än tex en eNiro. Model 3 kostar 39900, eNiro 39495.
Skillnaden är återigen att Tesla tjänar pengar på sina bilar, medan Kia förlorar pengar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av fredli74 »

iAkita skrev:
Vanliga SR för 36 000$ blir en ren förlust, det är väl därför Tesla inte gärna säljer den.
Vanliga SR hade tillverkningspris uppskattat till 28000, varav 18000 är ren materialkostnad och 10000 är logistik och arbete. Det var den siffran man kom fram till förra året i alla fall.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Fiat Chrysler har helt plötsligt upptäckt att man är sent ute i övergången till elbilar.
1. Att nu försöka säkra batterier till rimliga priser är omöjligt
2. Att betala 20 miljarder kr till Tesla varje år håller inte i längden

Därför vill man samarbeta med någon, men varför ska tex Renault släppa in dom i värmen.
Ser ingen vinning för Renault att göra det.
Bättre att Fiat Chrysler försvinner från marknaden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3299
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Niklas Z »

fredli74 skrev:
iAkita skrev:
Vanliga SR för 36 000$ blir en ren förlust, det är väl därför Tesla inte gärna säljer den.
Vanliga SR hade tillverkningspris uppskattat till 28000, varav 18000 är ren materialkostnad och 10000 är logistik och arbete. Det var den siffran man kom fram till förra året i alla fall.
Men ingår kostnader för distribution, försäljning, kostnader för utveckling av bilen, m m i dessa siffror?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Mickep »

Om vi antar att elbilar inte går att tillverka till ett lågt pris är ALL bilindustri dödsdömt. Tror inte någon säljar elbilar med förlust. Det är ren FUD. Att de inte har tillgång till batterier är ett hinder, och att batteritillverkarna höjer priset är ett irritationsmoment men det skadar kunden med högre pris än väntat.
De är de som säger att elbilar tvärt om är billigare att tillverka än motsvarande fossilbol. Om vi antar att 20% marginal är rätt och beror på ett högt pris istället för låg tillverkningskostnad då är tesla illa ute. Jag tror tesla gör vinst. Anledning till att de inte gjorde det är investeringar i fabrik som nu avskrivits, lösning av skulder och övrig investering som blivit dyrare än normalt pga oerfarenhet (enligt Monroe som såg nybörjarmisstag).
Kommer europeisk bilindustri kunna ställa om? Jag ser inte att de inte skulle kunna göra det, så stor skillnad i tillverkning för montörerna är det inte. Att säkra tillgång till batterier och motorer handlar om att samla rätt kompetens.
Vi kommer se billiga elbilar från Europa utan att de gör förlust. De kommer kosta som motsvarande vanlig bil.(ni har märkt kanske att priserna på Volvos bilar har ökat från 200 till 300 kkr)
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av fredli74 »

Niklas Z skrev:
fredli74 skrev:
iAkita skrev:
Vanliga SR för 36 000$ blir en ren förlust, det är väl därför Tesla inte gärna säljer den.
Vanliga SR hade tillverkningspris uppskattat till 28000, varav 18000 är ren materialkostnad och 10000 är logistik och arbete. Det var den siffran man kom fram till förra året i alla fall.
Men ingår kostnader för distribution, försäljning, kostnader för utveckling av bilen, m m i dessa siffror?
Nej, men distribution och försäljning är en ganska liten del. Normalt ligger marginalen på nybilsförsäljning under 9% i USA, och här har Tesla valt att sälja så mycket som möjligt online för att få ned det ytterligare. Så säg för enkelhetens skull att dom gör 5000 i vinst per bil. Vinsten ska sen täcka nödvändiga investeringar och utveckling. Här börjar man förstå varför stor volym och dyra tillval är nödvändigt. FSD är t.ex ren vinst eftersom hårdvaran är samma. Men absolut Model 3 är inte den kassa ko som S och X är, men det var ju aldrig meningen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

En Renault Zoe kostar ca 213.000kr efter rabatter och stöd.
Och Renault gnäller inte över att de säljer med förlust.

Skoda Citigo EV ska säljas från 16.000 euro.
Så visst kan man sälja elbilar med vinst.

Grejen är att man inte vill sälja billiga elbilar, då dör ju fossilbils
försäljningen.

Enligt Munro så kostar Teslas elmotor ca 750 dollar.
Ett batteri under 1000kr per kWh.
Övrigt går att få under 100.000kr.
Så en 40kWh bil borde kosta ca 150.000kr.
80kWhs bil under 200.000kr.
Dra sen 60.000kr i stöd från dessa priser.

Edit.
Intressant är att en elmotor på 100 eller 300hk kostar nästan lika mycket.
Så det är billigt att göra starka bilar som är roliga att köra.

Så är det inte för fossilbilar. En 300hk bensinmotor är dyr att tillverka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
En Renault Zoe kostar ca 213.000kr efter rabatter och stöd.
Och Renault gnäller inte över att de säljer med förlust.

Skoda Citigo EV ska säljas från 16.000 euro.
Så visst kan man sälja elbilar med vinst.

Grejen är att man inte vill sälja billiga elbilar, då dör ju fossilbils
försäljningen.

Enligt Munro så kostar Teslas elmotor ca 750 dollar.
Ett batteri under 1000kr per kWh.
Övrigt går att få under 100.000kr.
Så en 40kWh bil borde kosta ca 150.000kr.
80kWhs bil under 200.000kr.
Dra sen 60.000kr i stöd från dessa priser.

Edit.
Intressant är att en elmotor på 100 eller 300hk kostar nästan lika mycket.
Så det är billigt att göra starka bilar som är roliga att köra.

Så är det inte för fossilbilar. En 300hk bensinmotor är dyr att tillverka.
Ja, Nissan/Renault har ju länge skrytit med att de är de enda som lyckas sälja elbilar med vinst. Dit har de nått genom att skynda långsamt. Batteriestorleken har utökats först när priset gått ner tillräckligt för att de ska kunna fortsätta sälja bilarna med vinst, utan att de behöver höja priset allt för mycket. Möjligheten att hyra batteriet och därmed få ner inköpspriset har även det bidragit till att Zoe varit den bäst säljande elbilen i Europa. I Sverige säljer den numera lika mycket som Clio och tävlar om att vara Renaults bäst säljande modell 2019. Renault var dessutom tidigt ute med att teckna stora avtal med batterileverantörer och jag kan tänka mig att de får ett bra pris. Den långa generationstiden och det faktum att både Renault och Nissan satsar på facelift istället för helt nya plattformar bidrar till att hålla nere kostnaden så länge det är svårt att få lönsamhet.

Hur som helst, ordinarie pris för den billigaste versionen av Zoe inklusive batterier är 352 000 kr, vilket blir ca 320 000 kr efter rabatter och vid de återkommande kampanjerna. Personligen tycker jag Zoe är en briljant liten bil - enkel funktionalitetet utan några krusiduller. Men den är inte en model 3, Kia e-Niro eller ens Hyundai Kona. Dessa har 40-50% större batteri, vätskekylning, snabbladdning, mer påkostad interiör, avancerade förarstödsystem (eller i alla fall hårdvaran för det), bättre prestanda, med mera. Ändå kostar de ”bara” 100 – 200 kkr mer, vilket är billigare eller ungefär lika mycket som en Leaf+ utan batterikylning. Inte konstigt att det inte blir någon vidare vinst. Jag tror Leaf+ är en bra indikator på vad en elbil med runt 60 kWh ”borde” kosta, eftersom Nissan vill sälja den med vinst och därmed sparat in så mycket det bara går för att kunna hålla nere priset. Att Skoda slänger ur sig sifror om hur billiga deras elbilar kommer vara säger ingenting om vad de faktiskt kommer kosta eller hur mycket vinst de kommer generera. Det är väl mest ett sätt att få folk att skjuta upp sitt elbilsköp tills Skoda har en elbil på marknaden.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar