Frågan är då varför Model 3 i dagsläget är så pass dyr? Model 3 SR+ har 15-20% mindre batteri än till exempel Kona och e-Niro. Ändå kostar den i den mest barskrapade versionen 100-150 kkr mer än dessa. Jag förstår att den har större skärm, bättre prestanda och mer avancerade system för förarassistans, men med tanke på att batteriet är den enskilt största kostnaden i en elbil tycker jag det är märkligt att Tesla, trots det höga priset, verkar ha svårt att göra vinst på den. Hur kommer det sig? Tanken var ju att gigafactory bland annat genom skaleffekter skulle ge Tesla ett kostnadsmässigt försprång jämtemot andra tillverkare, så antingen borde bilarna vara billigare än konkurrenternas eller marginalerna skyhöga.Zalman3 skrev:Dessutom om Tesla har bästa tekniken, lägsta batterikostnaden, lägsta tillverkningskostnaden,
snabbaste ökningstakten.
Än så länge finns det inget som tyder på det senare. SR verkar de inte ens vilja sälja och anledningen att de började sälja SR+ i Europa var väl mest för att efterfrågan på LR började avta. Är min fråga kanske felställd? Kanske är det inte Model 3 som är dyr utan andra märken som säljer sina bilar för billigt för att kunna göra en vettig vinst? I så fall har Tesla skyndat för snabbt och resten av branchen gjort helt rätt som dragit benen efter sig i väntan på att batteripriserna ska sjunka ytterligare. De har råd att sälja några tiotusental elbilar om året utan vinst i ett par år till. Det har knappast Tesla, som både måste sänka priserna för att sälja fler bilar, och samtidigt börja göra en rejäl vinst på varje såld bil. Tiden får utvisa vem som gjort rätt.