Samma länk via unv.is:chaffis75 skrev:Tyvärr inte mycket man kunde läsa där då de är en betalsida.
https://unv.is/ft.com/content/0e477fae- ... 9a3a8cf37b
Moderator: Redaktion
Samma länk via unv.is:chaffis75 skrev:Tyvärr inte mycket man kunde läsa där då de är en betalsida.
Det rör på sig hos underleverantörerna. Konkurser, nedskärningar. Och vi har nog bara sett toppen på isbergerget.Svenssons skrev:Samma länk via unv.is:
https://unv.is/ft.com/content/0e477fae- ... 9a3a8cf37b
Exemplet på vilka det är som producerar den viktigaste komponenten i TM3:s inverter visar ju att det absolut kan gynna företag i Europa, det lär finnas många fler exempel. Sen är ju frågan om hur mycket av nedgången vi ser _nu_ beror på omställningen till elektrifiering, och hur mycket som beror på konjukturläget och den allmänna nedgången av bilförsäljningen i världen.Laban skrev:Det rör på sig hos underleverantörerna. Konkurser, nedskärningar. Och vi har nog bara sett toppen på isbergerget.Svenssons skrev:Samma länk via unv.is:
https://unv.is/ft.com/content/0e477fae- ... 9a3a8cf37b
Visst, ett fåtal underleverantörer får kanske mer att göra när branschen går över till eldrift. Men frågan är om dessa ligger i Europa.
Bilförsäljningen av plugin-EV under första halvåret 2019 jämfört med 2018:Geni87 skrev:
Bilförsäljningen på världens tre största marknader under första halvåret 2019 jämfört med 2018:
Europa: -3,1%
USA: -1,9%
Kina: -14%
Tänk att bilindustrin är så pass känslig ändå. Detta är ju siffror som inte ligger särskilt långt ifrån vad elbilar skulle klara av att orsaka i dagsläget. Det betyder att när elbilstillverkningen verkligen kommer igång så är de traditionella tillverkarna snart nere på knäna om det krävs så här lite.Geni87 skrev:
Bilförsäljningen på världens tre största marknader under första halvåret 2019 jämfört med 2018:
Europa: -3,1%
USA: -1,9%
Kina: -14%
Hur många bilar är +169,2% ?Svenssons skrev:Bilförsäljningen av plugin-EV under första halvåret 2019 jämfört med 2018:Geni87 skrev:
Bilförsäljningen på världens tre största marknader under första halvåret 2019 jämfört med 2018:
Europa: -3,1%
USA: -1,9%
Kina: -14%
USA: +19,3%
Världen: +169,2%
https://insideevs.com/news/339265/june- ... port-card/
https://insideevs.com/news/357565/ev-sa ... june-2019/
Går säkert att hitta uppgifter för Europa och Kina också men orkar inte leta, världssiffran säger väl allt egentligen.
Klicka på länkarna så ser du. Sitter vid telefon och orkar inte själv klicka, räkna och starta ny tråd.nek0 skrev:Hur många bilar är +169,2% ?Svenssons skrev:Bilförsäljningen av plugin-EV under första halvåret 2019 jämfört med 2018:Geni87 skrev:
Bilförsäljningen på världens tre största marknader under första halvåret 2019 jämfört med 2018:
Europa: -3,1%
USA: -1,9%
Kina: -14%
USA: +19,3%
Världen: +169,2%
https://insideevs.com/news/339265/june- ... port-card/
https://insideevs.com/news/357565/ev-sa ... june-2019/
Går säkert att hitta uppgifter för Europa och Kina också men orkar inte leta, världssiffran säger väl allt egentligen.
Tesla har skakat om hela bilindustrin.Så tillbaka till frågan. Är europeisk bilindustri dödsdömd? Om jag var tvungen svara ja eller nej, så svarar jag ja, de är dödsdömda. Som de arbetar idag kommer deras produkter spela i gärdsgårdsserien jämfört med Tesla. Och förr eller senare kommer vi att få se fler företag som Tesla.
Det är synsättet att bilindustri är montering som jag tror är problemet. Jag tror bilköparna är intresserade av sakar som underlättar livet. Och det kräver fokus på produktutveckling, inte bara facelift och cost down.Mickep skrev:Bilindustri är i princip montering.
.....
Europeiska bilindustri är ganska säker. Det är tills tesla (om de gör det) drastiskt sänker priset. Dvs om de dumpar så bilarna kostar runt 300 000. Det som skyddar bilistrin är det allt för höga priset på elbilar. De gör att de kan planera och ställa om monteringen.
Dagens modell kommer röra sig mer mot hur det ser ut med andra tekniska prylar (datorer, TV-apparater, smartphones). Fortfarande förutsägbara, bara med en ny kurva för hur snabbt de tappar.Fredrik j skrev:En ny tesla för under 300' om några år? Vad gör det med andrahandsvärdet på dagens bilar?
Men ännu finns det ingen ny roadster för 50% av vad en 10år gammal kostade som ny.Gustafsson skrev:Svårt att få en 10 år gammal Roadster under 50% av nypriset trots nackdelarna med den. Så länge driftskostnaderna är låga kommer man nog att få bra betalt för Teslor länge än.
Entusiaster?Fredrik j skrev:Men ännu finns det ingen ny roadster för 50% av vad en 10år gammal kostade som ny.Gustafsson skrev:Svårt att få en 10 år gammal Roadster under 50% av nypriset trots nackdelarna med den. Så länge driftskostnaderna är låga kommer man nog att få bra betalt för Teslor länge än.
Vem skulle välja en 10år gammal för samma pengar?
Troligtvis samma entusiaster som vill ha en ny. Kanske inte ska basera en kalkyl på det...kontakten2 skrev:Entusiaster?Fredrik j skrev:Men ännu finns det ingen ny roadster för 50% av vad en 10år gammal kostade som ny.Gustafsson skrev:Svårt att få en 10 år gammal Roadster under 50% av nypriset trots nackdelarna med den. Så länge driftskostnaderna är låga kommer man nog att få bra betalt för Teslor länge än.
Vem skulle välja en 10år gammal för samma pengar?
Konstigt då att de traditionella biltillverkarna hela tiden tvingas återkalla sina "perfekta" bilar för att åtgärda problem som uppstår pga av felaktig konstruktion? Men det är väl kanske jag som överkänslig. Ingen har väl dött av en explosionsartad brand eller avgaser som innehåller 4000% högre nivå av hälsofarliga partiklar än vad som är tillåtet?Zalman3 skrev:Intressant är att de traditionella fossilbils tillverkarna har i hemlighet jobbat med en ny modell i 3-4år för att vara säker på att den modell som de lanserar ska vara felfri.
Tesla har Silicon valley tänket, där "time go market" och "fort och fel" är tillåtet, men att man är prestigelös och snabbt rättar till felen, vilket gör att man snabbast når ut på marknaden med ny teknik.
Har någon dött till följd av ett konstruktionsfel?Jordad skrev:Konstigt då att de traditionella biltillverkarna hela tiden tvingas återkalla sina "perfekta" bilar för att åtgärda problem som uppstår pga av felaktig konstruktion? Men det är väl kanske jag som överkänslig. Ingen har väl dött av en explosionsartad brand eller avgaser som innehåller 4000% högre nivå av hälsofarliga partiklar än vad som är tillåtet?Zalman3 skrev:Intressant är att de traditionella fossilbils tillverkarna har i hemlighet jobbat med en ny modell i 3-4år för att vara säker på att den modell som de lanserar ska vara felfri.
Tesla har Silicon valley tänket, där "time go market" och "fort och fel" är tillåtet, men att man är prestigelös och snabbt rättar till felen, vilket gör att man snabbast når ut på marknaden med ny teknik.
Konstigt också att de traditionella biltillverkarna inte kan uppdatera sin bilar på distans utan de tvingar istället sina kunder att köra runt i farliga bilar tills dess att det blir en tid ledig på verkstaden för åtgärd.
Om det fortfarande är underskott på elbilar, vilket jag tror vi kommer ha under 10 år framåt, så kommer det vara bra betalt för gamla bilar också.Fredrik j skrev:En ny tesla för under 300' om några år? Vad gör det med andrahandsvärdet på dagens bilar?
Det finns väl inget underskott på teslor. Det vittnas ju om någon vecka eller två från order till leverans av model3. Eller är det missvisande? Är det brist på bilar? Skulle man kunna sälja fler?LarsL skrev:Om det fortfarande är underskott på elbilar, vilket jag tror vi kommer ha under 10 år framåt, så kommer det vara bra betalt för gamla bilar också.Fredrik j skrev:En ny tesla för under 300' om några år? Vad gör det med andrahandsvärdet på dagens bilar?
Många. Några exempel:Fredrik j skrev:Har någon dött till följd av ett konstruktionsfel?Jordad skrev:Konstigt då att de traditionella biltillverkarna hela tiden tvingas återkalla sina "perfekta" bilar för att åtgärda problem som uppstår pga av felaktig konstruktion? Men det är väl kanske jag som överkänslig. Ingen har väl dött av en explosionsartad brand eller avgaser som innehåller 4000% högre nivå av hälsofarliga partiklar än vad som är tillåtet?Zalman3 skrev:Intressant är att de traditionella fossilbils tillverkarna har i hemlighet jobbat med en ny modell i 3-4år för att vara säker på att den modell som de lanserar ska vara felfri.
Tesla har Silicon valley tänket, där "time go market" och "fort och fel" är tillåtet, men att man är prestigelös och snabbt rättar till felen, vilket gör att man snabbast når ut på marknaden med ny teknik.
Konstigt också att de traditionella biltillverkarna inte kan uppdatera sin bilar på distans utan de tvingar istället sina kunder att köra runt i farliga bilar tills dess att det blir en tid ledig på verkstaden för åtgärd.
Model 3 är ingen "billig" bil. Du måste fortfarande dra fram dryga halvmiljonen minst och det finns inte särskilt många varianter av Model 3 idag så det underlättar leveranserna. En ny Tesla under 300kkr om några år lär inte vara en kopia av Model 3. Model 3 är ingen kopia av Model S. Sedan får man kolla vad som ingår i priset förutom själva bilen. Jag behöver inte betala något för min Supercharging eller uppkoppling mot nätet för "webbläsare", musik eller uppdateringar över mobilnätet på min 3 år gamla Model X. Gratis Supercharging kommer och går till Model S/X men verkar inte gälla Model 3. På nyare Model S/X och Model 3 med premium så ingår Premium Connectivity i ett år men därefter blir det en kostnad på ca 1000:- per år, för billigare varianter av Model 3 så ingår inte detta alls. Jag misstänker att allt fler tjänster kommer att kopplas till bilen och även ifall bilens inköpskostnad sjunker så kommer troligen totalkostnaden bevaras eller kanske till och med öka ifall man vill ha alla tjänster.Fredrik j skrev:Det finns väl inget underskott på teslor. Det vittnas ju om någon vecka eller två från order till leverans av model3. Eller är det missvisande? Är det brist på bilar? Skulle man kunna sälja fler?LarsL skrev:Om det fortfarande är underskott på elbilar, vilket jag tror vi kommer ha under 10 år framåt, så kommer det vara bra betalt för gamla bilar också.Fredrik j skrev:En ny tesla för under 300' om några år? Vad gör det med andrahandsvärdet på dagens bilar?