Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Tyvärr inte mycket man kunde läsa där då de är en betalsida.
Samma länk via unv.is:
https://unv.is/ft.com/content/0e477fae- ... 9a3a8cf37b
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Det rör på sig hos underleverantörerna. Konkurser, nedskärningar. Och vi har nog bara sett toppen på isbergerget.

Visst, ett fåtal underleverantörer får kanske mer att göra när branschen går över till eldrift. Men frågan är om dessa ligger i Europa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Svenssons skrev:
Det rör på sig hos underleverantörerna. Konkurser, nedskärningar. Och vi har nog bara sett toppen på isbergerget.

Visst, ett fåtal underleverantörer får kanske mer att göra när branschen går över till eldrift. Men frågan är om dessa ligger i Europa.
Exemplet på vilka det är som producerar den viktigaste komponenten i TM3:s inverter visar ju att det absolut kan gynna företag i Europa, det lär finnas många fler exempel. :) Sen är ju frågan om hur mycket av nedgången vi ser _nu_ beror på omställningen till elektrifiering, och hur mycket som beror på konjukturläget och den allmänna nedgången av bilförsäljningen i världen.

I länken tas exempel med Eisenmann som producerar lackeringslinjer och Schuler som producerar presslinjer upp, att deras problem skulle bero på omställningen till elektrifiering har jag svårt att se. Även en elbil brukar ha en kaross tillverkad av pressad metall som sen är lackad. När det vankas sämre tider minskar investeringarna i denna typen av utrustning, och de investeringar som sker blir väldigt kostnadspressade vilket äter upp marginalerna för leverantörerna.

Bilförsäljningen på världens tre största marknader under första halvåret 2019 jämfört med 2018:

Europa: -3,1%
USA: -1,9%
Kina: -14%
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:

Bilförsäljningen på världens tre största marknader under första halvåret 2019 jämfört med 2018:

Europa: -3,1%
USA: -1,9%
Kina: -14%
Bilförsäljningen av plugin-EV under första halvåret 2019 jämfört med 2018:

USA: +19,3%
Världen: +169,2%

https://insideevs.com/news/339265/june- ... port-card/
https://insideevs.com/news/357565/ev-sa ... june-2019/

Går säkert att hitta uppgifter för Europa och Kina också men orkar inte leta, världssiffran säger väl allt egentligen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av LarsL »

Geni87 skrev:

Bilförsäljningen på världens tre största marknader under första halvåret 2019 jämfört med 2018:

Europa: -3,1%
USA: -1,9%
Kina: -14%
Tänk att bilindustrin är så pass känslig ändå. Detta är ju siffror som inte ligger särskilt långt ifrån vad elbilar skulle klara av att orsaka i dagsläget. Det betyder att när elbilstillverkningen verkligen kommer igång så är de traditionella tillverkarna snart nere på knäna om det krävs så här lite.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:

Bilförsäljningen på världens tre största marknader under första halvåret 2019 jämfört med 2018:

Europa: -3,1%
USA: -1,9%
Kina: -14%
Bilförsäljningen av plugin-EV under första halvåret 2019 jämfört med 2018:

USA: +19,3%
Världen: +169,2%

https://insideevs.com/news/339265/june- ... port-card/
https://insideevs.com/news/357565/ev-sa ... june-2019/

Går säkert att hitta uppgifter för Europa och Kina också men orkar inte leta, världssiffran säger väl allt egentligen.
Hur många bilar är +169,2% ?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:

Bilförsäljningen på världens tre största marknader under första halvåret 2019 jämfört med 2018:

Europa: -3,1%
USA: -1,9%
Kina: -14%
Bilförsäljningen av plugin-EV under första halvåret 2019 jämfört med 2018:

USA: +19,3%
Världen: +169,2%

https://insideevs.com/news/339265/june- ... port-card/
https://insideevs.com/news/357565/ev-sa ... june-2019/

Går säkert att hitta uppgifter för Europa och Kina också men orkar inte leta, världssiffran säger väl allt egentligen.
Hur många bilar är +169,2% ?
Klicka på länkarna så ser du. Sitter vid telefon och orkar inte själv klicka, räkna och starta ny tråd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jan-Erik Sebestyen
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 maj 2018 10:43

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

För att återgå till frågan Är europeisk bilindustri dödsdömd? Det finns gott om forskning som visar hur nya företag med nya affärsmodeller och ny teknik raderar ut gamla industrier. Men det inte helt enkelt att använda denna forskning för att förutspå framtiden. Det finns gott om exempel på företag som anammat ny teknik.

För att ta ett par exempel på att ny teknik inte behöver leda till konkurs. En gång i tiden var Munktells största produkt lokomobiler (flyttbara ångmaskiner) som de sålde till jordbruk och sågverk. När de började få konkurrens av explosionsmotorer anpassade sig Munktell snabbt. Ett mer nutida exempel är Atlas Copco och deras monteringsverktyg (typ skruvdragare). Under lång tid var drivkällan tryckluft, produktion och logistik var anpassad för dessa produkter. Trots detta har Atlas Copco klarat övergången till batteridrivna, intelligenta, verktyg med stor framgång.

Det finns förstås mängder med exempel på företag som inte klarat ett teknikskifte. Företagen som levererade is till isskåp klarade konkurrensen från de elektriska kylskåpen förvånansvärt länge. Dessa företag hade dock ingen möjlighet att anpassa sig och gick till slut under. En annan utmaning är att ändra sin affärsmodell. Det är enklare att ändra teknik inom ramen för en affärsmodell, som Munktell och Atlas Copco gjort, än att ändra affärsmodellen (dvs hur man arbetar internt).

Det går att fylla en bokserie med exempel, detta får räcka för min poäng. Europeisk bilindustri kommer att kunna ställa om till batteridriva, intelligenta, fordon. Det kommer att kosta massor av pengar i utveckling av ny teknik, och avveckling av den gamla. Men de kommer att klara det.
Men det är inte svaret på frågan.

Jag har nu ägnat ett par år till att läsa massor som skrivs om Tesla. All förståelse jag har om Tesla kommer från vad jag läst. Mina kunskaper om hur Europeiska företag fungerar kommer från 25 års arbete, i fler än 50 organisationer, med analyser och stöd för att öka deras konkurrenskraft (ok, jag kanske är en smula partisk).

Problemet för Europeisk bilindustri är Tesla, och framförallt att Tesla är ett Silicon Valley företag. Edmund Phelps skrev för några år sedan artikeln “What is Wrong with the West's Economies?” där han diskuterar bristen på innovationer i västvärlden (det är innovationer som leder till bra betalda jobb för arbetare, alternativet är lågbetalda servicejobb). Det enda innovativa Phelps hittade var Silicon Valley.

Som jag förstått det var det grundarna av Silicon Valley kulturen (bl.a. Robert Noyce, Andy Grove och Gordon Moore) som tidigt i Intels historia beslutade att sätta R&D i centrum, inte produktion. Moores lag är en konsekvens av detta strategibeslut. Alla företag jag stött på (med ett undantag) har produktion i centrum. Typiskt för Silicon Valley företagen är att det är ledningen som driver R&D, till sin hjälp har de ett antal ingenjörer. I Europeiska företag så är det ingenjörerna som driver R&D, ofta med minimal eller inget stöd från ledningen.

Jag vet att detta låter otroligt, men jag hittar i stort sätt aldrig företag där ledningen vet vad som pågår inom R&D. När de högsta cheferna på Volkswagen säger att de inte kände till fusket med utsläppen från dieselmotorerna så tror jag dem. Det är så det brukart se ut, ledningen har ”ingen aning” om vad som pågår.

I skriverierna om Tesla så är det Elon Musk och de andra i ledningen som driver R&D och gör detta ända in i kaklet, om det så krävs övernattning på kontoret. Om man gör på detta sätt går det få fram resultat på några veckor som annars skulle tar åratal (japp, vi har provat).

De traditionella bildföretagen har än så länge massor av pengar att investera i R&D. Frågan är om det räcker med att ösa in pengar. Att ingenjörerna tvingades fuska på VW tolkar jag som att de inte fick det beslutsstöd de hade behövt för att ta fram motorer enligt miljökraven.
Varför skulle det gå bättre nu?

Så tillbaka till frågan. Är europeisk bilindustri dödsdömd? Om jag var tvungen svara ja eller nej, så svarar jag ja, de är dödsdömda. Som de arbetar idag kommer deras produkter spela i gärdsgårdsserien jämfört med Tesla. Och förr eller senare kommer vi att få se fler företag som Tesla.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Problemet för tesla är ju att det är en amerikansk produkt i handelskriget som kommer känneteckna nästa lågkonjunktur som vi är på väg in i.
På lite sikt innebär ett så här stort teknikskifte att det behövs hög kapacitet i fordonsbranchen. Drivlinan är annorlunda på en elbil men resten av komponenterna är ganska konvensionella.
Några kommer försvinna och några bli starkare.
Jag tror fiat/chrysler får det svårt, både med ICE, HEV och BEV.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Så tillbaka till frågan. Är europeisk bilindustri dödsdömd? Om jag var tvungen svara ja eller nej, så svarar jag ja, de är dödsdömda. Som de arbetar idag kommer deras produkter spela i gärdsgårdsserien jämfört med Tesla. Och förr eller senare kommer vi att få se fler företag som Tesla.
Tesla har skakat om hela bilindustrin.
Men om jag tvingas att spå hur det ser ut om 10 år i bilbranschen i Europa, så kanske 50% av de nuvarande fossilbilstillverkarna är borta.

Tror att även på sikt så har Tesla svårt att sälja marknadens billigaste elbilar, man kan leda teknikrejset, men har inte resurserna att nå de riktigt stora volymerna.

Däremot är kineserna duktiga på att kopiera, så de kan snabbt dominera lågpris och mellanpris segmenten.

Intressant är att de traditionella fossilbils tillverkarna har i hemlighet jobbat med en ny modell i 3-4år för att vara säker på att den modell som de lanserar ska vara felfri.

Tesla har Silicon valley tänket, där "time go market" och "fort och fel" är tillåtet, men att man är prestigelös och snabbt rättar till felen, vilket gör att man snabbast når ut på marknaden med ny teknik.

Och den som springer fortast vinner alltid i längden, oavsett var man startade.

Sen har fossilbils tillverkarna ett jätteproblem eftersom de inte har elbilskompetensen.
Att de var världens bästa tillverkare av fossilbilar är inte mycket värt när fossilbilar inte går att sälja längre.

En försvårande omständighet för fossil biltillverkarna är att när de försöker anställa unga ingenjörer med elbilskompetents, får de andrasorteringen av ingenjörer, dom bästa vill inte bli förknippade med ett dieselgate företag, de vill jobba med ett företag som andas "framtid".
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Mickep »

Bilindustri är i princip montering. Eftersom mycket är automatiserat och lönerna har stigit i asien. + att det är fördel att montering sker nära kunderna så de inte bilarna fraktas över oceaner för att nå destinationen.
Så nej, den är inte dödsdömd. kommer den tjäna mer eller mindre pengar? Volvo har höjt priserna på deras ingångsmodeller med ca 100 000. det är vad ett rimligt batteri kan kosta. Se de kommer därefter kunna ta lika mycket betalt som för fossilvarianten.
Kommer de göra batteri och drivlinor? som sagt de kommer att låte underleverantörer sköta den saken. i en fungerande marknad kommer priset ned och kvaliten upp. konkurrensen är tänkt att hålla pris nere. Det är om marknaden fungerar, vilket med all tydlighet den inte gör i dagsläget.
Europeiska bilindustri är ganska säker. Det är tills tesla (om de gör det) drastiskt sänker priset. Dvs om de dumpar så bilarna kostar runt 300 000. Det som skyddar bilistrin är det allt för höga priset på elbilar. De gör att de kan planera och ställa om monteringen.
Jan-Erik Sebestyen
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 maj 2018 10:43

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

Mickep skrev:
Bilindustri är i princip montering.
.....
Europeiska bilindustri är ganska säker. Det är tills tesla (om de gör det) drastiskt sänker priset. Dvs om de dumpar så bilarna kostar runt 300 000. Det som skyddar bilistrin är det allt för höga priset på elbilar. De gör att de kan planera och ställa om monteringen.
Det är synsättet att bilindustri är montering som jag tror är problemet. Jag tror bilköparna är intresserade av sakar som underlättar livet. Och det kräver fokus på produktutveckling, inte bara facelift och cost down.

Priserna på batterier sjunker snabbt neråt, det lär inte dröja många år förrän du kan köpa en Tesla för under 300 000 SEK (om nu inte kronkursen fortsätter falla som en sten).
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

En ny tesla för under 300' om några år? Vad gör det med andrahandsvärdet på dagens bilar?
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av JGur »

Mycket snack om drivlinor och montering. Perspektivet jag saknar är att ingen annan än Tesla investerar ”på riktigt” i mjukvara. Mjukvaru-utveckling är otroligt svårt i bolag som saknar kultur för det. (Läs: typiska industri-bolag). Här spelar Silicon Valley-kulturen på hemmaplan! Skillnaden på top-notch-developers och medelbra utvecklare är så stor att industri-företagen bara inte förstår... De fortsätter i sina traditionella metoder där utveckling köps per timme från billigast möjliga leverantör.

En elbils karaktär och känsla kommer alltmer differentieras med mjukvara. Teslas Track-mode är bara första steget dit. Dit hör även infotainment. Jag är övertygad om att det är denna del som kommer göra störst skillnad på lite sikt = säg 8 - 10 år fram.
// Mikael
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av JGur »

Fredrik j skrev:
En ny tesla för under 300' om några år? Vad gör det med andrahandsvärdet på dagens bilar?
Dagens modell kommer röra sig mer mot hur det ser ut med andra tekniska prylar (datorer, TV-apparater, smartphones). Fortfarande förutsägbara, bara med en ny kurva för hur snabbt de tappar.
// Mikael
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Gustafsson »

Svårt att få en 10 år gammal Roadster under 50% av nypriset trots nackdelarna med den. Så länge driftskostnaderna är låga kommer man nog att få bra betalt för Teslor länge än.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev:
Svårt att få en 10 år gammal Roadster under 50% av nypriset trots nackdelarna med den. Så länge driftskostnaderna är låga kommer man nog att få bra betalt för Teslor länge än.
Men ännu finns det ingen ny roadster för 50% av vad en 10år gammal kostade som ny.
Vem skulle välja en 10år gammal för samma pengar?
kontakten2

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av kontakten2 »

Fredrik j skrev:
Gustafsson skrev:
Svårt att få en 10 år gammal Roadster under 50% av nypriset trots nackdelarna med den. Så länge driftskostnaderna är låga kommer man nog att få bra betalt för Teslor länge än.
Men ännu finns det ingen ny roadster för 50% av vad en 10år gammal kostade som ny.
Vem skulle välja en 10år gammal för samma pengar?
Entusiaster?
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

kontakten2 skrev:
Fredrik j skrev:
Gustafsson skrev:
Svårt att få en 10 år gammal Roadster under 50% av nypriset trots nackdelarna med den. Så länge driftskostnaderna är låga kommer man nog att få bra betalt för Teslor länge än.
Men ännu finns det ingen ny roadster för 50% av vad en 10år gammal kostade som ny.
Vem skulle välja en 10år gammal för samma pengar?
Entusiaster?
Troligtvis samma entusiaster som vill ha en ny. Kanske inte ska basera en kalkyl på det...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
Intressant är att de traditionella fossilbils tillverkarna har i hemlighet jobbat med en ny modell i 3-4år för att vara säker på att den modell som de lanserar ska vara felfri.

Tesla har Silicon valley tänket, där "time go market" och "fort och fel" är tillåtet, men att man är prestigelös och snabbt rättar till felen, vilket gör att man snabbast når ut på marknaden med ny teknik.
Konstigt då att de traditionella biltillverkarna hela tiden tvingas återkalla sina "perfekta" bilar för att åtgärda problem som uppstår pga av felaktig konstruktion? Men det är väl kanske jag som överkänslig. Ingen har väl dött av en explosionsartad brand eller avgaser som innehåller 4000% högre nivå av hälsofarliga partiklar än vad som är tillåtet?

Konstigt också att de traditionella biltillverkarna inte kan uppdatera sin bilar på distans utan de tvingar istället sina kunder att köra runt i farliga bilar tills dess att det blir en tid ledig på verkstaden för åtgärd.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att de traditionella fossilbils tillverkarna har i hemlighet jobbat med en ny modell i 3-4år för att vara säker på att den modell som de lanserar ska vara felfri.

Tesla har Silicon valley tänket, där "time go market" och "fort och fel" är tillåtet, men att man är prestigelös och snabbt rättar till felen, vilket gör att man snabbast når ut på marknaden med ny teknik.
Konstigt då att de traditionella biltillverkarna hela tiden tvingas återkalla sina "perfekta" bilar för att åtgärda problem som uppstår pga av felaktig konstruktion? Men det är väl kanske jag som överkänslig. Ingen har väl dött av en explosionsartad brand eller avgaser som innehåller 4000% högre nivå av hälsofarliga partiklar än vad som är tillåtet?

Konstigt också att de traditionella biltillverkarna inte kan uppdatera sin bilar på distans utan de tvingar istället sina kunder att köra runt i farliga bilar tills dess att det blir en tid ledig på verkstaden för åtgärd.
Har någon dött till följd av ett konstruktionsfel?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
En ny tesla för under 300' om några år? Vad gör det med andrahandsvärdet på dagens bilar?
Om det fortfarande är underskott på elbilar, vilket jag tror vi kommer ha under 10 år framåt, så kommer det vara bra betalt för gamla bilar också.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
En ny tesla för under 300' om några år? Vad gör det med andrahandsvärdet på dagens bilar?
Om det fortfarande är underskott på elbilar, vilket jag tror vi kommer ha under 10 år framåt, så kommer det vara bra betalt för gamla bilar också.
Det finns väl inget underskott på teslor. Det vittnas ju om någon vecka eller två från order till leverans av model3. Eller är det missvisande? Är det brist på bilar? Skulle man kunna sälja fler?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att de traditionella fossilbils tillverkarna har i hemlighet jobbat med en ny modell i 3-4år för att vara säker på att den modell som de lanserar ska vara felfri.

Tesla har Silicon valley tänket, där "time go market" och "fort och fel" är tillåtet, men att man är prestigelös och snabbt rättar till felen, vilket gör att man snabbast når ut på marknaden med ny teknik.
Konstigt då att de traditionella biltillverkarna hela tiden tvingas återkalla sina "perfekta" bilar för att åtgärda problem som uppstår pga av felaktig konstruktion? Men det är väl kanske jag som överkänslig. Ingen har väl dött av en explosionsartad brand eller avgaser som innehåller 4000% högre nivå av hälsofarliga partiklar än vad som är tillåtet?

Konstigt också att de traditionella biltillverkarna inte kan uppdatera sin bilar på distans utan de tvingar istället sina kunder att köra runt i farliga bilar tills dess att det blir en tid ledig på verkstaden för åtgärd.
Har någon dött till följd av ett konstruktionsfel?
Många. Några exempel:

https://en.wikipedia.org/wiki/Firestone ... ontroversy
https://www.nhtsa.gov/equipment/takata-recall-spotlight
https://www.theverge.com/2016/6/22/1200 ... on-yelchin
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
En ny tesla för under 300' om några år? Vad gör det med andrahandsvärdet på dagens bilar?
Om det fortfarande är underskott på elbilar, vilket jag tror vi kommer ha under 10 år framåt, så kommer det vara bra betalt för gamla bilar också.
Det finns väl inget underskott på teslor. Det vittnas ju om någon vecka eller två från order till leverans av model3. Eller är det missvisande? Är det brist på bilar? Skulle man kunna sälja fler?
Model 3 är ingen "billig" bil. Du måste fortfarande dra fram dryga halvmiljonen minst och det finns inte särskilt många varianter av Model 3 idag så det underlättar leveranserna. En ny Tesla under 300kkr om några år lär inte vara en kopia av Model 3. Model 3 är ingen kopia av Model S. Sedan får man kolla vad som ingår i priset förutom själva bilen. Jag behöver inte betala något för min Supercharging eller uppkoppling mot nätet för "webbläsare", musik eller uppdateringar över mobilnätet på min 3 år gamla Model X. Gratis Supercharging kommer och går till Model S/X men verkar inte gälla Model 3. På nyare Model S/X och Model 3 med premium så ingår Premium Connectivity i ett år men därefter blir det en kostnad på ca 1000:- per år, för billigare varianter av Model 3 så ingår inte detta alls. Jag misstänker att allt fler tjänster kommer att kopplas till bilen och även ifall bilens inköpskostnad sjunker så kommer troligen totalkostnaden bevaras eller kanske till och med öka ifall man vill ha alla tjänster.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/fre ... edirect=no
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar