Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Nu pratar Bilsweden om rejäla försäljningsminskningar under 2020.
Med anledning av Coronavirusets effekter har BIL Sweden reviderat ner prognosen för antalet
nyregistrerade personbilar i år med 18 procent från 330 000 till 270 000 bilar. Prognosen för lätta lastbilar
revideras ner med 19 procent från 47 000 till 38 000 fordon, säger Mattias Bergman VD på BIL Sweden.
https://www.tjanstebilsfakta.se/bil-swe ... -for-2020/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Tycker 18% låter lite.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av ChristerSjo »

dd88 skrev:

Det är skillnad på en lågkonjuktur och en pandemi som orsakar en lågkonjunktur. Tror det är få som förutspådde Corona för ett halvår sen.
"Svarta svanar" (https://en.wikipedia.org/wiki/Black_swan_theory) är just sådan som inte går att förutspå men försätter ekonomin i rejäl gungning och ekonomin går in i en djup lågkonjunktur.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Tycker 18% låter lite.
Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta tror att det säljs ca 100.000 färre bilar 2020 än 2019 i Sverige.

Lada har ju slutat att säljas i EU och nu kan
SsangYong kan bli första offret i coronakrisen.

SsangYong kan bli första offret i coronakrisen.

Majoritetsägaren Mahindra & Mahindra kommer inte att rädda krisdrabbade SsangYong ännu en gång.
https://teknikensvarld.se/ssangyong-kan ... onakrisen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av PoloPrinsen »

Just Lada borde kunna ställa om och utnyttja coronaviruskrisen till nått inte helt jättedåligt.
Om man vill och om man har pengar.

De gör väl i princip alla delar i VAZ-fabriken i Toljatti. In råmaterial, ut bilar av märket Lada. Borde inte sakna delar som andra biltillverkare. Bara batterier och tid att ställa om produktionen. Typ.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Metuzela
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 07 apr 2020 16:10

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Metuzela »

Hej,
Tror många tillverkare kommer gå under, men att också många nya kommer skapas. Kartan över biltillverkare kommer nog se väldigt mycket annorlunda ut om 5-10 år. Tesla har ett stort försprång med elektrifieringen, men de har fortfarande en hel del att jobba på också. Främst service och comfort anser jag. Tyskarna ligger ju bra mycket längre fram när det gäller comfort anser jag. Dock är de ju hopplöst efter vad gäller mjukvara och elektrifieringen. Jobbar själv på ett tyskt bolag i en annan branch, men just mjukvara är de ganska krattiga på. Måste steppa upp rejäl här om de ska hänga med.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Fords förre VD säger att många underleverantörer kommer få stora problem inom 60 dagar!

https://www.cnbc.com/quotes/?symbol=F
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »


VW's latest re-suspension of production affects Golf, Tiguan models.

In late April, Bernd Osterloh, chairman of the VW works council, warned that "customers are just not interested in buying cars" and said stocks of new cars were "already at their limits."

The group's order book was looking like a "tragedy", Osterloh said.

Moody's downgraded its forecast for the global automotive market on Wednesday, predicting a 20-percent drop in sales in 2020. The European market was expected to shrink by 30 percent and the US market by 25 percent, but the Chinese market was projected to fare better.

Sources told AFP that Volkswagen's plants in Europe are currently running at between 35 and 50 percent of capacity, and that around 35,000 employees are still on shorter working hours.

"Depending on the order situation, we will have to be flexible with closures and shifts for some time to come," Meiswinkel said.

The coronavirus crisis has put around 100,000 jobs at risk in the German automotive sector, a pillar of the country's economy, according to Ferdinand Dudenhoeffer, an expert at the University of St Gallen. -- AFP
http://www.nst.com.my/amp/cbt/2020/05/5 ... uan-models

Nu har bilfabrikerna i Europa startat igen.
Men är kunderna intresserade av att köpa fossilbilar längre?

De tidigare storsäljarna VW Golf och Tiguan har nu väldigt låg försäljning. Och lagren är överfyllda.

"customers are just not interested in buying cars"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:

VW's latest re-suspension of production affects Golf, Tiguan models.

In late April, Bernd Osterloh, chairman of the VW works council, warned that "customers are just not interested in buying cars" and said stocks of new cars were "already at their limits."

The group's order book was looking like a "tragedy", Osterloh said.

Moody's downgraded its forecast for the global automotive market on Wednesday, predicting a 20-percent drop in sales in 2020. The European market was expected to shrink by 30 percent and the US market by 25 percent, but the Chinese market was projected to fare better.

Sources told AFP that Volkswagen's plants in Europe are currently running at between 35 and 50 percent of capacity, and that around 35,000 employees are still on shorter working hours.

"Depending on the order situation, we will have to be flexible with closures and shifts for some time to come," Meiswinkel said.

The coronavirus crisis has put around 100,000 jobs at risk in the German automotive sector, a pillar of the country's economy, according to Ferdinand Dudenhoeffer, an expert at the University of St Gallen. -- AFP
http://www.nst.com.my/amp/cbt/2020/05/5 ... uan-models

Nu har bilfabrikerna i Europa startat igen.
Men är kunderna intresserade av att köpa fossilbilar längre?

De tidigare storsäljarna VW Golf och Tiguan har nu väldigt låg försäljning. Och lagren är överfyllda.

"customers are just not interested in buying cars"
Jo då Zalman tyvärr är kunderna intresserade mer än vi tror.
3 nya bilar denna månaden på vår parkering Golf 8, Clio och en Kia Ceed
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

VW ska nu gå över till ny försäljningsmodell där handlarna är agenter snarare än försäljare. Man köper bilen online till ett fast pris. Väljer en plats/agent för leverans. Agenten får en fast summa för att ta hand om leveransen/överlämningen. Inget mer prutande alltså.

https://electrek.co/2020/05/20/all-vw-r ... tric-cars/
Our partners can, therefore, focus on what makes retail so indispensable: personal, competent customer care
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
VW ska nu gå över till ny försäljningsmodell där handlarna är agenter snarare än försäljare. Man köper bilen online till ett fast pris. Väljer en plats/agent för leverans. Agenten får en fast summa för att ta hand om leveransen/överlämningen. Inget mer prutande alltså.

https://electrek.co/2020/05/20/all-vw-r ... tric-cars/
Our partners can, therefore, focus on what makes retail so indispensable: personal, competent customer care
Tanken är nog att man vill att kunden ska beställa bilen på nätet.
Och den lokala handlaren blir bara ett "utlämningsställe".

Problemet är annars om man kommer in till handlaren och vill köpa en bil, då kommer handlaren övertala kunden att köpa en fossilbil.

Detta eftersom handlarens stora inkomstkälla är att serva fossilbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Mickep »

Betänk vad som produceras. Fler och fler modeller är eldrivna. Givetvis blir det en övergångsperiod. Men tror det går att ordna så handlarna får inkomster från elbilsägarna också. Hyundai har del intressanta saker.
Enligt ark kommer bilarna om 5 år vara billigare än motsvarande fossilbil (prestandan kommer vara lägre)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Walker »

Laban skrev:
VW ska nu gå över till ny försäljningsmodell där handlarna är agenter snarare än försäljare. Man köper bilen online till ett fast pris. Väljer en plats/agent för leverans. Agenten får en fast summa för att ta hand om leveransen/överlämningen. Inget mer prutande alltså.

https://electrek.co/2020/05/20/all-vw-r ... tric-cars/
Our partners can, therefore, focus on what makes retail so indispensable: personal, competent customer care
....var känner jag igen det ifrån? :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Då gäller det att man sänker dom ”fasta priserna” till dagens nettopriser så man inte tror kunderna kommer nöja sig med dagens listpriser.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »


Tuffa tider för Nissan och Renault – planerar jättevarsel.

Renault kan gå under, om de inte får hjälp mycket snart. Den varningen kom från den franska finansministern Bruno Le Maire på fredagen, i en intervju med Europe 1 radio.

Den franska staten äger 15 procent av biltillverkaren, och har utlovat ett lån på fem miljarder euro för att bolaget ska klara sig. Men Le Maire säger att lånepapprena inte är påskrivna än, och att diskussioner pågår.

Regeringen har bland annat ställt kravet att Renaults fabrik i franska Flins inte får stänga, och att så många franska jobb som möjligt ska räddas. Dessutom har man drivit linjen att Renault ska flytta en större del av sin produktion till Frankrike.

Läs mer: Så kan elbilar stå för halva effektbehovet

Samtidigt rapporterar den japanska nyhetsbyrån Kyodo att Nissan planerar att varsla 20 000 tjänster, framför allt i Europa. Det är oklart om några jobb i Sverige berörs, men Nissans fabriker i Europa ligger i Storbritannien, Spanien och Ryssland.

Uppsägningarna är en del i att konsolidera produktion och utveckling med sina samarbetspartners Renault och Mitsubishi.



https://www.nyteknik.se/fordon/tuffa-ti ... el-6995849
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av chaffis75 »

Jag pratade med en lokal liten Volvo handlare. Han sa att de idag blir mindre och mindre intressant för dem att sälja nya bilar, de har tydligen enormt liten marginal på nya bilar. Denna lilla Volvo handlare har istället satsat på beg. Volvo och även slängt ut både dachia och Renault som de hade tidigare.
Skulle tro att verkstaden och så går bra där.

Ja de är uppenbarligen redan igång att ställa om även om Volvo inte har så många elbilar än men de känns ändå som de kanske är såhär dessa återförsäljare kan överleva.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
Jag pratade med en lokal liten Volvo handlare. Han sa att de idag blir mindre och mindre intressant för dem att sälja nya bilar, de har tydligen enormt liten marginal på nya bilar. Denna lilla Volvo handlare har istället satsat på beg. Volvo och även slängt ut både dachia och Renault som de hade tidigare.
Skulle tro att verkstaden och så går bra där.

Ja de är uppenbarligen redan igång att ställa om även om Volvo inte har så många elbilar än men de känns ändå som de kanske är såhär dessa återförsäljare kan överleva.
Det kommer alltid att finnas överlevnadschanser för den som lämnar bra service. Det är dom stora drakarna där kunderna är ett störningsmoment som ligger illa till. Förbluffade många gör fortfarande affär med såna handlare.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Mickep »

Jag tror det också. De som skapar en bra relation med sina kunder kommer överleva. Det kommer alltid finnas saker att göra med bilar, service, uppgraderingar, byte av komponenter.m.m.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Jag tror det också. De som skapar en bra relation med sina kunder kommer överleva. Det kommer alltid finnas saker att göra med bilar, service, uppgraderingar, byte av komponenter.m.m.
Ett framgångskoncept är att som handlare ingå i communityn. Som t.ex. Porsche har gjort. Där vill man inte sälja något vid varje möte med kunderna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:

Tuffa tider för Nissan och Renault – planerar jättevarsel.

Renault kan gå under, om de inte får hjälp mycket snart. Den varningen kom från den franska finansministern Bruno Le Maire på fredagen, i en intervju med Europe 1 radio.

Den franska staten äger 15 procent av biltillverkaren, och har utlovat ett lån på fem miljarder euro för att bolaget ska klara sig. Men Le Maire säger att lånepapprena inte är påskrivna än, och att diskussioner pågår.

Regeringen har bland annat ställt kravet att Renaults fabrik i franska Flins inte får stänga, och att så många franska jobb som möjligt ska räddas. Dessutom har man drivit linjen att Renault ska flytta en större del av sin produktion till Frankrike.

Läs mer: Så kan elbilar stå för halva effektbehovet

Samtidigt rapporterar den japanska nyhetsbyrån Kyodo att Nissan planerar att varsla 20 000 tjänster, framför allt i Europa. Det är oklart om några jobb i Sverige berörs, men Nissans fabriker i Europa ligger i Storbritannien, Spanien och Ryssland.

Uppsägningarna är en del i att konsolidera produktion och utveckling med sina samarbetspartners Renault och Mitsubishi.



https://www.nyteknik.se/fordon/tuffa-ti ... el-6995849



Nu ska fransk bilindustri räddas. Elbilsstödet höjs till 7000 euro.
Intressant är om Sverige måste följa efter och höja elbilsstödet till 75.000kr.

French President Emmanuel Macron announced an €8 billion ($8.8 billion) plan Tuesday to revive the country’s auto industry in the wake of the COVID-19 pandemic. Increasing production and sales of electric vehicles is central to the plan.

Auto sales in France fell by about 90% in April compared to a year earlier. To rescue the country’s ailing auto industry, Macron said that he wants France to become the leading producer of clean cars in Europe. France will face fierce competition from Germany for that leadership role.

Macron announced that France would increase consumer incentives to buy an electric car to €7,000 from €6,000. The aid is also expected to include incentives for people to scrap their old vehicles and buy a lower-emission model.

https://electrek.co/2020/05/26/france-m ... -industry/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Det är dom stora drakarna där kunderna är ett störningsmoment som ligger illa till. Förbluffade många gör fortfarande affär med såna handlare.
Uhm. I ena meningen säger du att bra service är nyckeln till överlevnad. I nästa att kunderna verkar göra affär med dom ändå.
Hur ska du ha det? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Frankrike satsar 8 miljarder euro för att hjälpa den krisande bilbranschen.

På en presskonferens nu ikväll så sa president Macron att målet är att Frankrike ska bli Europas främsta elbils-producent inom fem år.

Staten inför bonus för den som köper en ny elbil eller byter sin bensinbil mot en elbil, med början redan nästa vecka.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7482123

7000 euro i elbilsstöd.
2000 euro till den som byter sin bensinbil mot en elbil.

Att man får ett stöd för att byta sin begagnade bensinbil mot en begagnad elbil var nåt nytt.

Undrar hur de tänkt att det ska fungera i praktiken.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »


Macron said his government would seek to boost flagging customer demand with a subsidy of 7,000 euros for each individual buying an electric car, 5,000 for each company purchase, and 2,000 per hybrid rechargeable car.

Starting June 1, there would also be an aid of 3,000 euros for converting from a petrol-fuelled car to a less-polluting one -- and as much as 5,000 euros to upgrade to an electric vehicle, the president said.

https://www.google.com/amp/s/www.barron ... 1590526205


Verkar vara lite olika bud om vad som gäller.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det är dom stora drakarna där kunderna är ett störningsmoment som ligger illa till. Förbluffade många gör fortfarande affär med såna handlare.
Uhm. I ena meningen säger du att bra service är nyckeln till överlevnad. I nästa att kunderna verkar göra affär med dom ändå.
Hur ska du ha det? Bild
I ena meningen beskriver jag hur det är idag. I den andra spår jag framtiden.
Lite som att alla köpte fossilbilar för 10år sedan men få kommer göra det om 10år.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det är dom stora drakarna där kunderna är ett störningsmoment som ligger illa till. Förbluffade många gör fortfarande affär med såna handlare.
Uhm. I ena meningen säger du att bra service är nyckeln till överlevnad. I nästa att kunderna verkar göra affär med dom ändå.
Hur ska du ha det? Bild
I ena meningen beskriver jag hur det är idag. I den andra spår jag framtiden.
Lite som att alla köpte fossilbilar för 10år sedan men få kommer göra det om 10år.
Varför skulle folk plötsligt bry sig mer om service?
Många kommer nog tvärtom bry sig ännu mindre. Redan idag finns ju gott om folk som struntar i att följa serviceintervall, trots att avgasmotorerna kan haverera. Med elbilar finns ju inte den risken, dvs fler kommer strunta i det när de förstår att det inte gör så mkt.

När behovet av regelbunden service försvinner blir det istället spontana reparationer, och då får man inte samma koppling till ett specifikt ställe.
Å andra sidan är det kanske det du säger? Dvs Volvo och liknande kan lägga ner sina verkstäder, för Nisse på hörnan är mer pålitlig när man behöver ngt fixat snabbt och lätt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar