Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 21 maj 2020 05:23

Laban skrev:VW ska nu gå över till ny försäljningsmodell där handlarna är agenter snarare än försäljare. Man köper bilen online till ett fast pris. Väljer en plats/agent för leverans. Agenten får en fast summa för att ta hand om leveransen/överlämningen. Inget mer prutande alltså.

https://electrek.co/2020/05/20/all-vw-r ... tric-cars/

Our partners can, therefore, focus on what makes retail so indispensable: personal, competent customer care


Tanken är nog att man vill att kunden ska beställa bilen på nätet.
Och den lokala handlaren blir bara ett "utlämningsställe".

Problemet är annars om man kommer in till handlaren och vill köpa en bil, då kommer handlaren övertala kunden att köpa en fossilbil.

Detta eftersom handlarens stora inkomstkälla är att serva fossilbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5331
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Mickep » 21 maj 2020 07:10

Betänk vad som produceras. Fler och fler modeller är eldrivna. Givetvis blir det en övergångsperiod. Men tror det går att ordna så handlarna får inkomster från elbilsägarna också. Hyundai har del intressanta saker.
Enligt ark kommer bilarna om 5 år vara billigare än motsvarande fossilbil (prestandan kommer vara lägre)
Mickep
 
Inlägg: 2006
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare Walker » 21 maj 2020 07:12

Laban skrev:VW ska nu gå över till ny försäljningsmodell där handlarna är agenter snarare än försäljare. Man köper bilen online till ett fast pris. Väljer en plats/agent för leverans. Agenten får en fast summa för att ta hand om leveransen/överlämningen. Inget mer prutande alltså.

https://electrek.co/2020/05/20/all-vw-r ... tric-cars/

Our partners can, therefore, focus on what makes retail so indispensable: personal, competent customer care

....var känner jag igen det ifrån? :roll:
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
 
Inlägg: 1762
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping
Referralkod: mikael83741

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Fredrik j » 21 maj 2020 07:20

Då gäller det att man sänker dom ”fasta priserna” till dagens nettopriser så man inte tror kunderna kommer nöja sig med dagens listpriser.
Fredrik j
 
Inlägg: 2004
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 22 maj 2020 14:43


Tuffa tider för Nissan och Renault – planerar jättevarsel.

Renault kan gå under, om de inte får hjälp mycket snart. Den varningen kom från den franska finansministern Bruno Le Maire på fredagen, i en intervju med Europe 1 radio.

Den franska staten äger 15 procent av biltillverkaren, och har utlovat ett lån på fem miljarder euro för att bolaget ska klara sig. Men Le Maire säger att lånepapprena inte är påskrivna än, och att diskussioner pågår.

Regeringen har bland annat ställt kravet att Renaults fabrik i franska Flins inte får stänga, och att så många franska jobb som möjligt ska räddas. Dessutom har man drivit linjen att Renault ska flytta en större del av sin produktion till Frankrike.

Läs mer: Så kan elbilar stå för halva effektbehovet

Samtidigt rapporterar den japanska nyhetsbyrån Kyodo att Nissan planerar att varsla 20 000 tjänster, framför allt i Europa. Det är oklart om några jobb i Sverige berörs, men Nissans fabriker i Europa ligger i Storbritannien, Spanien och Ryssland.

Uppsägningarna är en del i att konsolidera produktion och utveckling med sina samarbetspartners Renault och Mitsubishi.






https://www.nyteknik.se/fordon/tuffa-ti ... el-6995849
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5331
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav chaffis75 » 22 maj 2020 16:50

Jag pratade med en lokal liten Volvo handlare. Han sa att de idag blir mindre och mindre intressant för dem att sälja nya bilar, de har tydligen enormt liten marginal på nya bilar. Denna lilla Volvo handlare har istället satsat på beg. Volvo och även slängt ut både dachia och Renault som de hade tidigare.
Skulle tro att verkstaden och så går bra där.

Ja de är uppenbarligen redan igång att ställa om även om Volvo inte har så många elbilar än men de känns ändå som de kanske är såhär dessa återförsäljare kan överleva.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Fredrik j » 22 maj 2020 19:41

chaffis75 skrev:Jag pratade med en lokal liten Volvo handlare. Han sa att de idag blir mindre och mindre intressant för dem att sälja nya bilar, de har tydligen enormt liten marginal på nya bilar. Denna lilla Volvo handlare har istället satsat på beg. Volvo och även slängt ut både dachia och Renault som de hade tidigare.
Skulle tro att verkstaden och så går bra där.

Ja de är uppenbarligen redan igång att ställa om även om Volvo inte har så många elbilar än men de känns ändå som de kanske är såhär dessa återförsäljare kan överleva.


Det kommer alltid att finnas överlevnadschanser för den som lämnar bra service. Det är dom stora drakarna där kunderna är ett störningsmoment som ligger illa till. Förbluffade många gör fortfarande affär med såna handlare.
Fredrik j
 
Inlägg: 2004
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Mickep » 23 maj 2020 09:17

Jag tror det också. De som skapar en bra relation med sina kunder kommer överleva. Det kommer alltid finnas saker att göra med bilar, service, uppgraderingar, byte av komponenter.m.m.
Mickep
 
Inlägg: 2006
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Fredrik j » 23 maj 2020 09:21

Mickep skrev:Jag tror det också. De som skapar en bra relation med sina kunder kommer överleva. Det kommer alltid finnas saker att göra med bilar, service, uppgraderingar, byte av komponenter.m.m.


Ett framgångskoncept är att som handlare ingå i communityn. Som t.ex. Porsche har gjort. Där vill man inte sälja något vid varje möte med kunderna.
Fredrik j
 
Inlägg: 2004
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 26 maj 2020 19:17

Zalman3 skrev:

Tuffa tider för Nissan och Renault – planerar jättevarsel.

Renault kan gå under, om de inte får hjälp mycket snart. Den varningen kom från den franska finansministern Bruno Le Maire på fredagen, i en intervju med Europe 1 radio.

Den franska staten äger 15 procent av biltillverkaren, och har utlovat ett lån på fem miljarder euro för att bolaget ska klara sig. Men Le Maire säger att lånepapprena inte är påskrivna än, och att diskussioner pågår.

Regeringen har bland annat ställt kravet att Renaults fabrik i franska Flins inte får stänga, och att så många franska jobb som möjligt ska räddas. Dessutom har man drivit linjen att Renault ska flytta en större del av sin produktion till Frankrike.

Läs mer: Så kan elbilar stå för halva effektbehovet

Samtidigt rapporterar den japanska nyhetsbyrån Kyodo att Nissan planerar att varsla 20 000 tjänster, framför allt i Europa. Det är oklart om några jobb i Sverige berörs, men Nissans fabriker i Europa ligger i Storbritannien, Spanien och Ryssland.

Uppsägningarna är en del i att konsolidera produktion och utveckling med sina samarbetspartners Renault och Mitsubishi.






https://www.nyteknik.se/fordon/tuffa-ti ... el-6995849





Nu ska fransk bilindustri räddas. Elbilsstödet höjs till 7000 euro.
Intressant är om Sverige måste följa efter och höja elbilsstödet till 75.000kr.


French President Emmanuel Macron announced an €8 billion ($8.8 billion) plan Tuesday to revive the country’s auto industry in the wake of the COVID-19 pandemic. Increasing production and sales of electric vehicles is central to the plan.

Auto sales in France fell by about 90% in April compared to a year earlier. To rescue the country’s ailing auto industry, Macron said that he wants France to become the leading producer of clean cars in Europe. France will face fierce competition from Germany for that leadership role.

Macron announced that France would increase consumer incentives to buy an electric car to €7,000 from €6,000. The aid is also expected to include incentives for people to scrap their old vehicles and buy a lower-emission model.




https://electrek.co/2020/05/26/france-m ... -industry/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5331
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ampera, cosmos och 7 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.