Lyckades inte PSA få snurr pp Opel?Zalman3 skrev:En intressant fråga är, när blev en sammanslagning riktigt bra?taliz skrev:Nja, konsolidering är ju standard i en mogen bransch.Laban skrev:Att två företag på dekis ska lyckas bättre om de går samman torde vara ganska osannolikt. Jag tänker inte om utan när om konkursen ifråga.
Specifikt i fordonsbranschen är det väl snarare regel än undantag med stora koncerner som består av ett flertal märken, vilka tidigare var självständiga bolag.
PSA och FCA är ju typexempel där de båda har en drös märken de köpt upp/slagits ihop med under åren.
Renault-Nissan slutade med att VDn blev fängslad av grumliga orsaker.
Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Moderator: Redaktion
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Som sagt en stor del av alla fordonsbolag är numera stora koncerner med ett flertal märken. Så det har bevisligen gått bra.Zalman3 skrev:En intressant fråga är, när blev en sammanslagning riktigt bra?taliz skrev:Nja, konsolidering är ju standard i en mogen bransch.Laban skrev:Att två företag på dekis ska lyckas bättre om de går samman torde vara ganska osannolikt. Jag tänker inte om utan när om konkursen ifråga.
Specifikt i fordonsbranschen är det väl snarare regel än undantag med stora koncerner som består av ett flertal märken, vilka tidigare var självständiga bolag.
PSA och FCA är ju typexempel där de båda har en drös märken de köpt upp/slagits ihop med under åren.
Renault-Nissan slutade med att VDn blev fängslad av grumliga orsaker.
Carlos var ju lite "speciell", ser inte riktigt vad det har med konsolidering att göra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Nissan var ju på fallrepet och Renault tog över.Carlos var ju lite "speciell", ser inte riktigt vad det har med konsolidering att göra.
Sen repade sig Nissan och ville ha mera inflytande.
Det gick sådär, så när Carlos är i Japan blir han gripen för ekonomiska oegentligheter.
Vissa hävdar att Nissan ville ha bort Carlos.
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... rlos-ghosnThe Not-So-Irreversible Renault-Nissan Allliance
Carlos Ghosn’s dramatic escape reopens old wounds and shows how tough it is to keep two politically-sensitive and financially lop-sided carmakers together.
The Financial Times reports that Nissan is ramping up contingency plans in case of a breakup — which, while financially painful and costly for both sides, shouldn’t be ruled out.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Inte sällan är det ju så att någon är "på fallrepet" när det konsolideras.Zalman3 skrev:Nissan var ju på fallrepet och Renault tog över.Carlos var ju lite "speciell", ser inte riktigt vad det har med konsolidering att göra.
Sen repade sig Nissan och ville ha mera inflytande.
Det gick sådär, så när Carlos är i Japan blir han gripen för ekonomiska oegentligheter.
Vissa hävdar att Nissan ville ha bort Carlos.
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... rlos-ghosnThe Not-So-Irreversible Renault-Nissan Allliance
Carlos Ghosn’s dramatic escape reopens old wounds and shows how tough it is to keep two politically-sensitive and financially lop-sided carmakers together.
The Financial Times reports that Nissan is ramping up contingency plans in case of a breakup — which, while financially painful and costly for both sides, shouldn’t be ruled out.
Inte särskilt ovanligt att olika företagskulturer krockar heller. Tids nog brukar det lösa sig. Man byter ledare, omorganiserar, etc
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Visst, konsolidering i en mogen bransch med mogen teknik kan fungera. Men det gäller knappast elbilsdelen.taliz skrev:Nja, konsolidering är ju standard i en mogen bransch.
Specifikt i fordonsbranschen är det väl snarare regel än undantag med stora koncerner som består av ett flertal märken, vilka tidigare var självständiga bolag..
Gammal teknik ska avvecklas, ny ska utvecklas. Inte lätt, se på VW, ID.3. Att det ska bli lättare efter en sammanslagning är jag inte direkt övertygad om. Speciellt inte för Fiat + Chrysler.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Precis ny utveckling sker bäst i små smidiga grupper/företag utan allt för många styrda rutiner och ordningar som hindrar.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
För varje månad som går så ökar värdet i företaget Tesla. Det har ju varit som ett mantra att säga att Tesla naturligtvis inte kommer att slå ut alla andra biltillverkare och ensamma stå för övergången till ett elbilssamhälle. Men nu när man ser vilka svårigheter gammelbilsföretagen har och vilken motvilja mot en övergång som fortfarande sitter djupt rotad i deras organisationer så tror jag allt mer att Tesla kommer att stå som en av världens stora biltillverkare när dammet har lagt sig. Det scenariot tror jag inte ens att Elon själv hade tänkt sig.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Det var inte Elon utan någon annan klok industriman som typ 2012-14 sa att elbilar kommer levereras av Tesla och av ett gäng friggebods tillverkare som vi ännu inte känner namnet på. Jag gissar att dessa friggebods tillverkare finns i Kina och attde just nu växer så det knakar.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Det är sant. Kineserna håller sig framme även här. Det är ju helt otroligt att de har så svårt att fatta detta. Visst, det kommer att tillverkas fossilbilar ett antal år framåt, men det funkar ju inte att streta emot som de nu gör.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Det kan också vara så att de inte har något val. Se ID.3 tråden, mjukvaruproblem, VW har svårt att få tag på rätt personal för att åtgärda detta. Det talas om att grunden potentiellt är för dålig, måste göras om. Problem som uppstår pga att olika leverantörers komponenter ska samverka.Jerker skrev:Visst, det kommer att tillverkas fossilbilar ett antal år framåt, men det funkar ju inte att streta emot som de nu gör.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Tror återigen att ni är för tidiga att räkna ut traditionella biltillverkare, troligtvis kommer några försvinna under stundande lågkonjuktur, men pga en tvåprocentig andel elbilar på marknaden? Troligtvis inte. Problemen är bra mycket större än så.
Frågan är snarare hur mycket lågkonjunkturen kommer fördröja omställningen pga stödpaket för att rädda jobben hos en av Europas största industrier.
Frågan är snarare hur mycket lågkonjunkturen kommer fördröja omställningen pga stödpaket för att rädda jobben hos en av Europas största industrier.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Vi har ju ett "varvskris moment".dd88 skrev:Tror återigen att ni är för tidiga att räkna ut traditionella biltillverkare, troligtvis kommer några försvinna under stundande lågkonjuktur, men pga en tvåprocentig andel elbilar på marknaden? Troligtvis inte. Problemen är bra mycket större än så.
Frågan är snarare hur mycket lågkonjunkturen kommer fördröja omställningen pga stödpaket för att rädda jobben hos en av Europas största industrier.
Ska man som på 1970.talet slösa miljarder på en döende verksamhet?
Eller ska man satsa på det som är framtiden?
Trump i USA, har ju valt sida, oljeindustrin måste räddas till varje pris!
Northvolt har ju redan 122 miljarder i orderstock och hoppas på att 2025 ha en årlig försäljning på 520 miljarder!!!
Snacka om framtidsbransch!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Hur många avgasbilar säljs i världen varje år? Snacka om inkomster Så länge efterfrågan finns kommer vi att dras med avgasbilarna oavsett vad du eller jag önskar oss.Zalman3 skrev:Vi har ju ett "varvskris moment".dd88 skrev:Tror återigen att ni är för tidiga att räkna ut traditionella biltillverkare, troligtvis kommer några försvinna under stundande lågkonjuktur, men pga en tvåprocentig andel elbilar på marknaden? Troligtvis inte. Problemen är bra mycket större än så.
Frågan är snarare hur mycket lågkonjunkturen kommer fördröja omställningen pga stödpaket för att rädda jobben hos en av Europas största industrier.
Ska man som på 1970.talet slösa miljarder på en döende verksamhet?
Eller ska man satsa på det som är framtiden?
Trump i USA, har ju valt sida, oljeindustrin måste räddas till varje pris!
Northvolt har ju redan 122 miljarder i orderstock och hoppas på att 2025 ha en årlig försäljning på 520 miljarder!!!
Snacka om framtidsbransch!
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Tror inte heller att det är aktuellt att låta europeiska biltillverkare gå i konkurs efter Corona p.g.a. utsläppsgränser. Vi kan nog förvänta oss stora stöd från EU för att undvika katastrof.dd88 skrev:Tror återigen att ni är för tidiga att räkna ut traditionella biltillverkare, troligtvis kommer några försvinna under stundande lågkonjuktur, men pga en tvåprocentig andel elbilar på marknaden? Troligtvis inte. Problemen är bra mycket större än så.
Frågan är snarare hur mycket lågkonjunkturen kommer fördröja omställningen pga stödpaket för att rädda jobben hos en av Europas största industrier.
Jag tänker att det ändå på något sätt dom gamla tillverkarna ska uppskatta att det var ett företag som Tesla som lanserade den första seriösa elbilen. Tröskeln för traditionella kunder att köpa en Tesla har ju ändå varit påtagligt större än om den lanserats som en vanlig bil fast eldriven. Tänk tanken att det skulle varit t.ex. VW, Toyota eller någon av premiumtyskarna som lanserat en bil med en drivlina likt Teslas i någon av deras redan storsäljande fossilbilar (Toyota Camry?). Försäljningen hade ju startat på en mycket högre nivå direkt.
Resonemanget baserar jag på att jag troligtvis inte är ensam om att tycka att Teslas drivlinor är fantastiska och helt utan konkurrens medans det är resten av bilen/företaget som inte riktigt räcker till.
Hade min Volvo funnits med drivlina liknande den i model3 hade jag bytt imorgon.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Problemen för tillverkarna uppstår väl långt innan vi har nått 50% elbilar ?nek0 skrev:Hur många avgasbilar säljs i världen varje år? Snacka om inkomster Så länge efterfrågan finns kommer vi att dras med avgasbilarna oavsett vad du eller jag önskar oss.
Sen känns det givet att många av de traditionella tillverkarna kommer att överleva, men sannolikt inte alla. Och skulle jag gissa på vilka som definitivt inte kommer att göra det så skulle Fiat/Chrysler ligga högt uppe i listan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
När andelen elbilar är på 50% kommer den tillverkare som tillverkar 50% elbilar och 50 fossilbilar vara starkast. Särskilt om kurvan för fördelningen globalt planar ut.Laban skrev:Problemen för tillverkarna uppstår väl långt innan vi har nått 50% elbilar ?nek0 skrev:Hur många avgasbilar säljs i världen varje år? Snacka om inkomster Så länge efterfrågan finns kommer vi att dras med avgasbilarna oavsett vad du eller jag önskar oss.
Sen känns det givet att många av de traditionella tillverkarna kommer att överleva, men sannolikt inte alla. Och skulle jag gissa på vilka som definitivt inte kommer att göra det så skulle Fiat/Chrysler ligga högt uppe i listan.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Jag har en uppfattning som liknar din och tror att fler tänker som du beskriver. Jag har kört BMW 3-serie i många år och trivts utomordentligt med det. Hade BMW kunnat leverera en 3-serie med lika bra drivlina som Model 3 och med ett lika bra laddnätverk (jag hade förhoppningar på Ionity, men de har ju kommit på skam), så hade jag redan bytt till en sådan. I stället har BMW bedrivit sin elbilsutveckling i sirap de senaste åren och därför har jag beställt en Model 3. Är nog inte ensam om att tänka så.Fredrik j skrev:Resonemanget baserar jag på att jag troligtvis inte är ensam om att tycka att Teslas drivlinor är fantastiska och helt utan konkurrens medans det är resten av bilen/företaget som inte riktigt räcker till.
Hade min Volvo funnits med drivlina liknande den i model3 hade jag bytt imorgon.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Det kan inte vara panik för de stora. Så länge ingen kan leverera en bil som alla kan köpa är det lugnt för alla.Niklas Z skrev:Jag har en uppfattning som liknar din och tror att fler tänker som du beskriver. Jag har kört BMW 3-serie i många år och trivts utomordentligt med det. Hade BMW kunnat leverera en 3-serie med lika bra drivlina som Model 3 och med ett lika bra laddnätverk (jag hade förhoppningar på Ionity, men de har ju kommit på skam), så hade jag redan bytt till en sådan. I stället har BMW bedrivit sin elbilsutveckling i sirap de senaste åren och därför har jag beställt en Model 3. Är nog inte ensam om att tänka så.Fredrik j skrev:Resonemanget baserar jag på att jag troligtvis inte är ensam om att tycka att Teslas drivlinor är fantastiska och helt utan konkurrens medans det är resten av bilen/företaget som inte riktigt räcker till.
Hade min Volvo funnits med drivlina liknande den i model3 hade jag bytt imorgon.
Tesla har levererat 1000 000 bilar och vad är det jämfört med att man säljer ca 80 000 000 bilar per år.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Det håller jag med om. Så länge det inte finns ett stort utbud av elbilar så väljer folk att i stället köpa en avgasbil. De får avsättning för sina ICE-bilar.nek0 skrev:Niklas Z skrev:Det kan inte vara panik för de stora. Så länge ingen kan leverera en bil som alla kan köpa är det lugnt för alla.
Tesla har levererat 1000 000 bilar och vad är det jämfört med att man säljer ca 80 000 000 bilar per år.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Min poäng var egentligen bara att jag tror inte längre, som jag tidigare trodde, att Tesla skulle fortsätta att vara en liten nischtillverkare även när alla andra också huvudsakligen tillverkar elbilar. Nu tror jag att de kommer att vara hyfsat stora och kan komma att tillverka 5-10 miljoner bilar/år. Det innebär i sin tur att andra, nu stadigt etablerade tillverkare, kommer att försvinna. Inte alla, men helt säkert ett antal av dem.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Jerker, det låter rimligt tycker jag.
Tesla kommer att fortsätta sin expansion och så länge inte de etablerade tillverkarna på allvar utmanar genom att kunna leverera elbilar i stora volymer så kommer Tesla att förbli dominanta på sin spelplan. Efter hand kommer ICE-marknaden att krympa och traditionella tillverkare som inte ställer om kommer att falla ifrån.
Tesla kommer att fortsätta sin expansion och så länge inte de etablerade tillverkarna på allvar utmanar genom att kunna leverera elbilar i stora volymer så kommer Tesla att förbli dominanta på sin spelplan. Efter hand kommer ICE-marknaden att krympa och traditionella tillverkare som inte ställer om kommer att falla ifrån.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Du har inte kollat detaljerna i Elons bonusprogram?Jerker skrev:För varje månad som går så ökar värdet i företaget Tesla. Det har ju varit som ett mantra att säga att Tesla naturligtvis inte kommer att slå ut alla andra biltillverkare och ensamma stå för övergången till ett elbilssamhälle. Men nu när man ser vilka svårigheter gammelbilsföretagen har och vilken motvilja mot en övergång som fortfarande sitter djupt rotad i deras organisationer så tror jag allt mer att Tesla kommer att stå som en av världens stora biltillverkare när dammet har lagt sig. Det scenariot tror jag inte ens att Elon själv hade tänkt sig.
Ganska tydligt vad han, och bolaget, förväntar sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Ja, jag har ju sagt flera gånger att Tesla är som vilket företag som helst, dom har ett syfte och måltaliz skrev:Du har inte kollat detaljerna i Elons bonusprogram?Jerker skrev:För varje månad som går så ökar värdet i företaget Tesla. Det har ju varit som ett mantra att säga att Tesla naturligtvis inte kommer att slå ut alla andra biltillverkare och ensamma stå för övergången till ett elbilssamhälle. Men nu när man ser vilka svårigheter gammelbilsföretagen har och vilken motvilja mot en övergång som fortfarande sitter djupt rotad i deras organisationer så tror jag allt mer att Tesla kommer att stå som en av världens stora biltillverkare när dammet har lagt sig. Det scenariot tror jag inte ens att Elon själv hade tänkt sig.
Ganska tydligt vad han, och bolaget, förväntar sig.
framför allt och det är att växa och tjäna pengar (dom satsar fortfarande 100% på organisk tillväxt).
Snacket om att transformera hela sektorn till eldrift är väl gulligt och helt PK men bolagets mål är
till syvende och sist att tjäna pengar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Naturligtvis. Det är ju framtida vinster som driver upp aktiekursen.Bjelke skrev:Ja, jag har ju sagt flera gånger att Tesla är som vilket företag som helst, dom har ett syfte och måltaliz skrev:Du har inte kollat detaljerna i Elons bonusprogram?Jerker skrev:För varje månad som går så ökar värdet i företaget Tesla. Det har ju varit som ett mantra att säga att Tesla naturligtvis inte kommer att slå ut alla andra biltillverkare och ensamma stå för övergången till ett elbilssamhälle. Men nu när man ser vilka svårigheter gammelbilsföretagen har och vilken motvilja mot en övergång som fortfarande sitter djupt rotad i deras organisationer så tror jag allt mer att Tesla kommer att stå som en av världens stora biltillverkare när dammet har lagt sig. Det scenariot tror jag inte ens att Elon själv hade tänkt sig.
Ganska tydligt vad han, och bolaget, förväntar sig.
framför allt och det är att växa och tjäna pengar (dom satsar fortfarande 100% på organisk tillväxt).
Snacket om att transformera hela sektorn till eldrift är väl gulligt och helt PK men bolagets mål är
till syvende och sist att tjäna pengar.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Jo, men bonusprogrammet gör det väldigt tydligt exakt vad de förväntar sig och när. Tex market cap på 650 miljarder usd år 202x(glömt), för att Elon skall få 100% ersättning.Bjelke skrev:Ja, jag har ju sagt flera gånger att Tesla är som vilket företag som helst, dom har ett syfte och måltaliz skrev:Du har inte kollat detaljerna i Elons bonusprogram?Jerker skrev:För varje månad som går så ökar värdet i företaget Tesla. Det har ju varit som ett mantra att säga att Tesla naturligtvis inte kommer att slå ut alla andra biltillverkare och ensamma stå för övergången till ett elbilssamhälle. Men nu när man ser vilka svårigheter gammelbilsföretagen har och vilken motvilja mot en övergång som fortfarande sitter djupt rotad i deras organisationer så tror jag allt mer att Tesla kommer att stå som en av världens stora biltillverkare när dammet har lagt sig. Det scenariot tror jag inte ens att Elon själv hade tänkt sig.
Ganska tydligt vad han, och bolaget, förväntar sig.
framför allt och det är att växa och tjäna pengar (dom satsar fortfarande 100% på organisk tillväxt).
Snacket om att transformera hela sektorn till eldrift är väl gulligt och helt PK men bolagets mål är
till syvende och sist att tjäna pengar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.