Sida 1 av 1

Försäljning av bensin minskar

Postat: 28 jun 2019 08:05
av Zalman3
I maj så sjönk försäljningen av bensin med 9% och diesel med 7%.

"Försäljningen av bensin, diesel, E85 och eldningsolja sjönk under maj månad, i jämförelse med samma period förra året. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Försäljningen av bensin sjönk i maj och uppgick till ca 243 800 m3, vilket är en minskning med ca 25 500 m3 eller ca 9 % i jämförelse med maj månad 2018. Den ackumulerade försäljningen till och med maj uppgick till ca 1 109 700 m3 en minskning med ca 36 600 m3 eller ca 3 %. I siffrorna ingår biodrivmedlet etanol med ca 5 % inblandning. Även förnybar syntetisk bensin förekommer som inblandning på marknaden.

Försäljningen av diesel minskade under maj månad och uppgick till ca 487 600 m3. Vilket är en minskning med ca 37 700 m3 eller ca 7 %. Den ackumulerade försäljningen uppgick till ca 2 474 100 m3 vilket är en lätt minskning med ca 16 900 eller ca 1% jämfört med samma period föregående år. På drivmedelsstation är inblandningen ca 25 – 50 % av HVO och max 7% FAME. HVO 100 och ren FAME säljs i separat pump och ingår inte i de här siffrorna.

Under maj 2019 uppgick E85 försäljningen till ca 5 600 m3 vilket är en minskning med ca 24 % eller ca 1 700 m3, jämfört med samma månad föregående år. Den ackumulerade försäljningen uppgick till ca 18 100 m3, en minskning med ca 15 %."

Re: Försäljning av bensin minskar

Postat: 28 jun 2019 09:40
av dd88
Tankade igår och var förvånad över att literpriset var nere under 15 igen för diesel (tankar bara en gång i månaden så vet inte när det skedde), vanligtvis så brukar ju priserna gå upp när semestern närmar sig.

Har ju svårt att tro att nötterna på "bensinupproret" har haft någon större påverkan genom sin bojkott utan det är nog snarare att priset för en liter bränsle har nått smärtgränsen.

Vore intressant att höra marknadens förklaring.

Re: Försäljning av bensin minskar

Postat: 28 jun 2019 09:54
av vigge50
dd88 skrev:
Tankade igår och var förvånad över att literpriset var nere under 15 igen för diesel (tankar bara en gång i månaden så vet inte när det skedde), vanligtvis så brukar ju priserna gå upp när semestern närmar sig.

Har ju svårt att tro att nötterna på "bensinupproret" har haft någon större påverkan genom sin bojkott utan det är nog snarare att priset för en liter bränsle har nått smärtgränsen.

Vore intressant att höra marknadens förklaring.
Mm, priset har nog nått smärtgränsen för många och jag skulle inte se detta som en seger för elbilarna, deras andel av totala fordonsflottan i Sverige ökar väldigt långsamt. Visst, en del kan väll förklaras med att man använder alternativa transportmedel pga priset men en för snabb nedgång av bensin och dieselförsäljningen skulle faktiskt oroa mig lite. Allt för många i Sverige är beroende av bilen och en allt för snabb nedgång av drivmedelsförsörjningen skulle tyda på att många fått ändra sin vardag pga bränslepriset. Det skulle jag inte se som en framgång. Låt oss hoppas att försäljningen av elbilar ökar fort och att elbilar tar en stor del av totala körsträckan i Sverige.

Re: Försäljning av bensin minskar

Postat: 28 jun 2019 12:22
av Jeppe_E
dd88 skrev:
Tankade igår och var förvånad över att literpriset var nere under 15 igen för diesel (tankar bara en gång i månaden så vet inte när det skedde), vanligtvis så brukar ju priserna gå upp när semestern närmar sig.

Har ju svårt att tro att nötterna på "bensinupproret" har haft någon större påverkan genom sin bojkott utan det är nog snarare att priset för en liter bränsle har nått smärtgränsen.

Vore intressant att höra marknadens förklaring.
Priset styrs av snubben som öppnar och stänger kranen.

https://www.macrotrends.net/2480/brent- ... aily-chart

75 USD den 16:e maj. 65 USD den 24:e juni

Re: Försäljning av bensin minskar

Postat: 28 jun 2019 12:29
av dd88
Jeppe_E skrev:
dd88 skrev:
Tankade igår och var förvånad över att literpriset var nere under 15 igen för diesel (tankar bara en gång i månaden så vet inte när det skedde), vanligtvis så brukar ju priserna gå upp när semestern närmar sig.

Har ju svårt att tro att nötterna på "bensinupproret" har haft någon större påverkan genom sin bojkott utan det är nog snarare att priset för en liter bränsle har nått smärtgränsen.

Vore intressant att höra marknadens förklaring.
Priset styrs av snubben som öppnar och stänger kranen.

https://www.macrotrends.net/2480/brent- ... aily-chart

75 USD den 16:e maj. 65 USD den 24:e juni
Ja det är klart, men frågan är om 7-9% minskning av försäljning beror på pris eller något annat.

Re: Försäljning av bensin minskar

Postat: 28 jun 2019 13:08
av Beigler
vigge50 skrev:
dd88 skrev:
Tankade igår och var förvånad över att literpriset var nere under 15 igen för diesel (tankar bara en gång i månaden så vet inte när det skedde), vanligtvis så brukar ju priserna gå upp när semestern närmar sig.

Har ju svårt att tro att nötterna på "bensinupproret" har haft någon större påverkan genom sin bojkott utan det är nog snarare att priset för en liter bränsle har nått smärtgränsen.

Vore intressant att höra marknadens förklaring.
Mm, priset har nog nått smärtgränsen för många och jag skulle inte se detta som en seger för elbilarna, deras andel av totala fordonsflottan i Sverige ökar väldigt långsamt. Visst, en del kan väll förklaras med att man använder alternativa transportmedel pga priset men en för snabb nedgång av bensin och dieselförsäljningen skulle faktiskt oroa mig lite. Allt för många i Sverige är beroende av bilen och en allt för snabb nedgång av drivmedelsförsörjningen skulle tyda på att många fått ändra sin vardag pga bränslepriset. Det skulle jag inte se som en framgång. Låt oss hoppas att försäljningen av elbilar ökar fort och att elbilar tar en stor del av totala körsträckan i Sverige.
Jag håller inte alls med dig. Om folk ändrat sitt körmönster pga priset har ju det höjda skatterna fått önskad effekt. De höjs ju inte för att man skall köra lika mycket men bara straffas med högre kostnad.

Det är ingen rättighet att köra bil obegränsat antal mil. Att man tänker till och minskar sitt bilkörande är något vi alla är skyldiga våra barn och framtida generationer.

Re: Försäljning av bensin minskar

Postat: 28 jun 2019 13:25
av vigge50
Beigler skrev:
vigge50 skrev:
dd88 skrev:
Tankade igår och var förvånad över att literpriset var nere under 15 igen för diesel (tankar bara en gång i månaden så vet inte när det skedde), vanligtvis så brukar ju priserna gå upp när semestern närmar sig.

Har ju svårt att tro att nötterna på "bensinupproret" har haft någon större påverkan genom sin bojkott utan det är nog snarare att priset för en liter bränsle har nått smärtgränsen.

Vore intressant att höra marknadens förklaring.
Mm, priset har nog nått smärtgränsen för många och jag skulle inte se detta som en seger för elbilarna, deras andel av totala fordonsflottan i Sverige ökar väldigt långsamt. Visst, en del kan väll förklaras med att man använder alternativa transportmedel pga priset men en för snabb nedgång av bensin och dieselförsäljningen skulle faktiskt oroa mig lite. Allt för många i Sverige är beroende av bilen och en allt för snabb nedgång av drivmedelsförsörjningen skulle tyda på att många fått ändra sin vardag pga bränslepriset. Det skulle jag inte se som en framgång. Låt oss hoppas att försäljningen av elbilar ökar fort och att elbilar tar en stor del av totala körsträckan i Sverige.
Jag håller inte alls med dig. Om folk ändrat sitt körmönster pga priset har ju det höjda skatterna fått önskad effekt. De höjs ju inte för att man skall köra lika mycket men bara straffas med högre kostnad.

Det är ingen rättighet att köra bil obegränsat antal mil. Att man tänker till och minskar sitt bilkörande är något vi alla är skyldiga våra barn och framtida generationer.
Ja, jag tycket också att vi bör försöka köra mindre men var går gränsen mellan att något höjda bränslepriser gör att vi tänker över vårt bilkörande mer och skapar ekonomiska problem för vissa familjer? Jag vet många som bor ute på landet utan någon busshållplats de närmsta kilometerna och att köpa en elbil inte finns på kartan pga inköpspriset. Om regeringen skulle gått ut och sagt att om ett halvår kommer bränslepriset vara 30% högre än idag skulle de inte gå och köpt en elbil, de skulle snarare börjat förbereda sig för en jobbigare ekonomisk situation. Det skulle säkert börjat köra mindre så ur en ren miljösynpunkt skulle det vara bättre men deras levnadsstandard skulle inte bli bättre precis.

Re: Försäljning av bensin minskar

Postat: 28 jun 2019 13:31
av taliz
dd88 skrev:
Tankade igår och var förvånad över att literpriset var nere under 15 igen för diesel (tankar bara en gång i månaden så vet inte när det skedde), vanligtvis så brukar ju priserna gå upp när semestern närmar sig.
Kändes det oljiga handtaget skönt att hålla i? Härliga ångor? En trevlig nota också förmodar jag.

Oljemaffian får spränga lite fler oljetankers, så priset går upp lagom till industrisemestern.

Re: Försäljning av bensin minskar

Postat: 28 jun 2019 13:45
av vigge50
Gjorde en tabell över hur mycket bilarna i Sverige kör baserat på bränsle och den totala försäljningen av bränsle de senaste åren.
Körsträcka och förbrukning.png
Raden "Bensin mfl" är totalen av bensin, etanol, hybrider och laddhybrider. På raden under ser man att den totala körsträckan bilar med dessa bränslen har minskat de senaste åren vilket har varit runt 3% per år. Av dessa milen så har laddhybriders andel ökat från 0,3% 2015 upp till 2,02% 2018. Med den ständigt ökade försäljningen av laddhybrider och att det är få laddhybrider som skrotas så lär denna andelen fortsätta öka framöver.
Slår vi ihop laddhybrider och elbilar så ser vi att deras andel av den total körda sträckan i Sverige ökar för varje år men tack vare att de fortfarande står för än väldigt liten del av totala bilparken så står det fortfarande för en väldigt liten del.

Kollar vi på försäljningen av bränsle så har försäljningen av bensin sjunkit betydligt de senaste åren bara en liten del har senaste året kompenserats med ökad försäljning av etanol. Slår vi ihop bensin och etanol med ett tillägg på 30% på etanol pga högre förbrukning och dividerar detta med körsträckan hos bensinbilar, hybrider, etanol och laddhybrider så ser vi en minskning men inte någon stor. Nu finns det såklart mycket annat som använder bensin men inte räknas med här som vi inte vet om det har ökat eller minskat sin användning och hur stor andel detta har.

Kollar vi på endast elbilar så körde de förra året 0,29% av sträckan alla bilar i Sverige körde.

Data är hämtad från dessa sidor.

https://spbi.se/statistik/volymer/
https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/

Re: Försäljning av bensin minskar

Postat: 28 jun 2019 13:48
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:
Tankade igår och var förvånad över att literpriset var nere under 15 igen för diesel (tankar bara en gång i månaden så vet inte när det skedde), vanligtvis så brukar ju priserna gå upp när semestern närmar sig.
Kändes det oljiga handtaget skönt att hålla i? Härliga ångor? En trevlig nota också förmodar jag.

Oljemaffian får spränga lite fler oljetankers, så priset går upp lagom till industrisemestern.
Haha.

Re: Försäljning av bensin minskar

Postat: 28 jun 2019 14:05
av taliz
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Tankade igår och var förvånad över att literpriset var nere under 15 igen för diesel (tankar bara en gång i månaden så vet inte när det skedde), vanligtvis så brukar ju priserna gå upp när semestern närmar sig.
Kändes det oljiga handtaget skönt att hålla i? Härliga ångor? En trevlig nota också förmodar jag.

Oljemaffian får spränga lite fler oljetankers, så priset går upp lagom till industrisemestern.
Haha.
BildBild

Re: Försäljning av bensin minskar

Postat: 28 jun 2019 14:19
av Beigler
vigge50 skrev:
Beigler skrev:
vigge50 skrev:
dd88 skrev:
Tankade igår och var förvånad över att literpriset var nere under 15 igen för diesel (tankar bara en gång i månaden så vet inte när det skedde), vanligtvis så brukar ju priserna gå upp när semestern närmar sig.

Har ju svårt att tro att nötterna på "bensinupproret" har haft någon större påverkan genom sin bojkott utan det är nog snarare att priset för en liter bränsle har nått smärtgränsen.

Vore intressant att höra marknadens förklaring.
Mm, priset har nog nått smärtgränsen för många och jag skulle inte se detta som en seger för elbilarna, deras andel av totala fordonsflottan i Sverige ökar väldigt långsamt. Visst, en del kan väll förklaras med att man använder alternativa transportmedel pga priset men en för snabb nedgång av bensin och dieselförsäljningen skulle faktiskt oroa mig lite. Allt för många i Sverige är beroende av bilen och en allt för snabb nedgång av drivmedelsförsörjningen skulle tyda på att många fått ändra sin vardag pga bränslepriset. Det skulle jag inte se som en framgång. Låt oss hoppas att försäljningen av elbilar ökar fort och att elbilar tar en stor del av totala körsträckan i Sverige.
Jag håller inte alls med dig. Om folk ändrat sitt körmönster pga priset har ju det höjda skatterna fått önskad effekt. De höjs ju inte för att man skall köra lika mycket men bara straffas med högre kostnad.

Det är ingen rättighet att köra bil obegränsat antal mil. Att man tänker till och minskar sitt bilkörande är något vi alla är skyldiga våra barn och framtida generationer.
Ja, jag tycket också att vi bör försöka köra mindre men var går gränsen mellan att något höjda bränslepriser gör att vi tänker över vårt bilkörande mer och skapar ekonomiska problem för vissa familjer? Jag vet många som bor ute på landet utan någon busshållplats de närmsta kilometerna och att köpa en elbil inte finns på kartan pga inköpspriset. Om regeringen skulle gått ut och sagt att om ett halvår kommer bränslepriset vara 30% högre än idag skulle de inte gå och köpt en elbil, de skulle snarare börjat förbereda sig för en jobbigare ekonomisk situation. Det skulle säkert börjat köra mindre så ur en ren miljösynpunkt skulle det vara bättre men deras levnadsstandard skulle inte bli bättre precis.
Vad spelar enskilda individers levnadsstandard eller rättvisa för roll i det stora perspektivet? Inga Svenskar kommer att svälta eller dödas av naturkatastrofer för att de får en högre transportkostnad. I värsta fall får de flytta, byta jobb, sluta snusa eller vilka andra till synes stora omställning som krävs.

Ställ detta mot alternativet att stora delar av vår jord blir obeboelig, massutvisningar av arter, extrem svält etc etc.

Jag tycker nog att vi i Sverige har ganska goda möjligheter att ge avkall på en hel del.

Re: Försäljning av bensin minskar

Postat: 28 jun 2019 14:39
av joel80
Att minskningen på totala körsträcka inte är speciellt stor men bensin och diesel minskar måste ju också bero på att nya bilar drar lite mindre än äldre. Samtidigt som de rullar fler av milen.
Men det verkar vara en kombination av många saker. Lite färre mil, fler alternativa drivmedel, lägre förbrukning etc.

Kanske kan det göra så att Sverige kommer tillbaka "on track" med att minska utsläppen. Förra året gick det väl åt fel håll..

Re: Försäljning av bensin minskar

Postat: 28 jun 2019 18:19
av HenrikC
När det rör sig om såhär snabba svängningar finns det i princip bara två förklaringar: fel i siffrorna eller förändrad konjuktur. Bilarna byts ut långsamt och andelen elbilar ökar för sakta för att förklara detta. Detta kan vara första tecknet på en snabbt annalkande lågkonjunktur.

Notera att bensinförsäljningen i Sverige har minskat kraftigt de senaste 30 åren. Som mest såldes nästan 6 miljarder liter bensin 1989. I år kommer det att säljas mindre än 3 miljarder liter. Samtidigt har försäljningen av diesel ökat från 3 till 7 miljarder liter.

Den produkt som en gång i tiden var överlägset störst, eldningsolja, är redan mer eller mindre borta. Näst på tur står bensinen. Elbilen kommer att utplåna den. Den sista som blir kvar är dieseln. Mackdöden 2.0 är på gång och med den försvinner de sista resterna av samhällsservice i glesbygden.

Re: Försäljning av bensin minskar

Postat: 28 jun 2019 19:19
av Magnus71
Nya elbilar har längre körsträcka en medelbilisten. Dessutom körs nya bilar ofta längst de första åren. Gamla bilar körs kortare. Därför märks det ganska omgående på statistiken på drivmedel när vi nu är uppe i över 10% laddbara bilar av nybilsförsäljningen.

Re: Försäljning av bensin minskar

Postat: 28 jun 2019 21:51
av Verdi
15:-/liter eller 20:-/liter spelar mindre roll egentligen. Folk kör fortfarande i onödan och för fort. Är en liten kostnad under stora hela för oss som har råd med nya bilar.

Re: Försäljning av bensin minskar

Postat: 13 okt 2019 15:00
av vigge50
Tyvärr är förändringen inte så stor nu när man kan titta på det lite längre perspektivet. Kanske var det bara de tillfälliga extrema priserna och sen många som semestrade i Sverige pga den svaga kronan?

Försäljning i augusti och sen totalt januari till augusti.
Bild

https://spbi.se/bensin-och-dieselforsal ... usti-2018/