Tesla och Home Assistant

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Tesla och Home Assistant

Inlägg av larsw »

Någon som pillat med Home Assistant och Tesla? Ser ju ut som man kan integrera Teslan med systemet och med det resten av eventuellt så kallat smart hem, vilket ger rätt långtgående programmeringsmöjligheter med Teslan.

T ex slå på kupeklimatet givet vissa förutsättningar som utomhustemperatur och tid på dygnet - slå på värmen helgfria vardagar klockan 0630-0700 om temperaturen är under X grader.

Borde också om man plockar in elpriset från Nordpool i Home Assistant även gå att slå på laddning enligt vissa prisregler.

Eller med solcellerna inne i systemet slå på elbilsladdning när solcellerna producerar över X kW och om laddningen på bilen är under Y procent osv.

Naturligtvis bara om bilen även är geolokaliserad till hemmet.
Screenshot 2019-07-06 at 22.48.49.png
Screenshot 2019-07-06 at 22.49.05.png
Screenshot 2019-07-06 at 22.48.45.png
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av larsw »

Går ju även att köra låset ifrån systemet. Låsa upp samtidigt som man öppnar garagedörren eller ngt?
Screenshot 2019-07-06 at 22.52.04.png
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av larsw »

För att fåna sig ännu mer - få högtalare i huset (om de är integrerade, t ex Sonos, Google Cast mfl) att påminna om att bilen behöver laddas.
Screenshot 2019-07-06 at 22.57.25.png
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Angope
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 maj 2019 22:41

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av Angope »

Jag har byggt en liten koppling till Google sheet som via Home assistant rapporterar position och mätarställning varje gång min bil läggs i P. Blir som en körjournal. Man kan styra i stort sett allt via Home assistant när man kopplat samman bilen.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av yps »

Intressant med körjournal, kan du utveckla lite mera hur du gjort det?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av Crappy »

Sådant här går jag igång på
Hur gör man? Mitt Tibber går igång i Augusti och kan man då få google home till att ladda bilen när Tibber meddelar att det är ett lågt pris vore det optimalt.
Slippa hålla reda på det själv.
För att inte tala om, nu i vinter kommer bilen starta värmen ytterligare lite tidigare om det är kallare än.... allt för att slippa fastfrusna rutor osv
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av loftux »

Kollade lite snabbt, och som standard gör home assistant en poll var 5:e minut. Riskerar inte ett förhindra att bilen sover och därmed dra extra batteri? Eller hanteras det även vid polling?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av larsw »

Jag har dragit ner polling till 15 minuter. Ska utvärdera vad det gör med laddningen.

Bifogar i övrigt ett exempel på loggningen. Här kan man se när bilen laddade, när den körde, när den är parkerad, och när den är hemma respektive borta.

Nästa steg får bli att lägga in en automatisering att den laddar under vissa elpriser på min timmätning, och inte bara på förprogrammerade tider nattetid.
Screenshot 2019-07-07 at 14.10.35.png
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av larsw »

Crappy skrev:
Sådant här går jag igång på
Hur gör man? Mitt Tibber går igång i Augusti och kan man då få google home till att ladda bilen när Tibber meddelar att det är ett lågt pris vore det optimalt.
Slippa hålla reda på det själv.
För att inte tala om, nu i vinter kommer bilen starta värmen ytterligare lite tidigare om det är kallare än.... allt för att slippa fastfrusna rutor osv
Tibber har integration med Home Assistant ser jag. Själv lade jag till integration med Nordpool direkt, via en norsk programmerares verktyg.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av larsw »

Sådär, loggning av Teslan till fil vid användning P-bromsen fixad. Tidsstämpel, mätarställning, laddstyrka, GPS-koordinater. Nedsidan är att jag än så länge bara kör 15-minuters polling, och det kan behöva höjas om detta orsakar vampire drain. Får utredas.
Författare och bloggare. Model S 2023
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av meg768 »

@larsw Har själv lekt lite med en plugin till Apple HomeKit eftersom jag befinner mig i Apples ekosystem. Hur kommunicerar du med din bil? Direkt via https://owner-api.teslamotors.com eller på något annat sätt? Haft problem med att bilen somnar och då blir ju inte integrationen särskilt responsiv...

Om jag säger till Siri "Öppna bildörren" så vill jag helst inte vänta en minut innan den öppnas...
Användarvisningsbild
Angope
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 maj 2019 22:41

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av Angope »

yps skrev:
Intressant med körjournal, kan du utveckla lite mera hur du gjort det?

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Jag har byggt ett litet script i python som körs med appdaemon så att varje gång som bilen läggs i P så rapporterar jag in koordinater till mitt google sheet samtidigt gör jag ett uppslag mot opencagedata för att få adressen som ligger närmast koordinaterna, denna samt mätarställning och klockslag skrivs till google sheets. Om du är intresserad så kan jag se om jag kan plocka bort lite användaruppgifter från koden och skicka över den. Jag har även funderat på om man inte kan göra den fristående från Home Assistant och plocka info direkt från Teslas api vilket inte borde vara speciellt avancerat, valde att gå vi Home Assistant eftersom integrationen till Tesla redan var klar där. Sedan måste man ju i såfall hitta någon form av server tjänst som kan ligga och kontrollera apit efter förändringar.

/Anders
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av meg768 »

@Angope Nyfiken. Hur vet du att bilen lagts i läge P?
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av larsw »

meg768 skrev:
@larsw Har själv lekt lite med en plugin till Apple HomeKit eftersom jag befinner mig i Apples ekosystem. Hur kommunicerar du med din bil? Direkt via https://owner-api.teslamotors.com eller på något annat sätt? Haft problem med att bilen somnar och då blir ju inte integrationen särskilt responsiv...

Om jag säger till Siri "Öppna bildörren" så vill jag helst inte vänta en minut innan den öppnas...
Tillhör ju också Church of S:t Jobs, men ska avveckla Homekit för annat än direkt styrning av främst belysning. Home Assistant är överlägsen om man har kontrollbehov känns det som.

Den kör nog via API:t, ja. Är iaf mycket rapp, snabbare än Teslas egen app. Gäller även övrigt i hemmet, t ex mycket snabbare styra Hue än ens via Hues egen app.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av larsw »

Pollar Teslan var 15:e minut. Nu har inte bilen stått stilla så länge, men mellan 19:00 och 01:00 låg batteriet stabilt på 43% laddning trots detta. Se bifogad bild. Känns inte som Vampire Drain än iaf.
Screenshot 2019-07-08 at 09.08.25.png
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av larsw »

Kod till körloggen i Home Assistant nedan. Ger en mellanslagsseparerad fil, enkel att importera till t ex Excel, som ser ut som följer (notera att tiden är UTC, Sverige ligger två timmar före sommartid). På riktigt är det GPS-koordinater där det står longitud och latitud.

2019-07-07T14:33:45.607287+00:00 58621.34 58 longitud latitud
2019-07-07T19:34:18.846114+00:00 58694.89 43 longitud latitud
2019-07-08T06:02:37.018187+00:00 58694.89 80 longitud latitud
2019-07-08T06:32:45.163473+00:00 58712.27 76 longitud latitud

Vill man ha den i molnet sparar man ner filen på någon disk, som delas i molnet, t ex en iCloud-disk eller Dropbox eller ngt.

Från configuration.yaml, notifierare för att spara till fil. Byt ut [PATH] mot önskad sökväg.

# Logging Tesla
notify:
- platform: file
name: teslalog
filename: /[PATH]/tesla.log
timestamp: true

Från automation.yaml, byt ut tesla_model_s_XYZ mot din bil.

- id: a0003
alias: Tesla logging
trigger:
platform: state
entity_id: binary_sensor.tesla_model_s_XYZ_parking_brake_sensor
action:
- service: notify.teslalog
data_template:
message: "{{ states.sensor.tesla_model_s_XYZ_mileage_sensor.state }} {{ states.sensor.tesla_model_s_XYZ_battery_sensor.state }} {{ state_attr('device_tracker.tesla_model_s_XYZ_location_tracker', 'longitude') }} {{ state_attr('device_tracker.tesla_model_s_XYZ_location_tracker', 'latitude') }}"

Svårare än så är det inte att få en körjournal via Home Assistant-kopplingen. Man behöver förstås även installera Home Assistant på en kontinuerligt körande burk, och aktivera Tesla-kopplingen, inklusive loginuppgifter. Fördel är att detta alltså inte går via någon annan, och du har full kontroll på ditt eget data, samt fullt ägarskap, på gott (integritet) och ont (säkerhet).
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av Crappy »

Hur får man tibber att integrera med Google home, och framförallt teslan
Det vore grymt bra att kunna få den uppvärmd vid viss tid osv
Tänk på att jag är en gammal man :D om än teknikintresserad
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av larsw »

Ingen aning, har inte Google Home. Går att göra m Home Assistant iaf.
Författare och bloggare. Model S 2023
weckma
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 aug 2019 10:49

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av weckma »

larsw skrev:
Pollar Teslan var 15:e minut. Nu har inte bilen stått stilla så länge, men mellan 19:00 och 01:00 låg batteriet stabilt på 43% laddning trots detta. Se bifogad bild. Känns inte som Vampire Drain än iaf.
Hade du någon vampire drain innan du ställde om pollningen till 15 min?
weckma
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 aug 2019 10:49

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av weckma »

Hur stor risk löper man att någon skall komma över ens Tesla kontouppgifter? Min HA körs på en Raspberry Pi och jag har aktiverat SSL och öppnat upp för åtkomst utifrån nätverket dessutom.

Känner mig osäker om jag skall aktivera Tesla integrationen i HA nu efter alla stölder av Teslor senaste tiden.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av Vulgarsonic »

larsw skrev:
Crappy skrev:
Sådant här går jag igång på
Hur gör man? Mitt Tibber går igång i Augusti och kan man då få google home till att ladda bilen när Tibber meddelar att det är ett lågt pris vore det optimalt.
Slippa hålla reda på det själv.
För att inte tala om, nu i vinter kommer bilen starta värmen ytterligare lite tidigare om det är kallare än.... allt för att slippa fastfrusna rutor osv
Tibber har integration med Home Assistant ser jag. Själv lade jag till integration med Nordpool direkt, via en norsk programmerares verktyg.
Dags för ett skapligt trådlyft känner jag :)

Larsw:
Är det custom_component-integrationen du kör?
Försöker installera den men som den noob man är lyckas jag inte utan får bifogat fel, någon som har ett tips?
Har skapat mappen "nordpool" under custom_components och pythonfilerna ligger i denna...
np.jpg
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av Linkz »

HACS är svaret på dina problem och önskemål. Installera den och låt HACS sköta alla custom repon åt dig. Mycket mindre huvudvärk.
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av Linkz »

Och om komponenten du vill lägga till inte finns i HACS så kan du lägga till den själv där genom att infoga github-länken. Sen sköter HACS om att hålla den uppdaterad åt dig.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av Vulgarsonic »

Linkz skrev:
HACS är svaret på dina problem och önskemål. Installera den och låt HACS sköta alla custom repon åt dig. Mycket mindre huvudvärk.
Tack.
Skall titta på det.
För stunden vore jag dock tacksam om nån har ett tips gällande detta.
Ser att jag möjligen skall ha en "sensor" - mapp under nordpoolmappen och en nordpool.py där?
Sensormappen kan jag såklart skapa men hittar ingen nordpool. py i zipen från github?
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Tesla och Home Assistant

Inlägg av Vulgarsonic »

Vulgarsonic skrev:
Linkz skrev:
HACS är svaret på dina problem och önskemål. Installera den och låt HACS sköta alla custom repon åt dig. Mycket mindre huvudvärk.
Tack!
Låter riktigt smidigt.
Skall titta på det.

För stunden vore jag dock tacksam om nån har ett tips gällande detta.
Ser att jag möjligen skall ha en "sensor" - mapp under nordpoolmappen och en nordpool.py där?
Sensormappen kan jag såklart skapa men hittar ingen nordpool. py i zipen från github?
Skriv svar