"Provkörning" av dieselbil

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: "Provkörning" av dieselbil

Inlägg av Teslaspolen »

hed skrev:
dhanjel skrev:
Teslaspolen skrev:
839 Kr fattigare för att fylla upp en tank?! Herregud, hur har folk råd att inte köra på el mer än vad man gör? :o

Elbilar är ju överlag dyrare också i inköp, så just där så kanske det jämnar ut sig :)
Precis vad jag tänkte skriva.
Man ska läsa tråden med glimten i ögat. ;)

Det är inte objektivt eller rättvist jämfört. Men det är en situation jag snubblade över i verkliga livet utan att "fusk" till det på något vis.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: "Provkörning" av dieselbil

Inlägg av erbo73 »

mati skrev:
Och jag beter mig och känner exakt likadant som du beskriver när jag ibland tvingas köra fossilbil! Oavsett hur fin och "modern" den må vara.
Där lär vi väl ändå skilja på vardags- samt entusiastbilar? Som gammalt petrolhead kan jag fortfarande uppskatta körkänslan, och ljudet!, i en manuellt växlad Porsche, hur fin Tesla jag än må köra.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: "Provkörning" av dieselbil

Inlägg av SolnaGnagarn »

erbo73 skrev:
mati skrev:
Och jag beter mig och känner exakt likadant som du beskriver när jag ibland tvingas köra fossilbil! Oavsett hur fin och "modern" den må vara.
Där lär vi väl ändå skilja på vardags- samt entusiastbilar? Som gammalt petrolhead kan jag fortfarande uppskatta körkänslan, och ljudet!, i en manuellt växlad Porsche, hur fin Tesla jag än må köra.
Håller med! Blir en härlig kontrast när jag rullar ut min 964 turbo från 1991 ur garaget.
Men den största kontrasten blir när jag efteråt sätter mig i min S75D och rullar iväg. Tänker samma sak varje gång, det har fan hänt en hel del på ca 30 år BildBild
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: "Provkörning" av dieselbil

Inlägg av Teslaspolen »

Jag är fullt medveten om skillnaden i prisklasser, men...
IMG_20190713_110639.jpg
IMG_20190713_111014.jpg
Bilen är alltså av årsmodell 2009-2010, så exakt tio år. Två nyanser av rött och skärmen stor som ett par tummar. :P För tankarna till någon portabel spelkonsol från 80-90 talen...

Det är lätt att bli så van vad vi har idag, speciellt de av oss som kör Tesla. Vilket jätteskutt i infotainment Tesla tog redan 2012 (som var lanseringsåret).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: "Provkörning" av dieselbil

Inlägg av mati »

erbo73 skrev:
mati skrev:
Och jag beter mig och känner exakt likadant som du beskriver när jag ibland tvingas köra fossilbil! Oavsett hur fin och "modern" den må vara.
Där lär vi väl ändå skilja på vardags- samt entusiastbilar? Som gammalt petrolhead kan jag fortfarande uppskatta körkänslan, och ljudet!, i en manuellt växlad Porsche, hur fin Tesla jag än må köra.
Jag menade såklart inte entusiastbilar utan vanliga bilar som Volvo t.ex.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: "Provkörning" av dieselbil

Inlägg av Teslaspolen »

Jaha, tillbaks hemma igen då. Resan hem var lite seg. Hamnade i ett rejält åskväder i Sälen och fick stanna på Circle K i Lindvallen och vänta ut det då det var omöjligt att se något alls. Väntade i kanske 15-20 minuter medans den bokstavliga duschen med regn och hagel, samt blixten som slår ned ett par hundra meter bort ett par gånger, tog mig in och köpte en "soft pita chicken" och åt på plats. Gott!

Körde sedan i mestadels kvällssolsken med lättare regnskurar hem och avslutade med att ännu en gång hamna på en sådan där bensinmack och slänga upp 450 Kr innan bilen återlämnades. Ouch!

Såg för övrigt svenska 6 Model S på vägen, fem på vägen dit och en på vägen hem. Kan hända att jag råkat vinka. ;) Ursäkta om jag förvirrat någon!

Lämnat bilen hos min släkting och tar mig nu en promenad hemmåt. Skriver kanske lite mer senare. :)
Skriv svar