Fortkörningsböter från Italien 2017
Moderator: Redaktion
Re: Fortkörningsböter från Italien 2017
Kanske av intresse:
https://lawline.se/answers/boter-italien
Googlar man lite så verkar ju förfarandet vanligt förekommande. Jag hade ringt italienska ambassaden för rådgivning.
https://lawline.se/answers/boter-italien
Googlar man lite så verkar ju förfarandet vanligt förekommande. Jag hade ringt italienska ambassaden för rådgivning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Fortkörningsböter från Italien 2017
Jag hyrde bil på Sardinien aug 2017. I sept 2018 kommer ett rek brev med fartböter 145 Euro. Hotfullt skrivet. Betala inom 5 dagar annars blir det svindyrt. En länk fanns där man skulle kunna se fotot, men jag lyckades inte logga in. Jag betalade och hoppades det var ur världen.
Nu i nov 2019 kommer ett krav på 233 Euro. Brevet var på dålig svenska (Google translate?) och jag fick läsa flera gånger innan jag fattade att de saknar uppgifter om föraren. Jag skulle tydligen skicka in dessa uppgifter, men det missade jag. Därför 233 Euro i straffavgift.
Jag lyckades nu chatta med en otrevlig person om detta. Jag lyckades också logga in och se fotot. Det visar bilen vi hyrde bakifrån. Jag körde 107 km/h på 90-väg. Föraren syns inte på bilden.
Måste de inte bevisa med bild att jag kört bilen? När jag ifrågasatte bilden i chatten lade de på. Nu säger de att de inte behöver bildbevis på föraren. Är det olika regler i olika länder? Sverige och Tyskland kräver väl bildbevis?
Nu i nov 2019 kommer ett krav på 233 Euro. Brevet var på dålig svenska (Google translate?) och jag fick läsa flera gånger innan jag fattade att de saknar uppgifter om föraren. Jag skulle tydligen skicka in dessa uppgifter, men det missade jag. Därför 233 Euro i straffavgift.
Jag lyckades nu chatta med en otrevlig person om detta. Jag lyckades också logga in och se fotot. Det visar bilen vi hyrde bakifrån. Jag körde 107 km/h på 90-väg. Föraren syns inte på bilden.
Måste de inte bevisa med bild att jag kört bilen? När jag ifrågasatte bilden i chatten lade de på. Nu säger de att de inte behöver bildbevis på föraren. Är det olika regler i olika länder? Sverige och Tyskland kräver väl bildbevis?
Re: Fortkörningsböter från Italien 2017
Flera länder som bara tar foto bakifrån, har för mig även Schweiz och Brasilien. Då är det ägaren till bilen som är skyldig att betala, men föraren ska ju få straffet om det handlar om indraget körkort. Men hur ska du kunna komma ihåg vem som körde exakt där och då om du t.ex. alternerade körningen med din fru eller någon annan?BJohan skrev:Jag hyrde bil på Sardinien aug 2017. I sept 2018 kommer ett rek brev med fartböter 145 Euro. Hotfullt skrivet. Betala inom 5 dagar annars blir det svindyrt. En länk fanns där man skulle kunna se fotot, men jag lyckades inte logga in. Jag betalade och hoppades det var ur världen.
Nu i nov 2019 kommer ett krav på 233 Euro. Brevet var på dålig svenska (Google translate?) och jag fick läsa flera gånger innan jag fattade att de saknar uppgifter om föraren. Jag skulle tydligen skicka in dessa uppgifter, men det missade jag. Därför 233 Euro i straffavgift.
Jag lyckades nu chatta med en otrevlig person om detta. Jag lyckades också logga in och se fotot. Det visar bilen vi hyrde bakifrån. Jag körde 107 km/h på 90-väg. Föraren syns inte på bilden.
Måste de inte bevisa med bild att jag kört bilen? När jag ifrågasatte bilden i chatten lade de på. Nu säger de att de inte behöver bildbevis på föraren. Är det olika regler i olika länder? Sverige och Tyskland kräver väl bildbevis?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1976
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Fortkörningsböter från Italien 2017
Bara att strunta i tror jag. Fick ett par ggr efter 2005 men de slutade höra av sig. för dyrt att driva in kanske.
Haft alla 3/Y
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1976
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Fortkörningsböter från Italien 2017
En klassiker är annars att få igen kuvertet likadant - Stryka över sitt namn adress och skriva på engelska att adressaten är okänd.
Haft alla 3/Y
Re: Fortkörningsböter från Italien 2017
Brevet var skickat rekommenderat. Jag visste inte vad det var när jag hämtade ut det. Hade jag vetat hade jag inte hämtat det.
Enligt uppgift har de kontakt med inkassomyndigheten i Sverige för att driva in sina ärenden. Det är väl ett EU-samarbete antagligen.
Enligt uppgift har de kontakt med inkassomyndigheten i Sverige för att driva in sina ärenden. Det är väl ett EU-samarbete antagligen.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1976
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Fortkörningsböter från Italien 2017
skulle bara vara knäpptyst. I sverige gäller andra lagar. Ser de dig inte på bilden så kommer du att bli friad. Bestrid inkassot bara om det ens kommer nåt.
Haft alla 3/Y
Re: Fortkörningsböter från Italien 2017
Jag hade ett liknande ärende med danska polisen. Först kom ett från svenska polisen där jag bads identifiera föraren. Skickade tillbaka och hävdade att bilden var för dålig för att kunna identifiera föraren.
Efter några månader kom ett rek-brev. Kollade upp brevet via postens hemsida. Såg att avsändarlandet var Danmark. Hämtade inte ut brevet. Inte hört nåt mer på ett år...
Kolla alltid upp alla rek-brev på postens hemsida.
Edit: Brevet från polisen var väldigt konstigt dessutom. Man kunde erkänna på tre olika ställen men alternativet "det var inte jag" fanns inte. Jag skrev inte under någonstans eftersom det då inte borde blir juridiskt bindande utan skrev en lite uppsats på "övrig" info.
Efter några månader kom ett rek-brev. Kollade upp brevet via postens hemsida. Såg att avsändarlandet var Danmark. Hämtade inte ut brevet. Inte hört nåt mer på ett år...
Kolla alltid upp alla rek-brev på postens hemsida.
Edit: Brevet från polisen var väldigt konstigt dessutom. Man kunde erkänna på tre olika ställen men alternativet "det var inte jag" fanns inte. Jag skrev inte under någonstans eftersom det då inte borde blir juridiskt bindande utan skrev en lite uppsats på "övrig" info.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Re: Fortkörningsböter från Italien 2017
Problemet är kanske att jag redan har betalat de ursprungliga böterna. Det här gäller ju att jag försummat att skicka in förarens uppgifter.
Re: Fortkörningsböter från Italien 2017
Tror du svenska lagar gäller i italien bara för att du är svensk?pejvic skrev:skulle bara vara knäpptyst. I sverige gäller andra lagar. Ser de dig inte på bilden så kommer du att bli friad. Bestrid inkassot bara om det ens kommer nåt.
Fartkameror är relativt vanliga i italien.
Det är lokalsamhället som placerar ut dom. Ofta utanför skolor och liknande. Böter med ägaransvar får tas ut. Även förbud mot motortrafik förekommer i vissa kvarter.
Det speciella är att man ofta säljer fordran till inkassobolag direkt. Det är därför advokater hör av sig.
En skuld från italien kan drivas in i sverige. Beloppet ökar om man inte betalar.
Vet man med sig att man kört i italien vid tidpunkten är det nog bäst att betala och tänka sig för nästa gång.
Re: Fortkörningsböter från Italien 2017
Stämmer bra med Schweiz. Väldigt gott om kameror i vissa kantoner, både hastighet och i korsningar. Fungerar i princip som p-bot upp till man blir av med kortet. Kommer man inte ihåg vem annan som körde och frivilligt erkänner blir man av med lappen, och en saftig slant, tre månadslöner är inte ovanligt.HelectriC skrev:
Flera länder som bara tar foto bakifrån, har för mig även Schweiz och Brasilien. Då är det ägaren till bilen som är skyldig att betala, men föraren ska ju få straffet om det handlar om indraget körkort. Men hur ska du kunna komma ihåg vem som körde exakt där och då om du t.ex. alternerade körningen med din fru eller någon annan?
Dvs man håller skyltad hastighet efter bästa förmåga.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Fortkörningsböter från Italien 2017
Men tar igen det när man är utomlands schweiziska bilar kör alltid som dårar på tyska autobahn och norska bilar som dårar på svenska och danska motorvägar. Det är ju rabattland allihopa jämfört med respektive hemlandjpetters skrev:Stämmer bra med Schweiz. Väldigt gott om kameror i vissa kantoner, både hastighet och i korsningar. Fungerar i princip som p-bot upp till man blir av med kortet. Kommer man inte ihåg vem annan som körde och frivilligt erkänner blir man av med lappen, och en saftig slant, tre månadslöner är inte ovanligt.HelectriC skrev:
Flera länder som bara tar foto bakifrån, har för mig även Schweiz och Brasilien. Då är det ägaren till bilen som är skyldig att betala, men föraren ska ju få straffet om det handlar om indraget körkort. Men hur ska du kunna komma ihåg vem som körde exakt där och då om du t.ex. alternerade körningen med din fru eller någon annan?
Dvs man håller skyltad hastighet efter bästa förmåga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Fortkörningsböter från Italien 2017
Utan tvekan är det så! Så fort man lämnat Schweiz och kommit ut på motorvägen mot Milano är det som det vore fri fart för Schweiziska bilar...HelectriC skrev:Men tar igen det när man är utomlands schweiziska bilar kör alltid som dårar på tyska autobahn och norska bilar som dårar på svenska och danska motorvägar. Det är ju rabattland allihopa jämfört med respektive hemlandjpetters skrev:Stämmer bra med Schweiz. Väldigt gott om kameror i vissa kantoner, både hastighet och i korsningar. Fungerar i princip som p-bot upp till man blir av med kortet. Kommer man inte ihåg vem annan som körde och frivilligt erkänner blir man av med lappen, och en saftig slant, tre månadslöner är inte ovanligt.HelectriC skrev:
Flera länder som bara tar foto bakifrån, har för mig även Schweiz och Brasilien. Då är det ägaren till bilen som är skyldig att betala, men föraren ska ju få straffet om det handlar om indraget körkort. Men hur ska du kunna komma ihåg vem som körde exakt där och då om du t.ex. alternerade körningen med din fru eller någon annan?
Dvs man håller skyltad hastighet efter bästa förmåga.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Fortkörningsböter från Italien 2017
Sen är det kul på väg tillbaks igen också, tex söder om Puttgarden när alla skandinaver ska klämma ur det sista ur fri fart området, rena F1-bananjpetters skrev:Utan tvekan är det så! Så fort man lämnat Schweiz och kommit ut på motorvägen mot Milano är det som det vore fri fart för Schweiziska bilar...HelectriC skrev:Men tar igen det när man är utomlands schweiziska bilar kör alltid som dårar på tyska autobahn och norska bilar som dårar på svenska och danska motorvägar. Det är ju rabattland allihopa jämfört med respektive hemlandjpetters skrev:Stämmer bra med Schweiz. Väldigt gott om kameror i vissa kantoner, både hastighet och i korsningar. Fungerar i princip som p-bot upp till man blir av med kortet. Kommer man inte ihåg vem annan som körde och frivilligt erkänner blir man av med lappen, och en saftig slant, tre månadslöner är inte ovanligt.HelectriC skrev:
Flera länder som bara tar foto bakifrån, har för mig även Schweiz och Brasilien. Då är det ägaren till bilen som är skyldig att betala, men föraren ska ju få straffet om det handlar om indraget körkort. Men hur ska du kunna komma ihåg vem som körde exakt där och då om du t.ex. alternerade körningen med din fru eller någon annan?
Dvs man håller skyltad hastighet efter bästa förmåga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14