Fortkörningsböter från Italien 2017

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av Kriper »

Jag har fått ett brev i brevlådan där två italienska advokater påstår att jag kört 62 km/h på en 50-sträcka i juli 2017 och de kräver över 500 € i avgifter och hotar om fler kostnader om jag inte betalar per omgående. Jag har inte mottagit något brev eller rekommenderat brev innan om trafikbrottet så jag har inget formellt bevis för att jag kört för fort. Hur ska jag förhålla mig till den påstådda förseelsen?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av Generalbogge »

Har du kollat upp advokatbyrån? Tycker det hela verkar skumt. Så jag hade gjort lite efterforskningar först, innan jag ens svarat till dem. Känns ju som att riktiga advokater hade vetat att de som du beskriver, inte hade varit tillräckligt för att komma med några anspråk.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av Kriper »

Generalbogge skrev:
Har du kollat upp advokatbyrån? Tycker det hela verkar skumt. Så jag hade gjort lite efterforskningar först, innan jag ens svarat till dem. Känns ju som att riktiga advokater hade vetat att de som du beskriver, inte hade varit tillräckligt för att komma med några anspråk.
Dom har bifogat ett brev från Comune di Firenze Polizia Municipale som ska verifiera mitt påstådda trafikbrott. Jag har som sagt ingen aning om att jag är skyldig då jag inte fått boten via brev.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av Alx »

Jag hade kastat brevet och sagt att jag inte fått det och avvaktat ev andra åtgärder.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av Kriper »

Italienska turistbyrån kommer att kontakta mig under morgondagen så får vi se se vad de kan hjälpa till med.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av jeppe_sthlm »

Var du i Italien med bil då, eller är det helt taget ur luften?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av Kriper »

jeppe_sthlm skrev:
Var du i Italien med bil då, eller är det helt taget ur luften?
Ja, jag var i Florens vid tillfället. Varför undrar du?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av Folke »

Kriper skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Var du i Italien med bil då, eller är det helt taget ur luften?
Ja, jag var i Florens vid tillfället. Varför undrar du?
Haha ja antagligen för att du fått en bot från Italien? Är väl ganska relevant om du ens varit där?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jo, undrade för att veta om det var en total scam där någon fått tag på ditt regnummer och försökt få dig att betala, eller om det fanns någon relevans i det hela
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av HelectriC »

Har hört om en del märklig administration från italienska myndigheter. De tar tydligen extremt lång tid på sig att behandla ärenden (antagligen därför du får det först nu). Sen verkar det också vara en märklig mix av privata advokater, myndigheter och en del andra som blandar sig i. Innan de hotar med någon svenska samarbetspartner som eventuellt driver in, så hade jag nog skitit i att svara överhuvudtaget.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av termosen »

Jag har fått liknande, från Florens, via en advokatbyrå. Det ska vara via en fortkörningskamera, och bilder ska finnas på polisen hemsida. Men jag får ingen träff med den datan jag matar in.

Mailade advokatfirman och nämnde detta, att de får skicka bilderna för att jag överhuvudtaget ska betala.

500€ var beloppet uppe i.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av Generalbogge »

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 4512534226
Tydligen inte helt ovanligt förfarande. Kan ta upp till ett år innan det dimper ner något. Men i ditt fall verkar det ha gått mer än ett år, och då kanske det är avskrivet? Eller borde vara.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av hed »

Jag hade inte gjort nånting. Kasta brevet. Vafan ska de göra?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av NEO »

hed skrev:
Jag hade inte gjort nånting. Kasta brevet. Vafan ska de göra?
Så länge de har bildbevis kan det vara fint att göra rätt för sig. Inte kul om det blir rättsliga åtgärder eller eventuella problem att besöka Italien igen för en bagatell.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av thedude »

Just fortkörningsböter vet jag inte men jag läste idag iaf att köra in i miljözoner i Italien utan ecopass och/eller fel tider slutar i böter som om man inte betalar, går det till inkasso och slutligen kronofogden. Min poäng är att man kanske inte bara ska kasta brevet utan att ta reda på konsekvenser? Har dock själv slängt iväg fortkörningsböter från Estland, Polen och Tyskland utan att det hänt något!

http://www.italiantouristoffice.se/sv/docs/1800.pdf
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av hed »

Min fru jobbar på kronofogden. Ask me Anything ;)
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av thedude »

hed skrev:
Min fru jobbar på kronofogden. Ask me Anything ;)
Nå? Va säger frun då? Kasta brevet eller inte? :)
Bra att veta för nu har jag dragit på mig några stycken redan ;)
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av Foluke »

thedude skrev:
Just fortkörningsböter vet jag inte men jag läste idag iaf att köra in i miljözoner i Italien utan ecopass och/eller fel tider slutar i böter som om man inte betalar, går det till inkasso och slutligen kronofogden. Min poäng är att man kanske inte bara ska kasta brevet utan att ta reda på konsekvenser? Har dock själv slängt iväg fortkörningsböter från Estland, Polen och Tyskland utan att det hänt något!

http://www.italiantouristoffice.se/sv/docs/1800.pdf
Det hänger nog lite på om man bötfäller bilägaren eller föraren. Bilen är lätt att identifiera men föraren kan vara svårare. Här måste nog svenska polisen kopplas in och jämföra körkortsfoto med fartkamera t.ex. Det måste nog till utredning och ev domstol innan något mer händer.
Det kan vara värt att avvakta och se vad som händer. Du behöver väl inte vara överdrivet samarbetvillig.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av Kriper »

Marco på Italienska statens resebyrå hjälper till kommunikationen med advokaterna som har ärendet i Italien. Jag får besked i morgon. Jag betalar gärna ursprungbeloppet på böterna men har gjort klart att jag aldrig mottaget något rekommenderat brev utan ställdes inför fullbordat faktum när kravet på 539 € kom i brevlådan igår. Återkommer.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Delevi
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 feb 2019 09:09
Ort: Västmanland

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av Delevi »

Fick ett liknande brev från en advokatbyrå i Florens, jag var där 2015 och hade en hyrbil som min kollega körde. Jag tyckte det såg ut som bluff och slängde brevet.
Intressant att veta vad turistbyrån säger i ditt fall.
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av Legato »

Kanske av intresse:
https://lawline.se/answers/boter-italien

Googlar man lite så verkar ju förfarandet vanligt förekommande. Jag hade ringt italienska ambassaden för rådgivning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
BJohan
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 nov 2019 12:01

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av BJohan »

Jag hyrde bil på Sardinien aug 2017. I sept 2018 kommer ett rek brev med fartböter 145 Euro. Hotfullt skrivet. Betala inom 5 dagar annars blir det svindyrt. En länk fanns där man skulle kunna se fotot, men jag lyckades inte logga in. Jag betalade och hoppades det var ur världen.

Nu i nov 2019 kommer ett krav på 233 Euro. Brevet var på dålig svenska (Google translate?) och jag fick läsa flera gånger innan jag fattade att de saknar uppgifter om föraren. Jag skulle tydligen skicka in dessa uppgifter, men det missade jag. Därför 233 Euro i straffavgift.

Jag lyckades nu chatta med en otrevlig person om detta. Jag lyckades också logga in och se fotot. Det visar bilen vi hyrde bakifrån. Jag körde 107 km/h på 90-väg. Föraren syns inte på bilden.

Måste de inte bevisa med bild att jag kört bilen? När jag ifrågasatte bilden i chatten lade de på. Nu säger de att de inte behöver bildbevis på föraren. Är det olika regler i olika länder? Sverige och Tyskland kräver väl bildbevis?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av HelectriC »

BJohan skrev:
Jag hyrde bil på Sardinien aug 2017. I sept 2018 kommer ett rek brev med fartböter 145 Euro. Hotfullt skrivet. Betala inom 5 dagar annars blir det svindyrt. En länk fanns där man skulle kunna se fotot, men jag lyckades inte logga in. Jag betalade och hoppades det var ur världen.

Nu i nov 2019 kommer ett krav på 233 Euro. Brevet var på dålig svenska (Google translate?) och jag fick läsa flera gånger innan jag fattade att de saknar uppgifter om föraren. Jag skulle tydligen skicka in dessa uppgifter, men det missade jag. Därför 233 Euro i straffavgift.

Jag lyckades nu chatta med en otrevlig person om detta. Jag lyckades också logga in och se fotot. Det visar bilen vi hyrde bakifrån. Jag körde 107 km/h på 90-väg. Föraren syns inte på bilden.

Måste de inte bevisa med bild att jag kört bilen? När jag ifrågasatte bilden i chatten lade de på. Nu säger de att de inte behöver bildbevis på föraren. Är det olika regler i olika länder? Sverige och Tyskland kräver väl bildbevis?
Flera länder som bara tar foto bakifrån, har för mig även Schweiz och Brasilien. Då är det ägaren till bilen som är skyldig att betala, men föraren ska ju få straffet om det handlar om indraget körkort. Men hur ska du kunna komma ihåg vem som körde exakt där och då om du t.ex. alternerade körningen med din fru eller någon annan?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av pejvic »

Bara att strunta i tror jag. Fick ett par ggr efter 2005 men de slutade höra av sig. för dyrt att driva in kanske.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Fortkörningsböter från Italien 2017

Inlägg av pejvic »

En klassiker är annars att få igen kuvertet likadant - Stryka över sitt namn adress och skriva på engelska att adressaten är okänd.
Haft alla 3/Y
Skriv svar