Jag har sett en laddare med två uttag inne i ett garage i Hallonbergen. Verkar vara Förvaltaren som installerat den. De gånger jag varit där har den alltid stått ledig. För det första är det endast de boende som kommer in i garaget. För det andra kanske den typiska elbilisten inte bor i Hallonbergen direkt...Hur som helst så räknas den inte som en publik laddstation.bylund skrev:När jag bodde hos det kommunala bostadsbolaget (Förvaltaren) så fick jag dem att installera en laddstation, vilket väl indirekt kan sägas vara kommunen. Men allmänna gatuladdplatser är det riktigt dåligt i med Sumpan.
Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Moderator: Redaktion
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Jerker skrev:Jag gjorde en dagsutflykt till Uppsala förra veckan och häpnade över hur dåligt det var i denna stora kommun med laddstoplar. Jag hittade dock en plats där man erbjöd laddning på (tror jag) 8 stolpar. Två av dessa skulle ge 22 kW och det stod mycket riktigt 22 kW på luckan till laddkontakten, men den visade sig bara ge 9 kW. Vi gick och åt middag på restaurang. När jag kollade med appen tyckte jag att laddningen gick misstänkt långsamt och gick bort och kollade. Då hade en laddhybrid ställt sig att ladda på den andra 22 kW-stolpen intill och nu fick jag bara 3 kW!
Jag fick iaf tillräckligt för att åka en bit hemåt och i en annan kommun ladda upp så jag kom hem igen.
Kollar du uppladdning.nu så finns det ju hur mycket publik laddning som helst i Uppsala. Jag gjorde dagsutflykt dit och parkerade på två olika platser och båda råkade ha laddstationer. Jag behövde inte ens leta i någon karttjänst.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Övertorneå har kanske inte heller så många publika laddstationer. Men man ska inte stirra sig blind på antalet laddstationer. Det finns andra aspekter som du bör ha med i beräkningen. Sundbyberg är Sveriges folktätaste kommun samt Sveriges snabbast växande kommun sett till befolkning. Det är en Stockholmskommun. De har troligen fler laddbara bilar än Övertorneå. Dessutom så ska Sundbyberg vara fossilfria år 2020.Daf skrev:Och jag som tänkte att Övertorneå var överlägset sist.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Värmdö kommun ligger på rätt bra också för att hamna på förstaplatsen som sämsta laddkommun. Två snigelladdare vid kommunhuset är vad de klarat av. Tre-fyra långsamma laddare till finns med dessa har privata aktörer bekostat. Till saken hör att man byggt en helt ny stadsdel utan vare sig laddstolpar eller solpaneler på de nya husen. Skandal.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Nej, men det är i linje med ”Den bästa laddplatsen är vid bilens ordinarie parkeringsplats – att ladda under natten är enkelt och bekvämt.”Epicure skrev:Jag har sett en laddare med två uttag inne i ett garage i Hallonbergen. Verkar vara Förvaltaren som installerat den. De gånger jag varit där har den alltid stått ledig. För det första är det endast de boende som kommer in i garaget. För det andra kanske den typiska elbilisten inte bor i Hallonbergen direkt...Hur som helst så räknas den inte som en publik laddstation.bylund skrev:När jag bodde hos det kommunala bostadsbolaget (Förvaltaren) så fick jag dem att installera en laddstation, vilket väl indirekt kan sägas vara kommunen. Men allmänna gatuladdplatser är det riktigt dåligt i med Sumpan.
I mitt garage i Hallonbergen fanns 5 laddplatser, varav två var uthyrda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Jag ska förtydliga mig. Jag använde uppladdning.nu och hittade inte många 22 kW, vilket som jag som Zoe-ägare är ute efter. Och den som låg centralt och påstå sig ge 22 kW gav alltså max 9 kW och bara 3 när en bil till laddade.Epicure skrev:Jerker skrev:Jag gjorde en dagsutflykt till Uppsala förra veckan och häpnade över hur dåligt det var i denna stora kommun med laddstoplar. Jag hittade dock en plats där man erbjöd laddning på (tror jag) 8 stolpar. Två av dessa skulle ge 22 kW och det stod mycket riktigt 22 kW på luckan till laddkontakten, men den visade sig bara ge 9 kW. Vi gick och åt middag på restaurang. När jag kollade med appen tyckte jag att laddningen gick misstänkt långsamt och gick bort och kollade. Då hade en laddhybrid ställt sig att ladda på den andra 22 kW-stolpen intill och nu fick jag bara 3 kW!
Jag fick iaf tillräckligt för att åka en bit hemåt och i en annan kommun ladda upp så jag kom hem igen.
Kollar du uppladdning.nu så finns det ju hur mycket publik laddning som helst i Uppsala. Jag gjorde dagsutflykt dit och parkerade på två olika platser och båda råkade ha laddstationer. Jag behövde inte ens leta i någon karttjänst.
Grejen när man som turistar som jag gjorde den dagen är att man ska kunna fylla upp medan man gör nåt annat under tiden. Jag hade kunnat åka ut till ett industriområde och ladda på Bee, men då hade jag blivit fast där utan något annat att göra.
Vi hade varit på Linnés Hammarby under större delen av dagen och åkte in till centrum för att äta middag och ladda innan vi skulle vända åter hem. Nu tog vi en ej planerad promenad i centrala Uppsala för att förlänga laddtiden men fick ändå bara precis halvfullt, vilket inte räckte för att ta oss hem igen.
Jag vidhåller att Uppsala är en usel stad för gästande elbilister.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Hej på er
Jag har på lite omvägar blivit tillfrågad att komma och träffa ledningsgruppen för kommunens teknikbolag för att prata laddstolpar. Bakgrunden är att kommunen (en liten en) satt upp några laddstolpar men inte riktigt känner att de fått så mycket good-will som de tänkt sig. Laddplatserna används i väldigt liten utsträckning eftersom kommunen valt att samarbeta med Clever/Bee när det gäller betalningen, så priset är hutlöst. Chefen för teknikbolaget har fått arga samtal från personer som laddat och varit slarviga när de läste vad det kostade och upplevde sig som skinnade, vilket jag tycker har rätt i om/när de fick betala 5 kr/kWh. Jag var inne och kollade nu och ser att Bee nu sänkt priset till 3 kr/kWh för AC-laddning så det var ju mera rimligt nu kanske.
Summa summarum, kommunen har byggt några laddplatser som de själva säger kostat ganska mycket men de används mycket lite och har hittills genererat mera ilsken än positiv feed-back. Inte bra...
Men, nu undrar de om jag har några idéer hur de kan lösa detta bättre. Kul tillfälle, men för att ta mitt "uppdrag" lite mera på allvar tänkte be er här på forumet att hjälpa till med lite goda idéer? Hur bör kommunen utforma detta nu och i framtiden? För att bidra till bättre infrastruktur och samtidigt hushålla med sina pengar?
/Fimpen
Jag har på lite omvägar blivit tillfrågad att komma och träffa ledningsgruppen för kommunens teknikbolag för att prata laddstolpar. Bakgrunden är att kommunen (en liten en) satt upp några laddstolpar men inte riktigt känner att de fått så mycket good-will som de tänkt sig. Laddplatserna används i väldigt liten utsträckning eftersom kommunen valt att samarbeta med Clever/Bee när det gäller betalningen, så priset är hutlöst. Chefen för teknikbolaget har fått arga samtal från personer som laddat och varit slarviga när de läste vad det kostade och upplevde sig som skinnade, vilket jag tycker har rätt i om/när de fick betala 5 kr/kWh. Jag var inne och kollade nu och ser att Bee nu sänkt priset till 3 kr/kWh för AC-laddning så det var ju mera rimligt nu kanske.
Summa summarum, kommunen har byggt några laddplatser som de själva säger kostat ganska mycket men de används mycket lite och har hittills genererat mera ilsken än positiv feed-back. Inte bra...
Men, nu undrar de om jag har några idéer hur de kan lösa detta bättre. Kul tillfälle, men för att ta mitt "uppdrag" lite mera på allvar tänkte be er här på forumet att hjälpa till med lite goda idéer? Hur bör kommunen utforma detta nu och i framtiden? För att bidra till bättre infrastruktur och samtidigt hushålla med sina pengar?
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Tillkommer parkeringsavgift på platserna?
Största problemet som jag tror finns är att folk tror att elen på stan ska kosta som där hemma. Själv anser jag att Bee inte tar hutlöst betalt, att ha möjlighet att snabbladda på många platser värdesätter jag när jag kör runt utanför min kommun. Kör jag runt i min kommun bryr jag mig inte alls om laddningen. Skulle det vara så att jag inte kunnat ladda hemma hade jag naturligtvis värdesatte laddning i kommunen men då hade jag skaffat abonnemanget så att laddningen från Bee kostar 0:- per kWh.
Största problemet som jag tror finns är att folk tror att elen på stan ska kosta som där hemma. Själv anser jag att Bee inte tar hutlöst betalt, att ha möjlighet att snabbladda på många platser värdesätter jag när jag kör runt utanför min kommun. Kör jag runt i min kommun bryr jag mig inte alls om laddningen. Skulle det vara så att jag inte kunnat ladda hemma hade jag naturligtvis värdesatte laddning i kommunen men då hade jag skaffat abonnemanget så att laddningen från Bee kostar 0:- per kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Inte för att de klättrar så många platser uppåt på listan men det finns faktiskt fyra laddplatser på pendelparkering vid Hemmesta vägskäl varav två av dem är 22 kW.Kriper skrev:Värmdö kommun ligger på rätt bra också för att hamna på förstaplatsen som sämsta laddkommun. Två snigelladdare vid kommunhuset är vad de klarat av. Tre-fyra långsamma laddare till finns med dessa har privata aktörer bekostat. Till saken hör att man byggt en helt ny stadsdel utan vare sig laddstolpar eller solpaneler på de nya husen. Skandal.
Värt att notera är ju att det är gratis att ladda där.
Tesla Model Y LR Vit med EAP och Acc.boost "Ice Queen", levererad 2022-03-18
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Beror helt o håller på vart du parkerade...Jerker skrev:Jag ska förtydliga mig. Jag använde uppladdning.nu och hittade inte många 22 kW, vilket som jag som Zoe-ägare är ute efter. Och den som låg centralt och påstå sig ge 22 kW gav alltså max 9 kW och bara 3 när en bil till laddade.Epicure skrev:Jerker skrev:Jag gjorde en dagsutflykt till Uppsala förra veckan och häpnade över hur dåligt det var i denna stora kommun med laddstoplar. Jag hittade dock en plats där man erbjöd laddning på (tror jag) 8 stolpar. Två av dessa skulle ge 22 kW och det stod mycket riktigt 22 kW på luckan till laddkontakten, men den visade sig bara ge 9 kW. Vi gick och åt middag på restaurang. När jag kollade med appen tyckte jag att laddningen gick misstänkt långsamt och gick bort och kollade. Då hade en laddhybrid ställt sig att ladda på den andra 22 kW-stolpen intill och nu fick jag bara 3 kW!
Jag fick iaf tillräckligt för att åka en bit hemåt och i en annan kommun ladda upp så jag kom hem igen.
Kollar du uppladdning.nu så finns det ju hur mycket publik laddning som helst i Uppsala. Jag gjorde dagsutflykt dit och parkerade på två olika platser och båda råkade ha laddstationer. Jag behövde inte ens leta i någon karttjänst.
Grejen när man som turistar som jag gjorde den dagen är att man ska kunna fylla upp medan man gör nåt annat under tiden. Jag hade kunnat åka ut till ett industriområde och ladda på Bee, men då hade jag blivit fast där utan något annat att göra.
Vi hade varit på Linnés Hammarby under större delen av dagen och åkte in till centrum för att äta middag och ladda innan vi skulle vända åter hem. Nu tog vi en ej planerad promenad i centrala Uppsala för att förlänga laddtiden men fick ändå bara precis halvfullt, vilket inte räckte för att ta oss hem igen.
Jag vidhåller att Uppsala är en usel stad för gästande elbilister.
Finns inte så mkt i city kärnan men lite utanför vid hamnen så finns det en del samt vid st Eriks torg finns 4 platser men i p huset i city är det super dåligt.. svava 2 platser.. tex i Gränby finns platser men du får inte ut några 11kw... utanför citygross 3,7kw stolpar... helt värdelöst. Max i Boländerna har incharge 50kw snabbladdare, Ikea har laddare så nej så dåligt med laddare är det inte men visst det skulle kunna vara ännu bättre så klart...
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Inte i dagsläget, kommunen har gratis parkering med P-skiva. Men jag tänker att en variant vore att faktiskt ta en rätt låg P-avgift för just elbilsplatserna. Säg 10 kr/h? Gissar att en sådan "betallösning" kostar minimalt jämfört med vad Bee tar betalt mellan kunden och elbolaget i det här fallet. Kommunen säger att de går back ordentligt... Jag tycker det är ohållbart att ett kommunalt bolag sätter upp laddboxar med -kalkyl, men att servicen/prisnivån till elbilsägarna ändå blir så hög att ingen vill ladda, på grund av att någon (Bee) sitter däremellan. Kanske gör inte Bee ohemula vinster heller men oavsett så försvinner pengarna någonstans.Svenssons skrev:Tillkommer parkeringsavgift på platserna?
Risken är ju dock att det ändå blir dyrt för en plugin-hybrid med liten laddare, men förstås fyndpris för Zoe-ägare och gamla MS med dubbelladdare. Lite problem med "rättvisan" men bra mot folk som parkerar bilen hela dagen när de är på jobbet.
Jag tänker mig att de borde sätta upp ganska många laddboxar men ta det lite lugnt med effekten på abonnemanget och låta boxarna lastbalansera. Jag gissar att de flesta som laddar under de närmsta åren kommer vara hybrider med rätt små laddare. Nuvarande laddboxar är på 22 kW, står 2 och 2 och klarar att leverera 22 kW samtidigt, d.v.s. de har 63 A abonnemang. Jag skulle vilja påstå att det räcker till 16 stolpar istället för dagens två.
Sedan tycker jag inte att ockerpriser på AC-laddning ska försvaras. DC-laddning är en annan sak och fordrar dyr infrastruktur. AC-laddning ska kosta ungefär som hemma, kWh-priset får ju bli lite högre då eftersom den fasta avgiften som betalas hemma behöver bakas in, men jag anser att 2 - 2,5 kr kWh är det högsta som kan försvaras.
Vad tycker ni?
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Om man vill bli av med mellanhanden (Bee) så är väl kr/timme enda billiga alternativet.fimpen skrev:Inte i dagsläget, kommunen har gratis parkering med P-skiva. Men jag tänker att en variant vore att faktiskt ta en rätt låg P-avgift för just elbilsplatserna. Säg 10 kr/h? Gissar att en sådan "betallösning" kostar minimalt jämfört med vad Bee tar betalt mellan kunden och elbolaget i det här fallet. Kommunen säger att de går back ordentligt... Jag tycker det är ohållbart att ett kommunalt bolag sätter upp laddboxar med -kalkyl, men att servicen/prisnivån till elbilsägarna ändå blir så hög att ingen vill ladda, på grund av att någon (Bee) sitter däremellan. Kanske gör inte Bee ohemula vinster heller men oavsett så försvinner pengarna någonstans.Svenssons skrev:Tillkommer parkeringsavgift på platserna?
Risken är ju dock att det ändå blir dyrt för en plugin-hybrid med liten laddare, men förstås fyndpris för Zoe-ägare och gamla MS med dubbelladdare. Lite problem med "rättvisan" men bra mot folk som parkerar bilen hela dagen när de är på jobbet.
Jag tänker mig att de borde sätta upp ganska många laddboxar men ta det lite lugnt med effekten på abonnemanget och låta boxarna lastbalansera. Jag gissar att de flesta som laddar under de närmsta åren kommer vara hybrider med rätt små laddare. Nuvarande laddboxar är på 22 kW, står 2 och 2 och klarar att leverera 22 kW samtidigt, d.v.s. de har 63 A abonnemang. Jag skulle vilja påstå att det räcker till 16 stolpar istället för dagens två.
Sedan tycker jag inte att ockerpriser på AC-laddning ska försvaras. DC-laddning är en annan sak och fordrar dyr infrastruktur. AC-laddning ska kosta ungefär som hemma, kWh-priset får ju bli lite högre då eftersom den fasta avgiften som betalas hemma behöver bakas in, men jag anser att 2 - 2,5 kr kWh är det högsta som kan försvaras.
Vad tycker ni?
Man måste då se till att kr/kwh inte bli hutlöst högt och samtidigt måste platserna kosta mer än omgivande parkering så att alla fossilbilister håller sig borta.
Gillar egentligen inte kr/h för laddning men om man ser det som en vanlig p-plats med högre standard än de runt omkring så kan man kanske svälja den debiteringsformen.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Jo, dom känner jag till när jag tänker efter. Skulle vara bra med liknande stolpar vid Värmdö marknads pendelparkering. Dom som finns är på 3,7 kw och tre timmars parkering. Ingen laddar där.Hellplant skrev:Inte för att de klättrar så många platser uppåt på listan men det finns faktiskt fyra laddplatser på pendelparkering vid Hemmesta vägskäl varav två av dem är 22 kW.Kriper skrev:Värmdö kommun ligger på rätt bra också för att hamna på förstaplatsen som sämsta laddkommun. Två snigelladdare vid kommunhuset är vad de klarat av. Tre-fyra långsamma laddare till finns med dessa har privata aktörer bekostat. Till saken hör att man byggt en helt ny stadsdel utan vare sig laddstolpar eller solpaneler på de nya husen. Skandal.
Värt att notera är ju att det är gratis att ladda där.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
P-skiva? Hur lång tid får man stå där? Är det AC-laddning och max 1-2 timmar så är det ju rätt meningslöst.fimpen skrev:Inte i dagsläget, kommunen har gratis parkering med P-skiva.Svenssons skrev:Tillkommer parkeringsavgift på platserna?
Jag skulle aldrig räkna med att elen på stan skulle kosta runt 2:- inklusive ytan. Det skulle vara rätt billigt enligt mig. Jag brukar jämföra med buteljerat vatten. Hemma kostar vattnet troligtvis mindre än 5 öre per liter. Köper du vatten på Pressbyrån så kan det ligga 30:- per liter (600 gånger priset hemma). Det är ju inte enbart själva vattnet eller elen som man köper utan även möjligheten att få den paketerad och levererad på ett ställe där man behöver den.
Är jag på resande fot och ska besöka en kommun under en halvdag eller mer så har jag inga bekymmer att betala 3-5 kr per kWh. Det är visserligen bra mycket mer än vad jag betalar hemma men jag är ju inte hemma och kan därmed inte jämföra priset med vad jag betalar per kWh. Det går inte heller enbart räkna produktionskostnad för elen eftersom det kommer till investeringskostnad i elnät, laddare och anläggning samt driftskostnader och underhåll för stationen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Vad menar man egentligen med att man som kommun ska bli fossilfri? Betyder det att inga fossila bränslen ska eldas inom kommungränsen? Att man ska försöka stöta bort invånare som har sin inkomst beroende av fossila bränslen? Kommer det inte finnas en enda bensinmack i Sundbyberg till årsskiftet? Räknar man även in produkter som tillverkas av olja?Epicure skrev:Övertorneå har kanske inte heller så många publika laddstationer. Men man ska inte stirra sig blind på antalet laddstationer. Det finns andra aspekter som du bör ha med i beräkningen. Sundbyberg är Sveriges folktätaste kommun samt Sveriges snabbast växande kommun sett till befolkning. Det är en Stockholmskommun. De har troligen fler laddbara bilar än Övertorneå. Dessutom så ska Sundbyberg vara fossilfria år 2020.Daf skrev:Och jag som tänkte att Övertorneå var överlägset sist.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
För oss som turistar i en stad så är det just laddplatser i city som är det relevanta. Och Uppsala har sina sevärdheter inne i city. Man kan inte tänka sig att man ska parkera bilen flera km utanför och försöka ta bussen in. Då låter man hellre bli att ladda, om man kan.metchristian skrev:Beror helt o håller på vart du parkerade...Jerker skrev:Jag ska förtydliga mig. Jag använde uppladdning.nu och hittade inte många 22 kW, vilket som jag som Zoe-ägare är ute efter. Och den som låg centralt och påstå sig ge 22 kW gav alltså max 9 kW och bara 3 när en bil till laddade.Epicure skrev:Jerker skrev:Jag gjorde en dagsutflykt till Uppsala förra veckan och häpnade över hur dåligt det var i denna stora kommun med laddstoplar. Jag hittade dock en plats där man erbjöd laddning på (tror jag) 8 stolpar. Två av dessa skulle ge 22 kW och det stod mycket riktigt 22 kW på luckan till laddkontakten, men den visade sig bara ge 9 kW. Vi gick och åt middag på restaurang. När jag kollade med appen tyckte jag att laddningen gick misstänkt långsamt och gick bort och kollade. Då hade en laddhybrid ställt sig att ladda på den andra 22 kW-stolpen intill och nu fick jag bara 3 kW!
Jag fick iaf tillräckligt för att åka en bit hemåt och i en annan kommun ladda upp så jag kom hem igen.
Kollar du uppladdning.nu så finns det ju hur mycket publik laddning som helst i Uppsala. Jag gjorde dagsutflykt dit och parkerade på två olika platser och båda råkade ha laddstationer. Jag behövde inte ens leta i någon karttjänst.
Grejen när man som turistar som jag gjorde den dagen är att man ska kunna fylla upp medan man gör nåt annat under tiden. Jag hade kunnat åka ut till ett industriområde och ladda på Bee, men då hade jag blivit fast där utan något annat att göra.
Vi hade varit på Linnés Hammarby under större delen av dagen och åkte in till centrum för att äta middag och ladda innan vi skulle vända åter hem. Nu tog vi en ej planerad promenad i centrala Uppsala för att förlänga laddtiden men fick ändå bara precis halvfullt, vilket inte räckte för att ta oss hem igen.
Jag vidhåller att Uppsala är en usel stad för gästande elbilister.
Finns inte så mkt i city kärnan men lite utanför vid hamnen så finns det en del samt vid st Eriks torg finns 4 platser men i p huset i city är det super dåligt.. svava 2 platser.. tex i Gränby finns platser men du får inte ut några 11kw... utanför citygross 3,7kw stolpar... helt värdelöst. Max i Boländerna har incharge 50kw snabbladdare, Ikea har laddare så nej så dåligt med laddare är det inte men visst det skulle kunna vara ännu bättre så klart...
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Hamnplan i Uppsala har många laddare, men bara två av dem är 11 kW tror jag. Resten är enfas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Det var där vi stod, på en av 11kW-laddarna. Men de delar uppenbarligen på 11 kW, så det var inte mycket värt.bylund skrev:Hamnplan i Uppsala har många laddare, men bara två av dem är 11 kW tror jag. Resten är enfas.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
När samma laddare stod vid stadshuset delade de på 22 kW. Det var bättre förrJerker skrev:Det var där vi stod, på en av 11kW-laddarna. Men de delar uppenbarligen på 11 kW, så det var inte mycket värt.bylund skrev:Hamnplan i Uppsala har många laddare, men bara två av dem är 11 kW tror jag. Resten är enfas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
.
46 nya laddpunkter på gång i lilla Smedjebackens kommun.
När jag kollade adresserna så verkar det faktiskt vara ett hyfsat gott steg, då det kommer att finnas en stolpe vid så gott som samtliga flerfamiljsområden utöver skolor, vårdcentraler osv. Flertalet blir publika och jag antar det blir drift och betalning lika de befintliga, via InCharge, och det kan man väl ha synpunkter på men bra ändå av kommunen
På tal om InCharge så kan jag passa på att berätta att vår enda 50kW-laddare efter att från start kostat 3:-/minut numera kostar 2:40/kWh. Mer sådant!!
46 nya laddpunkter på gång i lilla Smedjebackens kommun.
När jag kollade adresserna så verkar det faktiskt vara ett hyfsat gott steg, då det kommer att finnas en stolpe vid så gott som samtliga flerfamiljsområden utöver skolor, vårdcentraler osv. Flertalet blir publika och jag antar det blir drift och betalning lika de befintliga, via InCharge, och det kan man väl ha synpunkter på men bra ändå av kommunen
På tal om InCharge så kan jag passa på att berätta att vår enda 50kW-laddare efter att från start kostat 3:-/minut numera kostar 2:40/kWh. Mer sådant!!
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Ja, är det arbetsplats parkering för de som jobbar i centrum så är det ju bättre med många uttag än några få med hög effekt. Då kommer alla kunna få laddning under dagen och många fler kommer kunna köra på el. Om de har möjlighet att ta betalt för parkering kan det vara en bra lösning och då blir det ju också lättare med en lägre effektnivå. ,ed 3,7 kW så räcker det ju med 5-10 kr/h för plats med el. En annan lösning kan ju vara att sälja månadskort som ska ligga i vindrutan vid laddning. Hur som helst blir ju boxarna väldigt mycket billigare än den Bee lösning de har nu, spara den till turisterna.fimpen skrev:Inte i dagsläget, kommunen har gratis parkering med P-skiva. Men jag tänker att en variant vore att faktiskt ta en rätt låg P-avgift för just elbilsplatserna. Säg 10 kr/h? Gissar att en sådan "betallösning" kostar minimalt jämfört med vad Bee tar betalt mellan kunden och elbolaget i det här fallet. Kommunen säger att de går back ordentligt... Jag tycker det är ohållbart att ett kommunalt bolag sätter upp laddboxar med -kalkyl, men att servicen/prisnivån till elbilsägarna ändå blir så hög att ingen vill ladda, på grund av att någon (Bee) sitter däremellan. Kanske gör inte Bee ohemula vinster heller men oavsett så försvinner pengarna någonstans.Svenssons skrev:Tillkommer parkeringsavgift på platserna?
Risken är ju dock att det ändå blir dyrt för en plugin-hybrid med liten laddare, men förstås fyndpris för Zoe-ägare och gamla MS med dubbelladdare. Lite problem med "rättvisan" men bra mot folk som parkerar bilen hela dagen när de är på jobbet.
Jag tänker mig att de borde sätta upp ganska många laddboxar men ta det lite lugnt med effekten på abonnemanget och låta boxarna lastbalansera. Jag gissar att de flesta som laddar under de närmsta åren kommer vara hybrider med rätt små laddare. Nuvarande laddboxar är på 22 kW, står 2 och 2 och klarar att leverera 22 kW samtidigt, d.v.s. de har 63 A abonnemang. Jag skulle vilja påstå att det räcker till 16 stolpar istället för dagens två.
Sedan tycker jag inte att ockerpriser på AC-laddning ska försvaras. DC-laddning är en annan sak och fordrar dyr infrastruktur. AC-laddning ska kosta ungefär som hemma, kWh-priset får ju bli lite högre då eftersom den fasta avgiften som betalas hemma behöver bakas in, men jag anser att 2 - 2,5 kr kWh är det högsta som kan försvaras.
Vad tycker ni?
Sen kan ju kommunen fundera på hur de gör med sina bostadsparkeringar? Finns det laddstolpar för alla som vill ha? Det borde vara en annan prioritering.