Pusha kommunen att bygga laddinfra?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?

Inlägg av LarsL »

fimpen skrev:
Svenssons skrev:
Tillkommer parkeringsavgift på platserna?
Inte i dagsläget, kommunen har gratis parkering med P-skiva. Men jag tänker att en variant vore att faktiskt ta en rätt låg P-avgift för just elbilsplatserna. Säg 10 kr/h? Gissar att en sådan "betallösning" kostar minimalt jämfört med vad Bee tar betalt mellan kunden och elbolaget i det här fallet. Kommunen säger att de går back ordentligt... Jag tycker det är ohållbart att ett kommunalt bolag sätter upp laddboxar med -kalkyl, men att servicen/prisnivån till elbilsägarna ändå blir så hög att ingen vill ladda, på grund av att någon (Bee) sitter däremellan. Kanske gör inte Bee ohemula vinster heller men oavsett så försvinner pengarna någonstans.

Risken är ju dock att det ändå blir dyrt för en plugin-hybrid med liten laddare, men förstås fyndpris för Zoe-ägare och gamla MS med dubbelladdare. Lite problem med "rättvisan" men bra mot folk som parkerar bilen hela dagen när de är på jobbet.

Jag tänker mig att de borde sätta upp ganska många laddboxar men ta det lite lugnt med effekten på abonnemanget och låta boxarna lastbalansera. Jag gissar att de flesta som laddar under de närmsta åren kommer vara hybrider med rätt små laddare. Nuvarande laddboxar är på 22 kW, står 2 och 2 och klarar att leverera 22 kW samtidigt, d.v.s. de har 63 A abonnemang. Jag skulle vilja påstå att det räcker till 16 stolpar istället för dagens två.

Sedan tycker jag inte att ockerpriser på AC-laddning ska försvaras. DC-laddning är en annan sak och fordrar dyr infrastruktur. AC-laddning ska kosta ungefär som hemma, kWh-priset får ju bli lite högre då eftersom den fasta avgiften som betalas hemma behöver bakas in, men jag anser att 2 - 2,5 kr kWh är det högsta som kan försvaras.

Vad tycker ni?
Ja, är det arbetsplats parkering för de som jobbar i centrum så är det ju bättre med många uttag än några få med hög effekt. Då kommer alla kunna få laddning under dagen och många fler kommer kunna köra på el. Om de har möjlighet att ta betalt för parkering kan det vara en bra lösning och då blir det ju också lättare med en lägre effektnivå. ,ed 3,7 kW så räcker det ju med 5-10 kr/h för plats med el. En annan lösning kan ju vara att sälja månadskort som ska ligga i vindrutan vid laddning. Hur som helst blir ju boxarna väldigt mycket billigare än den Bee lösning de har nu, spara den till turisterna.

Sen kan ju kommunen fundera på hur de gör med sina bostadsparkeringar? Finns det laddstolpar för alla som vill ha? Det borde vara en annan prioritering.
Skriv svar