100.000kr i elbilsstöd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Zalman3 »

Centern har ju förespråkat 100.000kr i elbilsstöd.
Och upp till 50.000kr i manus för smutsiga bilar.

Nu satsas det stora pengar på elbilar och laddning.
Centerpartiet har i budgeten till nästa år fått igenom en satsning på miljöbilar. Totalt handlar det om en miljard kronor där 150 miljoner kronor ska gå till stöd för laddstationer. Resten utav pengarna ska satsas på bilar som redan idag är miljöklassade i skattesystemet bonus-malus, ett system som är tänkt att ändras redan till år 2021.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7293492
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Centern har ju förespråkat 100.000kr i elbilsstöd.
Och upp till 50.000kr i manus för smutsiga bilar.

Nu satsas det stora pengar på elbilar och laddning.
Centerpartiet har i budgeten till nästa år fått igenom en satsning på miljöbilar. Totalt handlar det om en miljard kronor där 150 miljoner kronor ska gå till stöd för laddstationer. Resten utav pengarna ska satsas på bilar som redan idag är miljöklassade i skattesystemet bonus-malus, ett system som är tänkt att ändras redan till år 2021.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7293492
1 miljard är mycket pengar för en enskild. För samhället är det närmast en struntsumma. Bara skatten på tobak är över 14 miljarder. Totalt betalar vi över 2000 miljarder i skatt... En halv promille till elbilssatsning är såklart bättre än ingenting dock. :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Zalman3 »

Centerpartiet vill använda lagstiftning för att tvinga kommuner och andra offentliga aktörer att satsa helhjärtat på miljöbilar. Det framgick i ett förslag som presenterades av partiledare Annie Lööf i dag.

– Vi vill ha en skarp lagstiftning om att när det offentliga köper in bilar från 2020 och framåt så ska det vara 100 procent miljöbilar, både vid inköp och leasing. Staten, kommunerna, landstingen och regionen måste vara en kraft i den gröna omställningen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7033520
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Svenssons »

Jag skulle mycket hellre se att dessa pengar delades ut till kommunerna, lika mycket till varje kommun. De skulle vara öronmärkta för att bygga 10 snabbladdarstationer per kommun på av kommun valda rastplatser. Att få till ca 3000 nya snabbladdarstationer spridda över hela landet skulle helt klart öka valfriheten när man kör med bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av strejf »

Det viktigaste är att det blir WLTP-baserad skatt från och med 1:a januari 2020. Det står nu klart. Kraftigt höjd skatt på bilar som släpper ut mycket med andra ord.

Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Verdi

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Verdi »

strejf skrev:
Det viktigaste är att det blir WLTP-baserad skatt från och med 1:a januari 2020. Det står nu klart. Kraftigt höjd skatt på bilar som släpper ut mycket med andra ord.


Blev det ingen kompensation som det snackades om?
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av kikat »

Zalman3 skrev:
Centern har ju förespråkat 100.000kr i elbilsstöd.
Och upp till 50.000kr i manus för smutsiga bilar.

Nu satsas det stora pengar på elbilar och laddning.
Centerpartiet har i budgeten till nästa år fått igenom en satsning på miljöbilar. Totalt handlar det om en miljard kronor där 150 miljoner kronor ska gå till stöd för laddstationer. Resten utav pengarna ska satsas på bilar som redan idag är miljöklassade i skattesystemet bonus-malus, ett system som är tänkt att ändras redan till år 2021.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7293492
Är det det gamla förslaget från 2017 på 70.000kr vid köp och 30.000kr efter 4 år som avses? Om det är så förvärras bara exportproblematiken! Bättre vore i så fall att dela upp bonusen över 4 år så man fick 25.000kr per år och att det följer med bilen så länge den finns registrerad i Sverige.
De där 150 milj till laddstationer borde vara förknippade med någon typ av krav för att få. Exempelvis att det ska gå att ladda enkelt med kort utan förregistrering, att priset på strömmen ska vara nära självkostnadspris så det inte kostar mer att tanka elbilen än vad det gör att tanka fossilbilen.
Dessutom är det väldigt märkligt att man betalar samma skatt på en ren elbil som en "självladdande" hybrid eller en snål bensinare, men om jag förstår pressmeddelandet korrekt så ska detta inte förändras utan när de faller utanför gränsen med WLTP ska Centerpartiet trycka tillbaka de till 360kr genom att justera gränsen.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Mickep »

Tycker det skall vara så enkelt som möjligt, ett återbetalningskrav om bilen exporteras eller säljs. (så det inte blir en fattig målvakt som blir mellanhand) kanske 100 000 i export om man fått 70 000 i malus. (ja, det skall svida att försöka berika sig på Sveriges befolkning). men en sänkning av moms på elbilar tror jag är nödvändig för att få ned priset som folk betalar.(0 är fel men kanske 5%, sedan kan man höja med 30% på bilar, även begagnade (vet ej vad det kommer få för effekter))
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av mickeisol »

Jag fattar inte varför allt ska krånglas till med bidrag och byråkrati.

Gör miljöprylar momsfria helt enkelt, skippa momsen på solceller och ta bort bidragen, då har man ju automatisk 20% billigare och ett "stöd" som inte tar slut.
Samma med elbilarna.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Wahll »

mickeisol skrev:
Jag fattar inte varför allt ska krånglas till med bidrag och byråkrati.

Gör miljöprylar momsfria helt enkelt, skippa momsen på solceller och ta bort bidragen, då har man ju automatisk 20% billigare och ett "stöd" som inte tar slut.
Samma med elbilarna.
Att det inte är en procentsats är ju för att man inte vill att supersportbilar ska subventioneras, utan allmänna bilar som folk har i vardagen.
60.000 är 25% på snittbilens pris. Därmed gynnas också små elbilar vilket kan vara både en fördel och en nackdel, men det är ju svårt för lagstiftaren att veta hur en viss bil kommer användas.

Jag tycker detta är smart men hade också gärna sett att bonusen skulle betalas tillbaka om bilen exporteras, de närmsta 5 eller 10 åren
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Jeppe_E »

mickeisol skrev:
Jag fattar inte varför allt ska krånglas till med bidrag och byråkrati.

Gör miljöprylar momsfria helt enkelt, skippa momsen på solceller och ta bort bidragen, då har man ju automatisk 20% billigare och ett "stöd" som inte tar slut.
Samma med elbilarna.

Nej, då har man efter några år 20% mer i vinst till de företagen som säljer prylarna.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Surfaren »

Jeppe_E skrev:
Nej, då har man efter några år 20% mer i vinst till de företagen som säljer prylarna.
Detta är ju alltid en risk om man från statens håll betalar ut pengar (alt. gör någon sorts avdrag) till enskilda i samband med ett köp. Är det inte en hårt konkurrensutsatt marknad med pressade priser (vilket det troligen inte är, om staten bestämt sig för att gå in med stöd) så är det nog så lockande för tillverkare och/eller återförsäljare att höja sina priser och plocka åt sig en del av dessa pengar.

Finns det någon lösning som är ungefär lika bra för den enskilde köparen men inte öppnar upp för detta missbruk från säljarnas håll?

Jag har ingen statistik men har fått en känsla av att flertalet elbilar har ett prispåslag i Sverige med några tiotusenlappar.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
xp2002
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 04 maj 2019 23:34

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av xp2002 »

Var läser du att stödet ska höjas? Står ju bara att det ska finnas även nästa år vad jag kan se...
Model 3 performance, #teamwhite
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Wilson »

Januariavtalet punkt 35.

https://www.socialdemokraterna.se/globa ... mmelse.pdf

Inget är bestämt ännu men man siktar på att förstärka bonus/malus till 2021. En del har tolkat detta som att Centern har stor chans att få igenom sitt förslag om bonus på 100kkr. Den som lever får se.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av frippe »

Jeppe_E skrev:
mickeisol skrev:
Jag fattar inte varför allt ska krånglas till med bidrag och byråkrati.

Gör miljöprylar momsfria helt enkelt, skippa momsen på solceller och ta bort bidragen, då har man ju automatisk 20% billigare och ett "stöd" som inte tar slut.
Samma med elbilarna.

Nej, då har man efter några år 20% mer i vinst till de företagen som säljer prylarna.
Så är det väl redan nu med de 60tkr. Bilförsäljarna vet om det och kan justera priset där efter samt använda det som lockbete för köpare.

Alla stöd, oavsett om det är via fri moms, bidrag, produktionsstöd, finansierings stöd m.m. snedvrider en marknad på ett eller andra sättet.

Bästa exemplet på det är väl bostadsmarknaden, med alla stöd som funnits där under åren, att bygga ett hus idag har väl väldigt lite med ren material och arbetskostnad att göra. Speciellt inte med tanke på att produktiviteten inom byggsektorn ligger mil efter verkstadssektorn i Sverige.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av mickeisol »

frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
mickeisol skrev:
Jag fattar inte varför allt ska krånglas till med bidrag och byråkrati.

Gör miljöprylar momsfria helt enkelt, skippa momsen på solceller och ta bort bidragen, då har man ju automatisk 20% billigare och ett "stöd" som inte tar slut.
Samma med elbilarna.

Nej, då har man efter några år 20% mer i vinst till de företagen som säljer prylarna.
Så är det väl redan nu med de 60tkr. Bilförsäljarna vet om det och kan justera priset där efter samt använda det som lockbete för köpare.

Alla stöd, oavsett om det är via fri moms, bidrag, produktionsstöd, finansierings stöd m.m. snedvrider en marknad på ett eller andra sättet.

Bästa exemplet på det är väl bostadsmarknaden, med alla stöd som funnits där under åren, att bygga ett hus idag har väl väldigt lite med ren material och arbetskostnad att göra. Speciellt inte med tanke på att produktiviteten inom byggsektorn ligger mil efter verkstadssektorn i Sverige.
När jag satte upp solceller 2012 så var stödet på 45% (missade 60% med en hårsmån)
När stödet var beviljat så kom det en massa reklam på anläggningar i 20kw klassen på 400000 kr (material).

Jag hade då redan fått hem material för en 20kw anläggning importerat för 160000.
Jag kontaktade företaget som hade 400 000 kr priserna och hade en rolig diskussion med deras säljare.

Han tyckte att det var helt okej med deras priser "För jag fick ju bidrag", jag i min tur hävdade ju att det var bättre med bidrag på 160000 i stället för 400000 (betala 88000 istället för 220 000).

Sen vart det diskussion att han måste ha så mycket pengar för att tjäna något, min fråga blev då hur många han hade sålt för 400000, svar : inga.

Som en gammal ica handlare sa: bättre en snabb 50öring än en långsam krona.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Fredrik j »

Samma fenomen kan ju märkas när man tar offert från hantverkare som redovisar rot-avdrag och samtidigt berättar hur snabbt jobbet kan bli klart. Det borde ju vara en logisk koppling mellan rot och tiden arbetet tar...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av LarsL »

Idén är ju att elbilstillverkarna ska få mer pengar så att de kan utveckla elbilar.

Men jag håller med om att det vore bättre att göra som i Norge och sätta hög inköpsskatt på avgasbilar. Risken med det är naturligtvis att de lägger samma skatt på elbilar i ett senare läge.
Verdi

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Idén är ju att elbilstillverkarna ska få mer pengar så att de kan utveckla elbilar.

Men jag håller med om att det vore bättre att göra som i Norge och sätta hög inköpsskatt på avgasbilar. Risken med det är naturligtvis att de lägger samma skatt på elbilar i ett senare läge.
Ja på sätt och vis är det så. Det är ytterst till för att möjliggöra vinstmarginal på elbilar.

Ett annat sätt att se på det är att göra det möjligt för fler människor att köpa elbilar till det pris som tillverkaren behöver ha för att göra vinst.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Zalman3 »

Rickard Nordin, Centerpartiets talesperson i klimat- och energifrågor, säger att elbilsstödet inte kommer att höjas från 60.000kr i höstbudgeten.
Dock ska den stora översynen göras 2020 av bilskatterna enligt Rickard.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av jonsalgerier »

LarsL skrev:
Idén är ju att elbilstillverkarna ska få mer pengar så att de kan utveckla elbilar.

Men jag håller med om att det vore bättre att göra som i Norge och sätta hög inköpsskatt på avgasbilar. Risken med det är naturligtvis att de lägger samma skatt på elbilar i ett senare läge.
och apropå Norge. Är det inte så att Tesla-priserna är relativt höga där jämfört med Sverige? Eller räknar jag fel?

Tittar på en model S LR vit med svart interiör (dvs den billigaste modellen). Den ligger på 791.000 NOK dvs ca 853.000 SEK.
Skulle man lägga på moms på det så landar det på 1.066.000 SEK. Men samma bil i Sverige inklusive moms kostar "bara" 946.000 SEK.

Eller räknar jag fel någonstans?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14501
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av taliz »

Klart att biltillverkarna anpassar sig till marknaden.
I Sverige är det bonus = högre pris = högre marginal.
I Norge ingen moms = ännu högre pris = ännu högre marginal.

Samma som att det plötsligt blev dyrare när rot och rut infördes..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av LarsL »

Som sagt lite av poängen med stödet.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Black »

I takt med att det kommer fler billiga elbilar så kommer nog stödet snarare minska och försvinna än att öka till 100k.
Det är min gissning...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 100.000kr i elbilsstöd?

Inlägg av Zalman3 »

Black skrev:
I takt med att det kommer fler billiga elbilar så kommer nog stödet snarare minska och försvinna än att öka till 100k.
Det är min gissning...
Givetvis så varar inte stödet för evigt.
Gissar att man om 3 år börjar man sänka stödet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar