Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av fth »

A76 skrev:
Tycker det är helt obegripligt vad dålig kvalitet det verkar vara på alla andras snabbladdare förutom Teslas.. Vad sjutton är det som går sönder stup i kvarten? Någon som vet vad problemen är får gärna skriva i tråden.
Jag håller hel med, det gäller dock inte bara snabbladdare, även AC-laddare krånglar ju något helt orimligt mycket.

MTBF verkar vara typ en kvart för dom här till synes väldigt enkla manickerna :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

CK Charge i Skärholmen/Kungens Kurva öppnade idag.

1 x 150 kW
1 x 50 kW CCS
1 x 50 kW Chademoskräpet

CK appen funkade inte idag och "IT kanske fixar det under veckan".
Fick i början ca 60-65 kWh, i slutet när jag kände mig klar så hade den klättrat till 70 kWh.

Samma med den guld-färgade ID4:an som inte kom över 40..
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av mati »

dfa skrev:
Åkte förbi Floda (2mil öster om GBG längs E20) idag och blev glatt överraskad då Circle K där har fundament och asfalt redo för 6 laddare vad jag kan se..
Det var som fan. Första vettiga laddaren på hela sträckan E20 mellan Gbg och Skaraborg. Allt annat är bara halvdan 50kW-skit och en fejk-120kW laddare från Vattenfall som i verkligheten är på bara 60kW.
Tack CK. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Johlei »

Gargamel skrev:
CK Charge i Skärholmen/Kungens Kurva öppnade idag.

1 x 150 kW
1 x 50 kW CCS
1 x 50 kW Chademoskräpet

CK appen funkade inte idag och "IT kanske fixar det under veckan".
Fick i början ca 60-65 kWh, i slutet när jag kände mig klar så hade den klättrat till 70 kWh.

Samma med den guld-färgade ID4:an som inte kom över 40..
Jag fick förmånen att prova både 50 kW och 150 kW med min M3LR-19. Nu startade jag med hög SoC (50%) på 50 kW-laddaren. Inga problem att starta laddningen med appen och jag fick 47-32 kW. Lite senare kom jag tillbaka och laddade 65-87 SoC på 150kW-laddaren på 53 - 47 kW. Även den stolpen gick utmärkt att starta och stoppa med appen.

Och det bästa är att det inte kostade en enda norsk krona där! Priset är nämligen 0 NOK/kWh på just den stationen. Hoppas bara att jag slipper växlingsavgift på mina två laddningar :-O.

Tack för ladd CircleK! Finns nog risk att det blir fler tunnbrödsrulleluncher där i närtid…
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

Johlei skrev:
Gargamel skrev:
CK Charge i Skärholmen/Kungens Kurva öppnade idag.

1 x 150 kW
1 x 50 kW CCS
1 x 50 kW Chademoskräpet

CK appen funkade inte idag och "IT kanske fixar det under veckan".
Fick i början ca 60-65 kWh, i slutet när jag kände mig klar så hade den klättrat till 70 kWh.

Samma med den guld-färgade ID4:an som inte kom över 40..
Jag fick förmånen att prova både 50 kW och 150 kW med min M3LR-19. Nu startade jag med hög SoC (50%) på 50 kW-laddaren. Inga problem att starta laddningen med appen och jag fick 47-32 kW. Lite senare kom jag tillbaka och laddade 65-87 SoC på 150kW-laddaren på 53 - 47 kW. Även den stolpen gick utmärkt att starta och stoppa med appen.

Och det bästa är att det inte kostade en enda norsk krona där! Priset är nämligen 0 NOK/kWh på just den stationen. Hoppas bara att jag slipper växlingsavgift på mina två laddningar :-O.

Tack för ladd CircleK! Finns nog risk att det blir fler tunnbrödsrulleluncher där i närtid…
Var detta i Norge, och var i Norge isf?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

Fortfarande strul med CK's Charge-app som inte klarar av att ladda mångas konton för att starta gratis laddning.
Uppdatering ska komma "under veckan" enligt rösten på kundservicen som startade min laddning idag.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4862
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av chaffis75 »

Gargamel skrev:
Fortfarande strul med CK's Charge-app som inte klarar av att ladda mångas konton för att starta gratis laddning.
Uppdatering ska komma "under veckan" enligt rösten på kundservicen som startade min laddning idag.
Kanske därför de är gratis. Vi agerar testare så de får allt att fungera innan de tar betalt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Johlei »

martinot skrev:
Johlei skrev:
Gargamel skrev:
CK Charge i Skärholmen/Kungens Kurva öppnade idag.

1 x 150 kW
1 x 50 kW CCS
1 x 50 kW Chademoskräpet

CK appen funkade inte idag och "IT kanske fixar det under veckan".
Fick i början ca 60-65 kWh, i slutet när jag kände mig klar så hade den klättrat till 70 kWh.

Samma med den guld-färgade ID4:an som inte kom över 40..
Jag fick förmånen att prova både 50 kW och 150 kW med min M3LR-19. Nu startade jag med hög SoC (50%) på 50 kW-laddaren. Inga problem att starta laddningen med appen och jag fick 47-32 kW. Lite senare kom jag tillbaka och laddade 65-87 SoC på 150kW-laddaren på 53 - 47 kW. Även den stolpen gick utmärkt att starta och stoppa med appen.

Och det bästa är att det inte kostade en enda norsk krona där! Priset är nämligen 0 NOK/kWh på just den stationen. Hoppas bara att jag slipper växlingsavgift på mina två laddningar :-O.

Tack för ladd CircleK! Finns nog risk att det blir fler tunnbrödsrulleluncher där i närtid…
Var detta i Norge, och var i Norge isf?
Nej nej, på Kungens kurva/Skärholmen Syd. Samma station som nämndes i det jag citerade. Men det framgick ju inte riktigt av mitt inlägg.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

chaffis75 skrev:
Gargamel skrev:
Fortfarande strul med CK's Charge-app som inte klarar av att ladda mångas konton för att starta gratis laddning.
Uppdatering ska komma "under veckan" enligt rösten på kundservicen som startade min laddning idag.
Kanske därför de är gratis. Vi agerar testare så de får allt att fungera innan de tar betalt.
Det står 150kW på laddaren, har inte kommit över 77 de 2 gånger jag testat.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

Johlei skrev:
martinot skrev:
Johlei skrev:
Gargamel skrev:
CK Charge i Skärholmen/Kungens Kurva öppnade idag.

1 x 150 kW
1 x 50 kW CCS
1 x 50 kW Chademoskräpet

CK appen funkade inte idag och "IT kanske fixar det under veckan".
Fick i början ca 60-65 kWh, i slutet när jag kände mig klar så hade den klättrat till 70 kWh.

Samma med den guld-färgade ID4:an som inte kom över 40..
Jag fick förmånen att prova både 50 kW och 150 kW med min M3LR-19. Nu startade jag med hög SoC (50%) på 50 kW-laddaren. Inga problem att starta laddningen med appen och jag fick 47-32 kW. Lite senare kom jag tillbaka och laddade 65-87 SoC på 150kW-laddaren på 53 - 47 kW. Även den stolpen gick utmärkt att starta och stoppa med appen.

Och det bästa är att det inte kostade en enda norsk krona där! Priset är nämligen 0 NOK/kWh på just den stationen. Hoppas bara att jag slipper växlingsavgift på mina två laddningar :-O.

Tack för ladd CircleK! Finns nog risk att det blir fler tunnbrödsrulleluncher där i närtid…
Var detta i Norge, och var i Norge isf?
Nej nej, på Kungens kurva/Skärholmen Syd. Samma station som nämndes i det jag citerade. Men det framgick ju inte riktigt av mitt inlägg.
Inga problem. Tack, då är jag med! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 nov 2019 15:48

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av sebiva »

Nu verkar det snart vara klart med en till station i Jönköping (Österängen). Såg ut att vara likadan som den i Linköping på håll i alla fall (två ccs och en chademo). På tiden med lite fler 50+kW laddare i Jönköping!
20211002_215347.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

Lite förvånad att man år 2021 fortfarande bygger ut med nya laddpunkter för Chademo.

Är det alla Nissan Leaf som spökar och som gör att man inte standardiserar på enbart CSS på alla nya laddpunkter?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av A76 »

Fortfarande gratis?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

Nu har CK äntligen fått tummen ur röven och uppdaterat appen så det går att logga in.
Nu är även priset i SEK

Bild


A76 skrev:
Fortfarande gratis?
Ja
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av MWall »

Hade de menat allvar hade de satt upp 20 laddare istället för 2...
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av bjornnilsson »

Det borde (vi borde?) startas ett ladduppror. Om det nu inte redan finns, hänger nästan aldrig på social media så jag har dålig koll, men efter att varit ute och rest i sommar norröver så är jag bekymrad över hur enormt dålig situation vi har när det gäller vanliga laddstationer i Sverige. I alla fall när man sträcker sig utanför SuC. Vart skriver man på? Tror vi kan fixa många röster.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av MWall »

bjornnilsson skrev:
Det borde (vi borde?) startas ett ladduppror. Om det nu inte redan finns, hänger nästan aldrig på social media så jag har dålig koll, men efter att varit ute och rest i sommar norröver så är jag bekymrad över hur enormt dålig situation vi har när det gäller vanliga laddstationer i Sverige. I alla fall när man sträcker sig utanför SuC. Vart skriver man på? Tror vi kan fixa många röster.

Jag har skrivit det 100 ggr på det här forumet. Kruxet är att det inte går att tjäna pengar på snabbladdare. CK sätter upp laddare för att få uppmärksamhet och goodwill. Men de gör så lite som möjligt och sätter upp 2 laddare per site. Det är exakt samma sak som IKEA som nånstans i Göteborgstrakten satte upp 16 långsamladdare på en parkering med plats för många hundra bilar. Vad är de bra för? Jo, att checka av boxen "elbilsladdning finns" på sitt greenwashing-manifest.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Lacho »

I Upplands Väsby är det nu fyra st CCS och två chademo
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Olten »

Stannade till på CK utanför Mantorp i söndags och där fanns det laddare som användes men den verkar inte finnas med i appen (ännu)
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Olten »

Glöm det, det är og en Ionity som står i Mantorp
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av FredrikR »

Olten skrev:
Stannade till på CK utanför Mantorp i söndags och där fanns det laddare som användes men den verkar inte finnas med i appen (ännu)
Vid Circle K i Mantorp är det väl Ionity som har laddare?
Dvs inte Circle K som driftar så kommer inte finnas i deras app (ifall det inte är så att de även satt upp egna nu på senare tid?)
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av taliz »

FredrikR skrev:
Olten skrev:
Stannade till på CK utanför Mantorp i söndags och där fanns det laddare som användes men den verkar inte finnas med i appen (ännu)
Vid Circle K i Mantorp är det väl Ionity som har laddare?
Dvs inte Circle K som driftar så kommer inte finnas i deras app (ifall det inte är så att de även satt upp egna nu på senare tid?)
Det blir spännande att se vad för strategi de kommer ha runt det.
Nån form av samarbete har de väl med ionity eftersom många är placerade hos dem.
Men hur ska de hantera det rent konkurrensmässigt? Kommer de etablera egna laddare också? Eller förhindrar avtalet med ionity det?
Hur ska de i så fall "knyta ihop" sitt nätverk?
Blir ju svårt att förlita sig på CK på långresa om var och varannan station endast har svindyra ionity(nu vet vi ju visserligen inte vad CK kommer ta betalt, de kanske också blir svindyra...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Robertrimmevik »

MWall skrev:
bjornnilsson skrev:
Det borde (vi borde?) startas ett ladduppror. Om det nu inte redan finns, hänger nästan aldrig på social media så jag har dålig koll, men efter att varit ute och rest i sommar norröver så är jag bekymrad över hur enormt dålig situation vi har när det gäller vanliga laddstationer i Sverige. I alla fall när man sträcker sig utanför SuC. Vart skriver man på? Tror vi kan fixa många röster.

Jag har skrivit det 100 ggr på det här forumet. Kruxet är att det inte går att tjäna pengar på snabbladdare. CK sätter upp laddare för att få uppmärksamhet och goodwill. Men de gör så lite som möjligt och sätter upp 2 laddare per site. Det är exakt samma sak som IKEA som nånstans i Göteborgstrakten satte upp 16 långsamladdare på en parkering med plats för många hundra bilar. Vad är de bra för? Jo, att checka av boxen "elbilsladdning finns" på sitt greenwashing-manifest.
Då var vi där igen. Större batterier och tjäna pengar på AC-LADDNING istället.

Fast nu tror jag att det går att tjäna pengar på snabbladdning också. Om nätägarna sköter det. Som redan äger nätet och producerar strömmen. Sen borde de ju rimligen bygga snabbladdare där ström tillförseln redan är god. Efter det får väll entreprenörer som vill sälja förnödenheter till elbilister anpassa sig efter det. Om nu snabbladdning blir en stor grej i framtiden. Chargepoint och dylikt ger jag inte ett jota för.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3276
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Niklas Z »

Robertrimmevik skrev:
Då var vi där igen. Större batterier och tjäna pengar på AC-LADDNING istället.
Vad får dig att tro att det totalt sett skulle vara billigare att bygga flera tiotals miljoner bilar per år med så stora batterier som krävs för att göra snabbladdning onödigt, jämfört med att bygga och drifta snabbladdningsnätverk för bilar bara utrustas med t ex hälften så stora batterier?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av taliz »

Klart det går att tjäna pengar på DC-laddning, annars hade ingen byggt det.

Det betyder dock inte att investeringen betalar sig omedelbart(det brukar sällan investeringar göra…).
Det betyder inte heller nödvändigtvis att det är elen som skall ge ROI. I vissa fall är det helt andra saker.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar