Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det är tre fundament utställda. Så det borde i alla fall bli tre laddare med dubbla uttag.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Hoppsan.Hoppsan_84 skrev:CK laddare på G i Gränna.
Trodde inte de skulle konkurrera med Ionity på det viset.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ställde frågan inte till dig, men specifikt till Swede1. Är nyfiken på hur dennes situation ser ut.mikebike skrev:Jag kan inte ladda hemma alls och kör så långt att jag måste ladda på vägen 20 gånger på ett år. Hittills har jag bara snabbladdat på SuC, men nu blir det till att kolla alternativa snabbladdare.martinot skrev:Det beror på. Räkna på ditt snitt. Hur ofta laddar du hemma, och hur mycket laddar du när du är på resa?Swede1 skrev:8 kr/kwh är för dyrt, det är billigare att köra på bensin och snabbare att tanka. Laddbybridena slår tillbaka. Snabbladdning måste ner runt 5 kr / kwh om det ska vara intressant.
Vilken elbil resp. fossilbil har du, och vad drar de för dig ungefär?
Vi har en snål diesel, men normalt är det mycket billigare i vardagen att ta någon av våra elbilar. Löjligt mycket billigare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det beror på. Räkna på ditt snitt. Swede1; Hur ofta laddar du hemma, och hur mycket laddar du när du är på resa?Swede1 skrev:Jag tycker ni resonerar konstigt, det var inte länge sedan Tesla supercharger kostade under 2 kr/kwh. Nu kostar det 8-9 kr och är billigare med bensin på långresa. Men ändå ska elbil vara billigare… Men visst har du ett jättebatteri och aldrig åker över 30-40 mil och kan ladda allt gratis med solel hemma. Men det finns de som har elbilar med mindre batteri och rex och kan välja bensin eller kortare laddstopp. Sen alla laddhybrider som blir mer attraktiva när det är så dyrt att snabbladda.
Det känns konstigt att det blir billigare och snabbare för mig att tanka bensin än snabbladda. Med tanke på miljön och vem som får bensinpengarna. Jag hoppas marknaden trycker ner laddpriserna till ca 5 kr/kwh igen. Jag tycker det alltid ska vara billigare att köra på el, det åär miljövänligare och tar längre tid.
Vilken elbil resp. fossilbil har du, och vad drar de för dig ungefär?
Vi har en snål diesel, men normalt är det mycket billigare i vardagen att ta någon av våra elbilar. Löjligt mycket billigare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Hoppas att dom göra likadant i Södertälje.Skabb1 skrev:Hoppsan.Hoppsan_84 skrev:CK laddare på G i Gränna.
Trodde inte de skulle konkurrera med Ionity på det viset.
27,8 kWp solceller
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Wow, trodde inte CK fick bygga på de stationer där de finns ionity.. Kul de blir fler..Hoppsan_84 skrev:CK laddare på G i Gränna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Om jag åker på långfärd hamnar förbrukningen oftast runt 1,6 kWh/mil, kanske 1,8 om det är under den kallare delen av året. Med ett pris på 7 kr/Kwh så blir det 11-13 kr/mil. Det är inte så enkelt att hitta en vettig ICE-bil som slår det, i alla fall inte med det körsätt jag har.Swede1 skrev:Jag tycker ni resonerar konstigt, det var inte länge sedan Tesla supercharger kostade under 2 kr/kwh. Nu kostar det 8-9 kr och är billigare med bensin på långresa. Men ändå ska elbil vara billigare… Men visst har du ett jättebatteri och aldrig åker över 30-40 mil och kan ladda allt gratis med solel hemma. Men det finns de som har elbilar med mindre batteri och rex och kan välja bensin eller kortare laddstopp. Sen alla laddhybrider som blir mer attraktiva när det är så dyrt att snabbladda.
Det känns konstigt att det blir billigare och snabbare för mig att tanka bensin än snabbladda. Med tanke på miljön och vem som får bensinpengarna. Jag hoppas marknaden trycker ner laddpriserna till ca 5 kr/kwh igen. Jag tycker det alltid ska vara billigare att köra på el, det åär miljövänligare och tar längre tid.
Men för att ta ett konkret exempel. Säg att jag ska åka Uppsala – Malmö. Det kan dra 110 kWh. Då startar jag med fullt batteri som laddats billigt. Det behöver fyllas på 40 kWh någonstans på vägen. Med andra ord är "dyrladdningen" en liten del av resan och även om jag skulle ladda på Ionity utan abonnemang skulle det belasta resan med 5 kr/mil. Har jag laddat för 3 kr/kWh före start belastar det resan med drygt 3 kr/mil. Totalt landar vi på mellan 8 och 9 kr/mil. Det tycker jag är billigt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba ladda
Bmw i3 Rex med lilla batteriet har jag, underbar bil, aldrig räckviddsångest, men du kan vara miljövänlig om du har tid och är motiverad. Billiga vardagsresor upp till 10 mil. Relativt Lätt att jämföra el och bensinkostnad.
Ok har du en snål elbil med stort batteri och kör snålt så kan du åka 60 mil och bara snabbladda 40 kwh x 8 kr = 320 kr. Ja billigt för 60 mil. Och de flesta åker inte mycket längre. Får väl skaffa en vanlig elbil med stort batteri. Om bilen går 40 mil så behövs bara 10 mils snabbladdning. Men som ni vet så kan man komma fram nästan lika fort med ett mindre batteri och flera korta laddstopp.
Om du värderar din tid så ska snabbladdning vara billigare än bensintankning. Allt annat lika.
Ok har du en snål elbil med stort batteri och kör snålt så kan du åka 60 mil och bara snabbladda 40 kwh x 8 kr = 320 kr. Ja billigt för 60 mil. Och de flesta åker inte mycket längre. Får väl skaffa en vanlig elbil med stort batteri. Om bilen går 40 mil så behövs bara 10 mils snabbladdning. Men som ni vet så kan man komma fram nästan lika fort med ett mindre batteri och flera korta laddstopp.
Om du värderar din tid så ska snabbladdning vara billigare än bensintankning. Allt annat lika.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba ladda
Om jag åker Uppsala–Malmö kommer jag att stanna och äta någon gång. Då passar jag på att ladda. Ingen tidsförlust för att ladda.Swede1 skrev:Bmw i3 Rex med lilla batteriet har jag, underbar bil, aldrig räckviddsångest, men du kan vara miljövänlig om du har tid och är motiverad. Billiga vardagsresor upp till 10 mil. Relativt Lätt att jämföra el och bensinkostnad.
Ok har du en snål elbil med stort batteri och kör snålt så kan du åka 60 mil och bara snabbladda 40 kwh x 8 kr = 320 kr. Ja billigt för 60 mil. Och de flesta åker inte mycket längre. Får väl skaffa en vanlig elbil med stort batteri. Om bilen går 40 mil så behövs bara 10 mils snabbladdning. Men som ni vet så kan man komma fram nästan lika fort med ett mindre batteri och flera korta laddstopp.
Om du värderar din tid så ska snabbladdning vara billigare än bensintankning. Allt annat lika.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba ladda
Ett annat exempel från verkligheten; om jag åker Sthlm-GBG med vår M3 LR så stannar jag på V3 i tex. Jönköping och då räcker det att ladda ca 5-7 min innan jag åker vidare. Det är marginellt längre tid än att stanna på en dieselmack om jag tar vår Merca E-klass, där ett stopp och tankning tar ca 3-4 min.Niklas Z skrev:Om jag åker Uppsala–Malmö kommer jag att stanna och äta någon gång. Då passar jag på att ladda. Ingen tidsförlust för att ladda.
Tidsskillnad; ca 2-3 minuter. Kan leva med det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba ladda
Problemet är att man måste stanna både för att ladda och för att äta, om man har någorlunda krav på vad man äter.Niklas Z skrev:Om jag åker Uppsala–Malmö kommer jag att stanna och äta någon gång. Då passar jag på att ladda. Ingen tidsförlust för att ladda.Swede1 skrev:Bmw i3 Rex med lilla batteriet har jag, underbar bil, aldrig räckviddsångest, men du kan vara miljövänlig om du har tid och är motiverad. Billiga vardagsresor upp till 10 mil. Relativt Lätt att jämföra el och bensinkostnad.
Ok har du en snål elbil med stort batteri och kör snålt så kan du åka 60 mil och bara snabbladda 40 kwh x 8 kr = 320 kr. Ja billigt för 60 mil. Och de flesta åker inte mycket längre. Får väl skaffa en vanlig elbil med stort batteri. Om bilen går 40 mil så behövs bara 10 mils snabbladdning. Men som ni vet så kan man komma fram nästan lika fort med ett mindre batteri och flera korta laddstopp.
Om du värderar din tid så ska snabbladdning vara billigare än bensintankning. Allt annat lika.
I vårt fall äter vi oftast på Kroatorpet i Huskvarna, sedan laddar vi i Jönköping med ganska kallt batteri.
Åt andra hållet går det snabbare att ladda.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Och jag minns uttalandet att det är gratis och ska alltid vara så…Nicke Nyfiken skrev:För att de kan.Swede1 skrev:Jag tycker ni resonerar konstigt, det var inte länge sedan Tesla supercharger kostade under 2 kr/kwh. Nu kostar det 8-9 kr och är billigare med bensin på långresa.
Hur motiverar Tesla att de tar 8-9 kr /kwh på snabbladdning nu?
Tesla är som alla andra knarkhandlare.
I början så fick vi drogen helt gratis och sedan ett löfte om att det alltid skulle vara billigt.
Nu när vi är tillräckligt många som blivit beroende, så utnyttjar de oss och skinnar oss på alla våra pengar.
Jag minns ett uttalande från Tesla för många år sedan, att SUC var en service för deras kunder som de ALDRIG skulle tjäna pengar på...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Tycker man kan klaga mycket på Tesla och även på SuC (gillar inte att de ökat priserna så mycket, och ännu värre att de öppnat upp för alla bilmärken som klart försämrat laddnätet), men man måste ju ändå ge de credd för att bilar som sålts med gratis SuC faktiskt fortfarande har det.Bjelke skrev:Och jag minns uttalandet att det är gratis och ska alltid vara så…
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Japp det håller jag med om och att dom skulle fortsätta sälja bilar med fri SuC trodde inte jag heller eftermartinot skrev:Tycker man kan klaga mycket på Tesla och även på SuC (gillar inte att de ökat priserna så mycket, och ännu värre att de öppnat upp för alla bilmärken som klart försämrat laddnätet), men man måste ju ändå ge de credd för att bilar som sålts med gratis SuC faktiskt fortfarande har det.Bjelke skrev:Och jag minns uttalandet att det är gratis och ska alltid vara så…
ett tag, det håller inte i längden, iaf inte på mindre/billigare modeller…
Men allt sånt här sammantaget gör iaf att jag inte litar ett jäv…a skit på något som Elon säger, tyvärr…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det har jag nog aldrig riktig gjort skall jag erkänna.Bjelke skrev:Men allt sånt här sammantaget gör iaf att jag inte litar ett jäv…a skit på något som Elon säger, tyvärr…
(På samma sätt, även om jag beundrar de mycket som duktiga entreprenörer, så har jag heller aldrig riktigt litat på vad Gates, Jobs, Zuckerberg eller Bezos säger.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba ladda
Imponerande att din nya Model 3 är så mycket bättre än din gamla!martinot skrev:Ett annat exempel från verkligheten; om jag åker Sthlm-GBG med vår M3 LR så stannar jag på V3 i tex. Jönköping och då räcker det att ladda ca 5-7 min innan jag åker vidare. Det är marginellt längre tid än att stanna på en dieselmack om jag tar vår Merca E-klass, där ett stopp och tankning tar ca 3-4 min.Niklas Z skrev:Om jag åker Uppsala–Malmö kommer jag att stanna och äta någon gång. Då passar jag på att ladda. Ingen tidsförlust för att ladda.
Tidsskillnad; ca 2-3 minuter. Kan leva med det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba ladda
Jo, både värmepump och större batteri har varit en stor förbättring. Är klart nöjdare med vår M3LR -21 vs vår -19. Väldigt bra uppdatering!iAkita skrev:Imponerande att din nya Model 3 är så mycket bättre än din gamla!martinot skrev:Ett annat exempel från verkligheten; om jag åker Sthlm-GBG med vår M3 LR så stannar jag på V3 i tex. Jönköping och då räcker det att ladda ca 5-7 min innan jag åker vidare. Det är marginellt längre tid än att stanna på en dieselmack om jag tar vår Merca E-klass, där ett stopp och tankning tar ca 3-4 min.Niklas Z skrev:Om jag åker Uppsala–Malmö kommer jag att stanna och äta någon gång. Då passar jag på att ladda. Ingen tidsförlust för att ladda.
Tidsskillnad; ca 2-3 minuter. Kan leva med det.
Det som dock tyvärr blivit sämre är säten och ratt som var klart trevligare på -19.
En annan sak som blivit bättre är även förvärmningen av batteripack inför snabbladdning, som tack vare Teslas mjukvaruppdatering startar längre i förväg nu.
En annan skillnad, som inte har med Tesla att göra, är att jag numera kan ladda lokalt över natten på hotell eller bekanta som har Typ2-laddare. Sparar minst ett snabbladdstopp då jag numera kan starta med fullt batteri även vid hemfärd.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Nu jäklar är det bra snurr på laddningen hos Cirkle K. Första gången jag sett kö mitt på dan. Brukar alltid va öde. En Id4 och en Enyaq väntar.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det ut som Upplands Väsby.LarsOJ skrev:Nu jäklar är det bra snurr på laddningen hos Cirkle K. Första gången jag sett kö mitt på dan. Brukar alltid va öde. En Id4 och en Enyaq väntar.
Kollar jag i Chargefinder är det princip kö på alla 150 kW i Stockholm nu. Det finns ju bara ett fåtal.
Vad har hänt senaste veckorna, från nästan öde till fullbelagt?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Mmmm mums med köpkraft att äta upp säger inflationsspöket (efter årtionden av slapp valutapolitik=sedelskapande) och höga Spotpriser som följd (ser i min kristallkula att Circle K snart kommer höja priserna om inte Spotpriserna går ner (billigare att snabbladda än att ladda hemma denna vecka typ).Off Grid Byggaren skrev:Det ut som Upplands Väsby.LarsOJ skrev:Nu jäklar är det bra snurr på laddningen hos Cirkle K. Första gången jag sett kö mitt på dan. Brukar alltid va öde. En Id4 och en Enyaq väntar.
Kollar jag i Chargefinder är det princip kö på alla 150 kW i Stockholm nu. Det finns ju bara ett fåtal.
Vad har hänt senaste veckorna, från nästan öde till fullbelagt?
Tänker hålla alla mina ställen jag gratisladdar på hemliga samt MVH
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Inte lika kul att ladda hemma längre skulle jag tro.Off Grid Byggaren skrev:Det ut som Upplands Väsby.LarsOJ skrev:Nu jäklar är det bra snurr på laddningen hos Cirkle K. Första gången jag sett kö mitt på dan. Brukar alltid va öde. En Id4 och en Enyaq väntar.
Kollar jag i Chargefinder är det princip kö på alla 150 kW i Stockholm nu. Det finns ju bara ett fåtal.
Vad har hänt senaste veckorna, från nästan öde till fullbelagt?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jag tror nog att de som har möjlighet att ladda hemma fortsätter med det.
Undrar om det inte är nya elbilsförare utan möjlighet att ladda hemma och ny eldriven yrkestrafik samt taxi som står för ökningen?
Och att elförbrukningen ökar rejält i kylan?
Har haft lite koll på denna sedan den öppnades i sommras. Länge var det nästan öde.
Nu fullt långt in på kvällarna.
Undrar om det inte är nya elbilsförare utan möjlighet att ladda hemma och ny eldriven yrkestrafik samt taxi som står för ökningen?
Och att elförbrukningen ökar rejält i kylan?
Har haft lite koll på denna sedan den öppnades i sommras. Länge var det nästan öde.
Nu fullt långt in på kvällarna.
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Även jag laddade på Circle K idag. Nödladdning 12 kWh på resa. Med den prissättning de har är det bara nödladdning, inte mer.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Tesla-priserna har ju också dragit iväg. Även i Dorotea börjar priset närma sig 9 kr/kWh…Datzun skrev:Även jag laddade på Circle K idag. Nödladdning 12 kWh på resa. Med den prissättning de har är det bara nödladdning, inte mer.
We Charge med 3,15 kr/kWh hos IONITY och 3,9 kr/kWh hos andra DC-laddare verkar svårslaget just nu. Men lär väl vara enorma köer där under julen.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det är ju just när det är mycket trafik och kö som man laddar på SuC, annars där det är billigare.Bankiren skrev:We Charge med 3,15 kr/kWh hos IONITY och 3,9 kr/kWh hos andra DC-laddare verkar svårslaget just nu. Men lär väl vara enorma köer där under julen.