Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Vinnaren brukar ju vara den som utan prestige kopierar bra lösningar.
Håller med helt.

Dessutom behöver det inte heller betyda att man låter bli att göra andra lösningar samtidigt. Det är helheten som är viktig för oss konsumenter.

Vinnaren för oss bilister blir ju som sagt kombinationen av både ett bra allt tätare laddnät och allt längre räckvidd i bilarna.
Jo man kan ju önska allt och lite till. ;)

Håller med dig om att kopiera utan prestige är bra. Var aldrig rädd för använda andras bra idéer. Prestige tror jag alltid hämmar. Likt inte vara trygg nog i sig själv och det man gör och inte kunna erkänna sina misstag. Däremot ska man växa som företag måste man oftast ligga i framkant och hitta egna lösningar. Gäller i alla fall i de branscher där jag verkat.
Exakt. Släpar man efter för mycket i stora omställningar och teknikskiften som man inte hänger med i, så riskerar man allt eller mycket genom att vara för konservativa.

Märker att det är svårt för en del chefer i bilindustrin att släppa gamla sanningar och gamla affärskoncept. Man är van att tillverka bilar, och att tjäna pengar på service och eftermarknaden.

Idag så gäller det att förstå kundens problem, och hur de skall använda elbilar och i framtiden transportera sig. Då måste laddning vara en del av servicen man behöver ordna redan idag, och i framtiden så kan helt självkörande bilar vara ett krav för att kunna serva kunder med transporttjänster som kommer krävas då.

De biltillverkare som förstår att framtiden inte enbart handlar om att byta drivlinan från ICE till elmotor och sedan vara nöjda med att stanna där, är de som kommer vara potentiella vinnare.
Håller med dig. Men vi kan väll vara överens över att den vägen kan komma att se olika ut och att det inte är skrivet i sten hur det kommer att ske.
Har ju skrivit, precis hela tiden, att jag tror på en kombination av både snabbare/tätare laddmöjligheter och bättre batterier/räckvidd.

Men oavsett mix, så känns det (så här långt), att det endast är Tesla som löst kombon med både bra laddmöjligheter och braräckvidd. Hoppas dock att andra lyckas snart.

De skall ju självklart göra sin egna sak, men än så länge har ingen annan varit nära att skapa en sådan helhet för sina kunder som Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

borgward skrev:
Apropå trådens ämne

Nu har Jönköping kommit igång med två nya 300kw laddare.
I en annan tråd noteras att Tesla håller på att bygga 32st 250kw i närheten.

Med den takten kommer det ta ett tag för Circle K att bli störst i Sverige ;)
Håller med helt. Grymt bra att CK startat, men än så länge en extremt svag satsning. Troligen har de inte råd att ta för stor förlust så här i starten. Kräver enormt mycket kapital at bygga upp, och så mycket pengar ligger det troligen inte i downstream/ÅF-verksamheten inom bensin/olja.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

Vasp skrev:
Även fast Circle K inte verkar bygga så många snabbladdare på varje station så kan yttäckningen bli väldigt bra de det finns så många stationer i hela landet.
På ett sätt kan jag tycka detta är bättre, minst en laddare på alla CK-stationer, som för övrigt finns "överallt", då blir det nog lite som att stanna och tanka lite varstans, istället för att ha femtioelva på få ställen med 20 mil mellan eller nåt sådant.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Jerker »

Gargamel skrev:
Vasp skrev:
Även fast Circle K inte verkar bygga så många snabbladdare på varje station så kan yttäckningen bli väldigt bra de det finns så många stationer i hela landet.
På ett sätt kan jag tycka detta är bättre, minst en laddare på alla CK-stationer, som för övrigt finns "överallt", då blir det nog lite som att stanna och tanka lite varstans, istället för att ha femtioelva på få ställen med 20 mil mellan eller nåt sådant.
Men en laddare på varje ställe är ändå för lite. Fyra är ett minimum för att man ska kunna känna sig någorlunda säker på att verkligen få ladda när man kommer dit. Så minst fyra laddare på alla bensinstationer (alla bolag) som finns idag vore helt acceptabelt.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av borgward »

Gargamel skrev:
Vasp skrev:
Även fast Circle K inte verkar bygga så många snabbladdare på varje station så kan yttäckningen bli väldigt bra de det finns så många stationer i hela landet.
På ett sätt kan jag tycka detta är bättre, minst en laddare på alla CK-stationer, som för övrigt finns "överallt", då blir det nog lite som att stanna och tanka lite varstans, istället för att ha femtioelva på få ställen med 20 mil mellan eller nåt sådant.
Det kanske är olika "use case": Circle Ks laddare kan funka för dem som bor i närheten och som inte kan ladda hemma - om den inte funkar eller det är kö så kommer jag tillbaka imorgon.

Men för den som är på långresa vill nog ha många, driftssäkra laddare på samma ställe och bra serviceutbud där.

Men risken för Circle Ks satsning är att de inte får särskilt många extra intäkter från korv, glass och kaffe. För de flesta kommer nog inte chansa på att stanna på en "två-taggare" där den ena oftast är trasig och den andra upptagen.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av mikebike »

Gargamel skrev:
Vasp skrev:
Även fast Circle K inte verkar bygga så många snabbladdare på varje station så kan yttäckningen bli väldigt bra de det finns så många stationer i hela landet.
På ett sätt kan jag tycka detta är bättre, minst en laddare på alla CK-stationer, som för övrigt finns "överallt", då blir det nog lite som att stanna och tanka lite varstans, istället för att ha femtioelva på få ställen med 20 mil mellan eller nåt sådant.
Hur många bensinmackar har bara en pump?
Och då går det mycket fortare att tanka en avgasbil än att ladda en elbil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Gargamel skrev:
Vasp skrev:
Även fast Circle K inte verkar bygga så många snabbladdare på varje station så kan yttäckningen bli väldigt bra de det finns så många stationer i hela landet.
På ett sätt kan jag tycka detta är bättre, minst en laddare på alla CK-stationer, som för övrigt finns "överallt", då blir det nog lite som att stanna och tanka lite varstans, istället för att ha femtioelva på få ställen med 20 mil mellan eller nåt sådant.
Hur många bensinmackar har bara en pump?
Och då går det mycket fortare att tanka en avgasbil än att ladda en elbil.
Japp. Nästan varje gång jag kör förbi CK och deras egna laddare så är det upptaget (om inte en laddare är trasig, vilket är enormt vanligt), och ofta redan 1-2 elbilar på kö.

Samtidigt är det extremt sällan kö hos CK till deras fossilpumpar (vi tankar alltid vår diesel hos CK pga. firmakort där).

En helt klar obalans här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av R_Edvinsson »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Gargamel skrev:
Vasp skrev:
Även fast Circle K inte verkar bygga så många snabbladdare på varje station så kan yttäckningen bli väldigt bra de det finns så många stationer i hela landet.
På ett sätt kan jag tycka detta är bättre, minst en laddare på alla CK-stationer, som för övrigt finns "överallt", då blir det nog lite som att stanna och tanka lite varstans, istället för att ha femtioelva på få ställen med 20 mil mellan eller nåt sådant.
Hur många bensinmackar har bara en pump?
Och då går det mycket fortare att tanka en avgasbil än att ladda en elbil.
Japp. Nästan varje gång jag kör förbi CK och deras egna laddare så är det upptaget (om inte en laddare är trasig, vilket är enormt vanligt), och ofta redan 1-2 elbilar på kö.

Samtidigt är det extremt sällan kö hos CK till deras fossilpumpar (vi tankar alltid vår diesel hos CK pga. firmakort där).

En helt klar obalans här.
CK på västkusten verkar ha en galet hög grad av beläggning.
Två ggr har jag passerat stan och då fanns inga av deras stationer med lediga platser.
Och den i Kungsbacka saknas helt i appen numer.

Passerar dock den i Väsby dagligen och när de hade en stolpe med 2 uttag var det ganska ofta fullt, men sedan de monterade även en andra stolpe har jag aldrig sett 4 bilar där…men det är nog bara en tidsfråga.

4 platser måste vara minimum de kan planera för, och man kan ju hoppas att det blir standarden på samtliga mackar i sverige…
Och sen kanske 8-12st på de mackar som är placerade längs med stråk där mycket folk transporterar sig vid högtider mm.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av taliz »

Undra hur dom tänkt att man som svensk ska ladda i Norge?
Verkar inte gå att ta hem dem appen i App Store.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Undra hur dom tänkt att man som svensk ska ladda i Norge?
Verkar inte gå att ta hem dem appen i App Store.
Dom har nog inte tänkt helt enkelt, det brukar vara så i dom här sammanhangen. :roll:

Jag har försökt ”bonusladda” många gånger på olika laddare i olika länder där det visat sig att man måste kunna det lokala språket, ha en bostadsadress och/eller kreditkort i det aktuella landet, en app som inte går att ladda ned på svenska App Store etc etc.

Som jag skrev i en annan tråd, det verkar inte vara dom vassaste knivarna i lådan som jobbar med dessa lösningar, varken i Sverige eller andra länder ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Robertrimmevik »

Hellre 4 st som delar på 300kW än två st. Är en ur funktion så har man minst 100kW. Och det är ju inte fy skam.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

mikebike skrev:
Gargamel skrev:
Vasp skrev:
Även fast Circle K inte verkar bygga så många snabbladdare på varje station så kan yttäckningen bli väldigt bra de det finns så många stationer i hela landet.
På ett sätt kan jag tycka detta är bättre, minst en laddare på alla CK-stationer, som för övrigt finns "överallt", då blir det nog lite som att stanna och tanka lite varstans, istället för att ha femtioelva på få ställen med 20 mil mellan eller nåt sådant.
Hur många bensinmackar har bara en pump?
Och då går det mycket fortare att tanka en avgasbil än att ladda en elbil.
"minst en" står det visst..................................
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Lacho »

Någon som vet om dom lagat den trasiga CCS i Linköping än?
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Jontez »

Var förbi Circle K Skogås/Länna idag för att lufta däcken (kall morgon, fick varning på alla 4 hjul).
Där stod det en 300kw laddare som var delvis inplastad så det borde inte vara långt kvar till driftsättning. Södra sidan av Stockholm saknar verkligen laddare av högre effekt. Tyresö och Nynäshamn har haft 50kw ett tag och såg nu att Lidl har fått upp 2 st 50kw. Välkommet med 300kw hos Circle K även om jag personligen inte har behovet.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av lloydfabege »

Såg att Upplands Väsby nu har 4 st 300kw. Har de utökat kanske? Har för mig att de inte hade 4 st förut.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av IcePic »

lloydfabege skrev:
Såg att Upplands Väsby nu har 4 st 300kw. Har de utökat kanske? Har för mig att de inte hade 4 st förut.
Ja, det är två med enbart 300ccs och två som är antingen 300ccs eller 60? Chademo.
Så 4 bilar kan tanka CCS nu samtidigt.
Tesla M3 LR..
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

På vägen hem från en kund idag, så tänkte jag stanna till vid circle k i skärholmen, självklart stod det en jävla massa taxin och tog upp både CK's laddare OCH bee-laddaren.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Dinsdale »

Svängde förbi Circle K i Upplands Väsby i dag. Sex laddare skulle det finnas enligt appen. Väl på plats visar det sig att det bara finns fyra laddplatser, inte sex. Alla var upptagna varav hälften av taxibilar så klart. Dåligt att det i appen framstår som sex platser när det bara är fyra.
En annan dålig grej är att det inte verkade gå att se på displayerna på laddstolparna hur många procent laddning bilarna låg på. Displayen visade bara ett plastkort märkt RFID, ingen övrig information. Dessutom var displayen vriden mot en av bilarna istället för att vara riktad längst med bilarna, rätt besvärlig placering.
Lidls gratisladdare är mycket bättre på så vis. Displayen är riktad längst med bilarna och på den visas laddningen i procent på de laddande fordonen. På så vis kan man bara gå fram och klicka igenom laddarna för att se om nån börjar få fullt (om det är lönt att vänta på en laddplats eller ej). På Circle K får man istället gå och fråga förarna en och en hur mycket procent de har för att bedöma om det är värt att vänta eller inte.

Snällt av Circle K att erbjuda gratis laddning, men de borde vara tydligare i appen med det bara finns fyra laddplatser. Och väl på plats borde laddprocenten stå på displayerna som det gör hos Lidl.

Jag åkte till Supercharger istället.
Model 3 SR+ 18" 2021
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

CK uppdaterade och "förbättade" appen nyligen:

Tog bort dessa 3 notiser som jag fick direkt vid start av laddningen.

Bild

Sedan under laddningen av de 32kWh så hann jag få 27 notiser till


Bild
Användarvisningsbild
Sciccy
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 dec 2019 17:15
Ort: Stockholm

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Sciccy »

Dinsdale skrev:
Svängde förbi Circle K i Upplands Väsby i dag. Sex laddare skulle det finnas enligt appen. Väl på plats visar det sig att det bara finns fyra laddplatser, inte sex. Alla var upptagna varav hälften av taxibilar så klart. Dåligt att det i appen framstår som sex platser när det bara är fyra.
En annan dålig grej är att det inte verkade gå att se på displayerna på laddstolparna hur många procent laddning bilarna låg på. Displayen visade bara ett plastkort märkt RFID, ingen övrig information. Dessutom var displayen vriden mot en av bilarna istället för att vara riktad längst med bilarna, rätt besvärlig placering.
Lidls gratisladdare är mycket bättre på så vis. Displayen är riktad längst med bilarna och på den visas laddningen i procent på de laddande fordonen. På så vis kan man bara gå fram och klicka igenom laddarna för att se om nån börjar få fullt (om det är lönt att vänta på en laddplats eller ej). På Circle K får man istället gå och fråga förarna en och en hur mycket procent de har för att bedöma om det är värt att vänta eller inte.

Snällt av Circle K att erbjuda gratis laddning, men de borde vara tydligare i appen med det bara finns fyra laddplatser. Och väl på plats borde laddprocenten stå på displayerna som det gör hos Lidl.

Jag åkte till Supercharger istället.
Det är 4st ccs och 2st chademo, laddstatusen går att få upp med lite klick på knapparna under skärmen.
Men håller med om att displayen borde sitta på framsidan.
2020 M3 Sr+ Vit Vit Drag
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja, om man trycker på mittenknappen så kommer info upp.

Frågan är vad andra elbislförare tycker om att någon kommer och börja trycka på laddarens knappar?

Det framgår inte direkt att denna knapp ska användas heller, finns ju stoppknappar också. Många tittar lite konstig på mig, när jag springer runt och knappar samt tar bilder.
20211007_112541.jpg
20211007_110555.jpg
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Dinsdale »

Off Grid Byggaren skrev:
Ja, om man trycker på mittenknappen så kommer info upp.

Frågan är vad andra elbislförare tycker om att någon kommer och börja trycka på laddarens knappar?

Det framgår inte direkt att denna knapp ska användas heller, finns ju stoppknappar också. Många tittar lite konstig på mig, när jag springer runt och knappar samt tar bilder.
Tack för tipset med mittenknappen, får testa om jag åker förbi nån circle k igen när det fortfarande är gratis.

Känslan jag fick, förutom då samma som du att han i bilen tittade konstigt på mig när jag ställde mig 20 cm från hans bil och började kolla på displayen, var att apparaten såg ut som tvättstugebokningen i miljonprogrammet jag bodde i som student. Med den skillnaden att det stod text vid knapparna på tvättstugebokningen så man förstod direkt vid första besöket vad man skulle trycka på. Se bifogad bild nedan, som intill förväxling är lik circle k-laddarna.
tvättstugebokning.jpeg
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Dinsdale »

Sciccy skrev:
Det är 4st ccs och 2st chademo
Jo man ser ju det om man gräver sig ner i appen, men tittar man bara snabbt på kartan så står där en stor sexa vid Upplands Väsbys Circle K. Siffran på översikten borde indikera antalet laddplatser, inte antalet sladdar på laddstolparna. Det hjälper ju inte mig att det finns en ledig ccs-kabel om platsen med den kabeln är upptagen av en som laddar med chademo.
Model 3 SR+ 18" 2021
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av MrRun »

Off Grid Byggaren skrev:
Ja, om man trycker på mittenknappen så kommer info upp.

Frågan är vad andra elbislförare tycker om att någon kommer och börja trycka på laddarens knappar?

Det framgår inte direkt att denna knapp ska användas heller, finns ju stoppknappar också. Många tittar lite konstig på mig, när jag springer runt och knappar samt tar bilder.
20211007_112541.jpg
20211007_110555.jpg
Bara att man stavat fel respektive särskrivit 3 av 4 texter.... vad är det för kvalitet? :roll:
Ioniq 5 FE AWD
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av R_Edvinsson »

Dinsdale skrev:
Sciccy skrev:
Det är 4st ccs och 2st chademo
Jo man ser ju det om man gräver sig ner i appen, men tittar man bara snabbt på kartan så står där en stor sexa vid Upplands Väsbys Circle K. Siffran på översikten borde indikera antalet laddplatser, inte antalet sladdar på laddstolparna. Det hjälper ju inte mig att det finns en ledig ccs-kabel om platsen med den kabeln är upptagen av en som laddar med chademo.
Bara att välja i appen vilka kontakter du vill se på kartan.


Dock har det strulat senare veckan.
Imorse gick laddningen inte att starta alls och ikväll när jag kom hem (med 2% kvar) var det tjockt av bilar.
Tog en sväng till Ica och när jag kom tillbaka var det 3st lediga precis som appen visade.

Prefekt att ha dessa på typ gångavstånd hemifrån när man kommer hem med tomt batteri.
Har bara 3.7kW i stolpen i garaget så kan man snabbtladda till 45-50% för att sen ladda resten hemma över natten. :D


Gillar deras satsning men de behöver ta i lite till för att det skall vara ett vettigt alternativ man kan luta sig emot.
Skriv svar