Har ju skrivit, precis hela tiden, att jag tror på en kombination av både snabbare/tätare laddmöjligheter och bättre batterier/räckvidd.Robertrimmevik skrev:Håller med dig. Men vi kan väll vara överens över att den vägen kan komma att se olika ut och att det inte är skrivet i sten hur det kommer att ske.martinot skrev:Exakt. Släpar man efter för mycket i stora omställningar och teknikskiften som man inte hänger med i, så riskerar man allt eller mycket genom att vara för konservativa.Robertrimmevik skrev:Jo man kan ju önska allt och lite till.martinot skrev:Håller med helt.Fredrik j skrev:Vinnaren brukar ju vara den som utan prestige kopierar bra lösningar.
Dessutom behöver det inte heller betyda att man låter bli att göra andra lösningar samtidigt. Det är helheten som är viktig för oss konsumenter.
Vinnaren för oss bilister blir ju som sagt kombinationen av både ett bra allt tätare laddnät och allt längre räckvidd i bilarna.
Håller med dig om att kopiera utan prestige är bra. Var aldrig rädd för använda andras bra idéer. Prestige tror jag alltid hämmar. Likt inte vara trygg nog i sig själv och det man gör och inte kunna erkänna sina misstag. Däremot ska man växa som företag måste man oftast ligga i framkant och hitta egna lösningar. Gäller i alla fall i de branscher där jag verkat.
Märker att det är svårt för en del chefer i bilindustrin att släppa gamla sanningar och gamla affärskoncept. Man är van att tillverka bilar, och att tjäna pengar på service och eftermarknaden.
Idag så gäller det att förstå kundens problem, och hur de skall använda elbilar och i framtiden transportera sig. Då måste laddning vara en del av servicen man behöver ordna redan idag, och i framtiden så kan helt självkörande bilar vara ett krav för att kunna serva kunder med transporttjänster som kommer krävas då.
De biltillverkare som förstår att framtiden inte enbart handlar om att byta drivlinan från ICE till elmotor och sedan vara nöjda med att stanna där, är de som kommer vara potentiella vinnare.
Men oavsett mix, så känns det (så här långt), att det endast är Tesla som löst kombon med både bra laddmöjligheter och braräckvidd. Hoppas dock att andra lyckas snart.
De skall ju självklart göra sin egna sak, men än så länge har ingen annan varit nära att skapa en sådan helhet för sina kunder som Tesla.