Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)Off Grid Byggaren skrev:Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
På Mer anges priset mellan 3,40 - 5,00 beroende på vilket abonnemang du har.Gargamel skrev:Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)Off Grid Byggaren skrev:Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Så då lägger Mercedes på minst 3,25 i roamingavgiften?
Ungefär lika som Audi e-tron chargin service.
Bekvämlighet kostar en del tydligen.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
E-tron charging services har sänkt det påslaget avsevärt när det gäller MER. Så nu kör jag kortet istället för appen.Off Grid Byggaren skrev:På Mer anges priset mellan 3,40 - 5,00 beroende på vilket abonnemang du har.Gargamel skrev:Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)Off Grid Byggaren skrev:Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Så då lägger Mercedes på minst 3,25 i roamingavgiften?
Ungefär lika som Audi e-tron chargin service.
Bekvämlighet kostar en del tydligen.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.Gargamel skrev:Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.
Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske...
Tesla M3 LR..
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Och jag har bara skrivit att de är bra att de tar betalt så varför försöker du skapa en konflikt här?A76 skrev:Trådskrivaren skrev inte att gratisladdning var att föredra, bara att det är ockerpriser nu..chaffis75 skrev:Gratis laddning är bara kast, skapar köer så man inte kan ladda när man behöver. Jag är glad de började ta betalt innan vi var i Göteborg förra veckan, de underlättade för oss är jag övertygad om.IcePic skrev:Överlag prov-tankade jag en 6-7 ggr på C-Ks snabbladdare.Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Har köpt lite i kiosken, tvättat bilen där och även köpt på BurgerKing:en intill, men sedan de skulle ha ohemult betalt för sin el så får de exakt 0 av mig i extraförsäljning. Så jag hoppas lite på att de ska se på det nuvarande läget och anpassa sig neråt lite grann, annars är det helt ointressant för mig utom i desperat panik varpå jag antagligen inte kommer fika i macken heller.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.IcePic skrev:Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.Gargamel skrev:Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.
Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske...
Dåligt att man fortfarande måste hålla på med skoten BankID som ck-appen dessutom inte klarar av att öppna själv för att reservera 600kr
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Bankid beror nog på vilket kort du använder. Mitt CK kort behöver inte Bankid..Gargamel skrev:Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.IcePic skrev:Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.Gargamel skrev:Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.
Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske...
Dåligt att man fortfarande måste hålla på med skoten BankID som ck-appen dessutom inte klarar av att öppna själv för att reservera 600kr
Vad för kort har du?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Mitt bankkort, som funkar bra utan BankID i andra apparchaffis75 skrev:Bankid beror nog på vilket kort du använder. Mitt CK kort behöver inte Bankid..Gargamel skrev:Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.IcePic skrev:Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.Gargamel skrev:Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.
Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske...
Dåligt att man fortfarande måste hålla på med skoten BankID som ck-appen dessutom inte klarar av att öppna själv för att reservera 600kr
Vad för kort har du?
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Rusningstrafik på CK skärmholmen idag, kom en etron precis som jag kopplade loss min bil och skulle åka.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jag tycker inte att det är fel att de tar betalt, jag tycker att det är fel om de prisar sig så att "ingen" använder dem, varpå försöket med kraftiga laddare visar sig inte vara värt att fortsätta med, och sedan kan varken du (som accepterar nuvarande pris) eller jag (som vill se ett lägre för att det ska vara värt att åka till deras nuvarande laddare istället för SuC) ladda alls där.chaffis75 skrev:Och jag har bara skrivit att de är bra att de tar betalt så varför försöker du skapa en konflikt här?A76 skrev:Trådskrivaren skrev inte att gratisladdning var att föredra, bara att det är ockerpriser nu..
Tesla M3 LR..
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jo det är lite svårt att se hur dom ska få ekonomi i detta om det bygger på att dom bara används vid långresor på storhelger. Så ev är det väl som ionity att bilföretag betalar för att kunna sälja bilar men hur CKs business case ser ut är jag nyfiken på.
27,8 kWp solceller
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jo, det kommer nog inte bli helt lätt för de att få lönsamhet i denna affären självständigt. Håller helt med dig där.Dafro skrev:Jo det är lite svårt att se hur dom ska få ekonomi i detta om det bygger på att dom bara används vid långresor på storhelger. Så ev är det väl som ionity att bilföretag betalar för att kunna sälja bilar men hur CKs business case ser ut är jag nyfiken på.
Om man dock kikar bort från lönsamhetsperspektivet så kan jag dock se tre möjliga förklaringar och fördelar för CK:
- Vara tidigt ut och etablera sitt varumärke på laddnätsmarknaden.
Sälja bullar, korv, glass och kaffe.
Förbättra deras miljöimage och miljöprofil (kan även sälja mer fossila drivmedel till de företag och personer som i dag inte kunnat byta till el).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Undrar hur de räknar då de idag bara har 6st i Stockholm idag.Gargamel skrev:Ck:s reklam på fejsboken
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Bygger de ut från nuvarande 2-4 platser per station till 17-42 platser per station så är det en helt fantastiskt bra nyhet (Tesla-klass på det)!Gargamel skrev:Ck:s reklam på fejsboken
Då kan jag tänka mig att börja ladda där om konkurrenskraftiga priser med SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
HA.HAmartinot skrev:Bygger de ut från nuvarande 2-4 platser per station till 17-42 platser per station så är det en helt fantastiskt bra nyhet (Tesla-klass på det)!Gargamel skrev:Ck:s reklam på fejsboken
Då kan jag tänka mig att börja ladda där om konkurrenskraftiga priser med SuC.
Ioniq 5 FE AWD
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Passar bara på att återposta TS första inlägg i tråden och det (då) optimistiska tidsplanen som givetvis kan vara både kul och värdefull att ha/ta med sig i alla fortsatta diskussioner omkring ”utbyggnadsplaner”.Surfaren skrev:https://www.elbilen.org/circle-k-ska-in ... rige-i-ar/Redan i slutet av 2019 räknar Circle K med att erbjuda 120 snabbladdare, varav 75 supersnabbladdare, med grön el på 50 stationer runtom i landet
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340726 ... re-2914835
Det verkar som att snabb = 50 kW och supersnabb = 150 kW.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Fast i min bok är <=50kW slöladdare och >=100kW är snabbladdare. För att behöva ladda i över en timme är inne snabbtGreenMachine skrev:Passar bara på att återposta TS första inlägg i tråden och det (då) optimistiska tidsplanen som givetvis kan vara både kul och värdefull att ha/ta med sig i alla fortsatta diskussioner omkring ”utbyggnadsplaner”.Surfaren skrev:https://www.elbilen.org/circle-k-ska-in ... rige-i-ar/Redan i slutet av 2019 räknar Circle K med att erbjuda 120 snabbladdare, varav 75 supersnabbladdare, med grön el på 50 stationer runtom i landet
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340726 ... re-2914835
Det verkar som att snabb = 50 kW och supersnabb = 150 kW.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Håller med 50 är inte snabb och knappt hundra heller, tycker snabb börjar vid 150. Jag tror nog att dom räknar in de mer och ionity laddare som står på deras stationer i sin plan.
27,8 kWp solceller
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Tyvärr så maxar min ut på 110, så för mig är det nära maxhastigheten jag kan teoretiskt få.Dafro skrev:Håller med 50 är inte snabb och knappt hundra heller, tycker snabb börjar vid 150. Jag tror nog att dom räknar in de mer och ionity laddare som står på deras stationer i sin plan.
Laddade på CK idag, 43 minuter för att gå 34% till 81%, gick inte fort idag.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Oftast är det ju inte under nån längre stund som man är över hundra, och den mesta tiden ligger iaf min bil (SR+) under 70 kW. Det är ju så många fler faktorer än bara laddarens förmåga som har betydelse.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Min referens, för tillfället är E55.
27,8 kWp solceller
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Suck.
Filminspelning på CK i Skärholmen, och det är därför 150kW:aren står som ur funktion, så en polestar ska stå parkerad där…
Filminspelning på CK i Skärholmen, och det är därför 150kW:aren står som ur funktion, så en polestar ska stå parkerad där…