Niklas Z skrev:Robertrimmevik skrev:Niklas Z skrev:Robertrimmevik skrev:
På vilket sätt har bättre batterier med hög densitet och lång räckvidd i kombination med V2X,(där man även utnyttjar batteriet/bilen när den står parkerad) med gammal fossilbilsteknik att göra? Är det inte bra att bilen får fler användningsområden?
Är lång räckvidd att kopiera/inspireras av fossilbil?
Lång räckvidd kan nog sägas vara inspirerat av fossilbil.
Men jag tror inte någon här på forumet skulle ogilla längre räckvidd hos elbilar. Det är andra saker som det handlar om.
För att ökad batterikapacitet hos elbilar på bred front ska ersätta (helt eller till större delen) snabbladdning under färd krävs att flera saker är uppfyllda, t ex:
1) batterierna blir betydligt billigare per kWh
2) batterierna blir lättare per kWh
3) batterierna tar mindre plats per kWh
4) kapaciteten att tillverka batterier är långt mycket större än idag, kanske uppemot 100 gånger större än idag
Jag tror att vi kommer att gå mot dessa mål, men det är en
lång väg att vandra dit. Inom överskådlig framtid kommer vi inte att nå dit, men det är bråttom att elektrifiera biltrafiken, så vi måste ha en lösning som fungerar nu och i de närmaste åren.
Men visst är snabbare laddning på stationer minst lika inspirerat av fossilbil om inte mer än lång räckvidd.
Som jag sagt ovan spelar det ingen roll för mig. Jag ser hela diskussionen om varifrån idéer kommer som ett blindskott.
Robertrimmevik skrev:
Hörde en dokumentär på radion om en batteriforskare som tog sig från Stockholm till Norrköping på en laddning med en elbil runt sekelskiftet vilket då var ca 25 mil. Skulle tro att det var jämförbar räckvidd med ICE på den tiden. Men att ladda den var nog ljusår ifrån ICE förmåga att tanka fullt.
Vilket sekelskifte pratar du om? 1900 eller 2000?
Robertrimmevik skrev:
Men jag förstår din agenda och säger inte att den är fel heller. Skulle definitivt passa mig bättre som har en fat e-tron med suverän laddkurva. Andrahandsvärdet kommer på min bil skulle också hålla betydligt bättre. Men det ökar ju inte bilförsäljningen lika mycket. Vilket ju är bilförsäljarnas agenda. Jag bor också på ett ställe där V2X inte heller är lika attraktivt(dock attraktivt)
Sen ser jag inte din vision hända i samma utsträckning som ökad räckvidd och utveckling av V2X.
Jag tror att den viktigaste begränsningen för elbilsförsäljningen är batteriproduktion och inköpspris. Det skulle bli än värre om bilarna dessutom ska utrustas med betydligt större batterier än idag.
Att bygga snabbladdningsstationer är mycket billigare än att förse bilarna med mycket större batterier.
Robertrimmevik skrev:
Dina fyra punkter kring ser jag definitivt hända inom en 10 års period.
Det är där jag ser själva kärnan av problemet. Bygga ut ett enormt laddnätverk som är totalt överdimensionerat om 10 år.
Och det ser nog biltillverkarna också. De rena elbilstillverkarna däremot har ju inget större val än att öka laddkapaciteten. De andra kan sälja laddhybrider med 10mils räckvidd på el under tiden vilket fyller behovet av att köra billigt på el för väldigt många. Rav4 säljer som smör och VAG ska nu dubbla räckvidden på hybriderna.
Gemene man bryr sig inte om en snabb omställning till elbil.
Som sagt, jag går gärna på din vision men jag är definitivt inte gemene man.
Den utveckling vi sett de senaste åren 10 är inte i närheten av det jag skrev i mina fyra punkter. Det du "ser" kan kanske betecknas som önsketänkande. Det vore mycket trevligt om så skulle bli fallet, men jag vill inte satsa pengar på det.
När det gäller vad gemene man bryr sig om så tänker jag så här. För mig är detta huvudsakligen en miljöfråga. Av miljöskäl ska vi gå över till elbilar. Då gäller det att göra övergången så aptitlig som möjligt för gemene man. Viktigast i detta avseende är att få ner inköpspris och att få upp produktionen av elbilar.
1. Håller med. Varifrån inspirationen kommer ifrån är oväsentlig. Däremot att kopiera Tesla nu bara för de har gjort saker rätt och inte hitta andra lösningar är nått annat.
2. Vid vilket sekelskifte tror du bilvägen mellan Stockholm - Norrköping var 25mil? Behöver jag förtydliga?
3. Än en gång vad som är viktigt för att öka elbilsförsäljningen skiter gemene man i och även största delen av bilindustrin. De kan trycka många hybrider under tiden. Som mest går på el. Men vi tror olika där onekligen.
4. Senaste 10 åren har det väll hänt otroligt mycket på batterifronten. Går priset procentuellt ner lika mycket nästa 10 år talar det definitivt för större batterier. Kapaciteten i batterierna har väll också blivit väsentligt bättre Senaste 10 åren.
Och batteriproduktionen i sig har inte heller halkat efter de senaste 10åren. Nu satsas det enormt på nya batterifabriker så biltillverkarna har nog koll på det också. De klarar nog inte 100ggr men säkert hälften på 10 år.
Och än en gång det är inget önsketänkande utan mer vart jag tror kommer hända. Det är i sig inget jag direkt förespråkar.