Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
Kul att det går framåt för CK! :D

(Tyvärr är nästan alla upptagna nuförtiden när jag chansat på att åka förbi, och nästan alltid med bilar på kö för att ladda.)
Dags att börja ta betalt kan jag tycka.. Där är några i Göteborg jag skulle känna jag har nytta av men som de är nu orkar man ju knappt chansa på att köra dit.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Remuz »

Laddarna syns inte i appen för mig, finns bara några få. Känns svårt att starta dom då. Har android om det spelar roll, filtrering är tom
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
Kul att det går framåt för CK! :D

(Tyvärr är nästan alla upptagna nuförtiden när jag chansat på att åka förbi, och nästan alltid med bilar på kö för att ladda.)
Dags att börja ta betalt kan jag tycka.. Där är några i Göteborg jag skulle känna jag har nytta av men som de är nu orkar man ju knappt chansa på att köra dit.
Samma sak när jag passerade Mjölby ett par gånger. Massvis med köer varje gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av micke_r »

Nu är Helsingborg norra Berga öppnad. Bild lånad från gruppen Tesla South Sweden!
Bild
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av chaffis75 »

micke_r skrev:
Nu är Helsingborg norra Berga öppnad. Bild lånad från gruppen Tesla South Sweden!
Bild
Varför där? Bara de som lokal laddar som har nytta av den.. För långt från e6
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Peter Andersson »

chaffis75 skrev:
micke_r skrev:
Nu är Helsingborg norra Berga öppnad. Bild lånad från gruppen Tesla South Sweden!
Bild
Varför där? Bara de som lokal laddar som har nytta av den.. För långt från e6
Passar väl bra för Taxi.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av micke_r »

chaffis75 skrev:
micke_r skrev:
Nu är Helsingborg norra Berga öppnad. Bild lånad från gruppen Tesla South Sweden!
Bild
Varför där? Bara de som lokal laddar som har nytta av den.. För långt från e6
Bäst käk? :D Circle K har två mackar i området där den andra ligger lite närmre E6 men det är enklare att hitta till denna, ligger direkt vid avfart från motorvägen in till HBG och körtid från E6 är lika. De verkar inte ha några större mackar längre ut mot motorvägen i HBG området.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av taliz »

Lite synd att Circle K bara sätter upp en delad 300kw på de flesta ställen i Sverige.
Två(dvs fyra uttag) hade gjort att de matchat ionity för de flesta(inte många som kan ladda över 150kw ändå).
(I Köpenhamn har de dock gjort det på två ställen)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Bo99 »

SwedishAdvocate skrev:
En observation från Cirkle K Flädie väster om Lund vid E6/E20 igår torsdag strax efter lunchtid:

Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-arna var ur funktion.
Visserligen gratis och anledningen till kö men det vet vi inte säkert. Problemet är att de heter "vi ska bli bäst" och sen är det bara fyra platser per ställe och dessutom längs en motorväg. Ett absolut minimum av tio platser anser jag vara vettigt. Det kan bli kö då också men med bara fyra platser är det i princip garanterat med köer och är 25% dessutom ut funktion så. Med tio platser hade det bara varit 10% som inte fungerade.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av taliz »

Bo99 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
En observation från Cirkle K Flädie väster om Lund vid E6/E20 igår torsdag strax efter lunchtid:

Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-arna var ur funktion.
Visserligen gratis och anledningen till kö men det vet vi inte säkert. Problemet är att de heter "vi ska bli bäst" och sen är det bara fyra platser per ställe och dessutom längs en motorväg. Ett absolut minimum av tio platser anser jag vara vettigt. Det kan bli kö då också men med bara fyra platser är det i princip garanterat med köer och är 25% dessutom ut funktion så. Med tio platser hade det bara varit 10% som inte fungerade.
Finns helt enkelt inte kundunderlag för det än.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

Bo99 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
En observation från Cirkle K Flädie väster om Lund vid E6/E20 igår torsdag strax efter lunchtid:

Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-arna var ur funktion.
Visserligen gratis och anledningen till kö men det vet vi inte säkert. Problemet är att de heter "vi ska bli bäst" och sen är det bara fyra platser per ställe och dessutom längs en motorväg. Ett absolut minimum av tio platser anser jag vara vettigt. Det kan bli kö då också men med bara fyra platser är det i princip garanterat med köer och är 25% dessutom ut funktion så. Med tio platser hade det bara varit 10% som inte fungerade.
Åkte för några veckor sedan förbi CK vid E6 söder om Göteborg (Onsalamotet), och svängde för skoj skull in för att checka ut. Var endast två laddpunkter, och en ledig. Misstänkte dock att det var något trubbel då det stod elbil på kö till den enda plats som elbil ladda på.

Syntes inget fel på laddaren. Checkade även med CK-appen. Var grönt där. Ok, jag ger det ett försök. Kopplade in utan problem. Startade sedan CK-appen för att dra igång laddningen. Snurrade en bild på telefonen ett tag, och sedan gav ett snabbt meddelande som flashade förbi att det var problem med laddaren.

Dock så efter denna snabba flash med felet så sattes laddaren som "grön" och status klar att använda i appen. Märkligt. Testade därför ett par gånger till. Samma resultat. Sicken idioti och skit!

Resultat:

1. Alldeles för klent med endast två laddpunkter per station.
2. Klassiker att minst en av laddaunkterna är trasiga.
3. Dålig indikering på laddapunken att den är ur bruk.
4. Ingen indikering i appen att det är några problem (allt grönt).
5. Kö med elbilar i vänt till den enda laddpunkten som fungerar.

Tröttsam idioti.

Försöker CK driva med mig, och göra mig som användare så frustrerad och få så negativ upplevelse som möjligt?

Sanslöst dålig kundupplevelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev:
Lite synd att Circle K bara sätter upp en delad 300kw på de flesta ställen i Sverige.
Två(dvs fyra uttag) hade gjort att de matchat ionity för de flesta(inte många som kan ladda över 150kw ändå).
(I Köpenhamn har de dock gjort det på två ställen)
De sätter upp en stolpe och förbereder för ytterligare en.

Men jag tror (och hoppas) denna typ av laddare blir en parantes i historien och att företagen förstår att det är fel väg att gå.

Men utbudet på marknaden av laddstolpar som delar på en stor central laddstation är inte jättestor just nu.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av tslaqqq »

Många som vill mycket utan o ha något belägg el möjlighet att kunna förverkliga sina "visioner" i det "heta" EV utrymmet.
Är lite samma med alla EV startups som "ska utmanda/manövrera ut/krossa/blabla Tesla"..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

tslaqqq skrev:
Många som vill mycket utan o ha något belägg el möjlighet att kunna förverkliga sina "visioner" i det "heta" EV utrymmet.
Är lite samma med alla EV startups som "ska utmanda/manövrera ut/krossa/blabla Tesla"..
Håller med. Tyvärr oftast mycket "varmluft" (mycket snack, liten verkstad).

Samt dålig total kundupplevelse.

Olika leverantörer som bygger sin lilla del; någon leverantör som bygger laddare, några externa IT-konsulter som bygger appen för sig, andra bygger drift/övervakningsproramvara (om de ens bryr sig om det), andra står för service (oftast obefintlig). Ingen bryr som om att ta ägarskap för helheten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av dfa »

Åkte förbi Floda (2mil öster om GBG längs E20) idag och blev glatt överraskad då Circle K där har fundament och asfalt redo för 6 laddare vad jag kan se.
Tycker att Circle K känns som en av de (förutom Tesla) som är mer seriösa i att bygga ut. Synd att de inte marknadsför sig själv bättre genom att dela sina utbyggnadsplaner utan att man skall behöva snubbla över nya laddstationer.
PXL_20210918_111143781.jpg
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av dfa »

Tror inte det har skrivits om detta men ser att även Örebro har öppnat med 2*300kW och 1*50kW.

Igen, hade gärna sett mer av planer och att informationen inte släpar efter så. Circle K nämner t.ex inte Helsingbog bland sina stationer på hemsidan alls utan det är bara appen som gäller :roll:

Nu verkar jag ju vara forumets största Circle K fanboy, men vilka andra (nej, inte Tesla dom spelar i en annan liga) bygger ut med +150kW laddare ö.h.t just nu? OKQ8? McD? Andra besinbolag? (kommer inte ihåg vilka som finns...)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av chaffis75 »

Jag fåe nog säga att jag också är väldigt mycket fan av cirkel k, men jag önskar de skulle börja ta betalt så man själv kan börja använda dem, men jag hoppas de blir ett rimligt pris.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av micke_r »

Jag är ett fan av denna satsning också men om OKQ8 levererar vad de lovar så springer de om i vinter med 8 platser med 6 eller 4 laddstolpar per plats. Då är jag kanske mer fan av dem. :)

Helsingborg är ur funktion, det höll bara några dagar. :(
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av A76 »

Tycker det är helt obegripligt vad dålig kvalitet det verkar vara på alla andras snabbladdare förutom Teslas.. Vad sjutton är det som går sönder stup i kvarten? Någon som vet vad problemen är får gärna skriva i tråden.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Teslaspolen »

A76 skrev:
Tycker det är helt obegripligt vad dålig kvalitet det verkar vara på alla andras snabbladdare förutom Teslas.. Vad sjutton är det som går sönder stup i kvarten? Någon som vet vad problemen är får gärna skriva i tråden.
Behövs mer i stil med Kempower och mindre +10 år gammal teknik tror jag.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av fth »

A76 skrev:
Tycker det är helt obegripligt vad dålig kvalitet det verkar vara på alla andras snabbladdare förutom Teslas.. Vad sjutton är det som går sönder stup i kvarten? Någon som vet vad problemen är får gärna skriva i tråden.
Jag håller hel med, det gäller dock inte bara snabbladdare, även AC-laddare krånglar ju något helt orimligt mycket.

MTBF verkar vara typ en kvart för dom här till synes väldigt enkla manickerna :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

CK Charge i Skärholmen/Kungens Kurva öppnade idag.

1 x 150 kW
1 x 50 kW CCS
1 x 50 kW Chademoskräpet

CK appen funkade inte idag och "IT kanske fixar det under veckan".
Fick i början ca 60-65 kWh, i slutet när jag kände mig klar så hade den klättrat till 70 kWh.

Samma med den guld-färgade ID4:an som inte kom över 40..
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av mati »

dfa skrev:
Åkte förbi Floda (2mil öster om GBG längs E20) idag och blev glatt överraskad då Circle K där har fundament och asfalt redo för 6 laddare vad jag kan se..
Det var som fan. Första vettiga laddaren på hela sträckan E20 mellan Gbg och Skaraborg. Allt annat är bara halvdan 50kW-skit och en fejk-120kW laddare från Vattenfall som i verkligheten är på bara 60kW.
Tack CK. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Johlei »

Gargamel skrev:
CK Charge i Skärholmen/Kungens Kurva öppnade idag.

1 x 150 kW
1 x 50 kW CCS
1 x 50 kW Chademoskräpet

CK appen funkade inte idag och "IT kanske fixar det under veckan".
Fick i början ca 60-65 kWh, i slutet när jag kände mig klar så hade den klättrat till 70 kWh.

Samma med den guld-färgade ID4:an som inte kom över 40..
Jag fick förmånen att prova både 50 kW och 150 kW med min M3LR-19. Nu startade jag med hög SoC (50%) på 50 kW-laddaren. Inga problem att starta laddningen med appen och jag fick 47-32 kW. Lite senare kom jag tillbaka och laddade 65-87 SoC på 150kW-laddaren på 53 - 47 kW. Även den stolpen gick utmärkt att starta och stoppa med appen.

Och det bästa är att det inte kostade en enda norsk krona där! Priset är nämligen 0 NOK/kWh på just den stationen. Hoppas bara att jag slipper växlingsavgift på mina två laddningar :-O.

Tack för ladd CircleK! Finns nog risk att det blir fler tunnbrödsrulleluncher där i närtid…
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

Johlei skrev:
Gargamel skrev:
CK Charge i Skärholmen/Kungens Kurva öppnade idag.

1 x 150 kW
1 x 50 kW CCS
1 x 50 kW Chademoskräpet

CK appen funkade inte idag och "IT kanske fixar det under veckan".
Fick i början ca 60-65 kWh, i slutet när jag kände mig klar så hade den klättrat till 70 kWh.

Samma med den guld-färgade ID4:an som inte kom över 40..
Jag fick förmånen att prova både 50 kW och 150 kW med min M3LR-19. Nu startade jag med hög SoC (50%) på 50 kW-laddaren. Inga problem att starta laddningen med appen och jag fick 47-32 kW. Lite senare kom jag tillbaka och laddade 65-87 SoC på 150kW-laddaren på 53 - 47 kW. Även den stolpen gick utmärkt att starta och stoppa med appen.

Och det bästa är att det inte kostade en enda norsk krona där! Priset är nämligen 0 NOK/kWh på just den stationen. Hoppas bara att jag slipper växlingsavgift på mina två laddningar :-O.

Tack för ladd CircleK! Finns nog risk att det blir fler tunnbrödsrulleluncher där i närtid…
Var detta i Norge, och var i Norge isf?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar