Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ja, om man trycker på mittenknappen så kommer info upp.
Frågan är vad andra elbislförare tycker om att någon kommer och börja trycka på laddarens knappar?
Det framgår inte direkt att denna knapp ska användas heller, finns ju stoppknappar också. Många tittar lite konstig på mig, när jag springer runt och knappar samt tar bilder.
Frågan är vad andra elbislförare tycker om att någon kommer och börja trycka på laddarens knappar?
Det framgår inte direkt att denna knapp ska användas heller, finns ju stoppknappar också. Många tittar lite konstig på mig, när jag springer runt och knappar samt tar bilder.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 723
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Tack för tipset med mittenknappen, får testa om jag åker förbi nån circle k igen när det fortfarande är gratis.Off Grid Byggaren skrev:Ja, om man trycker på mittenknappen så kommer info upp.
Frågan är vad andra elbislförare tycker om att någon kommer och börja trycka på laddarens knappar?
Det framgår inte direkt att denna knapp ska användas heller, finns ju stoppknappar också. Många tittar lite konstig på mig, när jag springer runt och knappar samt tar bilder.
Känslan jag fick, förutom då samma som du att han i bilen tittade konstigt på mig när jag ställde mig 20 cm från hans bil och började kolla på displayen, var att apparaten såg ut som tvättstugebokningen i miljonprogrammet jag bodde i som student. Med den skillnaden att det stod text vid knapparna på tvättstugebokningen så man förstod direkt vid första besöket vad man skulle trycka på. Se bifogad bild nedan, som intill förväxling är lik circle k-laddarna.
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 723
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jo man ser ju det om man gräver sig ner i appen, men tittar man bara snabbt på kartan så står där en stor sexa vid Upplands Väsbys Circle K. Siffran på översikten borde indikera antalet laddplatser, inte antalet sladdar på laddstolparna. Det hjälper ju inte mig att det finns en ledig ccs-kabel om platsen med den kabeln är upptagen av en som laddar med chademo.Sciccy skrev:Det är 4st ccs och 2st chademo
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Bara att man stavat fel respektive särskrivit 3 av 4 texter.... vad är det för kvalitet?Off Grid Byggaren skrev:Ja, om man trycker på mittenknappen så kommer info upp.
Frågan är vad andra elbislförare tycker om att någon kommer och börja trycka på laddarens knappar?
Det framgår inte direkt att denna knapp ska användas heller, finns ju stoppknappar också. Många tittar lite konstig på mig, när jag springer runt och knappar samt tar bilder.
Ioniq 5 FE AWD
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Bara att välja i appen vilka kontakter du vill se på kartan.Dinsdale skrev:Jo man ser ju det om man gräver sig ner i appen, men tittar man bara snabbt på kartan så står där en stor sexa vid Upplands Väsbys Circle K. Siffran på översikten borde indikera antalet laddplatser, inte antalet sladdar på laddstolparna. Det hjälper ju inte mig att det finns en ledig ccs-kabel om platsen med den kabeln är upptagen av en som laddar med chademo.Sciccy skrev:Det är 4st ccs och 2st chademo
Dock har det strulat senare veckan.
Imorse gick laddningen inte att starta alls och ikväll när jag kom hem (med 2% kvar) var det tjockt av bilar.
Tog en sväng till Ica och när jag kom tillbaka var det 3st lediga precis som appen visade.
Prefekt att ha dessa på typ gångavstånd hemifrån när man kommer hem med tomt batteri.
Har bara 3.7kW i stolpen i garaget så kan man snabbtladda till 45-50% för att sen ladda resten hemma över natten.
Gillar deras satsning men de behöver ta i lite till för att det skall vara ett vettigt alternativ man kan luta sig emot.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Var jag du så skulle jag uppgradera till att kunna ladda med 11kW 3-fas hemma i garaget.R_Edvinsson skrev:Dock har det strulat senare veckan.
Imorse gick laddningen inte att starta alls och ikväll när jag kom hem (med 2% kvar) var det tjockt av bilar.
Har bara 3.7kW i stolpen i garaget så kan man snabbtladda till 45-50% för att sen ladda resten hemma över natten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jag hade ställt in filtret i appen till ccs, så på min står det 4st.Dinsdale skrev:Jo man ser ju det om man gräver sig ner i appen, men tittar man bara snabbt på kartan så står där en stor sexa vid Upplands Väsbys Circle K. Siffran på översikten borde indikera antalet laddplatser, inte antalet sladdar på laddstolparna. Det hjälper ju inte mig att det finns en ledig ccs-kabel om platsen med den kabeln är upptagen av en som laddar med chademo.Sciccy skrev:Det är 4st ccs och 2st chademo
Sen kan du ladda chademo och ccs samtidigt.
2020 M3 Sr+ Vit Vit Drag
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Inte helt enkelt när man står i ett gemensamt hyresgarage.martinot skrev:Var jag du så skulle jag uppgradera till att kunna ladda med 11kW 3-fas hemma i garaget.R_Edvinsson skrev:Dock har det strulat senare veckan.
Imorse gick laddningen inte att starta alls och ikväll när jag kom hem (med 2% kvar) var det tjockt av bilar.
Har bara 3.7kW i stolpen i garaget så kan man snabbtladda till 45-50% för att sen ladda resten hemma över natten.
Det är 3x10mm2 framdraget till stolpen men den är begränsad till 1x16A i sitt utfarande.
Och för 300:-/månad flatrate känner jag att just den biten med snabbare laddning är oviktigt i dagsläget.
Har laddat 1800kW/h sedan i juli…dvs 66öre kW/h
10-15min på CirkleK och jag är hemma i även i extremfallen.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Testade Cirkel-K i Upplands väsby idag vid 15-tiden, när jag var ute och jobbade strax intill.
Fanns en ledig plats när jag kom, laddaren höll dock på att startas om. En elbilsförare med Nissan NV 200 hade Chademoladdat och fick inte loss laddkontakten ur bilen.
Den släppte efter omstart från supporten, och efter ett par minuter var laddaren online igen.
Pratade lite med taxiföraren i MB EQV, han var väldigt nöjd och behövde oftast snabbladda tre gånger per dag. På tio år hade han inte haft någon längre taxiresa än 22 mil och det fixar ju EQV utan problem.
Lite lustig placering av laddporten, hur många platser finns det egentligen för laddportarna kan jag undra.
Fanns en ledig plats när jag kom, laddaren höll dock på att startas om. En elbilsförare med Nissan NV 200 hade Chademoladdat och fick inte loss laddkontakten ur bilen.
Den släppte efter omstart från supporten, och efter ett par minuter var laddaren online igen.
Pratade lite med taxiföraren i MB EQV, han var väldigt nöjd och behövde oftast snabbladda tre gånger per dag. På tio år hade han inte haft någon längre taxiresa än 22 mil och det fixar ju EQV utan problem.
Lite lustig placering av laddporten, hur många platser finns det egentligen för laddportarna kan jag undra.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Nu blir det dyrt på Circle K i Sverige.
Idag ändrades priset till 6,30kr/kWh
Idag ändrades priset till 6,30kr/kWh
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Vet ju inte om man ska gilla inlägget för att markera det utan att det betyder att jag tänker betala 6+ SEK per kWh. Grr.Gargamel skrev:Nu blir det dyrt på Circle K i Sverige.
Idag ändrades priset till 6,30kr/kWh
Tesla M3 LR..
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
I förhållande till Ionity och 8,30 per kWh (om du inte har något avtal) så känns det inte så extremt kostsamt.
E.on tar ju 5,25 just nu.
Är väl inte orimligt att 150 kW laddare kommer kosta mellan 6-8 kr år 2022.
Tesla är väl uppe och nosar på 4,65 just nu?
Undrar om det blir timpriser hos andra operatörer framöver?
Och olika rabatter lär väl dyka upp.
E.on tar ju 5,25 just nu.
Är väl inte orimligt att 150 kW laddare kommer kosta mellan 6-8 kr år 2022.
Tesla är väl uppe och nosar på 4,65 just nu?
Undrar om det blir timpriser hos andra operatörer framöver?
Och olika rabatter lär väl dyka upp.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Off Grid Byggaren skrev:I förhållande till Ionity och 8,30 per kWh (om du inte har något avtal) så känns det inte så extremt kostsamt.
E.on tar ju 5,25 just nu.
Är väl inte orimligt att 150 kW laddare kommer kosta mellan 6-8 kr år 2022.
Tesla är väl uppe och nosar på 4,65 just nu?
Undrar om det blir timpriser hos andra operatörer framöver?
Och olika rabatter lär väl dyka upp.
Ja, det är väl ett ganska väntat pris. Billigare än Ionity utan abonnemang åtminstone. Visst, aningen dyrare än Tesla men nog laddar jag hellre på en 150kW-stolpe för 6,25 än på en 50kW för 5,25. Tid är också pengar.
Dock laddar jag allra helst gratis... Inte för att det är så stora pengar jag tjänar men känslan är rätt skön.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Nu vet jag inte hur jag ska göra, behöver ladda ca 3 ggr per vecka och då blir det väl runt 32kWh per gång.
CK har jag på vägen hem, men kan få ionity för 3,10kr/kWh, men måste så åka ut till Södertälje som ger en omväg på 4-5 mil bara för ty ladda billigare än ck’s 6,30. Men ionity-avtalet kostar 1720kr/år utöver laddpriset
Det blir ju ca 30 minuter extra att köra och ladda ca 30-40 minuter mot ck.
CK har jag på vägen hem, men kan få ionity för 3,10kr/kWh, men måste så åka ut till Södertälje som ger en omväg på 4-5 mil bara för ty ladda billigare än ck’s 6,30. Men ionity-avtalet kostar 1720kr/år utöver laddpriset
Det blir ju ca 30 minuter extra att köra och ladda ca 30-40 minuter mot ck.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Finns det verkligen ingen annan laddning dit du kör? Luncha/träna/handla nånstans där det finns laddning?Gargamel skrev:Nu vet jag inte hur jag ska göra, behöver ladda ca 3 ggr per vecka och då blir det väl runt 32kWh per gång.
CK har jag på vägen hem, men kan få ionity för 3,10kr/kWh, men måste så åka ut till Södertälje som ger en omväg på 4-5 mil bara för ty ladda billigare än ck’s 6,30. Men ionity-avtalet kostar 1720kr/år utöver laddpriset
Det blir ju ca 30 minuter extra att köra och ladda ca 30-40 minuter mot ck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Om det är värt 4-5 mil på bilen och 30 minuter av din tid för att spara en hundring är ju upp till dig. 300:-/veckan ggr 40 arbetsveckor = 12 000:-. Dra av Ionity-avtalet så landar du på ca 10 tusen om år. Men då har du 600 mil mindre på bilen och 60 timmar mer fritid istället. 600 mil på bilen är åtminstone 6000:- i extra värdeminskning. Förmodligen mer.Gargamel skrev:Nu vet jag inte hur jag ska göra, behöver ladda ca 3 ggr per vecka och då blir det väl runt 32kWh per gång.
CK har jag på vägen hem, men kan få ionity för 3,10kr/kWh, men måste så åka ut till Södertälje som ger en omväg på 4-5 mil bara för ty ladda billigare än ck’s 6,30. Men ionity-avtalet kostar 1720kr/år utöver laddpriset
Det blir ju ca 30 minuter extra att köra och ladda ca 30-40 minuter mot ck.
Jag skulle alltså säga att det blir en tämligen usel timpenning på att åka till Ionity.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Märkte att man måste förbetala CK 600kr och godkänna med BankID för att kunna starta laddaren.
Och med snabbladdare menar jag 100kW och inte slöladdarna 50kW.
Att ladda till ca 80% på slöladdarna tar minst en timme
Nix, enda snabbladdare mellan KTH (tunnelbanan) och Södertälje är CK i Skärholmen och Ck/ionity i Södertälje.taliz skrev:Finns det verkligen ingen annan laddning dit du kör? Luncha/träna/handla nånstans där det finns laddning?Gargamel skrev:Nu vet jag inte hur jag ska göra, behöver ladda ca 3 ggr per vecka och då blir det väl runt 32kWh per gång.
CK har jag på vägen hem, men kan få ionity för 3,10kr/kWh, men måste så åka ut till Södertälje som ger en omväg på 4-5 mil bara för ty ladda billigare än ck’s 6,30. Men ionity-avtalet kostar 1720kr/år utöver laddpriset
Det blir ju ca 30 minuter extra att köra och ladda ca 30-40 minuter mot ck.
Och med snabbladdare menar jag 100kW och inte slöladdarna 50kW.
Att ladda till ca 80% på slöladdarna tar minst en timme
Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Du kan inte parkera i nått p-hus med laddning(eller gatuparkering, finns ju en del i Sthlm city nu) och ta tuben/bussen/elscootern sista biten?Gargamel skrev:Märkte att man måste förbetala CK 600kr och godkänna med BankID för att kunna starta laddaren.
Nix, enda snabbladdare mellan KTH (tunnelbanan) och Södertälje är CK i Skärholmen och Ck/ionity i Södertälje.taliz skrev:Finns det verkligen ingen annan laddning dit du kör? Luncha/träna/handla nånstans där det finns laddning?Gargamel skrev:Nu vet jag inte hur jag ska göra, behöver ladda ca 3 ggr per vecka och då blir det väl runt 32kWh per gång.
CK har jag på vägen hem, men kan få ionity för 3,10kr/kWh, men måste så åka ut till Södertälje som ger en omväg på 4-5 mil bara för ty ladda billigare än ck’s 6,30. Men ionity-avtalet kostar 1720kr/år utöver laddpriset
Det blir ju ca 30 minuter extra att köra och ladda ca 30-40 minuter mot ck.
Och med snabbladdare menar jag 100kW och inte slöladdarna 50kW.
Att ladda till ca 80% på slöladdarna tar minst en timme
Som sagt handla/träna/luncha på nått ställe med laddning?
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
En klar fördel.Gargamel skrev:Nu blir det dyrt på Circle K i Sverige.
Idag ändrades priset till 6,30kr/kWh
Innan har det alltid varit så upptaget att det aldrig funnits någon ledig plats, eller iaf. ytterst sällan.
En klar nackdel när saker är gratis att folk skall ladda till 90-100%. För att inte tala om Taxi som gärna blockar speciellt laddare som är gratis.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Blir soprent på dom nu så det är fritt fram!martinot skrev:En klar fördel.Gargamel skrev:Nu blir det dyrt på Circle K i Sverige.
Idag ändrades priset till 6,30kr/kWh
Innan har det alltid varit så upptaget att det aldrig funnits någon ledig plats, eller iaf. ytterst sällan.
En klar nackdel när saker är gratis att folk skall ladda till 90-100%. För att inte tala om Taxi som gärna blockar speciellt laddare som är gratis.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Hade de lagt sig runt 4,50 så hade de nog varit lite mer konkurrenskraftiga kan jag hålla med om. Men att de börjar ta betalt i sig tycker jag inte är fel. Var problem när de var gratis att finna plats.Dexter86 skrev:Blir soprent på dom nu så det är fritt fram!martinot skrev:En klar fördel.Gargamel skrev:Nu blir det dyrt på Circle K i Sverige.
Idag ändrades priset till 6,30kr/kWh
Innan har det alltid varit så upptaget att det aldrig funnits någon ledig plats, eller iaf. ytterst sällan.
En klar nackdel när saker är gratis att folk skall ladda till 90-100%. För att inte tala om Taxi som gärna blockar speciellt laddare som är gratis.
Det jag är mest rädd för är om det blir krångligt eller inte att betala. Brukar hata alla appar och betalningarna i de. Har inte heller varit så imponerad av CK's app för att bara ladda gratis. Är rädd för att det kan bli än krångligare nu.
Så tror krångligheten med betalningarna kan nog avskräcka mig mer än priset, om CK-laddare ligger smidigt till vid enstaka tillfällen (normalt laddar jag hemma eller på SuC).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jag gick igenom beläggningen på alla deras laddare i sverige i appen och det var långt ifrån soprent, snarare tvärt om. Upplands Väsby var till och med full.Dexter86 skrev:Blir soprent på dom nu så det är fritt fram!martinot skrev:En klar fördel.Gargamel skrev:Nu blir det dyrt på Circle K i Sverige.
Idag ändrades priset till 6,30kr/kWh
Innan har det alltid varit så upptaget att det aldrig funnits någon ledig plats, eller iaf. ytterst sällan.
En klar nackdel när saker är gratis att folk skall ladda till 90-100%. För att inte tala om Taxi som gärna blockar speciellt laddare som är gratis.
Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Nog många som bara klickar i appen av vana. De märker först i efterhand att det kostade. Surprise surprise.gnutten skrev:Jag gick igenom beläggningen på alla deras laddare i sverige i appen och det var långt ifrån soprent, snarare tvärt om. Upplands Väsby var till och med full.Dexter86 skrev:Blir soprent på dom nu så det är fritt fram!martinot skrev:En klar fördel.Gargamel skrev:Nu blir det dyrt på Circle K i Sverige.
Idag ändrades priset till 6,30kr/kWh
Innan har det alltid varit så upptaget att det aldrig funnits någon ledig plats, eller iaf. ytterst sällan.
En klar nackdel när saker är gratis att folk skall ladda till 90-100%. För att inte tala om Taxi som gärna blockar speciellt laddare som är gratis.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Närmsta extremslöa laddare hus min nuvarande kund är på Sophiahemmet, 20+ minuter att få där ifrån, kostar 45kr/h eller så.taliz skrev:Du kan inte parkera i nått p-hus med laddning(eller gatuparkering, finns ju en del i Sthlm city nu) och ta tuben/bussen/elscootern sista biten?Gargamel skrev:Märkte att man måste förbetala CK 600kr och godkänna med BankID för att kunna starta laddaren.
Nix, enda snabbladdare mellan KTH (tunnelbanan) och Södertälje är CK i Skärholmen och Ck/ionity i Södertälje.taliz skrev:Finns det verkligen ingen annan laddning dit du kör? Luncha/träna/handla nånstans där det finns laddning?Gargamel skrev:Nu vet jag inte hur jag ska göra, behöver ladda ca 3 ggr per vecka och då blir det väl runt 32kWh per gång.
CK har jag på vägen hem, men kan få ionity för 3,10kr/kWh, men måste så åka ut till Södertälje som ger en omväg på 4-5 mil bara för ty ladda billigare än ck’s 6,30. Men ionity-avtalet kostar 1720kr/år utöver laddpriset
Det blir ju ca 30 minuter extra att köra och ladda ca 30-40 minuter mot ck.
Och med snabbladdare menar jag 100kW och inte slöladdarna 50kW.
Att ladda till ca 80% på slöladdarna tar minst en timme
Som sagt handla/träna/luncha på nått ställe med laddning?
Tränar inte, har inte den tiden.
När jag handlar tar det ca 15 minuter, och ladda på enfas ger inget.
Elscooter är bara för lättviktiga barn, inte ens om jag var trådsmal så hade jag kunnat komma under 100-120kg som gränsen är på alla(?) elscootrar.
Det finns bara extremslöa laddare i Stockholm mer eller mindr, har inte lust att behöva sitta en timma som nu, ännu mindre sitta 2 timmar för att ladda fullt/80%