Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Surfaren »

Redan i slutet av 2019 räknar Circle K med att erbjuda 120 snabbladdare, varav 75 supersnabbladdare, med grön el på 50 stationer runtom i landet
https://www.elbilen.org/circle-k-ska-in ... rige-i-ar/

https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340726 ... re-2914835

Det verkar som att snabb = 50 kW och supersnabb = 150 kW.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Jeppe_E »

Riktigt riktigt bra att CK har fattat grejen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Walker »

Skrev lite om det i McDonalds-tråden
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Generalbogge »

Ja, så verkar det vara.
DSC_0356.JPG
Här den nybyggda macken längs med E4:an i höjd med Lund /Bjärred. En dryg mil söder om Löddeköpinge SuC.
DSC_0357.JPG
Och för tillfället så bjuder man på laddningen också.

Här hade 50kW stolparna CCS eller Chademo, medans 150kW stolparna bara hade CCS.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av PhR34k »

Undra vad det kommer kosta att ladda.
Men det var faktiskt på tiden

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Walker »

Man får väl ta och skaffa sig ett Cirkle K- kort då. Vem trodde det? :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Walker »

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Svenssons »

I år har jag märkt att jag har haft flera valmöjligheter när det kommer till supersnabbladdning. Tidigare hade jag bara ett "val" om jag ville snabbladda och det var inte alltid optimalt. Till Stockholm var jag tvungen att snabbladda i Tindered och Tystaberg. Ingen av dessa gick att hoppa över. Nu räcker det att snabbladda i Norrköping. Till Göteborg var det från början omväg och laddning i Toftaholm som gällde. Både Falkenberg och Ulricehamn kräver 100% SoC för mig.

Nu kommer Ionity vid Clever i Värnamo och både Clever och McDonald's satsar på supersnabbladdare vilket är positivt. Valmöjligheterna ökar och det blir både roligare att köra när man kan köra alternativa vägar och man kan ta sig snabbare och smidigare mellan start och mål. Att det finns kaffe och mat på laddplatserna är också positivt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av LarsL »

Walker skrev:
Man får väl ta och skaffa sig ett Cirkle K- kort då. Vem trodde det? :lol:
Det har jag haft ett bra tag nu. Men kommer man verkligen kunna betala med det? Vore ju i så fall lite revolutionerande... typ.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Nilp »

Börjar bli rejält med snabbladdare vid Malmö/Lund nu även om man inte har en Tesla.

Lödde: Eon 175kw
Flädie: Ciecle k 150kw
Malmö: Ionity 350kw
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Walker »

LarsL skrev:
Walker skrev:
Man får väl ta och skaffa sig ett Cirkle K- kort då. Vem trodde det? :lol:
Det har jag haft ett bra tag nu. Men kommer man verkligen kunna betala med det? Vore ju i så fall lite revolutionerande... typ.
Jag såg någonstans att det var just ett sånt kort som behövdes i Flädie (eller vad det hette) även om det nu initialt var gratis.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av taliz »

Nilp skrev:
Börjar bli rejält med snabbladdare vid Malmö/Lund nu även om man inte har en Tesla.

Lödde: Eon 175kw
Flädie: Ciecle k 150kw
Malmö: Ionity 350kw
Ja och dom första två är väl än så länge gratis. Trevligt.
Själv bor jag i närheten men eftersom jag kan ladda hemma är det minimal nytta. Testat dom i Lödde en gång än sålänge, funkade fint.

Det som skulle behövas är en drös 150kw+ laddare söder om Malmö och österut. Mitt/Sydöstra Skåne är närmast laddöken, även med en Tesla.
Ryktades ju om en Supercharger runt Ystad, det behövs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
skoogs
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 jul 2019 13:32
Ort: Kavlinge
Kontakt:

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av skoogs »

Woohoo! Jag har funderat länge på hur jag ska göra med mitt CircleK-kort som har servat mig väl så länge jag körde fossilbil fram till nyligen. Nya CircleK Flädie är nära för mig!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Laban »

Väldigt kul. Konkurrens föder konkurrens så förhoppningsvis accelererar detta nu.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Walker »

Laban skrev:
Väldigt kul. Konkurrens föder konkurrens så förhoppningsvis accelererar detta nu.
Jag tror att övriga aktörer är för sent på bollen.
Se bara hur krampaktigt Vi Bilägare/OkQ8 håller i fossilbilarna. Även Preem verkar vara likgiltiga för omställningen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av LarsL »

Problemet för Preem och OKQ8 är väl att de har stora investeringar i raffinaderier som de inte vill förlora. Circle-k är ju i princip bara mackar (rätta gärna om ni har fakta) så de behöver inte skydda någon annan verksamhet. Preem håller ju fortfarande på med utbyggnad :o Har de andats in för mycket av sina egna produkter?

Sen tror jag inte att någon är försent ute än. Det är ju en ganska smal sak att slänga upp ett gäng superladdare på sina mackar om man vill. Det kostar inga enorma summor, gissar att det ligger på samma nivå som ett byte av pumpar och tankar för en bensinstation. Men det är klart väntar de tills de är tvingade pga av ekonomi så blir det jobbigt.
Verdi

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Problemet för Preem och OKQ8 är väl att de har stora investeringar i raffinaderier som de inte vill förlora. Circle-k är ju i princip bara mackar (rätta gärna om ni har fakta) så de behöver inte skydda någon annan verksamhet. Preem håller ju fortfarande på med utbyggnad :o Har de andats in för mycket av sina egna produkter?

Sen tror jag inte att någon är försent ute än. Det är ju en ganska smal sak att slänga upp ett gäng superladdare på sina mackar om man vill. Det kostar inga enorma summor, gissar att det ligger på samma nivå som ett byte av pumpar och tankar för en bensinstation. Men det är klart väntar de tills de är tvingade pga av ekonomi så blir det jobbigt.
Det spelar väl ingen roll? Pengarna tjänar de väl på butiken ändå?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Fredrik j »

Det var väl länge sedan man kunde tjäna pengar på att bara sälja drivmedel på bemannad station. Man är beroende av merförsäljning av framförallt mat. Elbilsbilisten är ju en tacksam kundkategori då dom ju är tvungna att vänta en stund. Mycket korv blir det. Cirkle K har ju också fördelen med att inte behöva uppfinna något nytt betalmedel.
Nummerskyltsavläsning med push till telefonen liknande det google skickar om man loggar på ny enhet.

- Din bil laddar just nu. Är det inte du tryck här för att skydda ditt abonnemang.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av LarsL »

Jävligt svårt att tjäna pengar på en butik ingen besöker. Och varför skulle jag åka till en bensinmack? Och ska väl erkänna att jag inte var inne i butiken de gånger jag tankade dinusarier heller. En laddstation vid macken är egentligen en självklar grej om man vill överleva.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Det var väl länge sedan man kunde tjäna pengar på att bara sälja drivmedel på bemannad station. Man är beroende av merförsäljning av framförallt mat. Elbilsbilisten är ju en tacksam kundkategori då dom ju är tvungna att vänta en stund. Mycket korv blir det. Cirkle K har ju också fördelen med att inte behöva uppfinna något nytt betalmedel.
Nummerskyltsavläsning med push till telefonen liknande det google skickar om man loggar på ny enhet.

- Din bil laddar just nu. Är det inte du tryck här för att skydda ditt abonnemang.
Bilen kan ju kommunicera sin identitet genom laddsladden så inga behov av komplicerade lösningar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Det var väl länge sedan man kunde tjäna pengar på att bara sälja drivmedel på bemannad station. Man är beroende av merförsäljning av framförallt mat. Elbilsbilisten är ju en tacksam kundkategori då dom ju är tvungna att vänta en stund. Mycket korv blir det. Cirkle K har ju också fördelen med att inte behöva uppfinna något nytt betalmedel.
Nummerskyltsavläsning med push till telefonen liknande det google skickar om man loggar på ny enhet.

- Din bil laddar just nu. Är det inte du tryck här för att skydda ditt abonnemang.

Bilen kan ju kommunicera sin identitet genom laddsladden så inga behov av komplicerade lösningar.
Kräver en standard. Nummerskylt finns redan. Parkeringshus har redan tekniken.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Jävligt svårt att tjäna pengar på en butik ingen besöker. Och varför skulle jag åka till en bensinmack? Och ska väl erkänna att jag inte var inne i butiken de gånger jag tankade dinusarier heller. En laddstation vid macken är egentligen en självklar grej om man vill överleva.
Tycker du? Dom gånger jag går in i macken brukar korvkön vara lång. Det är väl öppettiderna och den naturligt smidiga parkeringsmöjligheten som säljer.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jävligt svårt att tjäna pengar på en butik ingen besöker. Och varför skulle jag åka till en bensinmack? Och ska väl erkänna att jag inte var inne i butiken de gånger jag tankade dinusarier heller. En laddstation vid macken är egentligen en självklar grej om man vill överleva.
Tycker du? Dom gånger jag går in i macken brukar korvkön vara lång. Det är väl öppettiderna och den naturligt smidiga parkeringsmöjligheten som säljer.
Jag tyckte inte... jag beskrev hur jag gjort då jag tankade fossiljuice.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jävligt svårt att tjäna pengar på en butik ingen besöker. Och varför skulle jag åka till en bensinmack? Och ska väl erkänna att jag inte var inne i butiken de gånger jag tankade dinusarier heller. En laddstation vid macken är egentligen en självklar grej om man vill överleva.
Tycker du? Dom gånger jag går in i macken brukar korvkön vara lång. Det är väl öppettiderna och den naturligt smidiga parkeringsmöjligheten som säljer.
Jag tyckte inte... jag beskrev hur jag gjort då jag tankade fossiljuice.
Då är du inte målgruppen. Jag besöker inte heller butiken på grund av alla korvätarna. Men man räknar väl med att det finns många elbilbilister som inte kan motstå att smocka i sig lite snabbmat så fort dom ska ladda.
Det är väl där pengarna för macken ligger.
Skriv svar