De som finns på CK i Märsta är de enda snabbladdarna i Märsta, visst finns det en 50 kWh på Lidl men den är för det mesta upptagen av en taxi...
Så där fyller de faktiskt en funktion
Problemet om de vill tjäna pengar på laddarna och dess kunder så lönsamheten kan ge dem pengar att investera på fler ställen…men då behöver man ett flöde av bilar, vilket man aldrig får om de är placera de likt dessa 23 laddarna och mest används av udda taxis och privatpersoner som inte kan ladda hemma.
Jag tror ärligt de använde Väsby som test för att se intresset och såg att den var fullsatt typ 15h om dygnet…när det var gratis.
Idag står det aldrig någon och laddar när man passerar så jag tror de totalt missuppfattade folks vilja att snabbladda ”hemma”.
CK i Väsby ligger ju bara några km från Tesla SuC i Bredden. Där är det ju nästan alltid full beläggning.
Så det borde ju finnas en marknad med rätt prissättning.
Passerar ibland. Tycker det nästan alltid är tomt.
CK i Väsby idag em
Passerar den stationen 3-4ggr om dagen (tidig morgon och kvällstid) och kan ärligt säga att jag inte sett en enda bil ladda där på säkert en månad…minst.
Skulle vara jäkligt intressant med data på bla denna stationen.
Att de inte ingår i något större abonnemang eller har ett själva tror jag är direkt skadligt för deras verksamhet och överlevnad.
CK verkar bygga med fokus på storstäderna medan de flesta andra fokuserar på de större vägarna. Således en lite udda strategi.
Eslöv storstad?
Men nej jag är förvånad över placeringen, få som kör förbi Eslöv liksom. Behovet hade varit större i tex Hörby där E22 passerar.
Samma här. Jag tycker det är en underlig placering.
Eslöv är ganska nära Malmö-Lund, ingår statistiskt i Stor-Malmö och satsningarna verkar vara i detta område samt GBG och Sthlm med omnejd. Min poäng är just kluster runt våra stora städer, inte 20 mil därifrån.
De som finns på CK i Märsta är de enda snabbladdarna i Märsta, visst finns det en 50 kWh på Lidl men den är för det mesta upptagen av en taxi...
Så där fyller de faktiskt en funktion
Problemet om de vill tjäna pengar på laddarna och dess kunder så lönsamheten kan ge dem pengar att investera på fler ställen…men då behöver man ett flöde av bilar, vilket man aldrig får om de är placera de likt dessa 23 laddarna och mest används av udda taxis och privatpersoner som inte kan ladda hemma.
Jag tror ärligt de använde Väsby som test för att se intresset och såg att den var fullsatt typ 15h om dygnet…när det var gratis.
Idag står det aldrig någon och laddar när man passerar så jag tror de totalt missuppfattade folks vilja att snabbladda ”hemma”.
CK i Väsby ligger ju bara några km från Tesla SuC i Bredden. Där är det ju nästan alltid full beläggning.
Så det borde ju finnas en marknad med rätt prissättning.
Passerar ibland. Tycker det nästan alltid är tomt.
CK i Väsby idag em
Passerar den stationen 3-4ggr om dagen (tidig morgon och kvällstid) och kan ärligt säga att jag inte sett en enda bil ladda där på säkert en månad…minst.
Skulle vara jäkligt intressant med data på bla denna stationen.
Att de inte ingår i något större abonnemang eller har ett själva tror jag är direkt skadligt för deras verksamhet och överlevnad.
8 kr/kwh är för dyrt, det är billigare att köra på bensin och snabbare att tanka. Laddbybridena slår tillbaka. Snabbladdning måste ner runt 5 kr / kwh om det ska vara intressant.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
CK verkar bygga med fokus på storstäderna medan de flesta andra fokuserar på de större vägarna. Således en lite udda strategi.
Massor av laddare mellan Stockholm och Uppsala. Jag förstår att de står tomma - vem tusan vill ladda dyrt där? Och med egen @^!€+ app! De verkar inte förstå marknaden.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Ck kan väl sänka snabbladdningspriset till hälften, 4 kr/kwh för att få in bilar. Sen tjänar de på att folk köper saker i butiken till hög marginal. De borde testa ett tag i alla fall och se om det fungerar. T ex ha 20 % rabatt i butiken om du laddar samtidigt!
Ck kan väl sänka snabbladdningspriset till hälften, 4 kr/kwh för att få in bilar. Sen tjänar de på att folk köper saker i butiken till hög marginal. De borde testa ett tag i alla fall och se om det fungerar. T ex ha 20 % rabatt i butiken om du laddar samtidigt!
Jag fattar inte vilka som handlar där. Folk som aldrig kollar prislappen?
40 spänn för en chipspåse liksom. Ocker.
CK verkar bygga med fokus på storstäderna medan de flesta andra fokuserar på de större vägarna. Således en lite udda strategi.
Massor av laddare mellan Stockholm och Uppsala. Jag förstår att de står tomma - vem tusan vill ladda dyrt där? Och med egen @^!€+ app! De verkar inte förstå marknaden.
Massor av laddare mellan Stockholm och Uppsala. Jag förstår att de står tomma - vem tusan vill ladda dyrt där? Och med egen @^!€+ app! De verkar inte förstå marknaden.
Ja, det är väldigt gott om ≥150 kW laddare mellan Uppsala och Stockholm. Förutom att det i sig är lite märkligt är det märkligt att en station (Tesla SuC Bredden) är väldigt hårt belastad medan andra inte är det. Så förbaskat svårt är det inte att ladda ner en app, så man slipper stå i kö vid Bredden.
CK verkar bygga med fokus på storstäderna medan de flesta andra fokuserar på de större vägarna. Således en lite udda strategi.
Massor av laddare mellan Stockholm och Uppsala. Jag förstår att de står tomma - vem tusan vill ladda dyrt där? Och med egen @^!€+ app! De verkar inte förstå marknaden.
Oj, shit vad de pepprat laddare just där..
För den som bor i regionen så laddar man ju billigare och smidigare hemikring på AC och sedan vill man snabbladda och dricka kaffe i Nyköping/Gränna/Söderhamn t ex.
Man åker inte och tankar en elbil!! Om man inte har gratis supercharger
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Massor av laddare mellan Stockholm och Uppsala. Jag förstår att de står tomma - vem tusan vill ladda dyrt där? Och med egen @^!€+ app! De verkar inte förstå marknaden.
Ja, det är väldigt gott om ≥150 kW laddare mellan Uppsala och Stockholm. Förutom att det i sig är lite märkligt är det märkligt att en station (Tesla SuC Bredden) är väldigt hårt belastad medan andra inte är det. Så förbaskat svårt är det inte att ladda ner en app, så man slipper stå i kö vid Bredden.
Tjocka kablar från Forsmark? Lätt och billigt att tappa ström?
8 kr/kwh är för dyrt, det är billigare att köra på bensin och snabbare att tanka. Laddbybridena slår tillbaka. Snabbladdning måste ner runt 5 kr / kwh om det ska vara intressant.
Det beror på. Räkna på ditt snitt. Hur ofta laddar du hemma, och hur mycket laddar du när du är på resa?
Vilken elbil resp. fossilbil har du, och vad drar de för dig ungefär?
Vi har en snål diesel, men normalt är det mycket billigare i vardagen att ta någon av våra elbilar. Löjligt mycket billigare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
8 kr/kwh är för dyrt, det är billigare att köra på bensin och snabbare att tanka. Laddbybridena slår tillbaka. Snabbladdning måste ner runt 5 kr / kwh om det ska vara intressant.
Det beror på. Räkna på ditt snitt. Hur ofta laddar du hemma, och hur mycket laddar du när du är på resa?
Vilken elbil resp. fossilbil har du, och vad drar de för dig ungefär?
Vi har en snål diesel, men normalt är det mycket billigare i vardagen att ta någon av våra elbilar. Löjligt mycket billigare.
Jag kan inte ladda hemma alls och kör så långt att jag måste ladda på vägen 20 gånger på ett år. Hittills har jag bara snabbladdat på SuC, men nu blir det till att kolla alternativa snabbladdare.
8 kr/kwh är för dyrt, det är billigare att köra på bensin och snabbare att tanka. Laddbybridena slår tillbaka. Snabbladdning måste ner runt 5 kr / kwh om det ska vara intressant.
Det beror på. Räkna på ditt snitt. Hur ofta laddar du hemma, och hur mycket laddar du när du är på resa?
Vilken elbil resp. fossilbil har du, och vad drar de för dig ungefär?
Vi har en snål diesel, men normalt är det mycket billigare i vardagen att ta någon av våra elbilar. Löjligt mycket billigare.
Jag kan inte ladda hemma alls och kör så långt att jag måste ladda på vägen 20 gånger på ett år. Hittills har jag bara snabbladdat på SuC, men nu blir det till att kolla alternativa snabbladdare.
Aj så tråkigt..
Ja denna biten måste ju lösas.. Jag tycker inte priserna på snab laddning är de stora problemet utan du behöver ju få tillgång till nattladdning till ett vettigt pris på något sätt. Här tror jag man måste jobba med både lagar och regler men kanske även vissa bidrag. Detta måste funka i framtiden framförallt så alla kan köra elbil.
8 kr/kwh är för dyrt, det är billigare att köra på bensin och snabbare att tanka. Laddbybridena slår tillbaka. Snabbladdning måste ner runt 5 kr / kwh om det ska vara intressant.
Det beror på. Räkna på ditt snitt. Hur ofta laddar du hemma, och hur mycket laddar du när du är på resa?
Vilken elbil resp. fossilbil har du, och vad drar de för dig ungefär?
Vi har en snål diesel, men normalt är det mycket billigare i vardagen att ta någon av våra elbilar. Löjligt mycket billigare.
Jag kan inte ladda hemma alls och kör så långt att jag måste ladda på vägen 20 gånger på ett år. Hittills har jag bara snabbladdat på SuC, men nu blir det till att kolla alternativa snabbladdare.
Aj så tråkigt..
Ja denna biten måste ju lösas.. Jag tycker inte priserna på snab laddning är de stora problemet utan du behöver ju få tillgång till nattladdning till ett vettigt pris på något sätt. Här tror jag man måste jobba med både lagar och regler men kanske även vissa bidrag. Detta måste funka i framtiden framförallt så alla kan köra elbil.
Detta kommer bli en balansgång som blir otroligt svår att knäcka utan subventioner eller regleringar.
De som monterar AC laddare idag verkar av någon anledning ha en kalkyl på 5-10kr/kWh och då blir en elbil aldrig ett hållbart alternativ för de som uteslutande måste ladda publikt.
Ett abonnemang på Elli kanske kan vara dit man hänvisas om laddning enbart skall ske publikt.
Då hamnar man på runda slängar 8:-/mil Med både laddning och abonnemang.
8 kr/kwh är för dyrt, det är billigare att köra på bensin och snabbare att tanka. Laddbybridena slår tillbaka. Snabbladdning måste ner runt 5 kr / kwh om det ska vara intressant.
Det beror på. Räkna på ditt snitt. Hur ofta laddar du hemma, och hur mycket laddar du när du är på resa?
Vilken elbil resp. fossilbil har du, och vad drar de för dig ungefär?
Vi har en snål diesel, men normalt är det mycket billigare i vardagen att ta någon av våra elbilar. Löjligt mycket billigare.
Jag kan inte ladda hemma alls och kör så långt att jag måste ladda på vägen 20 gånger på ett år. Hittills har jag bara snabbladdat på SuC, men nu blir det till att kolla alternativa snabbladdare.
Aj så tråkigt..
Ja denna biten måste ju lösas.. Jag tycker inte priserna på snab laddning är de stora problemet utan du behöver ju få tillgång till nattladdning till ett vettigt pris på något sätt. Här tror jag man måste jobba med både lagar och regler men kanske även vissa bidrag. Detta måste funka i framtiden framförallt så alla kan köra elbil.
Detta kommer bli en balansgång som blir otroligt svår att knäcka utan subventioner eller regleringar.
De som monterar AC laddare idag verkar av någon anledning ha en kalkyl på 5-10kr/kWh och då blir en elbil aldrig ett hållbart alternativ för de som uteslutande måste ladda publikt.
Ett abonnemang på Elli kanske kan vara dit man hänvisas om laddning enbart skall ske publikt.
Då hamnar man på runda slängar 8:-/mil Med både laddning och abonnemang.
Jo jag håller med.. Vet knappt vad jag ska räkna som vettigt pris is på natt laddning men kanske 2 kr/kWh eller mindre d tanke på hur spot priserna varierar så kanske spotpriset plus 1 kr per kWh och sen kanake en minsta avgift, typ man binder sig att köpa tex minst 2000 kWh under året på den siten. På de sättet kan de ju bli lättare att räkna hem investeringen då de vet vad de har i inkomst.. Kanake en initial kostnad också?
Tänker jag på mig själv så har jag ju fakriskt fått ta en initial investering på 15000 kr där jag visterligen fick 50% i bidrag.
Poängen är att jag fakriskt betalt knappt 1 kr/kWh för investering fram till idag.. (laddat 9000 kWh sedan boxen sattes upp för ca 2 år sedan).
Ja oavsett så är de något som behövs lösas även för de som inte bor i villa med egen parkering vid huset.
8 kr/kwh är för dyrt, det är billigare att köra på bensin och snabbare att tanka. Laddbybridena slår tillbaka. Snabbladdning måste ner runt 5 kr / kwh om det ska vara intressant.
Det beror på. Räkna på ditt snitt. Hur ofta laddar du hemma, och hur mycket laddar du när du är på resa?
Vilken elbil resp. fossilbil har du, och vad drar de för dig ungefär?
Vi har en snål diesel, men normalt är det mycket billigare i vardagen att ta någon av våra elbilar. Löjligt mycket billigare.
Jag kan inte ladda hemma alls och kör så långt att jag måste ladda på vägen 20 gånger på ett år. Hittills har jag bara snabbladdat på SuC, men nu blir det till att kolla alternativa snabbladdare.
Aj så tråkigt..
Ja denna biten måste ju lösas.. Jag tycker inte priserna på snab laddning är de stora problemet utan du behöver ju få tillgång till nattladdning till ett vettigt pris på något sätt. Här tror jag man måste jobba med både lagar och regler men kanske även vissa bidrag. Detta måste funka i framtiden framförallt så alla kan köra elbil.
Det finns numera totalt 6 ladduttag i närområdet, men man kan aldrig räkna med att det är ledigt, inte ens om de står som lediga i appen eftersom det står laddbara bilar som inte laddar eller ICE-bilar där. Det innebär att jag aldrig kan planera för att ladda fullt natten innan jag skall åka långt.
Senaste långresan laddade jag på jobbet och sedan åkte jag direkt när bilen var fulladdad. Då kom jag ända fram till Sundsvall utan att ladda på vägen. Hem gick det inte lika bra.
PS. På gatan kostar det (fortfarande) 3 kr/kWh. På jobbet kostar det ungefär 150 per dag om man räknar in parkeringsavgift och trängselskatt. Senast fick jag 33 kWh, men nu har har jag hittat några 7,4 kW stolpar.
Jag tycker ni resonerar konstigt, det var inte länge sedan Tesla supercharger kostade under 2 kr/kwh. Nu kostar det 8-9 kr och är billigare med bensin på långresa. Men ändå ska elbil vara billigare… Men visst har du ett jättebatteri och aldrig åker över 30-40 mil och kan ladda allt gratis med solel hemma. Men det finns de som har elbilar med mindre batteri och rex och kan välja bensin eller kortare laddstopp. Sen alla laddhybrider som blir mer attraktiva när det är så dyrt att snabbladda.
Det känns konstigt att det blir billigare och snabbare för mig att tanka bensin än snabbladda. Med tanke på miljön och vem som får bensinpengarna. Jag hoppas marknaden trycker ner laddpriserna till ca 5 kr/kwh igen. Jag tycker det alltid ska vara billigare att köra på el, det åär miljövänligare och tar längre tid.
Hur motiverar Tesla att de tar 8-9 kr /kwh på snabbladdning nu?
Jag tycker ni resonerar konstigt, det var inte länge sedan Tesla supercharger kostade under 2 kr/kwh. Nu kostar det 8-9 kr och är billigare med bensin på långresa.
Hur motiverar Tesla att de tar 8-9 kr /kwh på snabbladdning nu?
För att de kan.
Tesla är som alla andra knarkhandlare.
I början så fick vi drogen helt gratis och sedan ett löfte om att det alltid skulle vara billigt.
Nu när vi är tillräckligt många som blivit beroende, så utnyttjar de oss och skinnar oss på alla våra pengar.
Jag minns ett uttalande från Tesla för många år sedan, att SUC var en service för deras kunder som de ALDRIG skulle tjäna pengar på...
Ck kan väl sänka snabbladdningspriset till hälften, 4 kr/kwh för att få in bilar. Sen tjänar de på att folk köper saker i butiken till hög marginal. De borde testa ett tag i alla fall och se om det fungerar. T ex ha 20 % rabatt i butiken om du laddar samtidigt!
Jag fattar inte vilka som handlar där. Folk som aldrig kollar prislappen?
40 spänn för en chipspåse liksom. Ocker.