Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

Off Grid Byggaren skrev:
Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Gargamel skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)
På Mer anges priset mellan 3,40 - 5,00 beroende på vilket abonnemang du har.

Så då lägger Mercedes på minst 3,25 i roamingavgiften?

Ungefär lika som Audi e-tron chargin service.

Bekvämlighet kostar en del tydligen.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Robertrimmevik »

Off Grid Byggaren skrev:
Gargamel skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)
På Mer anges priset mellan 3,40 - 5,00 beroende på vilket abonnemang du har.

Så då lägger Mercedes på minst 3,25 i roamingavgiften?

Ungefär lika som Audi e-tron chargin service.

Bekvämlighet kostar en del tydligen.
E-tron charging services har sänkt det påslaget avsevärt när det gäller MER. Så nu kör jag kortet istället för appen.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av IcePic »

Gargamel skrev:
Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.

Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske... ;)
Tesla M3 LR..
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av chaffis75 »

A76 skrev:
chaffis75 skrev:
IcePic skrev:
Mickep skrev:
Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Överlag prov-tankade jag en 6-7 ggr på C-Ks snabbladdare.

Har köpt lite i kiosken, tvättat bilen där och även köpt på BurgerKing:en intill, men sedan de skulle ha ohemult betalt för sin el så får de exakt 0 av mig i extraförsäljning. Så jag hoppas lite på att de ska se på det nuvarande läget och anpassa sig neråt lite grann, annars är det helt ointressant för mig utom i desperat panik varpå jag antagligen inte kommer fika i macken heller.
Gratis laddning är bara kast, skapar köer så man inte kan ladda när man behöver. Jag är glad de började ta betalt innan vi var i Göteborg förra veckan, de underlättade för oss är jag övertygad om.
Trådskrivaren skrev inte att gratisladdning var att föredra, bara att det är ockerpriser nu..
Och jag har bara skrivit att de är bra att de tar betalt så varför försöker du skapa en konflikt här?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

IcePic skrev:
Gargamel skrev:
Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.

Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske... ;)
Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.
Dåligt att man fortfarande måste hålla på med skoten BankID som ck-appen dessutom inte klarar av att öppna själv för att reservera 600kr
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av chaffis75 »

Gargamel skrev:
IcePic skrev:
Gargamel skrev:
Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.

Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske... ;)
Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.
Dåligt att man fortfarande måste hålla på med skoten BankID som ck-appen dessutom inte klarar av att öppna själv för att reservera 600kr
Bankid beror nog på vilket kort du använder. Mitt CK kort behöver inte Bankid..
Vad för kort har du?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

chaffis75 skrev:
Gargamel skrev:
IcePic skrev:
Gargamel skrev:
Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.

Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske... ;)
Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.
Dåligt att man fortfarande måste hålla på med skoten BankID som ck-appen dessutom inte klarar av att öppna själv för att reservera 600kr
Bankid beror nog på vilket kort du använder. Mitt CK kort behöver inte Bankid..
Vad för kort har du?
Mitt bankkort, som funkar bra utan BankID i andra appar
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

Rusningstrafik på CK skärmholmen idag, kom en etron precis som jag kopplade loss min bil och skulle åka.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av IcePic »

chaffis75 skrev:
A76 skrev:
Trådskrivaren skrev inte att gratisladdning var att föredra, bara att det är ockerpriser nu..
Och jag har bara skrivit att de är bra att de tar betalt så varför försöker du skapa en konflikt här?
Jag tycker inte att det är fel att de tar betalt, jag tycker att det är fel om de prisar sig så att "ingen" använder dem, varpå försöket med kraftiga laddare visar sig inte vara värt att fortsätta med, och sedan kan varken du (som accepterar nuvarande pris) eller jag (som vill se ett lägre för att det ska vara värt att åka till deras nuvarande laddare istället för SuC) ladda alls där.
Tesla M3 LR..
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Dafro »

Jo det är lite svårt att se hur dom ska få ekonomi i detta om det bygger på att dom bara används vid långresor på storhelger. Så ev är det väl som ionity att bilföretag betalar för att kunna sälja bilar men hur CKs business case ser ut är jag nyfiken på.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Jo det är lite svårt att se hur dom ska få ekonomi i detta om det bygger på att dom bara används vid långresor på storhelger. Så ev är det väl som ionity att bilföretag betalar för att kunna sälja bilar men hur CKs business case ser ut är jag nyfiken på.
Jo, det kommer nog inte bli helt lätt för de att få lönsamhet i denna affären självständigt. Håller helt med dig där.

Om man dock kikar bort från lönsamhetsperspektivet så kan jag dock se tre möjliga förklaringar och fördelar för CK:
  • Vara tidigt ut och etablera sitt varumärke på laddnätsmarknaden.

    Sälja bullar, korv, glass och kaffe.

    Förbättra deras miljöimage och miljöprofil (kan även sälja mer fossila drivmedel till de företag och personer som i dag inte kunnat byta till el).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

CEAB5B9A-5C94-4215-9FEC-DDD5E203D450.jpeg
Ck:s reklam på fejsboken
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av R_Edvinsson »

Gargamel skrev:
CEAB5B9A-5C94-4215-9FEC-DDD5E203D450.jpeg
Ck:s reklam på fejsboken
Undrar hur de räknar då de idag bara har 6st i Stockholm idag. :?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
CEAB5B9A-5C94-4215-9FEC-DDD5E203D450.jpeg
Ck:s reklam på fejsboken
Bygger de ut från nuvarande 2-4 platser per station till 17-42 platser per station så är det en helt fantastiskt bra nyhet (Tesla-klass på det)!

Då kan jag tänka mig att börja ladda där om konkurrenskraftiga priser med SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av MrRun »

martinot skrev:
Gargamel skrev:
CEAB5B9A-5C94-4215-9FEC-DDD5E203D450.jpeg
Ck:s reklam på fejsboken
Bygger de ut från nuvarande 2-4 platser per station till 17-42 platser per station så är det en helt fantastiskt bra nyhet (Tesla-klass på det)!

Då kan jag tänka mig att börja ladda där om konkurrenskraftiga priser med SuC.
HA.HA
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av GreenMachine »

Surfaren skrev:
Redan i slutet av 2019 räknar Circle K med att erbjuda 120 snabbladdare, varav 75 supersnabbladdare, med grön el på 50 stationer runtom i landet
https://www.elbilen.org/circle-k-ska-in ... rige-i-ar/

https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340726 ... re-2914835

Det verkar som att snabb = 50 kW och supersnabb = 150 kW.
Passar bara på att återposta TS första inlägg i tråden och det (då) optimistiska tidsplanen :D som givetvis kan vara både kul och värdefull att ha/ta med sig i alla fortsatta diskussioner omkring ”utbyggnadsplaner”.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

GreenMachine skrev:
Surfaren skrev:
Redan i slutet av 2019 räknar Circle K med att erbjuda 120 snabbladdare, varav 75 supersnabbladdare, med grön el på 50 stationer runtom i landet
https://www.elbilen.org/circle-k-ska-in ... rige-i-ar/

https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340726 ... re-2914835

Det verkar som att snabb = 50 kW och supersnabb = 150 kW.
Passar bara på att återposta TS första inlägg i tråden och det (då) optimistiska tidsplanen :D som givetvis kan vara både kul och värdefull att ha/ta med sig i alla fortsatta diskussioner omkring ”utbyggnadsplaner”.
Fast i min bok är <=50kW slöladdare och >=100kW är snabbladdare. För att behöva ladda i över en timme är inne snabbt
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Dafro »

Håller med 50 är inte snabb och knappt hundra heller, tycker snabb börjar vid 150. Jag tror nog att dom räknar in de mer och ionity laddare som står på deras stationer i sin plan.
27,8 kWp solceller
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

Dafro skrev:
Håller med 50 är inte snabb och knappt hundra heller, tycker snabb börjar vid 150. Jag tror nog att dom räknar in de mer och ionity laddare som står på deras stationer i sin plan.
Tyvärr så maxar min ut på 110, så för mig är det nära maxhastigheten jag kan teoretiskt få. :D
Laddade på CK idag, 43 minuter för att gå 34% till 81%, gick inte fort idag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Jerker »

Oftast är det ju inte under nån längre stund som man är över hundra, och den mesta tiden ligger iaf min bil (SR+) under 70 kW. Det är ju så många fler faktorer än bara laddarens förmåga som har betydelse.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Dafro »

Min referens, för tillfället är E55.
27,8 kWp solceller
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

Suck.
Filminspelning på CK i Skärholmen, och det är därför 150kW:aren står som ur funktion, så en polestar ska stå parkerad där…
2F489BEF-5846-484F-A0F6-D050E04DB902.jpeg
Skriv svar