Tycker det är helt obegripligt vad dålig kvalitet det verkar vara på alla andras snabbladdare förutom Teslas.. Vad sjutton är det som går sönder stup i kvarten? Någon som vet vad problemen är får gärna skriva i tråden.
Jag håller hel med, det gäller dock inte bara snabbladdare, även AC-laddare krånglar ju något helt orimligt mycket.
MTBF verkar vara typ en kvart för dom här till synes väldigt enkla manickerna
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
CK Charge i Skärholmen/Kungens Kurva öppnade idag.
1 x 150 kW
1 x 50 kW CCS
1 x 50 kW Chademoskräpet
CK appen funkade inte idag och "IT kanske fixar det under veckan".
Fick i början ca 60-65 kWh, i slutet när jag kände mig klar så hade den klättrat till 70 kWh.
Samma med den guld-färgade ID4:an som inte kom över 40..
Åkte förbi Floda (2mil öster om GBG längs E20) idag och blev glatt överraskad då Circle K där har fundament och asfalt redo för 6 laddare vad jag kan se..
Det var som fan. Första vettiga laddaren på hela sträckan E20 mellan Gbg och Skaraborg. Allt annat är bara halvdan 50kW-skit och en fejk-120kW laddare från Vattenfall som i verkligheten är på bara 60kW.
Tack CK.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
CK Charge i Skärholmen/Kungens Kurva öppnade idag.
1 x 150 kW
1 x 50 kW CCS
1 x 50 kW Chademoskräpet
CK appen funkade inte idag och "IT kanske fixar det under veckan".
Fick i början ca 60-65 kWh, i slutet när jag kände mig klar så hade den klättrat till 70 kWh.
Samma med den guld-färgade ID4:an som inte kom över 40..
Jag fick förmånen att prova både 50 kW och 150 kW med min M3LR-19. Nu startade jag med hög SoC (50%) på 50 kW-laddaren. Inga problem att starta laddningen med appen och jag fick 47-32 kW. Lite senare kom jag tillbaka och laddade 65-87 SoC på 150kW-laddaren på 53 - 47 kW. Även den stolpen gick utmärkt att starta och stoppa med appen.
Och det bästa är att det inte kostade en enda norsk krona där! Priset är nämligen 0 NOK/kWh på just den stationen. Hoppas bara att jag slipper växlingsavgift på mina två laddningar :-O.
Tack för ladd CircleK! Finns nog risk att det blir fler tunnbrödsrulleluncher där i närtid…
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
CK Charge i Skärholmen/Kungens Kurva öppnade idag.
1 x 150 kW
1 x 50 kW CCS
1 x 50 kW Chademoskräpet
CK appen funkade inte idag och "IT kanske fixar det under veckan".
Fick i början ca 60-65 kWh, i slutet när jag kände mig klar så hade den klättrat till 70 kWh.
Samma med den guld-färgade ID4:an som inte kom över 40..
Jag fick förmånen att prova både 50 kW och 150 kW med min M3LR-19. Nu startade jag med hög SoC (50%) på 50 kW-laddaren. Inga problem att starta laddningen med appen och jag fick 47-32 kW. Lite senare kom jag tillbaka och laddade 65-87 SoC på 150kW-laddaren på 53 - 47 kW. Även den stolpen gick utmärkt att starta och stoppa med appen.
Och det bästa är att det inte kostade en enda norsk krona där! Priset är nämligen 0 NOK/kWh på just den stationen. Hoppas bara att jag slipper växlingsavgift på mina två laddningar :-O.
Tack för ladd CircleK! Finns nog risk att det blir fler tunnbrödsrulleluncher där i närtid…
Var detta i Norge, och var i Norge isf?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fortfarande strul med CK's Charge-app som inte klarar av att ladda mångas konton för att starta gratis laddning.
Uppdatering ska komma "under veckan" enligt rösten på kundservicen som startade min laddning idag.
Fortfarande strul med CK's Charge-app som inte klarar av att ladda mångas konton för att starta gratis laddning.
Uppdatering ska komma "under veckan" enligt rösten på kundservicen som startade min laddning idag.
Kanske därför de är gratis. Vi agerar testare så de får allt att fungera innan de tar betalt.
CK Charge i Skärholmen/Kungens Kurva öppnade idag.
1 x 150 kW
1 x 50 kW CCS
1 x 50 kW Chademoskräpet
CK appen funkade inte idag och "IT kanske fixar det under veckan".
Fick i början ca 60-65 kWh, i slutet när jag kände mig klar så hade den klättrat till 70 kWh.
Samma med den guld-färgade ID4:an som inte kom över 40..
Jag fick förmånen att prova både 50 kW och 150 kW med min M3LR-19. Nu startade jag med hög SoC (50%) på 50 kW-laddaren. Inga problem att starta laddningen med appen och jag fick 47-32 kW. Lite senare kom jag tillbaka och laddade 65-87 SoC på 150kW-laddaren på 53 - 47 kW. Även den stolpen gick utmärkt att starta och stoppa med appen.
Och det bästa är att det inte kostade en enda norsk krona där! Priset är nämligen 0 NOK/kWh på just den stationen. Hoppas bara att jag slipper växlingsavgift på mina två laddningar :-O.
Tack för ladd CircleK! Finns nog risk att det blir fler tunnbrödsrulleluncher där i närtid…
Var detta i Norge, och var i Norge isf?
Nej nej, på Kungens kurva/Skärholmen Syd. Samma station som nämndes i det jag citerade. Men det framgick ju inte riktigt av mitt inlägg.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Fortfarande strul med CK's Charge-app som inte klarar av att ladda mångas konton för att starta gratis laddning.
Uppdatering ska komma "under veckan" enligt rösten på kundservicen som startade min laddning idag.
Kanske därför de är gratis. Vi agerar testare så de får allt att fungera innan de tar betalt.
Det står 150kW på laddaren, har inte kommit över 77 de 2 gånger jag testat.
CK Charge i Skärholmen/Kungens Kurva öppnade idag.
1 x 150 kW
1 x 50 kW CCS
1 x 50 kW Chademoskräpet
CK appen funkade inte idag och "IT kanske fixar det under veckan".
Fick i början ca 60-65 kWh, i slutet när jag kände mig klar så hade den klättrat till 70 kWh.
Samma med den guld-färgade ID4:an som inte kom över 40..
Jag fick förmånen att prova både 50 kW och 150 kW med min M3LR-19. Nu startade jag med hög SoC (50%) på 50 kW-laddaren. Inga problem att starta laddningen med appen och jag fick 47-32 kW. Lite senare kom jag tillbaka och laddade 65-87 SoC på 150kW-laddaren på 53 - 47 kW. Även den stolpen gick utmärkt att starta och stoppa med appen.
Och det bästa är att det inte kostade en enda norsk krona där! Priset är nämligen 0 NOK/kWh på just den stationen. Hoppas bara att jag slipper växlingsavgift på mina två laddningar :-O.
Tack för ladd CircleK! Finns nog risk att det blir fler tunnbrödsrulleluncher där i närtid…
Var detta i Norge, och var i Norge isf?
Nej nej, på Kungens kurva/Skärholmen Syd. Samma station som nämndes i det jag citerade. Men det framgick ju inte riktigt av mitt inlägg.
Inga problem. Tack, då är jag med!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nu verkar det snart vara klart med en till station i Jönköping (Österängen). Såg ut att vara likadan som den i Linköping på håll i alla fall (två ccs och en chademo). På tiden med lite fler 50+kW laddare i Jönköping!
Lite förvånad att man år 2021 fortfarande bygger ut med nya laddpunkter för Chademo.
Är det alla Nissan Leaf som spökar och som gör att man inte standardiserar på enbart CSS på alla nya laddpunkter?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det borde (vi borde?) startas ett ladduppror. Om det nu inte redan finns, hänger nästan aldrig på social media så jag har dålig koll, men efter att varit ute och rest i sommar norröver så är jag bekymrad över hur enormt dålig situation vi har när det gäller vanliga laddstationer i Sverige. I alla fall när man sträcker sig utanför SuC. Vart skriver man på? Tror vi kan fixa många röster.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Det borde (vi borde?) startas ett ladduppror. Om det nu inte redan finns, hänger nästan aldrig på social media så jag har dålig koll, men efter att varit ute och rest i sommar norröver så är jag bekymrad över hur enormt dålig situation vi har när det gäller vanliga laddstationer i Sverige. I alla fall när man sträcker sig utanför SuC. Vart skriver man på? Tror vi kan fixa många röster.
Jag har skrivit det 100 ggr på det här forumet. Kruxet är att det inte går att tjäna pengar på snabbladdare. CK sätter upp laddare för att få uppmärksamhet och goodwill. Men de gör så lite som möjligt och sätter upp 2 laddare per site. Det är exakt samma sak som IKEA som nånstans i Göteborgstrakten satte upp 16 långsamladdare på en parkering med plats för många hundra bilar. Vad är de bra för? Jo, att checka av boxen "elbilsladdning finns" på sitt greenwashing-manifest.
Stannade till på CK utanför Mantorp i söndags och där fanns det laddare som användes men den verkar inte finnas med i appen (ännu)
Vid Circle K i Mantorp är det väl Ionity som har laddare?
Dvs inte Circle K som driftar så kommer inte finnas i deras app (ifall det inte är så att de även satt upp egna nu på senare tid?)
Stannade till på CK utanför Mantorp i söndags och där fanns det laddare som användes men den verkar inte finnas med i appen (ännu)
Vid Circle K i Mantorp är det väl Ionity som har laddare?
Dvs inte Circle K som driftar så kommer inte finnas i deras app (ifall det inte är så att de även satt upp egna nu på senare tid?)
Det blir spännande att se vad för strategi de kommer ha runt det.
Nån form av samarbete har de väl med ionity eftersom många är placerade hos dem.
Men hur ska de hantera det rent konkurrensmässigt? Kommer de etablera egna laddare också? Eller förhindrar avtalet med ionity det?
Hur ska de i så fall "knyta ihop" sitt nätverk?
Blir ju svårt att förlita sig på CK på långresa om var och varannan station endast har svindyra ionity(nu vet vi ju visserligen inte vad CK kommer ta betalt, de kanske också blir svindyra...)
Det borde (vi borde?) startas ett ladduppror. Om det nu inte redan finns, hänger nästan aldrig på social media så jag har dålig koll, men efter att varit ute och rest i sommar norröver så är jag bekymrad över hur enormt dålig situation vi har när det gäller vanliga laddstationer i Sverige. I alla fall när man sträcker sig utanför SuC. Vart skriver man på? Tror vi kan fixa många röster.
Jag har skrivit det 100 ggr på det här forumet. Kruxet är att det inte går att tjäna pengar på snabbladdare. CK sätter upp laddare för att få uppmärksamhet och goodwill. Men de gör så lite som möjligt och sätter upp 2 laddare per site. Det är exakt samma sak som IKEA som nånstans i Göteborgstrakten satte upp 16 långsamladdare på en parkering med plats för många hundra bilar. Vad är de bra för? Jo, att checka av boxen "elbilsladdning finns" på sitt greenwashing-manifest.
Då var vi där igen. Större batterier och tjäna pengar på AC-LADDNING istället.
Fast nu tror jag att det går att tjäna pengar på snabbladdning också. Om nätägarna sköter det. Som redan äger nätet och producerar strömmen. Sen borde de ju rimligen bygga snabbladdare där ström tillförseln redan är god. Efter det får väll entreprenörer som vill sälja förnödenheter till elbilister anpassa sig efter det. Om nu snabbladdning blir en stor grej i framtiden. Chargepoint och dylikt ger jag inte ett jota för.
Då var vi där igen. Större batterier och tjäna pengar på AC-LADDNING istället.
Vad får dig att tro att det totalt sett skulle vara billigare att bygga flera tiotals miljoner bilar per år med så stora batterier som krävs för att göra snabbladdning onödigt, jämfört med att bygga och drifta snabbladdningsnätverk för bilar bara utrustas med t ex hälften så stora batterier?
Klart det går att tjäna pengar på DC-laddning, annars hade ingen byggt det.
Det betyder dock inte att investeringen betalar sig omedelbart(det brukar sällan investeringar göra…).
Det betyder inte heller nödvändigtvis att det är elen som skall ge ROI. I vissa fall är det helt andra saker.