Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
biffen skrev:
Hisingens yta är extremt stor med stor befolkningsmängd. I ytterkanterna är det dessutom extremt kapitalstark befolkning och gissningsvis hög andel elbilsägare.
Kapitalstark befolkning som bor på Hisingen laddar väl i väldigt stor utsträckning hemma? Eller hur tänker du?
Ju mer pengar man har ju snålare blir man. ;)

Circle Ks strategi att börja med gratisladdning är smart tycker jag.
Leder till att många för upp ögonen för dom, och de får ökad försäljning i butikerna.
Dessutom blir laddutrustningen verkligen stresstestad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
biffen skrev:
Hisingens yta är extremt stor med stor befolkningsmängd. I ytterkanterna är det dessutom extremt kapitalstark befolkning och gissningsvis hög andel elbilsägare.
Kapitalstark befolkning som bor på Hisingen laddar väl i väldigt stor utsträckning hemma? Eller hur tänker du?
Ju mer pengar man har ju snålare blir man. ;)

Circle Ks strategi att börja med gratisladdning är smart tycker jag.
Leder till att många för upp ögonen för dom, och de får ökad försäljning i butikerna.
Dessutom blir laddutrustningen verkligen stresstestad.
Håller med.. Även deras senaste drag att man behöver appen och anmäla ett bankkort för att ladda är snart, då är alla redo att fortsätta ladda där när de tar betalt och alla vet hur de går till, dvs hur appen fungerar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Robertrimmevik »

R_Edvinsson skrev:
Fredrik j skrev:
biffen skrev:
Hisingens yta är extremt stor med stor befolkningsmängd. I ytterkanterna är det dessutom extremt kapitalstark befolkning och gissningsvis hög andel elbilsägare.
Kapitalstark befolkning som bor på Hisingen laddar väl i väldigt stor utsträckning hemma? Eller hur tänker du?
Precis.

Snabbladdning behövs främst längs med stråken där de stora mängderna trafik färdas.

De som bor i området använder nog ytterst sällan dessa laddare, utom då när de är gratis.

Förstår faktiskt inte varför inte större shoppingcenters startar upp laddstationer för passerande bilister.
För vem vill ens stanna på alla dessa mackar.

Snabbladdare man betalar för, eller 30-50kW laddare där man betalar typ 50:- som man sen får tillbaka när man shoppar i centrumet.
Sista delen du beskriver har jag tjatat länge om nu. Det är också många ggr som man inte är i behov av en snabbare laddning än 50kW. Ska man inte längre än femtio mil kan man lika gärna käka vid en 50kW-laddare. Gör ingen som helst skillnad. Och med tanke på hur dålig laddkurvan är på många bilar så blir skillnaden ännu mindre.(Har man en Tesla ska man planera flera Suc för att få så effektiv laddning som möjligt, inte optimalt direkt) Nu har jag en suverän laddkurva men jag föredrar hellre bättre mat inne i stan än tråkig snabbmat på en mack vid en motorväg.

Om elbil får folk att lära sig att stressa av och ta det lugnt så är det bara några av fördelarna med elbil.
Har fått mig att lugna ner mig lite grann och inte ligga i 150km/h på motorvägen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Niklas Z »

Robertrimmevik skrev:
R_Edvinsson skrev:
Förstår faktiskt inte varför inte större shoppingcenters startar upp laddstationer för passerande bilister.
För vem vill ens stanna på alla dessa mackar.

Snabbladdare man betalar för, eller 30-50kW laddare där man betalar typ 50:- som man sen får tillbaka när man shoppar i centrumet.
Sista delen du beskriver har jag tjatat länge om nu. Det är också många ggr som man inte är i behov av en snabbare laddning än 50kW. Ska man inte längre än femtio mil kan man lika gärna käka vid en 50kW-laddare. Gör ingen som helst skillnad. Och med tanke på hur dålig laddkurvan är på många bilar så blir skillnaden ännu mindre.(Har man en Tesla ska man planera flera Suc för att få så effektiv laddning som möjligt, inte optimalt direkt) Nu har jag en suverän laddkurva men jag föredrar hellre bättre mat inne i stan än tråkig snabbmat på en mack vid en motorväg.

Om elbil får folk att lära sig att stressa av och ta det lugnt så är det bara några av fördelarna med elbil.
Har fått mig att lugna ner mig lite grann och inte ligga i 150km/h på motorvägen.
Ja, 50 kW-laddare är utmärkta, förutsatt att de står där man vill stanna cirka en timme. Längs en motorväg är de inget mer än nödladdare. Gärna fler 50 kW stolpar inne i stadskärnorna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Black »

Håller med helt ang 50kw laddare. Står de på rätt plats och samt att man kan lita på att de fungerar och är lediga och det finns flera på samma ställe. De är perfekta där man ändå ska luncha och handla/shoppa eller liknande.
Det mest frustrerande är ju när det bara finns en laddare närheten och den är sönder eller den är upptagen av en idiot som laddat upp till 100% och dyker upp en halvtimme efter den varit klar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

Hade gärna sett massor av 50kW-laddare inne vid parkeringsplatser i stadscentrum. Perfekt laddeffekt för när man skall äta lunch eller middag, eller göra andra besök i staden (shopping, turism, etc).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Hade gärna sett massor av 50kW-laddare inne vid parkeringsplatser i stadscentrum. Perfekt laddeffekt för när man skall äta lunch eller middag, eller göra andra besök i staden (shopping, turism, etc).
+1

Jag skulle också hellre se 6st 50 kW-laddare än 1st 300 kW laddare vid t ex restauranger efter vägarna (självklart skulle det behövas en snabbare med för de som bara vill vidare.) Man laddar medans man äter - och att behöva springa ut och flytta bilen när den laddat klart kommer nog inte många orka göra.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av mati »

Låter som mycket önsketänkande. Idag kan man ju vara glad om det finns AC-stolpar vid ett köpcenter eller i stadskärnor. Och jag inbillar mig att det är sällan elbilar som står där och laddar, utan det är främst laddhybrider. För en elbil är det inte värt besväret att plocka fram laddsladden för några ynka kWh som man kanske får över en lunch. Framförallt inte när det är dyrt att ladda.
Som ni säger så hade ett gäng 50kW-laddare varit betydligt mer användbart.
Jag uppskattade faktiskt dubbelladdaren i min första Tesla. 22kW var perfekt för att få en ordentlig påfyllning över en lunchrast. Idag laddar jag aldrig AC på publika laddstolpar längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Låter som mycket önsketänkande. Idag kan man ju vara glad om det finns AC-stolpar vid ett köpcenter eller i stadskärnor. Och jag inbillar mig att det är sällan elbilar som står där och laddar, utan det är främst laddhybrider. För en elbil är det inte värt besväret att plocka fram laddsladden för några ynka kWh som man kanske får över en lunch. Framförallt inte när det är dyrt att ladda.
Som ni säger så hade ett gäng 50kW-laddare varit betydligt mer användbart.
Jag uppskattade faktiskt dubbelladdaren i min första Tesla. 22kW var perfekt för att få en ordentlig påfyllning över en lunchrast. Idag laddar jag aldrig AC på publika laddstolpar längre.
Ja, 22 kW dubbelladdare skulle vara bra. Det finns så många 22 kW stolpar, så det är lite synd att inte kunna utnyttja deras kapacitet. För mig som har en strömsnål bil med skapligt stort batteri är möjligheterna goda att utnyttja 22 kW och få många mil på t ex två timmar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av IcePic »

chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Circle Ks strategi att börja med gratisladdning är smart tycker jag.
Leder till att många för upp ögonen för dom, och de får ökad försäljning i butikerna.
Dessutom blir laddutrustningen verkligen stresstestad.
Håller med.. Även deras senaste drag att man behöver appen och anmäla ett bankkort för att ladda är snart, då är alla redo att fortsätta ladda där när de tar betalt och alla vet hur de går till, dvs hur appen fungerar.
Av nån anledning kan jag inte lägga in mitt kort, appen kraschar och jag känner mig inte helt benägen att skicka kraschdumpen med mitt kort-info tvärs över internet för att se om nån kan fixa det utan att nån annan ser och spar undan mitt kortnummer. Jag kan inte avgöra om dumpen studsar via google och app-teamen där tio ggr innan nån på C-K får se den och C-K's app-team kanske är externt inhyrt med.

Dock lyckades jag få ladda på CircleKs gratisladdare i Linköping ändå, så jag har ju provat deras snabbladdning en gång utan app. De i kassan visste i princip inget om nånting relaterat till el-laddning eller appar alls, antar att deras primära fokus är att sälja korv.
Tesla M3 LR..
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av chaffis75 »

IcePic skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Circle Ks strategi att börja med gratisladdning är smart tycker jag.
Leder till att många för upp ögonen för dom, och de får ökad försäljning i butikerna.
Dessutom blir laddutrustningen verkligen stresstestad.
Håller med.. Även deras senaste drag att man behöver appen och anmäla ett bankkort för att ladda är snart, då är alla redo att fortsätta ladda där när de tar betalt och alla vet hur de går till, dvs hur appen fungerar.
Av nån anledning kan jag inte lägga in mitt kort, appen kraschar och jag känner mig inte helt benägen att skicka kraschdumpen med mitt kort-info tvärs över internet för att se om nån kan fixa det utan att nån annan ser och spar undan mitt kortnummer. Jag kan inte avgöra om dumpen studsar via google och app-teamen där tio ggr innan nån på C-K får se den och C-K's app-team kanske är externt inhyrt med.

Dock lyckades jag få ladda på CircleKs gratisladdare i Linköping ändå, så jag har ju provat deras snabbladdning en gång utan app. De i kassan visste i princip inget om nånting relaterat till el-laddning eller appar alls, antar att deras primära fokus är att sälja korv.
Provade du ringa deras kundtjänst angående kortet. Låter konstigt du inte får in kortet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Låter som mycket önsketänkande. Idag kan man ju vara glad om det finns AC-stolpar vid ett köpcenter eller i stadskärnor. Och jag inbillar mig att det är sällan elbilar som står där och laddar, utan det är främst laddhybrider. För en elbil är det inte värt besväret att plocka fram laddsladden för några ynka kWh som man kanske får över en lunch. Framförallt inte när det är dyrt att ladda.
Som ni säger så hade ett gäng 50kW-laddare varit betydligt mer användbart.
Jag uppskattade faktiskt dubbelladdaren i min första Tesla. 22kW var perfekt för att få en ordentlig påfyllning över en lunchrast. Idag laddar jag aldrig AC på publika laddstolpar längre.
Har tjatat länge om 22kW-ombordladdare också. Den infrastrukturen är snorbillig i jämförelse med DC. 22kW i kombination med bilar med 120kWh batteri och uppåt skulle i regel ta bort nästan allt behov av snabbladdning i framtiden. Det kräver dock att det finns gott om 22kW destinationsladdning och gott om batteriproduktion. Men det blir ett litet moment 22 av det.
Vilka aktörer vill investera i dyra snabbladdare om behovet blir mindre i framtiden och vilka vill investera i 22kW och säkra upp för det när knappt några bilar har de ombordladdarna. De är lite av motsatsförhållanden till varandra och just nu tror jag att det gör omställningen långsam.
Men så fort kommuner brf och hyresvärdar börjar säkra upp så kan det gå fort. Finns två andra väldigt starka argument för större batterier. V2X och batteridegradering. Folk tycker om att känna sig trygga.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av IcePic »

chaffis75 skrev:
IcePic skrev:
Håller med.. Även deras senaste drag att man behöver appen och anmäla ett bankkort för att ladda är snart, då är alla redo att fortsätta ladda där när de tar betalt och alla vet hur de går till, dvs hur appen fungerar.
Av nån anledning kan jag inte lägga in mitt kort, appen kraschar och jag känner mig inte helt benägen att skicka kraschdumpen med mitt kort-info tvärs över internet för att se om nån kan fixa det utan att nån annan ser och spar undan mitt kortnummer. Jag kan inte avgöra om dumpen studsar via google och app-teamen där tio ggr innan nån på C-K får se den och C-K's app-team kanske är externt inhyrt med.
Provade du ringa deras kundtjänst angående kortet. Låter konstigt du inte får in kortet.
Självklart, har ticket-nummer i deras interna system, de ville i princip bara veta banken som kortet var knutet till och vilken tidpunkt jag gjorde försöken på, men ingen annan återkoppling sedan dess.
Tesla M3 LR..
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av dfa »

Hoppas att de börjar ta betalt snart.
Helt omöjligt att ladda hos CircleK göteborgsområdet just nu pga alla snåljåpar som står och köar.
Hade gärna betalat för att ladda där.
biffen
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 apr 2021 20:25

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av biffen »

De tre 150kw jag rapporterat om är fortfarande ur bruk. Är det köande till 50kw du tänker på eller är du på andra stationer som nu får bära mer?
Håller med om att debitering sannolikt är rätt väg framåt men jag tvivlar på att deras servicetakt kommer att öka oavsett.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av dfa »

biffen skrev:
De tre 150kw jag rapporterat om är fortfarande ur bruk. Är det köande till 50kw du tänker på eller är du på andra stationer som nu får bära mer?
Håller med om att debitering sannolikt är rätt väg framåt men jag tvivlar på att deras servicetakt kommer att öka oavsett.
Körde förbi igår och det stämmer att Hisingsbacka 150kW verkar vara ur drift (svart skärm)
Däremot var det bra tryck på Munkebäck med en bil i kö när jag körde förbi den.

Dåligt att man inte ser skillnad i CricleK appen om en laddare är ur drift eller upptagen.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av R_Edvinsson »

dfa skrev:
biffen skrev:
De tre 150kw jag rapporterat om är fortfarande ur bruk. Är det köande till 50kw du tänker på eller är du på andra stationer som nu får bära mer?
Håller med om att debitering sannolikt är rätt väg framåt men jag tvivlar på att deras servicetakt kommer att öka oavsett.
Körde förbi igår och det stämmer att Hisingsbacka 150kW verkar vara ur drift (svart skärm)
Däremot var det bra tryck på Munkebäck med en bil i kö när jag körde förbi den.

Dåligt att man inte ser skillnad i CricleK appen om en laddare är ur drift eller upptagen.
En enkel uppdatering i appen där det både står laddningaprocent och tid på det så skulle det vara helt guld.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av taliz »

dfa skrev:
biffen skrev:
De tre 150kw jag rapporterat om är fortfarande ur bruk. Är det köande till 50kw du tänker på eller är du på andra stationer som nu får bära mer?
Håller med om att debitering sannolikt är rätt väg framåt men jag tvivlar på att deras servicetakt kommer att öka oavsett.
Körde förbi igår och det stämmer att Hisingsbacka 150kW verkar vara ur drift (svart skärm)
Däremot var det bra tryck på Munkebäck med en bil i kö när jag körde förbi den.

Dåligt att man inte ser skillnad i CricleK appen om en laddare är ur drift eller upptagen.
Det står "out of service" i appen på laddare som inte funkar. Är dom upptagna står det också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av micke_r »

Idag höll man på och arbeta med Circle K snabbladdare vid Helsingborg norra infarten. Betongen har varit där länge men nu verkar det komma utrustning också!
IMG_20210831_130841.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

Kul att det går framåt för CK! :D

(Tyvärr är nästan alla upptagna nuförtiden när jag chansat på att åka förbi, och nästan alltid med bilar på kö för att ladda.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
Kul att det går framåt för CK! :D

(Tyvärr är nästan alla upptagna nuförtiden när jag chansat på att åka förbi, och nästan alltid med bilar på kö för att ladda.)
Dags att börja ta betalt kan jag tycka.. Där är några i Göteborg jag skulle känna jag har nytta av men som de är nu orkar man ju knappt chansa på att köra dit.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Remuz »

Laddarna syns inte i appen för mig, finns bara några få. Känns svårt att starta dom då. Har android om det spelar roll, filtrering är tom
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
Kul att det går framåt för CK! :D

(Tyvärr är nästan alla upptagna nuförtiden när jag chansat på att åka förbi, och nästan alltid med bilar på kö för att ladda.)
Dags att börja ta betalt kan jag tycka.. Där är några i Göteborg jag skulle känna jag har nytta av men som de är nu orkar man ju knappt chansa på att köra dit.
Samma sak när jag passerade Mjölby ett par gånger. Massvis med köer varje gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av micke_r »

Nu är Helsingborg norra Berga öppnad. Bild lånad från gruppen Tesla South Sweden!
Bild
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av chaffis75 »

micke_r skrev:
Nu är Helsingborg norra Berga öppnad. Bild lånad från gruppen Tesla South Sweden!
Bild
Varför där? Bara de som lokal laddar som har nytta av den.. För långt från e6
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar