I år har jag märkt att jag har haft flera valmöjligheter när det kommer till supersnabbladdning. Tidigare hade jag bara ett "val" om jag ville snabbladda och det var inte alltid optimalt. Till Stockholm var jag tvungen att snabbladda i Tindered och Tystaberg. Ingen av dessa gick att hoppa över. Nu räcker det att snabbladda i Norrköping. Till Göteborg var det från början omväg och laddning i Toftaholm som gällde. Både Falkenberg och Ulricehamn kräver 100% SoC för mig.
Nu kommer Ionity vid Clever i Värnamo och både Clever och McDonald's satsar på supersnabbladdare vilket är positivt. Valmöjligheterna ökar och det blir både roligare att köra när man kan köra alternativa vägar och man kan ta sig snabbare och smidigare mellan start och mål. Att det finns kaffe och mat på laddplatserna är också positivt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Börjar bli rejält med snabbladdare vid Malmö/Lund nu även om man inte har en Tesla.
Lödde: Eon 175kw
Flädie: Ciecle k 150kw
Malmö: Ionity 350kw
Ja och dom första två är väl än så länge gratis. Trevligt.
Själv bor jag i närheten men eftersom jag kan ladda hemma är det minimal nytta. Testat dom i Lödde en gång än sålänge, funkade fint.
Det som skulle behövas är en drös 150kw+ laddare söder om Malmö och österut. Mitt/Sydöstra Skåne är närmast laddöken, även med en Tesla.
Ryktades ju om en Supercharger runt Ystad, det behövs.
Woohoo! Jag har funderat länge på hur jag ska göra med mitt CircleK-kort som har servat mig väl så länge jag körde fossilbil fram till nyligen. Nya CircleK Flädie är nära för mig!
Väldigt kul. Konkurrens föder konkurrens så förhoppningsvis accelererar detta nu.
Jag tror att övriga aktörer är för sent på bollen.
Se bara hur krampaktigt Vi Bilägare/OkQ8 håller i fossilbilarna. Även Preem verkar vara likgiltiga för omställningen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Problemet för Preem och OKQ8 är väl att de har stora investeringar i raffinaderier som de inte vill förlora. Circle-k är ju i princip bara mackar (rätta gärna om ni har fakta) så de behöver inte skydda någon annan verksamhet. Preem håller ju fortfarande på med utbyggnad Har de andats in för mycket av sina egna produkter?
Sen tror jag inte att någon är försent ute än. Det är ju en ganska smal sak att slänga upp ett gäng superladdare på sina mackar om man vill. Det kostar inga enorma summor, gissar att det ligger på samma nivå som ett byte av pumpar och tankar för en bensinstation. Men det är klart väntar de tills de är tvingade pga av ekonomi så blir det jobbigt.
Problemet för Preem och OKQ8 är väl att de har stora investeringar i raffinaderier som de inte vill förlora. Circle-k är ju i princip bara mackar (rätta gärna om ni har fakta) så de behöver inte skydda någon annan verksamhet. Preem håller ju fortfarande på med utbyggnad Har de andats in för mycket av sina egna produkter?
Sen tror jag inte att någon är försent ute än. Det är ju en ganska smal sak att slänga upp ett gäng superladdare på sina mackar om man vill. Det kostar inga enorma summor, gissar att det ligger på samma nivå som ett byte av pumpar och tankar för en bensinstation. Men det är klart väntar de tills de är tvingade pga av ekonomi så blir det jobbigt.
Det spelar väl ingen roll? Pengarna tjänar de väl på butiken ändå?
Det var väl länge sedan man kunde tjäna pengar på att bara sälja drivmedel på bemannad station. Man är beroende av merförsäljning av framförallt mat. Elbilsbilisten är ju en tacksam kundkategori då dom ju är tvungna att vänta en stund. Mycket korv blir det. Cirkle K har ju också fördelen med att inte behöva uppfinna något nytt betalmedel.
Nummerskyltsavläsning med push till telefonen liknande det google skickar om man loggar på ny enhet.
- Din bil laddar just nu. Är det inte du tryck här för att skydda ditt abonnemang.
Jävligt svårt att tjäna pengar på en butik ingen besöker. Och varför skulle jag åka till en bensinmack? Och ska väl erkänna att jag inte var inne i butiken de gånger jag tankade dinusarier heller. En laddstation vid macken är egentligen en självklar grej om man vill överleva.
Det var väl länge sedan man kunde tjäna pengar på att bara sälja drivmedel på bemannad station. Man är beroende av merförsäljning av framförallt mat. Elbilsbilisten är ju en tacksam kundkategori då dom ju är tvungna att vänta en stund. Mycket korv blir det. Cirkle K har ju också fördelen med att inte behöva uppfinna något nytt betalmedel.
Nummerskyltsavläsning med push till telefonen liknande det google skickar om man loggar på ny enhet.
- Din bil laddar just nu. Är det inte du tryck här för att skydda ditt abonnemang.
Bilen kan ju kommunicera sin identitet genom laddsladden så inga behov av komplicerade lösningar.
Det var väl länge sedan man kunde tjäna pengar på att bara sälja drivmedel på bemannad station. Man är beroende av merförsäljning av framförallt mat. Elbilsbilisten är ju en tacksam kundkategori då dom ju är tvungna att vänta en stund. Mycket korv blir det. Cirkle K har ju också fördelen med att inte behöva uppfinna något nytt betalmedel.
Nummerskyltsavläsning med push till telefonen liknande det google skickar om man loggar på ny enhet.
- Din bil laddar just nu. Är det inte du tryck här för att skydda ditt abonnemang.
Bilen kan ju kommunicera sin identitet genom laddsladden så inga behov av komplicerade lösningar.
Kräver en standard. Nummerskylt finns redan. Parkeringshus har redan tekniken.
Jävligt svårt att tjäna pengar på en butik ingen besöker. Och varför skulle jag åka till en bensinmack? Och ska väl erkänna att jag inte var inne i butiken de gånger jag tankade dinusarier heller. En laddstation vid macken är egentligen en självklar grej om man vill överleva.
Tycker du? Dom gånger jag går in i macken brukar korvkön vara lång. Det är väl öppettiderna och den naturligt smidiga parkeringsmöjligheten som säljer.
Jävligt svårt att tjäna pengar på en butik ingen besöker. Och varför skulle jag åka till en bensinmack? Och ska väl erkänna att jag inte var inne i butiken de gånger jag tankade dinusarier heller. En laddstation vid macken är egentligen en självklar grej om man vill överleva.
Tycker du? Dom gånger jag går in i macken brukar korvkön vara lång. Det är väl öppettiderna och den naturligt smidiga parkeringsmöjligheten som säljer.
Jag tyckte inte... jag beskrev hur jag gjort då jag tankade fossiljuice.
Jävligt svårt att tjäna pengar på en butik ingen besöker. Och varför skulle jag åka till en bensinmack? Och ska väl erkänna att jag inte var inne i butiken de gånger jag tankade dinusarier heller. En laddstation vid macken är egentligen en självklar grej om man vill överleva.
Tycker du? Dom gånger jag går in i macken brukar korvkön vara lång. Det är väl öppettiderna och den naturligt smidiga parkeringsmöjligheten som säljer.
Jag tyckte inte... jag beskrev hur jag gjort då jag tankade fossiljuice.
Då är du inte målgruppen. Jag besöker inte heller butiken på grund av alla korvätarna. Men man räknar väl med att det finns många elbilbilister som inte kan motstå att smocka i sig lite snabbmat så fort dom ska ladda.
Det är väl där pengarna för macken ligger.