Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av R_Edvinsson »

En trasig laddare i Göteborg.
Övriga laddare lediga.

CikleKs elräkning kommer iaf vara lägre denna månaden. :mrgreen:

Skall bli spännande och se om prissättningen är en testballong för att se hur den blir mottagen.
Låta det sjunka in hos kunderna att det kostar och sen se utfallet de närmaste veckorna.

Och behåller de denna prisbilden så lär övriga snabbladdare inte vara sena att haka på.
Och då har vi nog fått en helt ny prisbild att rätta oss efter.

Med mitt nuvarande abonnemang hos Ionity betyder det en laddning på 38kWh för att gå jämt upp mot CirkleK.
D9DA4334-9903-4321-AF99-45DF29323B77.png
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av taliz »

Eon har ju större stationer än Circle K. Fyra 175kw laddare per site, och de tar 5,25kr.
Recharge har också allt fler, från två till sex 150kw per site och tar 4,99kr.

Det är alltså Circle K som har sämre tillgång och högre pris. Ser ingen anledning att välja dem framöver.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
En trasig laddare i Göteborg.
Övriga laddare lediga.

Bild
Förlita er inte på denna informationen säger jag bara. Har flera gånger sett att det skall vara fungerande "gröna" laddpunkter i appen som är ledia, men sedan när jag väl kommer fram så visar sig laddpunkterna vara trasiga.

Hos Tesla kan man lita hyfsat på att status för laddpunkterna är korrekta, men hos CK är det verkligen en falsk trygghet som lätt kan slå tillbaka om man kommer fram med lite marginal i batterierna. Bara en stor varning och information som är bra att känna till så att någon inte blir strandad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7586
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:
En trasig laddare i Göteborg.
Övriga laddare lediga.

Bild
Förlita er inte på denna informationen säger jag bara. Har flera gånger sett att det skall vara fungerande "gröna" laddpunkter i appen som är ledia, men sedan när jag väl kommer fram så visar sig laddpunkterna vara trasiga.

Hos Tesla kan man lita hyfsat på att status för laddpunkterna är korrekta, men hos CK är det verkligen en falsk trygghet som lätt kan slå tillbaka om man kommer fram med lite marginal i batterierna. Bara en stor varning och information som är bra att känna till så att någon inte blir strandad.
2 x 2 laddare mellan Stockholm och Kinna, inga mellan Stockholm och Sundsvall.
Det ser ut som att man är tvungen att köra Tesla ytterligare ett tag...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av R_Edvinsson »

mikebike skrev:
martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:
En trasig laddare i Göteborg.
Övriga laddare lediga.

Bild
Förlita er inte på denna informationen säger jag bara. Har flera gånger sett att det skall vara fungerande "gröna" laddpunkter i appen som är ledia, men sedan när jag väl kommer fram så visar sig laddpunkterna vara trasiga.

Hos Tesla kan man lita hyfsat på att status för laddpunkterna är korrekta, men hos CK är det verkligen en falsk trygghet som lätt kan slå tillbaka om man kommer fram med lite marginal i batterierna. Bara en stor varning och information som är bra att känna till så att någon inte blir strandad.
2 x 2 laddare mellan Stockholm och Kinna, inga mellan Stockholm och Sundsvall.
Det ser ut som att man är tvungen att köra Tesla ytterligare ett tag...
Riktigt så illa är det inte om man kollar totalen.
Även om SuC är enda rikstäckande nätverket idag…och för överskådlig framtid.
937E3F48-B181-40B8-BEEF-4AB6038F7415.png
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av MWall »

Kunde man lita på att laddarna fungerade och var lediga så hade det inte varit några problem för mig att köra nåt annat än Tesla.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

När man får sitta och vänta på en som ska till 100% med kö..
Denna bil började ladda 3 minuter innan jag kom, var aldrig över 37 kW i laddning, började ladda på typ 62%..
Bild

När det var min tur så kunde jag sitta och klämma till 97% batteri där högsta hastigheten var 79kW, satt nästan själv på vid alla laddarna i skärholmen, gav upp vid 97% då hastigheten gått ner till 12kW (men fortfarande ingen kö)
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av A76 »

Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av chaffis75 »

A76 skrev:
Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag tycker de är ganska rimliga, jag kommer ladda där när man behöver snabbladda.

Sen får väl konkurrens visa vad som är rätt pris. Tillgänglighet och tydlig pris modell är viktigare för mig.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

A76 skrev:
Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Det är det enda stället för mig att ladda på här i Stockholm, så jag kommer fortsätta
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av IcePic »

A76 skrev:
Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.

Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D

Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av MWall »

IcePic skrev:
A76 skrev:
Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.

Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D

Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.

Vet inte om du förstår det men ditt inlägg är ett perfekt exempel på varför det är rätt att ta bra betalt för snabbladdning. När du kommer långväga ifrån på genomfart så vill du inte ha en massa locals som gratisladdar före dig i kön. Du har andra alternativ och nu väljer du dem istället vilket frigör kapacitet för de som verkligen är betjänta av snabbladdning. Är ju precis så det ska fungera om vi ska kunna ha en fungerande mobilitet med elbilar...
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av R_Edvinsson »

MWall skrev:
IcePic skrev:
A76 skrev:
Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.

Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D

Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.

Vet inte om du förstår det men ditt inlägg är ett perfekt exempel på varför det är rätt att ta bra betalt för snabbladdning. När du kommer långväga ifrån på genomfart så vill du inte ha en massa locals som gratisladdar före dig i kön. Du har andra alternativ och nu väljer du dem istället vilket frigör kapacitet för de som verkligen är betjänta av snabbladdning. Är ju precis så det ska fungera om vi ska kunna ha en fungerande mobilitet med elbilar...

Exakt så det funkat tidigare.
På resor har jag använt Ionity pga trängseln hos CirkleK.
Samma sak som sker vid Lidl och alla andra gratisladdare.

Här hemma har jag bara använt CirkleK som stödladdning upp till 45-50% efter en längre resa för att min långsamma box hemma skall kunna fylla upp lagom till nästa dag.
Och då oftast vid tider då det aldrig varit varken fullt eller kö.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Dafro »

IcePic skrev:
A76 skrev:
Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.

Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D

Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.
Lite snåla är ni väl :) och det är väl bra om ni som har tillgång det eminenta tesla laddnätverket använder det så övriga som inte kan får ladda på de få övriga snabbladdarna,för mig kan dom gärna få höja till ionity nivå om det betyder mindre risk för kö.
27,8 kWp solceller
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Nilp »

Dafro skrev:
IcePic skrev:
A76 skrev:
Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.

Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D

Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.
Lite snåla är ni väl :) och det är väl bra om ni som har tillgång det eminenta tesla laddnätverket använder det så övriga som inte kan får ladda på de få övriga snabbladdarna,för mig kan dom gärna få höja till ionity nivå om det betyder mindre risk för kö.
Håller helt med. på tiden att dom börjar ta betalt, gratisladdare driver ett ohållbart beteende. tycker också det är en rimlig nivå. Sen verkar användarupplevelsen inte vara den bästa (om det stämmer vad som skivs ovan) med att de ska allkoera upp en summa pengar som ska bekräftas av bankID varje gång. Känns osmidigt.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av R_Edvinsson »

1st bil på CirkleK Väsby och istället fullsatt med kö vid Rotebro handelsplats.
Den må vara billigare men bara 1/3 av farten.

Men faktiskt första gången jag sett att den InCharge laddaren är okuperad, nu med två Tesla Taxi som annars prenumererade på CirkleK vöäsby
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Credde »

R_Edvinsson skrev:
1st bil på CirkleK Väsby och istället fullsatt med kö vid Rotebro handelsplats.
Den må vara billigare men bara 1/3 av farten.

Men faktiskt första gången jag sett att den InCharge laddaren är okuperad, nu med två Tesla Taxi som annars prenumererade på CirkleK vöäsby
Ingen kö på Circle K i Flädie heller, faktisk inte en enda bil från att ha varit nästan alltid bra okuperad.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av A76 »

MWall skrev:
IcePic skrev:
A76 skrev:
Om åtminstone alla vi på forumet nu bojkottar Cirkle K ett tag så bidrar vi alla till att få rimliga priser på snabbladning!
Snabbladdnings-upproret lika a boss!!
Jag har inte tänkt på det som en bojkott, men jag laddade säkert 10 ggr hos dem, varav 5 ggr i Oktober, men efter de satte detta priset på dem så är det 0 gånger.
Jag hade koll på upplands-väsby-stationen under okt och tittar in lite nu, det är i princip ALLTID 4 ccs på 150kW lediga, så det verkar vara fler som valt som jag.

Kanske är vi snåla satar, eller så är det tillräckligt bra att ladda för 0-3:- på destinationsladdare och jobbets garage under en arbetsdag för att komma ikapp, men om jag var Max-restaurangen bredvid laddarna i Upplands Väsby skulle man ju fundera på att subventionera elen. 8^D

Trafiken till dem verkar ha sjunkit rejält, frågan är bara om signalen går fram eller inte till C-K.

Vet inte om du förstår det men ditt inlägg är ett perfekt exempel på varför det är rätt att ta bra betalt för snabbladdning. När du kommer långväga ifrån på genomfart så vill du inte ha en massa locals som gratisladdar före dig i kön. Du har andra alternativ och nu väljer du dem istället vilket frigör kapacitet för de som verkligen är betjänta av snabbladdning. Är ju precis så det ska fungera om vi ska kunna ha en fungerande mobilitet med elbilar...
Jag tror inte någon tror att gratis är hållbart eller bra i längden. Men ett pris på 6:30 är ocker.
Min ursprungliga kommentar om ”bojkott” handlade bara om det orimligt höga priset. Och jag kommer inte spendera en krona på laddning hos Cirkle K, därmed går de också miste om kaffet, kanelbullen och/eller korven som jag i princip alltid köpte när jag gratisladdade. Undrar vad CK förlorar mest på??
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av iAkita »

A76 skrev:
Jag tror inte någon tror att gratis är hållbart eller bra i längden. Men ett pris på 6:30 är ocker.
Min ursprungliga kommentar om ”bojkott” handlade bara om det orimligt höga priset. Och jag kommer inte spendera en krona på laddning hos Cirkle K, därmed går de också miste om kaffet, kanelbullen och/eller korven som jag i princip alltid köpte när jag gratisladdade. Undrar vad CK förlorar mest på??
Jag har länge undrat hur stor investeringskostnaden är för en laddstation med några 150 kW laddare, hur lång tid de skrivs av på, och hur stora de fasta löpande kostnaderna är. Kanske kan du upplysa mig, då du så tvärsäkert säger att ett pris på 6,25 kr/kWh är ocker? Du verkar iallafall ha insyn i att Cirkel K får enorma rabatter på själva elen, då du tycks mena att en kaffe, kanelbulle eller korv för 25-30 kr, i utbyte mot 50-60 kWh gratisladdning, är en vinstaffär för Cirkel K.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Matte »

Är också intresserade av vad som är ocker med 6kr per kwh? Att dom kanske tjänar pengar på laddningen? Är det också ocker när tesla tar 100k för mycket på sin bil men samtidigt tar 3kr per kwh?

Jättebra att det kommer upp laddplatser så att det finns fler möjligheter för oss konsumenter!
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av slugger75 »

Matte skrev:
Är också intresserade av vad som är ocker med 6kr per kwh? Att dom kanske tjänar pengar på laddningen? Är det också ocker när tesla tar 100k för mycket på sin bil men samtidigt tar 3kr per kwh?

Jättebra att det kommer upp laddplatser så att det finns fler möjligheter för oss konsumenter!
Jag håller med dig. Aktörerna kan sätta vilket pris de vill, så får marknaden styra. Generellt är det bara bra med fler laddplatser.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Nect
elbilist
Inlägg: 1590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Nect »

Jag betalar gladeligen lite extra för laddningen när jag är på långresa om det innebär ingen kö eller väldigt kort kö jämnt andra laddare.
Bolagen sätter inte upp laddare för att de gillar att spendera pengar… Laddarna ska på sikt bära sin kostnad och även generera vinst till ägarna.

Bara jämföra mot att köpa en öl på Systembolaget eller på krogen…Att betala nästan samma pris som hemma för laddning kan man glömma…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Johlei »

Från ägarens perspektiv; vilket kWh-pris behövs för att optimera intjäningen?

För lågt så betalar det inte kostnaderna inkl de rörliga elkostnaderna. För högt så väljer folk för ofta att inte ladda där vilket sparar elkostnad men gör att man inte drar in tillräckligt för att täcka investeringen.

Det finns även en omställningsaspekt i prissättningen och den kanske har andra optimala prisintervall. För lågt pris gör att leechers som jag själv laddar där för att det är billigare än hemma, vilket orsakar ”onödiga köer” så att gemene man inte vågar gå över till elbil, medan ett för högt pris gör att gemene man får svårt att räkna hem laddkostnaden i förhållande till fossilbil.

Placeringen påverkar nog också det optimala priset. Inne i ett samhälle behöver priset vara högre för att skrämma bort ”okynnesladdare” än ute på vägarna där det kanske inte finns så mycket annat än just laddstationen och servering. Där gäller det kanske snarare att pressa priset för att få in fler som laddar och bidrar till att täcka investeringskostnaderna.

I alla lägen behöver man över tid så klart täcka elkostnaden dock på ett eller annat sätt.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av OfarligTesla »

Johlei skrev:
Från ägarens perspektiv; vilket kWh-pris behövs för att optimera intjäningen?

För lågt så betalar det inte kostnaderna inkl de rörliga elkostnaderna. För högt så väljer folk för ofta att inte ladda där vilket sparar elkostnad men gör att man inte drar in tillräckligt för att täcka investeringen.

Det finns även en omställningsaspekt i prissättningen och den kanske har andra optimala prisintervall. För lågt pris gör att leechers som jag själv laddar där för att det är billigare än hemma, vilket orsakar ”onödiga köer” så att gemene man inte vågar gå över till elbil, medan ett för högt pris gör att gemene man får svårt att räkna hem laddkostnaden i förhållande till fossilbil.

Placeringen påverkar nog också det optimala priset. Inne i ett samhälle behöver priset vara högre för att skrämma bort ”okynnesladdare” än ute på vägarna där det kanske inte finns så mycket annat än just laddstationen och servering. Där gäller det kanske snarare att pressa priset för att få in fler som laddar och bidrar till att täcka investeringskostnaderna.

I alla lägen behöver man över tid så klart täcka elkostnaden dock på ett eller annat sätt.
Ska jag vara ärlig så tror jag främst det är de ägarna som haft elbil under perioden när det funnits väldigt billigt eller gratis laddning som har problem med att betala 6 kr/kWh under långresorna, de har vant sig vid att det alltid varit mycket billigare per mil i “bränslekostnad”. Ingen jag pratat om elbil med (som faktiskt varit intresserad) verkar tycka det är ett problem att betala höga priser de få gångerna per år som de skulle använda det. Sedan finns det ju de som gissningsvis ändå inte skulle köpa en elbil förens de tvingas till det som klagar på allt som går att klaga på oavsett om det stämmer eller inte.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3299
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Niklas Z »

OfarligTesla skrev:
Ska jag vara ärlig så tror jag främst det är de ägarna som haft elbil under perioden när det funnits väldigt billigt eller gratis laddning som har problem med att betala 6 kr/kWh under långresorna, de har vant sig vid att det alltid varit mycket billigare per mil i “bränslekostnad”. Ingen jag pratat om elbil med (som faktiskt varit intresserad) verkar tycka det är ett problem att betala höga priser de få gångerna per år som de skulle använda det. Sedan finns det ju de som gissningsvis ändå inte skulle köpa en elbil förens de tvingas till det som klagar på allt som går att klaga på oavsett om det stämmer eller inte.
Det låter rimligt tycker jag. Personligen skulle jag välja den snabbladdare som har bäst geografiskt läge, med avseende på den rutt jag vill åka. Om priset är 3:50 eller 6:50 per kWh spelar inte så stor roll.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar