De är nog inte inkopplade ens. Kanske nån sorts fysisk bojkott.LarsL skrev:Menar ni att när laddarna kostar pengar så tycker Taxi det är okej att blockera dem? Borde ju vara enkelt löst med idel-fee?
Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Moderator: Redaktion
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Du menar att eftersom det inte är kö till dessa platser längre utan kan vara helt tomt när en taxi kommer dit så kan de ställa sig där som om det vore vilken parkeringsplats som helst? När det var kö till laddplatserna så hade ingen en tanke på att försöka parkera där.Gargamel skrev:Nu när det börjat kosta på CK, så har taxibilar återgått till att använda laddplatserna som rastplats/parkeringsplats och således blockar laddarna, som vanligt.
Men i skärholmen är det väl tur(?) att man kommer åt båda laddarna från båda sidorna av dem, så en taxi-parkerar inte 100% kan blocka en laddare själv.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
När det är kö dit finns det inte plats för dem att ockupera.Jerker skrev:Du menar att eftersom det inte är kö till dessa platser längre utan kan vara helt tomt när en taxi kommer dit så kan de ställa sig där som om det vore vilken parkeringsplats som helst? När det var kö till laddplatserna så hade ingen en tanke på att försöka parkera där.Gargamel skrev:Nu när det börjat kosta på CK, så har taxibilar återgått till att använda laddplatserna som rastplats/parkeringsplats och således blockar laddarna, som vanligt.
Men i skärholmen är det väl tur(?) att man kommer åt båda laddarna från båda sidorna av dem, så en taxi-parkerar inte 100% kan blocka en laddare själv.
Gör dig inte dummare än vad du är.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jag förstod faktiskt inte heller vad du menade först.Gargamel skrev:När det är kö dit finns det inte plats för dem att ockupera.Jerker skrev:Du menar att eftersom det inte är kö till dessa platser längre utan kan vara helt tomt när en taxi kommer dit så kan de ställa sig där som om det vore vilken parkeringsplats som helst? När det var kö till laddplatserna så hade ingen en tanke på att försöka parkera där.Gargamel skrev:Nu när det börjat kosta på CK, så har taxibilar återgått till att använda laddplatserna som rastplats/parkeringsplats och således blockar laddarna, som vanligt.
Men i skärholmen är det väl tur(?) att man kommer åt båda laddarna från båda sidorna av dem, så en taxi-parkerar inte 100% kan blocka en laddare själv.
Gör dig inte dummare än vad du är.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
OK... Jag försökte vara vänlig och förtydliga det du skrev, som du nu ser inte var så glasklart.Gargamel skrev:När det är kö dit finns det inte plats för dem att ockupera.Jerker skrev:Du menar att eftersom det inte är kö till dessa platser längre utan kan vara helt tomt när en taxi kommer dit så kan de ställa sig där som om det vore vilken parkeringsplats som helst? När det var kö till laddplatserna så hade ingen en tanke på att försöka parkera där.Gargamel skrev:Nu när det börjat kosta på CK, så har taxibilar återgått till att använda laddplatserna som rastplats/parkeringsplats och således blockar laddarna, som vanligt.
Men i skärholmen är det väl tur(?) att man kommer åt båda laddarna från båda sidorna av dem, så en taxi-parkerar inte 100% kan blocka en laddare själv.
Gör dig inte dummare än vad du är.
slugger75 skrev:Jag förstod faktiskt inte heller vad du menade först.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Håller med, fota och maila, det skulle jag gjort.Johlei skrev:Fotobevis som skickas till berört bolag kanske hjälper? De lär ju veta vem som har skiftet just då!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jo, det låter som ett bra förslag. Sådant där är inte OK. Saboterar verkligen för de som behöver ladda, och är beredda att betala för det.fth skrev:Håller med, fota och maila, det skulle jag gjort.Johlei skrev:Fotobevis som skickas till berört bolag kanske hjälper? De lär ju veta vem som har skiftet just då!
/fth
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det har ju dessutom redan visat sig fungera förutmartinot skrev:Jo, det låter som ett bra förslag. Sådant där är inte OK. Saboterar verkligen för de som behöver ladda, och är beredda att betala för det.fth skrev:Håller med, fota och maila, det skulle jag gjort.Johlei skrev:Fotobevis som skickas till berört bolag kanske hjälper? De lär ju veta vem som har skiftet just då!
/fth
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Fick sitta ensam och ladda igår kväll runt halv 9 i skärholmen, fick även komma upp i 81kW i laddhastighet (hade inte förvärmt bilen, utan värmde den medans den laddade). En viss skillnad när inte det är gratis och taxibilar bodde där.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jag svängde förbi en station i Köpenhamn i onsdags då den ligger rätt nära mitt kontor.
Två av fyra laddare stod som lediga i appen. När jag kom tid var det dock bara två som funkade, och fyra taxi i kö.
Minns hur det snackades i elbilens begynnelse om att det aldrig skulle funka för taxi, de körde minsann så mkt och långt och hade inte tid att ladda.
Verkar ju som de har hur mkt tid som helst i praktiken.
Två av fyra laddare stod som lediga i appen. När jag kom tid var det dock bara två som funkade, och fyra taxi i kö.
Minns hur det snackades i elbilens begynnelse om att det aldrig skulle funka för taxi, de körde minsann så mkt och långt och hade inte tid att ladda.
Verkar ju som de har hur mkt tid som helst i praktiken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Vädermotet har haft en trasig 150kw i flera veckor och nu är båda sönder och nedsläckta. Inte ens när det finns ekonomiskt incitament kan de hålla igång skiten.
Det är för få 50+laddare i hela Göteborg och det börjar bli ett rejält hinder. Straffskatten funkar ju inte om det inte finns lösningar. Det blir inte bättre när man haft årets sämsta morgon med 3% kvar och kommer dit.
Det är för få 50+laddare i hela Göteborg och det börjar bli ett rejält hinder. Straffskatten funkar ju inte om det inte finns lösningar. Det blir inte bättre när man haft årets sämsta morgon med 3% kvar och kommer dit.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Trist!biffen skrev:Vädermotet har haft en trasig 150kw i flera veckor och nu är båda sönder och nedsläckta. Inte ens när det finns ekonomiskt incitament kan de hålla igång skiten.
Det är för få 50+laddare i hela Göteborg och det börjar bli ett rejält hinder. Straffskatten funkar ju inte om det inte finns lösningar. Det blir inte bättre när man haft årets sämsta morgon med 3% kvar och kommer dit.
Jag tror inte att det är en kommersiellt gångbar vinst för företagen som säljer laddningsmöjligheter idag. Även om de tar ett par kronor per kWh el så misstänker jag starkt att det totalt sätt och rent ekonomisk är en ren förlustaffär i dag.
Det är troligen så att de startar tidigt för att få teknikerfarenheter, bygga för framtida marknadspositioner, stärka sin miljöprofil eller sälja något annat som de tjänar pengar på (kaffe/bulle hos CK och bilar hos Tesla).
Detta sagt så ursäktar detta inte på något sätt trasiga laddpunkter. Är det något som är värre än köer så är det just trasiga laddare.
Tyvärr så är min egna erfarenhet av CK inte så bra. Kändes som det fungerade bättre för att par år sedan när de precis började. Då strulade tekniken mindre upplevde jag det som.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Nu känner jag att jag pendlar mellan två ytterligheter, men i mina mörka stunder funderar jag på om inte alla bensinbolags utbyggnadsplaner bara är green washing och att de igentligen inte är speciellt intresserade av elbilister.martinot skrev:Det är troligen så att de startar tidigt för att få teknikerfarenheter, bygga för framtida marknadspositioner, stärka sin miljöprofil eller sälja något annat som de tjänar pengar på (kaffe/bulle hos CK och bilar hos Tesla).
Förhoppnigsvis, och när de får lite eld i baken från Tesla SuC, får vi se lite mer seriösa försök att bygga (och underhålla) laddnätverk från andra aktörer.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Överlag prov-tankade jag en 6-7 ggr på C-Ks snabbladdare.Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Har köpt lite i kiosken, tvättat bilen där och även köpt på BurgerKing:en intill, men sedan de skulle ha ohemult betalt för sin el så får de exakt 0 av mig i extraförsäljning. Så jag hoppas lite på att de ska se på det nuvarande läget och anpassa sig neråt lite grann, annars är det helt ointressant för mig utom i desperat panik varpå jag antagligen inte kommer fika i macken heller.
Tesla M3 LR..
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Gratis laddning är bara kast, skapar köer så man inte kan ladda när man behöver. Jag är glad de började ta betalt innan vi var i Göteborg förra veckan, de underlättade för oss är jag övertygad om.IcePic skrev:Överlag prov-tankade jag en 6-7 ggr på C-Ks snabbladdare.Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Har köpt lite i kiosken, tvättat bilen där och även köpt på BurgerKing:en intill, men sedan de skulle ha ohemult betalt för sin el så får de exakt 0 av mig i extraförsäljning. Så jag hoppas lite på att de ska se på det nuvarande läget och anpassa sig neråt lite grann, annars är det helt ointressant för mig utom i desperat panik varpå jag antagligen inte kommer fika i macken heller.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Finns det några siffror på detta? Det slängs runt lite då och då. Påståenden om att det är omöjligt att tjäna pengar på snabbladdning, det är omöjligt att tjäna pengar på bensin/dieselförsäljning.Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Sysslar Recharge, Incharge, Mer, Virta etc med välgörenhet tillsammans med obemannade bränslestationer där det inte finns någon kringförsäljning?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Skulle vara bra att se siffror.lloydfabege skrev:Finns det några siffror på detta? Det slängs runt lite då och då. Påståenden om att det är omöjligt att tjäna pengar på snabbladdning, det är omöjligt att tjäna pengar på bensin/dieselförsäljning.Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Sysslar Recharge, Incharge, Mer, Virta etc med välgörenhet tillsammans med obemannade bränslestationer där det inte finns någon kringförsäljning?
Misstänker dock att de obemannade kedjorna med försäljning av fossilbränsle går med vinst, och att de nuvarande snabbladdarna för elbilar går med förlust. Det är min kvalificerade gissning, men de som har siffror får gärna komma upp med det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Trådskrivaren skrev inte att gratisladdning var att föredra, bara att det är ockerpriser nu..chaffis75 skrev:Gratis laddning är bara kast, skapar köer så man inte kan ladda när man behöver. Jag är glad de började ta betalt innan vi var i Göteborg förra veckan, de underlättade för oss är jag övertygad om.IcePic skrev:Överlag prov-tankade jag en 6-7 ggr på C-Ks snabbladdare.Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Har köpt lite i kiosken, tvättat bilen där och även köpt på BurgerKing:en intill, men sedan de skulle ha ohemult betalt för sin el så får de exakt 0 av mig i extraförsäljning. Så jag hoppas lite på att de ska se på det nuvarande läget och anpassa sig neråt lite grann, annars är det helt ointressant för mig utom i desperat panik varpå jag antagligen inte kommer fika i macken heller.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ni som klagar på CK:s 6,30 kan ju ladd på bee-laddaren bredvid
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)Off Grid Byggaren skrev:Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
På Mer anges priset mellan 3,40 - 5,00 beroende på vilket abonnemang du har.Gargamel skrev:Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)Off Grid Byggaren skrev:Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Så då lägger Mercedes på minst 3,25 i roamingavgiften?
Ungefär lika som Audi e-tron chargin service.
Bekvämlighet kostar en del tydligen.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
E-tron charging services har sänkt det påslaget avsevärt när det gäller MER. Så nu kör jag kortet istället för appen.Off Grid Byggaren skrev:På Mer anges priset mellan 3,40 - 5,00 beroende på vilket abonnemang du har.Gargamel skrev:Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)Off Grid Byggaren skrev:Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Så då lägger Mercedes på minst 3,25 i roamingavgiften?
Ungefär lika som Audi e-tron chargin service.
Bekvämlighet kostar en del tydligen.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig