Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Moderator: Redaktion
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Vädermotet har haft en trasig 150kw i flera veckor och nu är båda sönder och nedsläckta. Inte ens när det finns ekonomiskt incitament kan de hålla igång skiten.
Det är för få 50+laddare i hela Göteborg och det börjar bli ett rejält hinder. Straffskatten funkar ju inte om det inte finns lösningar. Det blir inte bättre när man haft årets sämsta morgon med 3% kvar och kommer dit.
Det är för få 50+laddare i hela Göteborg och det börjar bli ett rejält hinder. Straffskatten funkar ju inte om det inte finns lösningar. Det blir inte bättre när man haft årets sämsta morgon med 3% kvar och kommer dit.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Trist!biffen skrev:Vädermotet har haft en trasig 150kw i flera veckor och nu är båda sönder och nedsläckta. Inte ens när det finns ekonomiskt incitament kan de hålla igång skiten.
Det är för få 50+laddare i hela Göteborg och det börjar bli ett rejält hinder. Straffskatten funkar ju inte om det inte finns lösningar. Det blir inte bättre när man haft årets sämsta morgon med 3% kvar och kommer dit.
Jag tror inte att det är en kommersiellt gångbar vinst för företagen som säljer laddningsmöjligheter idag. Även om de tar ett par kronor per kWh el så misstänker jag starkt att det totalt sätt och rent ekonomisk är en ren förlustaffär i dag.
Det är troligen så att de startar tidigt för att få teknikerfarenheter, bygga för framtida marknadspositioner, stärka sin miljöprofil eller sälja något annat som de tjänar pengar på (kaffe/bulle hos CK och bilar hos Tesla).
Detta sagt så ursäktar detta inte på något sätt trasiga laddpunkter. Är det något som är värre än köer så är det just trasiga laddare.
Tyvärr så är min egna erfarenhet av CK inte så bra. Kändes som det fungerade bättre för att par år sedan när de precis började. Då strulade tekniken mindre upplevde jag det som.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Nu känner jag att jag pendlar mellan två ytterligheter, men i mina mörka stunder funderar jag på om inte alla bensinbolags utbyggnadsplaner bara är green washing och att de igentligen inte är speciellt intresserade av elbilister.martinot skrev:Det är troligen så att de startar tidigt för att få teknikerfarenheter, bygga för framtida marknadspositioner, stärka sin miljöprofil eller sälja något annat som de tjänar pengar på (kaffe/bulle hos CK och bilar hos Tesla).
Förhoppnigsvis, och när de får lite eld i baken från Tesla SuC, får vi se lite mer seriösa försök att bygga (och underhålla) laddnätverk från andra aktörer.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Överlag prov-tankade jag en 6-7 ggr på C-Ks snabbladdare.Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Har köpt lite i kiosken, tvättat bilen där och även köpt på BurgerKing:en intill, men sedan de skulle ha ohemult betalt för sin el så får de exakt 0 av mig i extraförsäljning. Så jag hoppas lite på att de ska se på det nuvarande läget och anpassa sig neråt lite grann, annars är det helt ointressant för mig utom i desperat panik varpå jag antagligen inte kommer fika i macken heller.
Tesla M3 LR..
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Gratis laddning är bara kast, skapar köer så man inte kan ladda när man behöver. Jag är glad de började ta betalt innan vi var i Göteborg förra veckan, de underlättade för oss är jag övertygad om.IcePic skrev:Överlag prov-tankade jag en 6-7 ggr på C-Ks snabbladdare.Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Har köpt lite i kiosken, tvättat bilen där och även köpt på BurgerKing:en intill, men sedan de skulle ha ohemult betalt för sin el så får de exakt 0 av mig i extraförsäljning. Så jag hoppas lite på att de ska se på det nuvarande läget och anpassa sig neråt lite grann, annars är det helt ointressant för mig utom i desperat panik varpå jag antagligen inte kommer fika i macken heller.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Finns det några siffror på detta? Det slängs runt lite då och då. Påståenden om att det är omöjligt att tjäna pengar på snabbladdning, det är omöjligt att tjäna pengar på bensin/dieselförsäljning.Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Sysslar Recharge, Incharge, Mer, Virta etc med välgörenhet tillsammans med obemannade bränslestationer där det inte finns någon kringförsäljning?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Skulle vara bra att se siffror.lloydfabege skrev:Finns det några siffror på detta? Det slängs runt lite då och då. Påståenden om att det är omöjligt att tjäna pengar på snabbladdning, det är omöjligt att tjäna pengar på bensin/dieselförsäljning.Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Sysslar Recharge, Incharge, Mer, Virta etc med välgörenhet tillsammans med obemannade bränslestationer där det inte finns någon kringförsäljning?
Misstänker dock att de obemannade kedjorna med försäljning av fossilbränsle går med vinst, och att de nuvarande snabbladdarna för elbilar går med förlust. Det är min kvalificerade gissning, men de som har siffror får gärna komma upp med det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Trådskrivaren skrev inte att gratisladdning var att föredra, bara att det är ockerpriser nu..chaffis75 skrev:Gratis laddning är bara kast, skapar köer så man inte kan ladda när man behöver. Jag är glad de började ta betalt innan vi var i Göteborg förra veckan, de underlättade för oss är jag övertygad om.IcePic skrev:Överlag prov-tankade jag en 6-7 ggr på C-Ks snabbladdare.Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Har köpt lite i kiosken, tvättat bilen där och även köpt på BurgerKing:en intill, men sedan de skulle ha ohemult betalt för sin el så får de exakt 0 av mig i extraförsäljning. Så jag hoppas lite på att de ska se på det nuvarande läget och anpassa sig neråt lite grann, annars är det helt ointressant för mig utom i desperat panik varpå jag antagligen inte kommer fika i macken heller.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ni som klagar på CK:s 6,30 kan ju ladd på bee-laddaren bredvid
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)Off Grid Byggaren skrev:Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
På Mer anges priset mellan 3,40 - 5,00 beroende på vilket abonnemang du har.Gargamel skrev:Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)Off Grid Byggaren skrev:Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Så då lägger Mercedes på minst 3,25 i roamingavgiften?
Ungefär lika som Audi e-tron chargin service.
Bekvämlighet kostar en del tydligen.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
E-tron charging services har sänkt det påslaget avsevärt när det gäller MER. Så nu kör jag kortet istället för appen.Off Grid Byggaren skrev:På Mer anges priset mellan 3,40 - 5,00 beroende på vilket abonnemang du har.Gargamel skrev:Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)Off Grid Byggaren skrev:Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Så då lägger Mercedes på minst 3,25 i roamingavgiften?
Ungefär lika som Audi e-tron chargin service.
Bekvämlighet kostar en del tydligen.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.Gargamel skrev:Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.
Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske...
Tesla M3 LR..
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Och jag har bara skrivit att de är bra att de tar betalt så varför försöker du skapa en konflikt här?A76 skrev:Trådskrivaren skrev inte att gratisladdning var att föredra, bara att det är ockerpriser nu..chaffis75 skrev:Gratis laddning är bara kast, skapar köer så man inte kan ladda när man behöver. Jag är glad de började ta betalt innan vi var i Göteborg förra veckan, de underlättade för oss är jag övertygad om.IcePic skrev:Överlag prov-tankade jag en 6-7 ggr på C-Ks snabbladdare.Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Har köpt lite i kiosken, tvättat bilen där och även köpt på BurgerKing:en intill, men sedan de skulle ha ohemult betalt för sin el så får de exakt 0 av mig i extraförsäljning. Så jag hoppas lite på att de ska se på det nuvarande läget och anpassa sig neråt lite grann, annars är det helt ointressant för mig utom i desperat panik varpå jag antagligen inte kommer fika i macken heller.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.IcePic skrev:Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.Gargamel skrev:Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.
Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske...
Dåligt att man fortfarande måste hålla på med skoten BankID som ck-appen dessutom inte klarar av att öppna själv för att reservera 600kr
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Bankid beror nog på vilket kort du använder. Mitt CK kort behöver inte Bankid..Gargamel skrev:Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.IcePic skrev:Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.Gargamel skrev:Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.
Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske...
Dåligt att man fortfarande måste hålla på med skoten BankID som ck-appen dessutom inte klarar av att öppna själv för att reservera 600kr
Vad för kort har du?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Mitt bankkort, som funkar bra utan BankID i andra apparchaffis75 skrev:Bankid beror nog på vilket kort du använder. Mitt CK kort behöver inte Bankid..Gargamel skrev:Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.IcePic skrev:Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.Gargamel skrev:Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.
Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske...
Dåligt att man fortfarande måste hålla på med skoten BankID som ck-appen dessutom inte klarar av att öppna själv för att reservera 600kr
Vad för kort har du?
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Rusningstrafik på CK skärmholmen idag, kom en etron precis som jag kopplade loss min bil och skulle åka.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jag tycker inte att det är fel att de tar betalt, jag tycker att det är fel om de prisar sig så att "ingen" använder dem, varpå försöket med kraftiga laddare visar sig inte vara värt att fortsätta med, och sedan kan varken du (som accepterar nuvarande pris) eller jag (som vill se ett lägre för att det ska vara värt att åka till deras nuvarande laddare istället för SuC) ladda alls där.chaffis75 skrev:Och jag har bara skrivit att de är bra att de tar betalt så varför försöker du skapa en konflikt här?A76 skrev:Trådskrivaren skrev inte att gratisladdning var att föredra, bara att det är ockerpriser nu..
Tesla M3 LR..
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jo det är lite svårt att se hur dom ska få ekonomi i detta om det bygger på att dom bara används vid långresor på storhelger. Så ev är det väl som ionity att bilföretag betalar för att kunna sälja bilar men hur CKs business case ser ut är jag nyfiken på.
27,8 kWp solceller
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jo, det kommer nog inte bli helt lätt för de att få lönsamhet i denna affären självständigt. Håller helt med dig där.Dafro skrev:Jo det är lite svårt att se hur dom ska få ekonomi i detta om det bygger på att dom bara används vid långresor på storhelger. Så ev är det väl som ionity att bilföretag betalar för att kunna sälja bilar men hur CKs business case ser ut är jag nyfiken på.
Om man dock kikar bort från lönsamhetsperspektivet så kan jag dock se tre möjliga förklaringar och fördelar för CK:
- Vara tidigt ut och etablera sitt varumärke på laddnätsmarknaden.
Sälja bullar, korv, glass och kaffe.
Förbättra deras miljöimage och miljöprofil (kan även sälja mer fossila drivmedel till de företag och personer som i dag inte kunnat byta till el).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik