Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Moderator: Redaktion
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Rusningstrafik på CK skärmholmen idag, kom en etron precis som jag kopplade loss min bil och skulle åka.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jag tycker inte att det är fel att de tar betalt, jag tycker att det är fel om de prisar sig så att "ingen" använder dem, varpå försöket med kraftiga laddare visar sig inte vara värt att fortsätta med, och sedan kan varken du (som accepterar nuvarande pris) eller jag (som vill se ett lägre för att det ska vara värt att åka till deras nuvarande laddare istället för SuC) ladda alls där.chaffis75 skrev:Och jag har bara skrivit att de är bra att de tar betalt så varför försöker du skapa en konflikt här?A76 skrev:Trådskrivaren skrev inte att gratisladdning var att föredra, bara att det är ockerpriser nu..
Tesla M3 LR..
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jo det är lite svårt att se hur dom ska få ekonomi i detta om det bygger på att dom bara används vid långresor på storhelger. Så ev är det väl som ionity att bilföretag betalar för att kunna sälja bilar men hur CKs business case ser ut är jag nyfiken på.
27,8 kWp solceller
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jo, det kommer nog inte bli helt lätt för de att få lönsamhet i denna affären självständigt. Håller helt med dig där.Dafro skrev:Jo det är lite svårt att se hur dom ska få ekonomi i detta om det bygger på att dom bara används vid långresor på storhelger. Så ev är det väl som ionity att bilföretag betalar för att kunna sälja bilar men hur CKs business case ser ut är jag nyfiken på.
Om man dock kikar bort från lönsamhetsperspektivet så kan jag dock se tre möjliga förklaringar och fördelar för CK:
- Vara tidigt ut och etablera sitt varumärke på laddnätsmarknaden.
Sälja bullar, korv, glass och kaffe.
Förbättra deras miljöimage och miljöprofil (kan även sälja mer fossila drivmedel till de företag och personer som i dag inte kunnat byta till el).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Undrar hur de räknar då de idag bara har 6st i Stockholm idag.Gargamel skrev:Ck:s reklam på fejsboken
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Bygger de ut från nuvarande 2-4 platser per station till 17-42 platser per station så är det en helt fantastiskt bra nyhet (Tesla-klass på det)!Gargamel skrev:Ck:s reklam på fejsboken
Då kan jag tänka mig att börja ladda där om konkurrenskraftiga priser med SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
HA.HAmartinot skrev:Bygger de ut från nuvarande 2-4 platser per station till 17-42 platser per station så är det en helt fantastiskt bra nyhet (Tesla-klass på det)!Gargamel skrev:Ck:s reklam på fejsboken
Då kan jag tänka mig att börja ladda där om konkurrenskraftiga priser med SuC.
Ioniq 5 FE AWD
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Passar bara på att återposta TS första inlägg i tråden och det (då) optimistiska tidsplanen som givetvis kan vara både kul och värdefull att ha/ta med sig i alla fortsatta diskussioner omkring ”utbyggnadsplaner”.Surfaren skrev:https://www.elbilen.org/circle-k-ska-in ... rige-i-ar/Redan i slutet av 2019 räknar Circle K med att erbjuda 120 snabbladdare, varav 75 supersnabbladdare, med grön el på 50 stationer runtom i landet
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340726 ... re-2914835
Det verkar som att snabb = 50 kW och supersnabb = 150 kW.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Fast i min bok är <=50kW slöladdare och >=100kW är snabbladdare. För att behöva ladda i över en timme är inne snabbtGreenMachine skrev:Passar bara på att återposta TS första inlägg i tråden och det (då) optimistiska tidsplanen som givetvis kan vara både kul och värdefull att ha/ta med sig i alla fortsatta diskussioner omkring ”utbyggnadsplaner”.Surfaren skrev:https://www.elbilen.org/circle-k-ska-in ... rige-i-ar/Redan i slutet av 2019 räknar Circle K med att erbjuda 120 snabbladdare, varav 75 supersnabbladdare, med grön el på 50 stationer runtom i landet
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340726 ... re-2914835
Det verkar som att snabb = 50 kW och supersnabb = 150 kW.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Håller med 50 är inte snabb och knappt hundra heller, tycker snabb börjar vid 150. Jag tror nog att dom räknar in de mer och ionity laddare som står på deras stationer i sin plan.
27,8 kWp solceller
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Tyvärr så maxar min ut på 110, så för mig är det nära maxhastigheten jag kan teoretiskt få.Dafro skrev:Håller med 50 är inte snabb och knappt hundra heller, tycker snabb börjar vid 150. Jag tror nog att dom räknar in de mer och ionity laddare som står på deras stationer i sin plan.
Laddade på CK idag, 43 minuter för att gå 34% till 81%, gick inte fort idag.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Oftast är det ju inte under nån längre stund som man är över hundra, och den mesta tiden ligger iaf min bil (SR+) under 70 kW. Det är ju så många fler faktorer än bara laddarens förmåga som har betydelse.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Min referens, för tillfället är E55.
27,8 kWp solceller
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Suck.
Filminspelning på CK i Skärholmen, och det är därför 150kW:aren står som ur funktion, så en polestar ska stå parkerad där…
Filminspelning på CK i Skärholmen, och det är därför 150kW:aren står som ur funktion, så en polestar ska stå parkerad där…
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Kanske en reklamfilm för Polestar, eller en reklamfilm hur det är att vara elbilist och kund hos CK?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
De har även spärrat av en eller två av pumparna ocksåmartinot skrev:Kanske en reklamfilm för Polestar, eller en reklamfilm hur det är att vara elbilist och kund hos CK?
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ok, men då har de iaf. varit jämlika mot både fossilbilister och elbilister iaf. Lika illa på båda sidor.Gargamel skrev:De har även spärrat av en eller två av pumparna ocksåmartinot skrev:Kanske en reklamfilm för Polestar, eller en reklamfilm hur det är att vara elbilist och kund hos CK?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Nja, de tog 50% av laddarna och kanske 20% av pumparna..martinot skrev:Ok, men då har de iaf. varit jämlika mot både fossilbilister och elbilister iaf. Lika illa på båda sidor.Gargamel skrev:De har även spärrat av en eller två av pumparna ocksåmartinot skrev:Kanske en reklamfilm för Polestar, eller en reklamfilm hur det är att vara elbilist och kund hos CK?
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ok, då var det lite trist håller jag med om.Gargamel skrev:Nja, de tog 50% av laddarna och kanske 20% av pumparna..martinot skrev:Ok, men då har de iaf. varit jämlika mot både fossilbilister och elbilister iaf. Lika illa på båda sidor.Gargamel skrev:De har även spärrat av en eller två av pumparna ocksåmartinot skrev:Kanske en reklamfilm för Polestar, eller en reklamfilm hur det är att vara elbilist och kund hos CK?
Visar också på varför det blir så extremt känsligt när de har så få laddpunkter per station.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Mm, bygger man nya laddare så borde i min bok MINST 4 st snabbladdare på 100-150kW eller mer, inga halvmesyer med en snabbladdare och en skabbladdaremartinot skrev:Ok, då var det lite trist håller jag med om.Gargamel skrev:Nja, de tog 50% av laddarna och kanske 20% av pumparna..martinot skrev:Ok, men då har de iaf. varit jämlika mot både fossilbilister och elbilister iaf. Lika illa på båda sidor.Gargamel skrev:De har även spärrat av en eller två av pumparna ocksåmartinot skrev:Kanske en reklamfilm för Polestar, eller en reklamfilm hur det är att vara elbilist och kund hos CK?
Visar också på varför det blir så extremt känsligt när de har så få laddpunkter per station.
Fick sitta 55 minuter i kväll för att ladda 36% -> 80%
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
150kW:aren verkar vara urfunktion idag också, vet inte vem som är värst på detta nu.. ionity eller ck:s nya laddare
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ja dom kämpar hårt om jumbo-platsen…Gargamel skrev:150kW:aren verkar vara urfunktion idag också, vet inte vem som är värst på detta nu.. ionity eller ck:s nya laddare
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Snabbladdaren fortfarande trasig fast den visar ok status på skärmen. Suck, så nu måste jag sitta och vänta på den bilen som laddar nu, och eventuellt Volvo-hybriden som står bredvid.. sedan sitta en timma och ladda själv
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
150kW fortfarande ur funktion, minst en vecka nu.
Men känner mig busig för stunden… Ingen kö, så jag sitter till 100% såvida ingen kommer och vill ha uttaget, så kollar jag bort direkt.
Men känner mig busig för stunden… Ingen kö, så jag sitter till 100% såvida ingen kommer och vill ha uttaget, så kollar jag bort direkt.