800V, ny laddstandard?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Intressant att OKQ8 installerar ABB Terra 184kW laddare med 800V teknik.

Enligt Delphi så slår ju 800V igenom på bred front 2022.
Delphi Technologies har 2019 fått en order på 800 volt SiC inverter, till ett värde av 2,7 miljarder dollar.
Stora volymer av dessa 800V invertrar kommer att levereras 2022.
Intressant att ABB också tror att många fordon kommer att ladda I 800V.

Spec för ABB Terra 184kW, 800V.
Screenshot_20210308-112902_Office.jpg
Så en bil med 100 kWh batteri och stöd för 800V tar alltså 2 minuter längre tid att ladda än en bil med 90 kWh batteri och endast 400V laddning. Skulle inte 800 V drastiskt minska laddtiderna?
Visst, nu är laddaren på 184 kW men kan den ge samma energi oavsett om det är 400V och 800 Volt? I så fall så kommer de kunna göra reklam för att de kan ladda 800V men i praktiken så kommer den inte ge mycket mer än laddaren bredvid på 400V och vinsten med att köpa en bil som stöder den ”revolutionerande” 800V tekniken kommer vara försumbar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av chaffis75 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant att OKQ8 installerar ABB Terra 184kW laddare med 800V teknik.

Enligt Delphi så slår ju 800V igenom på bred front 2022.
Delphi Technologies har 2019 fått en order på 800 volt SiC inverter, till ett värde av 2,7 miljarder dollar.
Stora volymer av dessa 800V invertrar kommer att levereras 2022.
Intressant att ABB också tror att många fordon kommer att ladda I 800V.

Spec för ABB Terra 184kW, 800V.
Screenshot_20210308-112902_Office.jpg
Så en bil med 100 kWh batteri och stöd för 800V tar alltså 2 minuter längre tid att ladda än en bil med 90 kWh batteri och endast 400V laddning. Skulle inte 800 V drastiskt minska laddtiderna?
Visst, nu är laddaren på 184 kW men kan den ge samma energi oavsett om det är 400V och 800 Volt? I så fall så kommer de kunna göra reklam för att de kan ladda 800V men i praktiken så kommer den inte ge mycket mer än laddaren bredvid på 400V och vinsten med att köpa en bil som stöder den ”revolutionerande” 800V tekniken kommer vara försumbar.
Spänningen de laddar med är ju helt ointressant för kunden, de som är intressant är vilken effekt man kan ladda med och detta möjliggörs såklart av högre spänning när man ska över 200 kw baserat på hur standarden ser ut idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Nu när allt flera biltillverkare säger att dom stöder 800V laddning.
Exempelvis Porsche, Audi, Jaguar, Kia och Hyundai.

Intressant är att Kia/Hyundai går med i Ionity och lovar 350kW 800V laddning 2021.

Utgår ifrån att 350kW, 800V och laddning till ca 80% på ca 10-15 minuter blir standard runt 2021.
Inte bara för exklusiva bilar, utan även för vanliga bilar.
Mycket bra och trevlig trend!

Högre framtida laddeffekt FTW (sedan exakt vilken spänning det trappas upp till, och när det är tekniskt och ekonomiskt lämpligt, ger sig med tiden). :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Nu när allt flera biltillverkare säger att dom stöder 800V laddning.
Exempelvis Porsche, Audi, Jaguar, Kia och Hyundai.

Intressant är att Kia/Hyundai går med i Ionity och lovar 350kW 800V laddning 2021.

Utgår ifrån att 350kW, 800V och laddning till ca 80% på ca 10-15 minuter blir standard runt 2021.
Inte bara för exklusiva bilar, utan även för vanliga bilar.
Mycket bra och trevlig trend!

Högre framtida laddeffekt FTW (sedan exakt vilken spänning det trappas upp till, och när det är tekniskt och ekonomiskt lämpligt, ger sig med tiden). :)
Blir intressant att se vilken bil som i verkligheten klarar att ladda I 800V och 350kW.
I teorin blir det 35kWh på 6 minuter och 70kWh på 12 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Det fortsätter elektriskt: ZF går i serieproduktion med 800 volt-teknik för e-fordon.

Fördelar med 800 volt arkitektur: kortare laddningstider, bättre prestanda
ZF förbereder seriestartningar i Kina och Europa
Elelektronik av kiselkarbid: Halvledarteknik garanterar bättre effektivitet och större räckvidd
Friedrichshafen. Fler och fler biltillverkare världen över implementerar kortare laddningstider för batterielektriska fordon med en modifierad inbyggd nätverksarkitektur: Högspänningsnätet, särskilt i e-bilar i premium- och sportbilsegmentet, är utformat för en spänning på 800 volt istället för de tidigare 400 volt. För detta ändamål utvecklar och producerar ZF motsvarande komponenter för den elektriska drivlinan. I mitten: kraftelektronik med kiselkarbid som halvledare. Tekniken används redan av ZF i racingserien Formula E och kommer att lanseras på marknaden i flera fordon i exklusiva segment i år.


https://press.zf.com/press/de/releases/ ... 24768.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Nu när allt flera biltillverkare säger att dom stöder 800V laddning.
Exempelvis Porsche, Audi, Jaguar, Kia och Hyundai.

Intressant är att Kia/Hyundai går med i Ionity och lovar 350kW 800V laddning 2021.

Utgår ifrån att 350kW, 800V och laddning till ca 80% på ca 10-15 minuter blir standard runt 2021.
Inte bara för exklusiva bilar, utan även för vanliga bilar.
Mycket bra och trevlig trend!

Högre framtida laddeffekt FTW (sedan exakt vilken spänning det trappas upp till, och när det är tekniskt och ekonomiskt lämpligt, ger sig med tiden). :)
Blir intressant att se vilken bil som i verkligheten klarar att ladda I 800V och 350kW.
I teorin blir det 35kWh på 6 minuter och 70kWh på 12 minuter.
Ser verkligen fram emot detta! Känns som det fortsätter att hända mycket positivt just nu! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Henriksson »

Laddeffekten har inte så stor betydelse om bilen i praktiken inte kan ta emot effekten mer än under en väldigt kort tid. Har själv en E-tron och den är för tillfället den enda bilen på marknaden som kan ta 150 kW laddning i en i princip rak kurva upp till ca 80% i slutet går laddningen betydligt långsammare med 60-70kW. Så batteristacken måste alltså kunna kylas med motsvarande effekt som värmeutvecklingen för att bibehålla en jämn laddeffekt. Ska man då öka till 350kW måste t.ex. E-tronens kylsystem mer än fördubbla sin kylkapacitet. Kylsystemet med tillhörande kylmedel väger en hel del och ska man kyla dubbelt så mycket behöver man antingen fördubbla mängden kylvätska eller pumpa samma kylvätska under mer än dubbelt så högt tryck som i sin tur ger dubbla flödesmängden. Sen måste tillhörande kylare fördubblas i storlek också.
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Henriksson »

Så om man ökar laddeffekten på en existerande bilmodell vilket vissa fabrikanter gör så innebär det inte nödvändigtvis att laddningen 0-100% kommer gå fortare såvida man inte tillåter batteriet att bli varmare. Låter man batteriet bli varmare kommer det att degradera snabbare. Däremot kommer 0-20% sannolikt gå fortare men tidsvinsten blir så marginell så att det mer handlar om hur fort du kan hoppa ur bilen och få igång laddningen än själva tidsvinsten i laddningen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av martinot »

Henriksson skrev:
Laddeffekten har inte så stor betydelse om bilen i praktiken inte kan ta emot effekten mer än under en väldigt kort tid. Har själv en E-tron och den är för tillfället den enda bilen på marknaden som kan ta 150 kW laddning i en i princip rak kurva upp till ca 80% i slutet går laddningen betydligt långsammare med 60-70kW. Så batteristacken måste alltså kunna kylas med motsvarande effekt som värmeutvecklingen för att bibehålla en jämn laddeffekt. Ska man då öka till 350kW måste t.ex. E-tronens kylsystem mer än fördubbla sin kylkapacitet. Kylsystemet med tillhörande kylmedel väger en hel del och ska man kyla dubbelt så mycket behöver man antingen fördubbla mängden kylvätska eller pumpa samma kylvätska under mer än dubbelt så högt tryck som i sin tur ger dubbla flödesmängden. Sen måste tillhörande kylare fördubblas i storlek också.
Nja, med dagens teknik är det lite så. Men batteritekniken står inte stilla, utan utvecklas enormt kraftigt just nu. Soldid State är ju en mycket spännande batteriteknik som kommer att ändra på detta, och ha kapacitet att kunna laddas med hög effekt utan att kräva extrema mängder kylning. VAG jobbar själva på detta.

e-tron är ingen dålig bil som du mycket riktigt påpekar, och har lite (IMO) oförtjänt dåligt rykte. De är tvärt om riktigt bra just pga. att den kan ha en hög linjär nivå på laddkurvan, även om peakeffekten inte är så hög som Tesla och Porsche (och e-tron GT som är samma bil som Taycan).

Blev däremot rätt besviken på att de tekniskt mycket nyare ID-bilarna inte fick denna linjära laddkurva som e-tron. De har lika låg max peakeffekt som e-tron, men med samma typ av sluttande effektkurva som Tesla och Porsche. Där har VAG, till min besvikelse, lyckats kombinera de två sämsta egenskaperna tillsammans hos ID-bilarna. En (IMO) mycket dålig och misslyckad kombination.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av martinot »

Henriksson skrev:
Så om man ökar laddeffekten på en existerande bilmodell vilket vissa fabrikanter gör så innebär det inte nödvändigtvis att laddningen 0-100% kommer gå fortare såvida man inte tillåter batteriet att bli varmare. Låter man batteriet bli varmare kommer det att degradera snabbare. Däremot kommer 0-20% sannolikt gå fortare men tidsvinsten blir så marginell så att det mer handlar om hur fort du kan hoppa ur bilen och få igång laddningen än själva tidsvinsten i laddningen.
Var inte riktigt med på vad du menar ovan?

Samma typ av bil, kan ju komma med olika typer av batterier och batteriteknik från olika tillverkare, så går inte att förenkla på det sättet som du alluderar till ovan.

Vad menar du vidare med att det inte lönar sig att göra snabbare laddning, för att det tar tid att hoppa ur bilen?

Det blir ju inte bättre eller går snabbare att tanka en fossibil, för att man sänker hastigheten på fossilpumparna till 1/10 av farten, bara för att det tar tid att gå ur bilen?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Gustafsson »

Det är ju väldigt stor skillnad på de olika batteristorlekarna. Bortsett från M3, så är ju 100 kW batterierna MYCKET snabbare att ladda.
Kurvan ser förvisso ganska lik ut i procent, men med 148kW vid start och över 100 kW vid 50% SOC blir det många mil på rätt kort tid. Om jag skulle ladda energi motsvarande 90% av en MS60-90 dvs i praktiken högst 50-70 kWh så går det ju på mindre än halva tiden typ. När jag åker på långresor laddar jag till effekten sjunker under 80 kW, då kommer jag utan problem 35 mil vilket är en lagom sträcka för mig och laddar lika snabbt igen. Jag upplever inte att jag sitter i bilen och väntar speciellt ofta. Med min gamla 70D så blev det ju någon timme mer på en 100-milaresa.
Med det sagt så är förstås all batteriutveckling ju av godo. Men den heliga graalen ligger nog inte i 800V standard.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av martinot »

Tror (för jag är verkligen ingen expert, eller någon som har som yrke att arbeta med batteriteknologi) att SolidState-batterier kan ha möjlighet att utvecklas till att bli den "heliga graalen" på området, som verkligen tar ett stort hopp närmare dagens ICE-bilar. Ser med spänning fram vad som kommer hända med SSB. Quantumscape verkar ligga längst fram, och laddar för att ha något på marknaden redan 2024.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av [JM] »

QS har ju förmedlat att deras serieproduktion kommer igång frammåt 2027.
Såg en intervju med deras CEO för ett tag sen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Utgår ifrån att dagens VW Power Day ger mera klarhet i när QS batterierna blir verklighet i volymer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Mickep »

Är väl som när 64 bitars OS kom. Folk vark skeptiska och tycjte 32 bitar var nog och att det inte fanns så mycket användningsområden. (massa nackdelar rabblades upp)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

ID3 började ju tillverkas den 4 november 2019.
VW har ju pratat om att det kommer en ny generation av batterier ungefär vart tredje år.

Då borde den nya generationen batterier komma 2022 för VW.

Kommer Audi Q4 med 100 kWh batteri vara den första med 800V laddning på MEB plattformen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av chaffis75 »

Mickep skrev:
Är väl som när 64 bitars OS kom. Folk vark skeptiska och tycjte 32 bitar var nog och att det inte fanns så mycket användningsområden. (massa nackdelar rabblades upp)
Ja ganska bra jämförelse.. Precis som när 64 bitar processor kan m så hade man ingen direkt nytta av de för stunden utan de är ju bara en "enabler" för att i framtiden.. 800 volt är ju intede som är intressant utan de är vad man kan göra med 800volt som är intressant, dvs man kan gå högre upp i effekt när man laddar men de bygger på att batterierna klara den högre effekten.

Tror inte folk är skeptiska egentligen utan de handlar ju mer om att man inte ser poängen med de, vilket är sant fram tills man behöver den högre effekten.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev:
Precis som när 64 bitar processor kan m så hade man ingen direkt nytta av de för stunden utan de är ju bara en "enabler" för att i framtiden.. 800 volt är ju intede som är intressant utan de är vad man kan göra med 800volt som är intressant, dvs man kan gå högre upp i effekt när man laddar men de bygger på att batterierna klara den högre effekten.

Tror inte folk är skeptiska egentligen utan de handlar ju mer om att man inte ser poängen med de, vilket är sant fram tills man behöver den högre effekten.
Det är just det som gör att jag idag förstrött ser på pratet om 800 V laddning. Idag är det batterierna som begränsar laddhastigheten och då är 400 eller 800 V inget som jag bryr mig nämnvärt om. I framtiden kommer förhoppningsvis batterier som kan ladda med högre effekt och då blir 800 V helt klart intressant.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Precis som när 64 bitar processor kan m så hade man ingen direkt nytta av de för stunden utan de är ju bara en "enabler" för att i framtiden.. 800 volt är ju intede som är intressant utan de är vad man kan göra med 800volt som är intressant, dvs man kan gå högre upp i effekt när man laddar men de bygger på att batterierna klara den högre effekten.

Tror inte folk är skeptiska egentligen utan de handlar ju mer om att man inte ser poängen med de, vilket är sant fram tills man behöver den högre effekten.
Det är just det som gör att jag idag förstrött ser på pratet om 800 V laddning. Idag är det batterierna som begränsar laddhastigheten och då är 400 eller 800 V inget som jag bryr mig nämnvärt om. I framtiden kommer förhoppningsvis batterier som kan ladda med högre effekt och då blir 800 V helt klart intressant.

Det kommer ju nu en lång rad elfordon med batterier på 100 till 200 kWh.
Då behövs rejält snabb laddning.
Måttliga 2C kräver 400 kW med ett 200 kWh batteri.

Tesla M3 har 3,3C.
Dessutom måste batteriers interna resistans sjunka för att kunna hantera värmeproblemet vid laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
ID3 började ju tillverkas den 4 november 2019.
VW har ju pratat om att det kommer en ny generation av batterier ungefär vart tredje år.

Då borde den nya generationen batterier komma 2022 för VW.

Kommer Audi Q4 med 100 kWh batteri vara den första med 800V laddning på MEB plattformen?
Tror inte MEB kommer med 800V. Det lär vara reserverat för J1 och PPE.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Vitesco levererar 800 volt växelriktare till Hyundai/KIA/Genesis E-GMP plattform för miljardbelopp.
Vitesco levererar 800 volt växelriktare för Hyundais E-GMP

Vitesco Technologies har fått en viktig order på sina 800 volts komponenter. Continental Drive-divisionen är den första som förser Hyundai med 800-volts växelriktare med kiselkarbidteknologi i stora mängder.

Enligt Vitesco har den stora ordern från koreanerna en försäljningsvolym inom det tresiffriga miljoner euro. Med E-GMP vill Hyundai och Kia ta 800-volts teknik till massmarknaden. De första bilarna som meddelades är Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6. Kia-modellen har inga priser än. För Ioniq 5 är baspriset före finansiering 41.900 euro.

"Detta partnerskap visar återigen att Vitesco Technologies uppfyller de högsta kraven med innovativa nyckelkomponenter för elektriska fordon", säger Thomas Stierle, chef för divisionen Elektrifieringsteknik. "På detta sätt hjälper vårt företag att göra framtidens elektromobilitet ännu effektivare, bekvämare och därför mer hållbar."

Vitesco säger också att det känns att den tidigare strategin har bekräftats av den stora ordern. Företaget driver därför utvecklingen och optimeringen av ytterligare centrala komponenter för elfordon på 800 volt - från DC / DC-omvandlare till batterihanterings- och laddningssystem.
https://www.electrive.net/2021/03/24/vi ... ais-e-gmp/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Nissan kommer också med 800V.
Nissan har också bekräftat för Elbil24 att de ser 800 volt som en kommande lösning.
https://www.elbil24.no/nyheter/alt-om-m ... s/73611613
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar