Battericellerna är inte det ända som måste klara av effekten och som du ser så klarar inte ens Porsche idag av 350 kW trotts att det för flera år sedan stod att bilen skulle kunna ladda i 350kW med 800V:Zalman3 skrev:Porsche toppar sin laddning i verkligheten med 270kW.Svenssons skrev:Porsche kan inte ladda i 350kW över huvudtaget men det står ju i artikeln att bilen laddar i 350kW mellan 20%-80% så då måste det väl vara sant...Zalman3 skrev:
Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
Kan Kia också i verkligheten toppa med 270kW, så är dom klart konkurrenskraftiga i sin prisklass.
Men vem vet, om Tesla säger att Cybertruck kan ladda med 500kW, med ny batteriteknik.
Så vill väl Kia inte vara så långt efter.
Tesla modell 3 har ju redan idag ett C värde på 3,33.
En Kia med 100kWh batteri skulle med ett C värde på 3,33 kunna ladda i 333kW.
Med dagens batteriteknik.
https://www.thedrive.com/tech/12532/por ... ectric-car
En KIA som laddar i 350 kW mellan 20-80% ligger många år bort om den ens kommer. 800V-teknik är dyrare än 400V och vinsten är inte särskilt stor om man inte har ett stort batteripack (typ över 100kWh) som man vill snabbladda.
Varför ska vi tro att KIA nästa år har en bil som kan ladda med 800 V i 350 kW och ett batteripack på ca 200 kWh när de idag har problem att leverera e-Niro på 64 kWh som knappt kan ladda i 80 kW fast den ska klara 100 kW? När KIA börjar leverera bilar med ca 100 kWh som kan ladda i över 100 kW så tror jag det är är ett steg närmare en bil på 200 kWh som kan ladda i 350 kW. Tror inte de kommer göra hoppet direkt dit.
PS. Texten i artikeln är ju
Skulle batteripacken vara på 100 kWh så skulle detta betyda att mellan 20-80% så laddas 60 kWh på 20 minuter. Det betyder att om laddhastigheten är på 180 kW så uppfylls detta. Vi vet att det inte behövs några 800 V för att ladda i denna hastighet och 350 kW är overkill som kostar mer än det smakar.The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).