800V, ny laddstandard?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
Porsche kan inte ladda i 350kW över huvudtaget men det står ju i artikeln att bilen laddar i 350kW mellan 20%-80% så då måste det väl vara sant...
Porsche toppar sin laddning i verkligheten med 270kW.
Kan Kia också i verkligheten toppa med 270kW, så är dom klart konkurrenskraftiga i sin prisklass.

Men vem vet, om Tesla säger att Cybertruck kan ladda med 500kW, med ny batteriteknik.

Så vill väl Kia inte vara så långt efter.

Tesla modell 3 har ju redan idag ett C värde på 3,33.

En Kia med 100kWh batteri skulle med ett C värde på 3,33 kunna ladda i 333kW.
Med dagens batteriteknik.
Battericellerna är inte det ända som måste klara av effekten och som du ser så klarar inte ens Porsche idag av 350 kW trotts att det för flera år sedan stod att bilen skulle kunna ladda i 350kW med 800V:
https://www.thedrive.com/tech/12532/por ... ectric-car

En KIA som laddar i 350 kW mellan 20-80% ligger många år bort om den ens kommer. 800V-teknik är dyrare än 400V och vinsten är inte särskilt stor om man inte har ett stort batteripack (typ över 100kWh) som man vill snabbladda.

Varför ska vi tro att KIA nästa år har en bil som kan ladda med 800 V i 350 kW och ett batteripack på ca 200 kWh när de idag har problem att leverera e-Niro på 64 kWh som knappt kan ladda i 80 kW fast den ska klara 100 kW? När KIA börjar leverera bilar med ca 100 kWh som kan ladda i över 100 kW så tror jag det är är ett steg närmare en bil på 200 kWh som kan ladda i 350 kW. Tror inte de kommer göra hoppet direkt dit.

PS. Texten i artikeln är ju
The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
Skulle batteripacken vara på 100 kWh så skulle detta betyda att mellan 20-80% så laddas 60 kWh på 20 minuter. Det betyder att om laddhastigheten är på 180 kW så uppfylls detta. Vi vet att det inte behövs några 800 V för att ladda i denna hastighet och 350 kW är overkill som kostar mer än det smakar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
Porsche kan inte ladda i 350kW över huvudtaget men det står ju i artikeln att bilen laddar i 350kW mellan 20%-80% så då måste det väl vara sant...
Porsche toppar sin laddning i verkligheten med 270kW.
Kan Kia också i verkligheten toppa med 270kW, så är dom klart konkurrenskraftiga i sin prisklass.

Men vem vet, om Tesla säger att Cybertruck kan ladda med 500kW, med ny batteriteknik.

Så vill väl Kia inte vara så långt efter.

Tesla modell 3 har ju redan idag ett C värde på 3,33.

En Kia med 100kWh batteri skulle med ett C värde på 3,33 kunna ladda i 333kW.
Med dagens batteriteknik.
Battericellerna är inte det ända som måste klara av effekten och som du ser så klarar inte ens Porsche idag av 350 kW trotts att det för flera år sedan stod att bilen skulle kunna ladda i 350kW med 800V:
https://www.thedrive.com/tech/12532/por ... ectric-car

En KIA som laddar i 350 kW mellan 20-80% ligger många år bort om den ens kommer. 800V-teknik är dyrare än 400V och vinsten är inte särskilt stor om man inte har ett stort batteripack (typ över 100kWh) som man vill snabbladda.

Varför ska vi tro att KIA nästa år har en bil som kan ladda med 800 V i 350 kW och ett batteripack på ca 200 kWh när de idag har problem att leverera e-Niro på 64 kWh som knappt kan ladda i 80 kW fast den ska klara 100 kW? När KIA börjar leverera bilar med ca 100 kWh som kan ladda i över 100 kW så tror jag det är är ett steg närmare en bil på 200 kWh som kan ladda i 350 kW. Tror inte de kommer göra hoppet direkt dit.

PS. Texten i artikeln är ju
The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
Skulle batteripacken vara på 100 kWh så skulle detta betyda att mellan 20-80% så laddas 60 kWh på 20 minuter. Det betyder att om laddhastigheten är på 180 kW så uppfylls detta. Vi vet att det inte behövs några 800 V för att ladda i denna hastighet och 350 kW är overkill som kostar mer än det smakar.

Du måste räkna Zalman-tid. Han ligger minst 4 år före oss vanliga dödliga. :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Skulle batteripacken vara på 100 kWh så skulle detta betyda att mellan 20-80% så laddas 60 kWh på 20 minuter.
Det betyder att om laddhastigheten är på 180 kW så uppfylls detta. Vi vet att det inte behövs några 800 V för att ladda i denna hastighet och 350 kW är overkill som kostar mer än det smakar.
Snitthastigheten är 180kW, sen vet vi inte hur kurvan ser ut.
Men räkna med att KIA kommer att ösa ut reklam om att de har 350kW snabbladdning.

Tesla skryter ju om att de har 250kW laddning, men det är under en ganska kort tid som man ligger på 250kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

800V, ny laddstandard?

Inlägg av taliz »

Ni tolkar texten galet tror jag.
Det står att den kan ladda 20-80% på 20 min på en 350kw laddare. Det betyder inte att den maxar 350kw hela tiden, eller överhuvudtaget når till 350kw.

Rent krasst är det faktiskt långsammare än en Taycan, den klarar ju 10-80% på samma tid. Vi vet också att den bara når ca 255kw och det under en väldigt kort tid.

Min gissning: Kian har ett lite mindre batteri och når inte samma höga effekt som Porschen.
Bilen kommer gissningsvis vara en BEV-variant av Stinger. Kostnad ca 1 mille. Leverans slutet av 2021.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Ni tolkar texten galet tror jag.
Det står att den kan ladda 20-80% på 20 min på en 350kw laddare. Det betyder inte att den maxar 350kw hela tiden, eller överhuvudtaget når till 350kw.

Rent krasst är det faktiskt långsammare än en Taycan, den klarar ju 10-80% på samma tid. Vi vet också att den bara når ca 255kw och det under en väldigt kort tid.

Min gissning: Kian har ett lite mindre batteri och når inte samma höga effekt som Porschen.
Bilen kommer gissningsvis vara en BEV-variant av Stinger. Kostnad ca 1 mille. Leverans slutet av 2021.
Jag tror som sagt var inte bilen laddar i 350 kW vid något tillfälle eller ens kan ladda alls i närheten till 350 kW. Vi vet också att det inte krävs några 800 V för att ladda i runt 200 kW, Tesla klarar ju av detta idag utan 800 V. Har bilen större batteripack så att 350 kW eller 800 V krävs kommer det inte vara en " hyfsat billig" bil som Zalman skriver. Vet dock att verkligheten hela tiden förskjuts om man tror på säljare...

Zalman 2019:
Zalman3 skrev:
Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Zalman 2020:
Zalman3 skrev:
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Undra hur det kommer att låta 2021?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
Zalman 2019:
Zalman3 skrev:
Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Zalman 2020:
Zalman3 skrev:
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Undra hur det kommer att låta 2021?
Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Svenssons skrev:
Zalman 2019:
Zalman3 skrev:
Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Zalman 2020:
Zalman3 skrev:
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Undra hur det kommer att låta 2021?
Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
Zalman 2019:
Zalman3 skrev:
Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Zalman 2020:
Zalman3 skrev:
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Undra hur det kommer att låta 2021?
Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.
+1
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
Zalman 2019:
Zalman3 skrev:
Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Zalman 2020:
Zalman3 skrev:
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Undra hur det kommer att låta 2021?
Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.
Han skrev "laddbara bilmodeller", inte att dom skulle vara bra. Bild
Ptjah, en ny Golf kostar väl runt 300k med lite utrustning numera, ID3 1st 350k efter bonus.
En ny Volvo V60 CC närmare 500k med lite utrustning , PS2 600k efter bonus.
Sen finns ju riktigt billiga bilar som VW eUp, eMii och vad dom nu heter.
Räknar man på TCO är det slamdunk för elbilarna jämfört med motsvarande avgasbil. Dvs billigt!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
Zalman 2019:
Zalman3 skrev:
Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Zalman 2020:
Zalman3 skrev:
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Undra hur det kommer att låta 2021?
Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.
Han skrev "laddbara bilmodeller", inte att dom skulle vara bra. Bild
Ptjah, en ny Golf kostar väl runt 300k med lite utrustning numera, ID3 1st 350k efter bonus.
En ny Volvo V60 CC närmare 500k med lite utrustning , PS2 600k efter bonus.
Sen finns ju riktigt billiga bilar som VW eUp, eMii och vad dom nu heter.
Räknar man på TCO är det slamdunk för elbilarna jämfört med motsvarande avgasbil. Dvs billigt!
Har vi inte kommit överens att det inte finns några "motsvarande avgasbilar" ?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av vigge50 »

taliz skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
Zalman 2019:
Zalman3 skrev:
Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Zalman 2020:
Zalman3 skrev:
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Undra hur det kommer att låta 2021?
Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.
Han skrev "laddbara bilmodeller", inte att dom skulle vara bra. Bild
Ptjah, en ny Golf kostar väl runt 300k med lite utrustning numera, ID3 1st 350k efter bonus.
En ny Volvo V60 CC närmare 500k med lite utrustning , PS2 600k efter bonus.
Sen finns ju riktigt billiga bilar som VW eUp, eMii och vad dom nu heter.
Räknar man på TCO är det slamdunk för elbilarna jämfört med motsvarande avgasbil. Dvs billigt!
Den utrustningen som du benämner under "lite utrustning", är det standard för ID3 eller i det andra faller PS2? Annars har jag väldigt svårt att förstå varför man ska lägga till extra utrustning på priset för fossilvarianten men inte elbilen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

800V, ny laddstandard?

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
Zalman 2019: Zalman 2020: Undra hur det kommer att låta 2021?
Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.
Han skrev "laddbara bilmodeller", inte att dom skulle vara bra. Bild
Ptjah, en ny Golf kostar väl runt 300k med lite utrustning numera, ID3 1st 350k efter bonus.
En ny Volvo V60 CC närmare 500k med lite utrustning , PS2 600k efter bonus.
Sen finns ju riktigt billiga bilar som VW eUp, eMii och vad dom nu heter.
Räknar man på TCO är det slamdunk för elbilarna jämfört med motsvarande avgasbil. Dvs billigt!
Den utrustningen som du benämner under "lite utrustning", är det standard för ID3 eller i det andra faller PS2? Annars har jag väldigt svårt att förstå varför man ska lägga till extra utrustning på priset för fossilvarianten men inte elbilen.
Ja det är just det som är grejen. Elbilarna är topputrustade från start. Samma sak med Model 3.
Jämför man äpplen mot äpplen är det alltså inte mkt skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Laban »

ID.3 grundversionen ska väl ha 50 kW laddning. För att få appstyrd förvärmning av bilen krävs 1’st edition Max. 1’st edition har inte tvåzons klimatanläggning.

Så jag skulle nog säga att ID.3 är ganska långt ifrån topputrustad som standard.

Men, nya Golf är inte billig heller. Byggde ihop en nyss, la på parkeringssensorer, DSG låda. 330 000 :-
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

800V, ny laddstandard?

Inlägg av taliz »

Laban skrev:
ID.3 grundversionen ska väl ha 50 kW laddning. För att få appstyrd förvärmning av bilen krävs 1’st edition Max. 1’st edition har inte tvåzons klimatanläggning.

Så jag skulle nog säga att ID.3 är ganska långt ifrån topputrustad som standard.

Men, nya Golf är inte billig heller. Byggde ihop en nyss, la på parkeringssensorer, DSG låda. 330 000 :-
Det är väl lilla batteriet på 48kwh som bara klarar 50kw DC.
1st har ju alla 58kwh, och de skall klara 100kw DC enligt sidan nedan.

Här är utrustningslistan:
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... ition.html

Alla har "trådlös app-connect" vilket väl borde innebära appstyrd förvärmning?

Med tanke på att basversionen kostar 359k efter bonus så är det väldigt nära en Golf med samma utrustning.
Man får ju automat, 18" hjul, appstyrning, p-sensorer fram och bak, keyless, adaptiv farthållare, LED-ljus, 10" infotainment, elspeglar, navigation etc i basvarianten. Vad mer kan man behöva? Jag hade nöjt mig med det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Det är väl lilla batteriet på 48kwh som bara klarar 50kw DC.
1st har ju alla 58kwh, och de skall klara 100kw DC enligt sidan nedan.
..
Med tanke på att basversionen kostar 359k efter bonus så är det väldigt nära en Golf med samma utrustning.
.
Ja, när jag säger grundversion så menar jag inte 1’st edition med mellan batteripacket och dess utrustning utan 48 kWh packet mm. Men visst, nya Golf är dyr och inräknat subventioner så är ID.3 inte överdrivet dyr vid jämförelse. Fast jag vill gärna se de slutgiltiga priserna först.
Alla har "trådlös app-connect" vilket väl borde innebära appstyrd förvärmning?
Enligt det som nämnts tidigare har bara 1’st Max versionen det. Det gällde förvärmning när bilen inte är inkopplad/laddas. Vilket låter som något som borde vara kopplat till batteristorlek endast men så verkar inte vara fallet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »


Hyundai platform based on 800 Volt

However, E-GMP has one major advantage over the MEB: it is based on an 800-volt system. For this reason, Hyundai also joined the Ionity fast-charging joint venture in September. This makes higher charging capacities and shorter charging times possible. Should Hyundai manage to bring charging capacities of well over 200 kW into the volume segments without exceeding the price range, this would be a major market advantage. For the time being, Volkswagen will continue to use the 400-volt system for its MEB models and will thus be limited to charging capacities of up to around 150 kW.

Finally, we have a chance to become technology leaders, not followers.
https://www.electrive.com/2019/11/20/hy ... o-success/


Inom ett år så sätter Hyundai standarden 800V snabbladdning även för billigare volym modeller.

De kommer att marknadsföra 800V stenhårt och hävda att de leder teknikutvecklingen för elbilar.
Hyundai menar att deras E-GMP plattform ledande.

Gör VW ett misstag som inte ger MEB plattformen 800V snabbladdning från start?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4883
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:

Hyundai platform based on 800 Volt

However, E-GMP has one major advantage over the MEB: it is based on an 800-volt system. For this reason, Hyundai also joined the Ionity fast-charging joint venture in September. This makes higher charging capacities and shorter charging times possible. Should Hyundai manage to bring charging capacities of well over 200 kW into the volume segments without exceeding the price range, this would be a major market advantage. For the time being, Volkswagen will continue to use the 400-volt system for its MEB models and will thus be limited to charging capacities of up to around 150 kW.

Finally, we have a chance to become technology leaders, not followers.
https://www.electrive.com/2019/11/20/hy ... o-success/


Inom ett år så sätter Hyundai standarden 800V snabbladdning även för billigare volym modeller.

De kommer att marknadsföra 800V stenhårt och hävda att de leder teknikutvecklingen för elbilar.
Hyundai menar att deras E-GMP plattform ledande.

Gör VW ett misstag som inte ger MEB plattformen 800V snabbladdning från start?
De beror på men generellt så säger jag Nej de var i get misstag.
För att de ska vara någon poäng med 800v så måste du I princip över 150 kW effekt I laddningen och idag har jag för mig att MEB laddar max 125 kW dvs där finns fortfarande marginal med 400 volt tekniken.

Sen om 800V skulle vara billigare att bygga in i bilen (vilket jag inte tror gäller idag) så är de såklart en annan sak.
Dessutom är 800V nyare teknik, standarden var kanske inte satt när MEB plattformen var fryst och de skulle bli dyrt att ändra de under projektet.

Nej jag tror 800V änsålänge mest är en spec grej, de gör inte mycket skillnad i dagens fordon och framförallt de finns andra viktigare faktorer för elbilar att lösa idag.

Ja de är min syn på de hela.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Man kan ju diskutera om behovet av 800V.
Har man verkligen maxat 400V?
Tesla kommer ju upp i 250kW med 400V teknik.

Men för en ny elbilskund är det lätt att förstå att 800V är bättre än 400V.
Man ska inte underskatta den reklam möjligheten.
Och om tunnare kablar med 800V teknik gör det billigare att tillverka, så varför ska man inte satsa på 800V då?

Och Kia/Hyundai verkar satsa på rejält.
100km på 3 minuters snabbladdning är snabbt på riktigt!

Dessutom finns ju redan ett hyfsat stort antal 350kW, 800V laddare på marknaden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4883
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Man kan ju diskutera om behovet av 800V.
Har man verkligen maxat 400V?
Tesla kommer ju upp i 250kW med 400V teknik.

Men för en ny elbilskund är det lätt att förstå att 800V är bättre än 400V.
Man ska inte underskatta den reklam möjligheten.
Och om tunnare kablar med 800V teknik gör det billigare att tillverka, så varför ska man inte satsa på 800V då?

Och Kia/Hyundai verkar satsa på rejält.
100km på 3 minuters snabbladdning är snabbt på riktigt!

Dessutom finns ju redan ett hyfsat stort antal 350kW, 800V laddare på marknaden.
Jo du har absolut en punkt som är viktig, för normal konsumenten så tolkar nog många att 800 V måste bara bättre än 400 V även om de inte behöver vara sant på just den bilen.

Jag tror också att 800V är billigare men kanske inte riktigt än idag men när volymerna kommer upp och r&d kostnaden är tagen så lär de bli standard. Men de som kan fördyra 800 volt tekniken är att de måste stödja 400V också samtidigt och där är frågan vad för extra komponenter som behövs, de är ju 400 v som kommer vara standard väldigt länge även om de idag byggs många nya 800v.

Men för att återkoppla till mitt första stycke, så borde konsumenter knappt titta på hur många volt man använder vid laddning utan de borde bara titta på hur många kW man kan ladda med även om verkligen är så mycket mer komplex.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Mickep »

Ursäkta m kunskapen brister, men för att kunna utnyttja högre laddhastighet med 800V. måste inte laddaren också gå med 800V (annars måste ampere styrkan upp)? Vet inte om Ampere är någon begränsning i 800V bilar. Tror att ionity har 400V?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Ursäkta m kunskapen brister, men för att kunna utnyttja högre laddhastighet med 800V. måste inte laddaren också gå med 800V (annars måste ampere styrkan upp)? Vet inte om Ampere är någon begränsning i 800V bilar. Tror att ionity har 400V?
Ionity har 350kW och 800V.
https://ionity.eu

Men många andra bygger också 800V laddare.

Exempelvis Allego.
https://www.allego.eu/sv-se/news/2019/n ... -solutions
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Svenssons »

Att många andra bygger 800V laddare är att ta i. Finns inte direkt många bilar som kan ladda 800V och med många bilar menar jag inte modeller utan antalet bilar. Är det ens fler än ett par hundra i världen?

Sedan är det tveksamt om samtliga Ionity-laddare kan ge 800V idag. De är anpassade för detta men inte säkert att de idag kan ge 800V, vet att det i början av utbyggnaden i alla fall inte kunde ge full effekt på 350 kW. Finns ju ingen bil idag som kan ladda med den effekten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

"With this strategic partnership, ZF and Cree are intensifying their existing cooperation."

"The future use of silicon carbide-based power semiconductors will increase the range for electric vehicles in contrast to today's standard silicon technology. Due to high battery costs, the efficient electric drive represents an enormous growth potential for the foreseeable future. In particular, silicon carbide technology in conjunction with the 800-volt vehicle electrical system voltage makes a significant contribution to further increasing efficiency."

https://insideevs.com/news/381328/zf-si ... rain-cree/



ZF and Cree samarbetar för att få fram effektiva 800V, 350kW lösningar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

När du köper en ny elbil, är det värt att betala 20.000kr extra för att få 800V laddning, så du kan ladda till 80% på 20 minuter, istället för 40 minuter för en 400V lösning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Mickep »

Hur mycket skillnad blir det? Eller är det kanske billigare? (Det brukar bli det med utveckling och stordrift)
Skriv svar