Zalman3 skrev:Intressant att OKQ8 installerar ABB Terra 184kW laddare med 800V teknik.
Enligt Delphi så slår ju 800V igenom på bred front 2022.
Delphi Technologies har 2019 fått en order på 800 volt SiC inverter, till ett värde av 2,7 miljarder dollar.
Stora volymer av dessa 800V invertrar kommer att levereras 2022.
Intressant att ABB också tror att många fordon kommer att ladda I 800V.
Spec för ABB Terra 184kW, 800V.
Screenshot_20210308-112902_Office.jpg
Märklig argumentation.
Vilken bilköpare väljer bil med kriteriet högsta oktan eller högsta spänning?
Jag valde min bland annat baserat på prestanda,
Plaid+ 1100+ Hp, ja tack, Volt eller Amp, helt ointressant.
Laddtiden är viktig, men laddstationens spec sk**r jag fullständigt i.
(Jag råkar vara elingenjör och IT nerd till yrket, typ Top500 system)
Redan dom tidigare Tritium laddarna kan leverera 1000 Volt 500 Amp,
dom kom innan Porsche annonserade att dom skulle välja 800 Volt.
Delphi och ABB är underleverantörer, dom skulle aldrig börja utveckla
denna typ av prylar på egen hand utan betalande kund.
Delphi är en av världens största komponenttillverkare för bilindustrin,
om dom inte fått en beställning på 2.7 Mjrd USD hade dom inte rört en fena.
I artikel står att det är moduler för en
prestanda bil.
Dessutom verkar dom få sälja modulerna/tekniken till andra kunder,
så helt vanlig affärsverksamhet.
I "vanliga" bilar, säg upp till 300 Hp, så vinner man väldigt lite att gå upp till 800 Volt.
Samma komponenter kan användas för 400 Volt, och då få någon procent
högre verkningsgrad och i bästa fall bättre tillförlitlighet.
Ju fler som köper deras SiC MosFET desto billigare blir dom för alla.
Blir dessutom billigare i 400 Volt utförande då det är batchar som inte klarar testerna för 800 Volt.
Det är så för alla halvledare, säljs i olika spänning/ström klasser.
Alla andra el komponenter i bilen blir dyrare för 800 Volt jämfört med 400 Volt.
ABB, en annan leverantör, har ju visst övertag på högspänningssidan då dom
utvecklat och levererat likströmssystem (kraftöverföring långa avstånd) i kolosal format,
senast uppe i 3 Giga watt, omformare likriktare rubbet.
ABB har varit pionjärer på högspännings halvledare i flera decennier.
ABB har hittat en marknad, för dom en "lågt hängande frukt",
enkelt för dom med deras kunnande, allt från kraftverk till bilen.
Det är självklart att komponent och underleverantörer levererar när det finns en efterfrågan.
Att en biltillverkare väljer 800 Volt idag är pga. att tekniken finns,
vid en given effekt kan man spara vikt, som sagts tidigare, ledningar hela vägen
inkluderande lindningarna i motorerna blir tunnare dvs. råvarorna kostar mindre.
En traditionell biltillverkare idag räknar kronor på varje komponent.
Tillverkar man 1 miljon bilar och kan spara 100 kr per bil, do the math.
AUDI och Porsche ägs av VAG = VW koncernen, självklart att dom väljer samma
komponenter i sina plattformar, dom säger ju själva
att AUDI använde Porsche plattformen.
VAG använder Porsche för högprofil projekt.
Porsche tillverkar totalt ca 275.000 bilar per år!
Med en väldigt hög vinstmarginal, så dom kan ta en "risk" med ny teknik.
Ekonomiskt är det en liten risk, dom tillverkade 20.000 Taycan förra året,
så även om den blivit en total flopp hade det inte varit någon större fara för VAG.
Vi kan vara tacksamma att Porsche tog risken och hoppade i den djupaste änden av bassängen
vilket kommer att ge oss möjligheten till ännu roligare bilar.