800V, ny laddstandard?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Ursäkta m kunskapen brister, men för att kunna utnyttja högre laddhastighet med 800V. måste inte laddaren också gå med 800V (annars måste ampere styrkan upp)? Vet inte om Ampere är någon begränsning i 800V bilar. Tror att ionity har 400V?
Ionity har 350kW och 800V.
https://ionity.eu

Men många andra bygger också 800V laddare.

Exempelvis Allego.
https://www.allego.eu/sv-se/news/2019/n ... -solutions
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Svenssons »

Att många andra bygger 800V laddare är att ta i. Finns inte direkt många bilar som kan ladda 800V och med många bilar menar jag inte modeller utan antalet bilar. Är det ens fler än ett par hundra i världen?

Sedan är det tveksamt om samtliga Ionity-laddare kan ge 800V idag. De är anpassade för detta men inte säkert att de idag kan ge 800V, vet att det i början av utbyggnaden i alla fall inte kunde ge full effekt på 350 kW. Finns ju ingen bil idag som kan ladda med den effekten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

"With this strategic partnership, ZF and Cree are intensifying their existing cooperation."

"The future use of silicon carbide-based power semiconductors will increase the range for electric vehicles in contrast to today's standard silicon technology. Due to high battery costs, the efficient electric drive represents an enormous growth potential for the foreseeable future. In particular, silicon carbide technology in conjunction with the 800-volt vehicle electrical system voltage makes a significant contribution to further increasing efficiency."

https://insideevs.com/news/381328/zf-si ... rain-cree/



ZF and Cree samarbetar för att få fram effektiva 800V, 350kW lösningar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

När du köper en ny elbil, är det värt att betala 20.000kr extra för att få 800V laddning, så du kan ladda till 80% på 20 minuter, istället för 40 minuter för en 400V lösning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Mickep »

Hur mycket skillnad blir det? Eller är det kanske billigare? (Det brukar bli det med utveckling och stordrift)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Niklas Z »

Zalman3 skrev:
När du köper en ny elbil, är det värt att betala 20.000kr extra för att få 800V laddning, så du kan ladda till 80% på 20 minuter, istället för 40 minuter för en 400V lösning?
Mycket svårt att svara på, eftersom det beror på batteristorlek, laddkurva vid högre laddnivå, bilens förbrukning, känslighet för temperatur m m.
Nu har jag inte hunnit få min Model 3 LR ännu och kunnat genomföra några långturer, men jag tänker att 250 kW laddeffekt räcker väldigt långt med en sådan bil och det skulle definitivt göra det om batteriet kunde ta den laddeffekten ända upp till 80 % laddnivå. Jag är mer bekymrad över risken för degradering av batteriet vid höga laddeffekter.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Delphi Technologies har 2019 fått en order på 800 volt SiC inverter, till ett värde av 2,7 miljarder dollar.
Stora volymer av dessa 800V invertrar kommer att levereras 2022.

Delphi Technologies’ new industry-leading 800-volt SiC inverter to cut EV charging time in half.

Company solidifies technology leadership in electrification by being first in the industry with volume production of an 800-volt silicon carbide inverter.

FRANKFURT, September 11, 2019 – Delphi Technologies is the first in the industry with volume production of an 800-volt silicon carbide (SiC) inverter, one of the key components of highly efficient next-generation electric and hybrid vehicles. The new inverter enables electrical systems up to 800 volts, significantly extending electric vehicle (EV) range and halving charging times when compared with today’s state-of-the-art 400-volt systems. 

The technology, which supports multi-voltage platforms, is an evolution of the company’s proven high-voltage inverter and builds on 25 years of vehicle electrification experience. Delphi Technologies 800-volt inverter uses state-of-the-art silicon carbide MOSFET semiconductors (silicon carbide-based metal-oxide-semiconductor field-effect transistor wide band gap technology). The company recently secured a landmark $2.7 billion customer win for volume production of this technology over eight years with a premier global OEM. Launch is expected in 2022, initially for a high-performance vehicle operating at up to 800 volts. 

A few days ago, the company announced that it is partnering with Cree, a leader in SiC semiconductors, to enable the next generation of EVs to drive longer distances, have faster charging times and improved efficiency. Delphi Technologies inverters will utilize Cree’s Wolfspeed® silicon carbide-based MOSFETs.

IHS estimates that up to 45 percent of global vehicle production will be electrified by 2025, with around 46 million electrified vehicles being sold annually, rising to up to 57 percent by 2030 (around 62 million vehicles annually). Inverters are one of the highest-value electrification components and their efficiency has an industry-changing impact on many aspects of vehicle performance.

“Doubling the voltage from today’s typical 400 volts brings a substantial range of benefits, both for the vehicle user and for the vehicle manufacturer,” explains Richard F. Dauch, chief executive officer, Delphi Technologies. “We have designed this technology to simplify vehicle manufacturers’ multi-voltage strategies as they extend their electric and hybrid vehicle ranges.”

At the heart of the new Delphi Technologies inverter is its patented Viper power switch, which combines high levels of integration with unique double-sided cooling. These critical features allow the company to develop inverters that are 40 percent lighter and 30 percent more compact than competitor inverter technologies.

The latest addition to the Viper power switch range replaces conventional silicon with SiC, a high band gap semiconductor that allows very fast switching and can operate at even higher temperatures. “The faster switching alone will allow faster, more compact and lighter motors that offer great efficiency and greater range,” explains Dauch. “That’s in addition to the many benefits of moving to 800 volts.”

With the new Delphi Technologies' SiC inverter operating at 800 volts, vehicle engineers now have additional flexibility to optimize other powertrain systems. Options include more range or a smaller battery; ultra-fast charging or smaller, lighter, cheaper cables; and greater harvesting of vehicle kinetic energy when braking, further extending vehicle range.

The new SiC Viper power switch fits into the same inverter package as the current silicon switch, reducing engineering costs associated with a technology change and simplifying the design of multiple vehicle performance options. Delphi Technologies' integrated DC/DC converter and inverter already provides significant savings to OEMs. Delphi Technologies understands how to design and manufacture electronics to automotive grade to withstand that harshness
https://www.delphi.com/newsroom/press-r ... ter-cut-ev
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Intressant att OKQ8 installerar ABB Terra 184kW laddare med 800V teknik.

Enligt Delphi så slår ju 800V igenom på bred front 2022.
Delphi Technologies har 2019 fått en order på 800 volt SiC inverter, till ett värde av 2,7 miljarder dollar.
Stora volymer av dessa 800V invertrar kommer att levereras 2022.
Intressant att ABB också tror att många fordon kommer att ladda I 800V.

Spec för ABB Terra 184kW, 800V.
Screenshot_20210308-112902_Office.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Erik Viking »

Zalman3 skrev:
Intressant att OKQ8 installerar ABB Terra 184kW laddare med 800V teknik.

Enligt Delphi så slår ju 800V igenom på bred front 2022.
Delphi Technologies har 2019 fått en order på 800 volt SiC inverter, till ett värde av 2,7 miljarder dollar.
Stora volymer av dessa 800V invertrar kommer att levereras 2022.
Intressant att ABB också tror att många fordon kommer att ladda I 800V.

Spec för ABB Terra 184kW, 800V.
Screenshot_20210308-112902_Office.jpg
Märklig argumentation.

Vilken bilköpare väljer bil med kriteriet högsta oktan eller högsta spänning?

Jag valde min bland annat baserat på prestanda,
Plaid+ 1100+ Hp, ja tack, Volt eller Amp, helt ointressant.

Laddtiden är viktig, men laddstationens spec sk**r jag fullständigt i.
(Jag råkar vara elingenjör och IT nerd till yrket, typ Top500 system)

Redan dom tidigare Tritium laddarna kan leverera 1000 Volt 500 Amp,
dom kom innan Porsche annonserade att dom skulle välja 800 Volt.

Delphi och ABB är underleverantörer, dom skulle aldrig börja utveckla
denna typ av prylar på egen hand utan betalande kund.

Delphi är en av världens största komponenttillverkare för bilindustrin,
om dom inte fått en beställning på 2.7 Mjrd USD hade dom inte rört en fena.

I artikel står att det är moduler för en prestanda bil.

Dessutom verkar dom få sälja modulerna/tekniken till andra kunder,
så helt vanlig affärsverksamhet.

I "vanliga" bilar, säg upp till 300 Hp, så vinner man väldigt lite att gå upp till 800 Volt.

Samma komponenter kan användas för 400 Volt, och då få någon procent
högre verkningsgrad och i bästa fall bättre tillförlitlighet.

Ju fler som köper deras SiC MosFET desto billigare blir dom för alla.

Blir dessutom billigare i 400 Volt utförande då det är batchar som inte klarar testerna för 800 Volt.
Det är så för alla halvledare, säljs i olika spänning/ström klasser.

Alla andra el komponenter i bilen blir dyrare för 800 Volt jämfört med 400 Volt.

ABB, en annan leverantör, har ju visst övertag på högspänningssidan då dom
utvecklat och levererat likströmssystem (kraftöverföring långa avstånd) i kolosal format,
senast uppe i 3 Giga watt, omformare likriktare rubbet.

ABB har varit pionjärer på högspännings halvledare i flera decennier.
ABB har hittat en marknad, för dom en "lågt hängande frukt",
enkelt för dom med deras kunnande, allt från kraftverk till bilen.

Det är självklart att komponent och underleverantörer levererar när det finns en efterfrågan.

Att en biltillverkare väljer 800 Volt idag är pga. att tekniken finns,
vid en given effekt kan man spara vikt, som sagts tidigare, ledningar hela vägen
inkluderande lindningarna i motorerna blir tunnare dvs. råvarorna kostar mindre.

En traditionell biltillverkare idag räknar kronor på varje komponent.
Tillverkar man 1 miljon bilar och kan spara 100 kr per bil, do the math.

AUDI och Porsche ägs av VAG = VW koncernen, självklart att dom väljer samma
komponenter i sina plattformar, dom säger ju själva
att AUDI använde Porsche plattformen.

VAG använder Porsche för högprofil projekt.

Porsche tillverkar totalt ca 275.000 bilar per år!
Med en väldigt hög vinstmarginal, så dom kan ta en "risk" med ny teknik.

Ekonomiskt är det en liten risk, dom tillverkade 20.000 Taycan förra året,
så även om den blivit en total flopp hade det inte varit någon större fara för VAG.

Vi kan vara tacksamma att Porsche tog risken och hoppade i den djupaste änden av bassängen
vilket kommer att ge oss möjligheten till ännu roligare bilar.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tror det blir tyngre elfordon som kommer med 800 volt på bred front.
Screenshot_20210308-201420_Chrome.jpg
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Intressant att OKQ8 installerar ABB Terra 184kW laddare med 800V teknik.

Enligt Delphi så slår ju 800V igenom på bred front 2022.
Delphi Technologies har 2019 fått en order på 800 volt SiC inverter, till ett värde av 2,7 miljarder dollar.
Stora volymer av dessa 800V invertrar kommer att levereras 2022.
Intressant att ABB också tror att många fordon kommer att ladda I 800V.

Spec för ABB Terra 184kW, 800V.
Screenshot_20210308-112902_Office.jpg
Så en bil med 100 kWh batteri och stöd för 800V tar alltså 2 minuter längre tid att ladda än en bil med 90 kWh batteri och endast 400V laddning. Skulle inte 800 V drastiskt minska laddtiderna?
Visst, nu är laddaren på 184 kW men kan den ge samma energi oavsett om det är 400V och 800 Volt? I så fall så kommer de kunna göra reklam för att de kan ladda 800V men i praktiken så kommer den inte ge mycket mer än laddaren bredvid på 400V och vinsten med att köpa en bil som stöder den ”revolutionerande” 800V tekniken kommer vara försumbar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av chaffis75 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant att OKQ8 installerar ABB Terra 184kW laddare med 800V teknik.

Enligt Delphi så slår ju 800V igenom på bred front 2022.
Delphi Technologies har 2019 fått en order på 800 volt SiC inverter, till ett värde av 2,7 miljarder dollar.
Stora volymer av dessa 800V invertrar kommer att levereras 2022.
Intressant att ABB också tror att många fordon kommer att ladda I 800V.

Spec för ABB Terra 184kW, 800V.
Screenshot_20210308-112902_Office.jpg
Så en bil med 100 kWh batteri och stöd för 800V tar alltså 2 minuter längre tid att ladda än en bil med 90 kWh batteri och endast 400V laddning. Skulle inte 800 V drastiskt minska laddtiderna?
Visst, nu är laddaren på 184 kW men kan den ge samma energi oavsett om det är 400V och 800 Volt? I så fall så kommer de kunna göra reklam för att de kan ladda 800V men i praktiken så kommer den inte ge mycket mer än laddaren bredvid på 400V och vinsten med att köpa en bil som stöder den ”revolutionerande” 800V tekniken kommer vara försumbar.
Spänningen de laddar med är ju helt ointressant för kunden, de som är intressant är vilken effekt man kan ladda med och detta möjliggörs såklart av högre spänning när man ska över 200 kw baserat på hur standarden ser ut idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Nu när allt flera biltillverkare säger att dom stöder 800V laddning.
Exempelvis Porsche, Audi, Jaguar, Kia och Hyundai.

Intressant är att Kia/Hyundai går med i Ionity och lovar 350kW 800V laddning 2021.

Utgår ifrån att 350kW, 800V och laddning till ca 80% på ca 10-15 minuter blir standard runt 2021.
Inte bara för exklusiva bilar, utan även för vanliga bilar.
Mycket bra och trevlig trend!

Högre framtida laddeffekt FTW (sedan exakt vilken spänning det trappas upp till, och när det är tekniskt och ekonomiskt lämpligt, ger sig med tiden). :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Nu när allt flera biltillverkare säger att dom stöder 800V laddning.
Exempelvis Porsche, Audi, Jaguar, Kia och Hyundai.

Intressant är att Kia/Hyundai går med i Ionity och lovar 350kW 800V laddning 2021.

Utgår ifrån att 350kW, 800V och laddning till ca 80% på ca 10-15 minuter blir standard runt 2021.
Inte bara för exklusiva bilar, utan även för vanliga bilar.
Mycket bra och trevlig trend!

Högre framtida laddeffekt FTW (sedan exakt vilken spänning det trappas upp till, och när det är tekniskt och ekonomiskt lämpligt, ger sig med tiden). :)
Blir intressant att se vilken bil som i verkligheten klarar att ladda I 800V och 350kW.
I teorin blir det 35kWh på 6 minuter och 70kWh på 12 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Det fortsätter elektriskt: ZF går i serieproduktion med 800 volt-teknik för e-fordon.

Fördelar med 800 volt arkitektur: kortare laddningstider, bättre prestanda
ZF förbereder seriestartningar i Kina och Europa
Elelektronik av kiselkarbid: Halvledarteknik garanterar bättre effektivitet och större räckvidd
Friedrichshafen. Fler och fler biltillverkare världen över implementerar kortare laddningstider för batterielektriska fordon med en modifierad inbyggd nätverksarkitektur: Högspänningsnätet, särskilt i e-bilar i premium- och sportbilsegmentet, är utformat för en spänning på 800 volt istället för de tidigare 400 volt. För detta ändamål utvecklar och producerar ZF motsvarande komponenter för den elektriska drivlinan. I mitten: kraftelektronik med kiselkarbid som halvledare. Tekniken används redan av ZF i racingserien Formula E och kommer att lanseras på marknaden i flera fordon i exklusiva segment i år.


https://press.zf.com/press/de/releases/ ... 24768.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Nu när allt flera biltillverkare säger att dom stöder 800V laddning.
Exempelvis Porsche, Audi, Jaguar, Kia och Hyundai.

Intressant är att Kia/Hyundai går med i Ionity och lovar 350kW 800V laddning 2021.

Utgår ifrån att 350kW, 800V och laddning till ca 80% på ca 10-15 minuter blir standard runt 2021.
Inte bara för exklusiva bilar, utan även för vanliga bilar.
Mycket bra och trevlig trend!

Högre framtida laddeffekt FTW (sedan exakt vilken spänning det trappas upp till, och när det är tekniskt och ekonomiskt lämpligt, ger sig med tiden). :)
Blir intressant att se vilken bil som i verkligheten klarar att ladda I 800V och 350kW.
I teorin blir det 35kWh på 6 minuter och 70kWh på 12 minuter.
Ser verkligen fram emot detta! Känns som det fortsätter att hända mycket positivt just nu! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Henriksson »

Laddeffekten har inte så stor betydelse om bilen i praktiken inte kan ta emot effekten mer än under en väldigt kort tid. Har själv en E-tron och den är för tillfället den enda bilen på marknaden som kan ta 150 kW laddning i en i princip rak kurva upp till ca 80% i slutet går laddningen betydligt långsammare med 60-70kW. Så batteristacken måste alltså kunna kylas med motsvarande effekt som värmeutvecklingen för att bibehålla en jämn laddeffekt. Ska man då öka till 350kW måste t.ex. E-tronens kylsystem mer än fördubbla sin kylkapacitet. Kylsystemet med tillhörande kylmedel väger en hel del och ska man kyla dubbelt så mycket behöver man antingen fördubbla mängden kylvätska eller pumpa samma kylvätska under mer än dubbelt så högt tryck som i sin tur ger dubbla flödesmängden. Sen måste tillhörande kylare fördubblas i storlek också.
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Henriksson »

Så om man ökar laddeffekten på en existerande bilmodell vilket vissa fabrikanter gör så innebär det inte nödvändigtvis att laddningen 0-100% kommer gå fortare såvida man inte tillåter batteriet att bli varmare. Låter man batteriet bli varmare kommer det att degradera snabbare. Däremot kommer 0-20% sannolikt gå fortare men tidsvinsten blir så marginell så att det mer handlar om hur fort du kan hoppa ur bilen och få igång laddningen än själva tidsvinsten i laddningen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av martinot »

Henriksson skrev:
Laddeffekten har inte så stor betydelse om bilen i praktiken inte kan ta emot effekten mer än under en väldigt kort tid. Har själv en E-tron och den är för tillfället den enda bilen på marknaden som kan ta 150 kW laddning i en i princip rak kurva upp till ca 80% i slutet går laddningen betydligt långsammare med 60-70kW. Så batteristacken måste alltså kunna kylas med motsvarande effekt som värmeutvecklingen för att bibehålla en jämn laddeffekt. Ska man då öka till 350kW måste t.ex. E-tronens kylsystem mer än fördubbla sin kylkapacitet. Kylsystemet med tillhörande kylmedel väger en hel del och ska man kyla dubbelt så mycket behöver man antingen fördubbla mängden kylvätska eller pumpa samma kylvätska under mer än dubbelt så högt tryck som i sin tur ger dubbla flödesmängden. Sen måste tillhörande kylare fördubblas i storlek också.
Nja, med dagens teknik är det lite så. Men batteritekniken står inte stilla, utan utvecklas enormt kraftigt just nu. Soldid State är ju en mycket spännande batteriteknik som kommer att ändra på detta, och ha kapacitet att kunna laddas med hög effekt utan att kräva extrema mängder kylning. VAG jobbar själva på detta.

e-tron är ingen dålig bil som du mycket riktigt påpekar, och har lite (IMO) oförtjänt dåligt rykte. De är tvärt om riktigt bra just pga. att den kan ha en hög linjär nivå på laddkurvan, även om peakeffekten inte är så hög som Tesla och Porsche (och e-tron GT som är samma bil som Taycan).

Blev däremot rätt besviken på att de tekniskt mycket nyare ID-bilarna inte fick denna linjära laddkurva som e-tron. De har lika låg max peakeffekt som e-tron, men med samma typ av sluttande effektkurva som Tesla och Porsche. Där har VAG, till min besvikelse, lyckats kombinera de två sämsta egenskaperna tillsammans hos ID-bilarna. En (IMO) mycket dålig och misslyckad kombination.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av martinot »

Henriksson skrev:
Så om man ökar laddeffekten på en existerande bilmodell vilket vissa fabrikanter gör så innebär det inte nödvändigtvis att laddningen 0-100% kommer gå fortare såvida man inte tillåter batteriet att bli varmare. Låter man batteriet bli varmare kommer det att degradera snabbare. Däremot kommer 0-20% sannolikt gå fortare men tidsvinsten blir så marginell så att det mer handlar om hur fort du kan hoppa ur bilen och få igång laddningen än själva tidsvinsten i laddningen.
Var inte riktigt med på vad du menar ovan?

Samma typ av bil, kan ju komma med olika typer av batterier och batteriteknik från olika tillverkare, så går inte att förenkla på det sättet som du alluderar till ovan.

Vad menar du vidare med att det inte lönar sig att göra snabbare laddning, för att det tar tid att hoppa ur bilen?

Det blir ju inte bättre eller går snabbare att tanka en fossibil, för att man sänker hastigheten på fossilpumparna till 1/10 av farten, bara för att det tar tid att gå ur bilen?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Gustafsson »

Det är ju väldigt stor skillnad på de olika batteristorlekarna. Bortsett från M3, så är ju 100 kW batterierna MYCKET snabbare att ladda.
Kurvan ser förvisso ganska lik ut i procent, men med 148kW vid start och över 100 kW vid 50% SOC blir det många mil på rätt kort tid. Om jag skulle ladda energi motsvarande 90% av en MS60-90 dvs i praktiken högst 50-70 kWh så går det ju på mindre än halva tiden typ. När jag åker på långresor laddar jag till effekten sjunker under 80 kW, då kommer jag utan problem 35 mil vilket är en lagom sträcka för mig och laddar lika snabbt igen. Jag upplever inte att jag sitter i bilen och väntar speciellt ofta. Med min gamla 70D så blev det ju någon timme mer på en 100-milaresa.
Med det sagt så är förstås all batteriutveckling ju av godo. Men den heliga graalen ligger nog inte i 800V standard.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av martinot »

Tror (för jag är verkligen ingen expert, eller någon som har som yrke att arbeta med batteriteknologi) att SolidState-batterier kan ha möjlighet att utvecklas till att bli den "heliga graalen" på området, som verkligen tar ett stort hopp närmare dagens ICE-bilar. Ser med spänning fram vad som kommer hända med SSB. Quantumscape verkar ligga längst fram, och laddar för att ha något på marknaden redan 2024.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av [JM] »

QS har ju förmedlat att deras serieproduktion kommer igång frammåt 2027.
Såg en intervju med deras CEO för ett tag sen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Utgår ifrån att dagens VW Power Day ger mera klarhet i när QS batterierna blir verklighet i volymer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Mickep »

Är väl som när 64 bitars OS kom. Folk vark skeptiska och tycjte 32 bitar var nog och att det inte fanns så mycket användningsområden. (massa nackdelar rabblades upp)
Skriv svar