800V, ny laddstandard?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av vigge50 »

taliz skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
Zalman 2019:
Zalman3 skrev:
Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Zalman 2020:
Zalman3 skrev:
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Undra hur det kommer att låta 2021?
Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.
Han skrev "laddbara bilmodeller", inte att dom skulle vara bra. Bild
Ptjah, en ny Golf kostar väl runt 300k med lite utrustning numera, ID3 1st 350k efter bonus.
En ny Volvo V60 CC närmare 500k med lite utrustning , PS2 600k efter bonus.
Sen finns ju riktigt billiga bilar som VW eUp, eMii och vad dom nu heter.
Räknar man på TCO är det slamdunk för elbilarna jämfört med motsvarande avgasbil. Dvs billigt!
Den utrustningen som du benämner under "lite utrustning", är det standard för ID3 eller i det andra faller PS2? Annars har jag väldigt svårt att förstå varför man ska lägga till extra utrustning på priset för fossilvarianten men inte elbilen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

800V, ny laddstandard?

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
Zalman 2019: Zalman 2020: Undra hur det kommer att låta 2021?
Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.
Han skrev "laddbara bilmodeller", inte att dom skulle vara bra. Bild
Ptjah, en ny Golf kostar väl runt 300k med lite utrustning numera, ID3 1st 350k efter bonus.
En ny Volvo V60 CC närmare 500k med lite utrustning , PS2 600k efter bonus.
Sen finns ju riktigt billiga bilar som VW eUp, eMii och vad dom nu heter.
Räknar man på TCO är det slamdunk för elbilarna jämfört med motsvarande avgasbil. Dvs billigt!
Den utrustningen som du benämner under "lite utrustning", är det standard för ID3 eller i det andra faller PS2? Annars har jag väldigt svårt att förstå varför man ska lägga till extra utrustning på priset för fossilvarianten men inte elbilen.
Ja det är just det som är grejen. Elbilarna är topputrustade från start. Samma sak med Model 3.
Jämför man äpplen mot äpplen är det alltså inte mkt skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Laban »

ID.3 grundversionen ska väl ha 50 kW laddning. För att få appstyrd förvärmning av bilen krävs 1’st edition Max. 1’st edition har inte tvåzons klimatanläggning.

Så jag skulle nog säga att ID.3 är ganska långt ifrån topputrustad som standard.

Men, nya Golf är inte billig heller. Byggde ihop en nyss, la på parkeringssensorer, DSG låda. 330 000 :-
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

800V, ny laddstandard?

Inlägg av taliz »

Laban skrev:
ID.3 grundversionen ska väl ha 50 kW laddning. För att få appstyrd förvärmning av bilen krävs 1’st edition Max. 1’st edition har inte tvåzons klimatanläggning.

Så jag skulle nog säga att ID.3 är ganska långt ifrån topputrustad som standard.

Men, nya Golf är inte billig heller. Byggde ihop en nyss, la på parkeringssensorer, DSG låda. 330 000 :-
Det är väl lilla batteriet på 48kwh som bara klarar 50kw DC.
1st har ju alla 58kwh, och de skall klara 100kw DC enligt sidan nedan.

Här är utrustningslistan:
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... ition.html

Alla har "trådlös app-connect" vilket väl borde innebära appstyrd förvärmning?

Med tanke på att basversionen kostar 359k efter bonus så är det väldigt nära en Golf med samma utrustning.
Man får ju automat, 18" hjul, appstyrning, p-sensorer fram och bak, keyless, adaptiv farthållare, LED-ljus, 10" infotainment, elspeglar, navigation etc i basvarianten. Vad mer kan man behöva? Jag hade nöjt mig med det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Det är väl lilla batteriet på 48kwh som bara klarar 50kw DC.
1st har ju alla 58kwh, och de skall klara 100kw DC enligt sidan nedan.
..
Med tanke på att basversionen kostar 359k efter bonus så är det väldigt nära en Golf med samma utrustning.
.
Ja, när jag säger grundversion så menar jag inte 1’st edition med mellan batteripacket och dess utrustning utan 48 kWh packet mm. Men visst, nya Golf är dyr och inräknat subventioner så är ID.3 inte överdrivet dyr vid jämförelse. Fast jag vill gärna se de slutgiltiga priserna först.
Alla har "trådlös app-connect" vilket väl borde innebära appstyrd förvärmning?
Enligt det som nämnts tidigare har bara 1’st Max versionen det. Det gällde förvärmning när bilen inte är inkopplad/laddas. Vilket låter som något som borde vara kopplat till batteristorlek endast men så verkar inte vara fallet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »


Hyundai platform based on 800 Volt

However, E-GMP has one major advantage over the MEB: it is based on an 800-volt system. For this reason, Hyundai also joined the Ionity fast-charging joint venture in September. This makes higher charging capacities and shorter charging times possible. Should Hyundai manage to bring charging capacities of well over 200 kW into the volume segments without exceeding the price range, this would be a major market advantage. For the time being, Volkswagen will continue to use the 400-volt system for its MEB models and will thus be limited to charging capacities of up to around 150 kW.

Finally, we have a chance to become technology leaders, not followers.
https://www.electrive.com/2019/11/20/hy ... o-success/


Inom ett år så sätter Hyundai standarden 800V snabbladdning även för billigare volym modeller.

De kommer att marknadsföra 800V stenhårt och hävda att de leder teknikutvecklingen för elbilar.
Hyundai menar att deras E-GMP plattform ledande.

Gör VW ett misstag som inte ger MEB plattformen 800V snabbladdning från start?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4864
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:

Hyundai platform based on 800 Volt

However, E-GMP has one major advantage over the MEB: it is based on an 800-volt system. For this reason, Hyundai also joined the Ionity fast-charging joint venture in September. This makes higher charging capacities and shorter charging times possible. Should Hyundai manage to bring charging capacities of well over 200 kW into the volume segments without exceeding the price range, this would be a major market advantage. For the time being, Volkswagen will continue to use the 400-volt system for its MEB models and will thus be limited to charging capacities of up to around 150 kW.

Finally, we have a chance to become technology leaders, not followers.
https://www.electrive.com/2019/11/20/hy ... o-success/


Inom ett år så sätter Hyundai standarden 800V snabbladdning även för billigare volym modeller.

De kommer att marknadsföra 800V stenhårt och hävda att de leder teknikutvecklingen för elbilar.
Hyundai menar att deras E-GMP plattform ledande.

Gör VW ett misstag som inte ger MEB plattformen 800V snabbladdning från start?
De beror på men generellt så säger jag Nej de var i get misstag.
För att de ska vara någon poäng med 800v så måste du I princip över 150 kW effekt I laddningen och idag har jag för mig att MEB laddar max 125 kW dvs där finns fortfarande marginal med 400 volt tekniken.

Sen om 800V skulle vara billigare att bygga in i bilen (vilket jag inte tror gäller idag) så är de såklart en annan sak.
Dessutom är 800V nyare teknik, standarden var kanske inte satt när MEB plattformen var fryst och de skulle bli dyrt att ändra de under projektet.

Nej jag tror 800V änsålänge mest är en spec grej, de gör inte mycket skillnad i dagens fordon och framförallt de finns andra viktigare faktorer för elbilar att lösa idag.

Ja de är min syn på de hela.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Man kan ju diskutera om behovet av 800V.
Har man verkligen maxat 400V?
Tesla kommer ju upp i 250kW med 400V teknik.

Men för en ny elbilskund är det lätt att förstå att 800V är bättre än 400V.
Man ska inte underskatta den reklam möjligheten.
Och om tunnare kablar med 800V teknik gör det billigare att tillverka, så varför ska man inte satsa på 800V då?

Och Kia/Hyundai verkar satsa på rejält.
100km på 3 minuters snabbladdning är snabbt på riktigt!

Dessutom finns ju redan ett hyfsat stort antal 350kW, 800V laddare på marknaden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4864
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Man kan ju diskutera om behovet av 800V.
Har man verkligen maxat 400V?
Tesla kommer ju upp i 250kW med 400V teknik.

Men för en ny elbilskund är det lätt att förstå att 800V är bättre än 400V.
Man ska inte underskatta den reklam möjligheten.
Och om tunnare kablar med 800V teknik gör det billigare att tillverka, så varför ska man inte satsa på 800V då?

Och Kia/Hyundai verkar satsa på rejält.
100km på 3 minuters snabbladdning är snabbt på riktigt!

Dessutom finns ju redan ett hyfsat stort antal 350kW, 800V laddare på marknaden.
Jo du har absolut en punkt som är viktig, för normal konsumenten så tolkar nog många att 800 V måste bara bättre än 400 V även om de inte behöver vara sant på just den bilen.

Jag tror också att 800V är billigare men kanske inte riktigt än idag men när volymerna kommer upp och r&d kostnaden är tagen så lär de bli standard. Men de som kan fördyra 800 volt tekniken är att de måste stödja 400V också samtidigt och där är frågan vad för extra komponenter som behövs, de är ju 400 v som kommer vara standard väldigt länge även om de idag byggs många nya 800v.

Men för att återkoppla till mitt första stycke, så borde konsumenter knappt titta på hur många volt man använder vid laddning utan de borde bara titta på hur många kW man kan ladda med även om verkligen är så mycket mer komplex.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Mickep »

Ursäkta m kunskapen brister, men för att kunna utnyttja högre laddhastighet med 800V. måste inte laddaren också gå med 800V (annars måste ampere styrkan upp)? Vet inte om Ampere är någon begränsning i 800V bilar. Tror att ionity har 400V?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Ursäkta m kunskapen brister, men för att kunna utnyttja högre laddhastighet med 800V. måste inte laddaren också gå med 800V (annars måste ampere styrkan upp)? Vet inte om Ampere är någon begränsning i 800V bilar. Tror att ionity har 400V?
Ionity har 350kW och 800V.
https://ionity.eu

Men många andra bygger också 800V laddare.

Exempelvis Allego.
https://www.allego.eu/sv-se/news/2019/n ... -solutions
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Svenssons »

Att många andra bygger 800V laddare är att ta i. Finns inte direkt många bilar som kan ladda 800V och med många bilar menar jag inte modeller utan antalet bilar. Är det ens fler än ett par hundra i världen?

Sedan är det tveksamt om samtliga Ionity-laddare kan ge 800V idag. De är anpassade för detta men inte säkert att de idag kan ge 800V, vet att det i början av utbyggnaden i alla fall inte kunde ge full effekt på 350 kW. Finns ju ingen bil idag som kan ladda med den effekten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

"With this strategic partnership, ZF and Cree are intensifying their existing cooperation."

"The future use of silicon carbide-based power semiconductors will increase the range for electric vehicles in contrast to today's standard silicon technology. Due to high battery costs, the efficient electric drive represents an enormous growth potential for the foreseeable future. In particular, silicon carbide technology in conjunction with the 800-volt vehicle electrical system voltage makes a significant contribution to further increasing efficiency."

https://insideevs.com/news/381328/zf-si ... rain-cree/



ZF and Cree samarbetar för att få fram effektiva 800V, 350kW lösningar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

När du köper en ny elbil, är det värt att betala 20.000kr extra för att få 800V laddning, så du kan ladda till 80% på 20 minuter, istället för 40 minuter för en 400V lösning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Mickep »

Hur mycket skillnad blir det? Eller är det kanske billigare? (Det brukar bli det med utveckling och stordrift)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Niklas Z »

Zalman3 skrev:
När du köper en ny elbil, är det värt att betala 20.000kr extra för att få 800V laddning, så du kan ladda till 80% på 20 minuter, istället för 40 minuter för en 400V lösning?
Mycket svårt att svara på, eftersom det beror på batteristorlek, laddkurva vid högre laddnivå, bilens förbrukning, känslighet för temperatur m m.
Nu har jag inte hunnit få min Model 3 LR ännu och kunnat genomföra några långturer, men jag tänker att 250 kW laddeffekt räcker väldigt långt med en sådan bil och det skulle definitivt göra det om batteriet kunde ta den laddeffekten ända upp till 80 % laddnivå. Jag är mer bekymrad över risken för degradering av batteriet vid höga laddeffekter.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Delphi Technologies har 2019 fått en order på 800 volt SiC inverter, till ett värde av 2,7 miljarder dollar.
Stora volymer av dessa 800V invertrar kommer att levereras 2022.

Delphi Technologies’ new industry-leading 800-volt SiC inverter to cut EV charging time in half.

Company solidifies technology leadership in electrification by being first in the industry with volume production of an 800-volt silicon carbide inverter.

FRANKFURT, September 11, 2019 – Delphi Technologies is the first in the industry with volume production of an 800-volt silicon carbide (SiC) inverter, one of the key components of highly efficient next-generation electric and hybrid vehicles. The new inverter enables electrical systems up to 800 volts, significantly extending electric vehicle (EV) range and halving charging times when compared with today’s state-of-the-art 400-volt systems. 

The technology, which supports multi-voltage platforms, is an evolution of the company’s proven high-voltage inverter and builds on 25 years of vehicle electrification experience. Delphi Technologies 800-volt inverter uses state-of-the-art silicon carbide MOSFET semiconductors (silicon carbide-based metal-oxide-semiconductor field-effect transistor wide band gap technology). The company recently secured a landmark $2.7 billion customer win for volume production of this technology over eight years with a premier global OEM. Launch is expected in 2022, initially for a high-performance vehicle operating at up to 800 volts. 

A few days ago, the company announced that it is partnering with Cree, a leader in SiC semiconductors, to enable the next generation of EVs to drive longer distances, have faster charging times and improved efficiency. Delphi Technologies inverters will utilize Cree’s Wolfspeed® silicon carbide-based MOSFETs.

IHS estimates that up to 45 percent of global vehicle production will be electrified by 2025, with around 46 million electrified vehicles being sold annually, rising to up to 57 percent by 2030 (around 62 million vehicles annually). Inverters are one of the highest-value electrification components and their efficiency has an industry-changing impact on many aspects of vehicle performance.

“Doubling the voltage from today’s typical 400 volts brings a substantial range of benefits, both for the vehicle user and for the vehicle manufacturer,” explains Richard F. Dauch, chief executive officer, Delphi Technologies. “We have designed this technology to simplify vehicle manufacturers’ multi-voltage strategies as they extend their electric and hybrid vehicle ranges.”

At the heart of the new Delphi Technologies inverter is its patented Viper power switch, which combines high levels of integration with unique double-sided cooling. These critical features allow the company to develop inverters that are 40 percent lighter and 30 percent more compact than competitor inverter technologies.

The latest addition to the Viper power switch range replaces conventional silicon with SiC, a high band gap semiconductor that allows very fast switching and can operate at even higher temperatures. “The faster switching alone will allow faster, more compact and lighter motors that offer great efficiency and greater range,” explains Dauch. “That’s in addition to the many benefits of moving to 800 volts.”

With the new Delphi Technologies' SiC inverter operating at 800 volts, vehicle engineers now have additional flexibility to optimize other powertrain systems. Options include more range or a smaller battery; ultra-fast charging or smaller, lighter, cheaper cables; and greater harvesting of vehicle kinetic energy when braking, further extending vehicle range.

The new SiC Viper power switch fits into the same inverter package as the current silicon switch, reducing engineering costs associated with a technology change and simplifying the design of multiple vehicle performance options. Delphi Technologies' integrated DC/DC converter and inverter already provides significant savings to OEMs. Delphi Technologies understands how to design and manufacture electronics to automotive grade to withstand that harshness
https://www.delphi.com/newsroom/press-r ... ter-cut-ev
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Intressant att OKQ8 installerar ABB Terra 184kW laddare med 800V teknik.

Enligt Delphi så slår ju 800V igenom på bred front 2022.
Delphi Technologies har 2019 fått en order på 800 volt SiC inverter, till ett värde av 2,7 miljarder dollar.
Stora volymer av dessa 800V invertrar kommer att levereras 2022.
Intressant att ABB också tror att många fordon kommer att ladda I 800V.

Spec för ABB Terra 184kW, 800V.
Screenshot_20210308-112902_Office.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Erik Viking »

Zalman3 skrev:
Intressant att OKQ8 installerar ABB Terra 184kW laddare med 800V teknik.

Enligt Delphi så slår ju 800V igenom på bred front 2022.
Delphi Technologies har 2019 fått en order på 800 volt SiC inverter, till ett värde av 2,7 miljarder dollar.
Stora volymer av dessa 800V invertrar kommer att levereras 2022.
Intressant att ABB också tror att många fordon kommer att ladda I 800V.

Spec för ABB Terra 184kW, 800V.
Screenshot_20210308-112902_Office.jpg
Märklig argumentation.

Vilken bilköpare väljer bil med kriteriet högsta oktan eller högsta spänning?

Jag valde min bland annat baserat på prestanda,
Plaid+ 1100+ Hp, ja tack, Volt eller Amp, helt ointressant.

Laddtiden är viktig, men laddstationens spec sk**r jag fullständigt i.
(Jag råkar vara elingenjör och IT nerd till yrket, typ Top500 system)

Redan dom tidigare Tritium laddarna kan leverera 1000 Volt 500 Amp,
dom kom innan Porsche annonserade att dom skulle välja 800 Volt.

Delphi och ABB är underleverantörer, dom skulle aldrig börja utveckla
denna typ av prylar på egen hand utan betalande kund.

Delphi är en av världens största komponenttillverkare för bilindustrin,
om dom inte fått en beställning på 2.7 Mjrd USD hade dom inte rört en fena.

I artikel står att det är moduler för en prestanda bil.

Dessutom verkar dom få sälja modulerna/tekniken till andra kunder,
så helt vanlig affärsverksamhet.

I "vanliga" bilar, säg upp till 300 Hp, så vinner man väldigt lite att gå upp till 800 Volt.

Samma komponenter kan användas för 400 Volt, och då få någon procent
högre verkningsgrad och i bästa fall bättre tillförlitlighet.

Ju fler som köper deras SiC MosFET desto billigare blir dom för alla.

Blir dessutom billigare i 400 Volt utförande då det är batchar som inte klarar testerna för 800 Volt.
Det är så för alla halvledare, säljs i olika spänning/ström klasser.

Alla andra el komponenter i bilen blir dyrare för 800 Volt jämfört med 400 Volt.

ABB, en annan leverantör, har ju visst övertag på högspänningssidan då dom
utvecklat och levererat likströmssystem (kraftöverföring långa avstånd) i kolosal format,
senast uppe i 3 Giga watt, omformare likriktare rubbet.

ABB har varit pionjärer på högspännings halvledare i flera decennier.
ABB har hittat en marknad, för dom en "lågt hängande frukt",
enkelt för dom med deras kunnande, allt från kraftverk till bilen.

Det är självklart att komponent och underleverantörer levererar när det finns en efterfrågan.

Att en biltillverkare väljer 800 Volt idag är pga. att tekniken finns,
vid en given effekt kan man spara vikt, som sagts tidigare, ledningar hela vägen
inkluderande lindningarna i motorerna blir tunnare dvs. råvarorna kostar mindre.

En traditionell biltillverkare idag räknar kronor på varje komponent.
Tillverkar man 1 miljon bilar och kan spara 100 kr per bil, do the math.

AUDI och Porsche ägs av VAG = VW koncernen, självklart att dom väljer samma
komponenter i sina plattformar, dom säger ju själva
att AUDI använde Porsche plattformen.

VAG använder Porsche för högprofil projekt.

Porsche tillverkar totalt ca 275.000 bilar per år!
Med en väldigt hög vinstmarginal, så dom kan ta en "risk" med ny teknik.

Ekonomiskt är det en liten risk, dom tillverkade 20.000 Taycan förra året,
så även om den blivit en total flopp hade det inte varit någon större fara för VAG.

Vi kan vara tacksamma att Porsche tog risken och hoppade i den djupaste änden av bassängen
vilket kommer att ge oss möjligheten till ännu roligare bilar.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tror det blir tyngre elfordon som kommer med 800 volt på bred front.
Screenshot_20210308-201420_Chrome.jpg
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Intressant att OKQ8 installerar ABB Terra 184kW laddare med 800V teknik.

Enligt Delphi så slår ju 800V igenom på bred front 2022.
Delphi Technologies har 2019 fått en order på 800 volt SiC inverter, till ett värde av 2,7 miljarder dollar.
Stora volymer av dessa 800V invertrar kommer att levereras 2022.
Intressant att ABB också tror att många fordon kommer att ladda I 800V.

Spec för ABB Terra 184kW, 800V.
Screenshot_20210308-112902_Office.jpg
Så en bil med 100 kWh batteri och stöd för 800V tar alltså 2 minuter längre tid att ladda än en bil med 90 kWh batteri och endast 400V laddning. Skulle inte 800 V drastiskt minska laddtiderna?
Visst, nu är laddaren på 184 kW men kan den ge samma energi oavsett om det är 400V och 800 Volt? I så fall så kommer de kunna göra reklam för att de kan ladda 800V men i praktiken så kommer den inte ge mycket mer än laddaren bredvid på 400V och vinsten med att köpa en bil som stöder den ”revolutionerande” 800V tekniken kommer vara försumbar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4864
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av chaffis75 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant att OKQ8 installerar ABB Terra 184kW laddare med 800V teknik.

Enligt Delphi så slår ju 800V igenom på bred front 2022.
Delphi Technologies har 2019 fått en order på 800 volt SiC inverter, till ett värde av 2,7 miljarder dollar.
Stora volymer av dessa 800V invertrar kommer att levereras 2022.
Intressant att ABB också tror att många fordon kommer att ladda I 800V.

Spec för ABB Terra 184kW, 800V.
Screenshot_20210308-112902_Office.jpg
Så en bil med 100 kWh batteri och stöd för 800V tar alltså 2 minuter längre tid att ladda än en bil med 90 kWh batteri och endast 400V laddning. Skulle inte 800 V drastiskt minska laddtiderna?
Visst, nu är laddaren på 184 kW men kan den ge samma energi oavsett om det är 400V och 800 Volt? I så fall så kommer de kunna göra reklam för att de kan ladda 800V men i praktiken så kommer den inte ge mycket mer än laddaren bredvid på 400V och vinsten med att köpa en bil som stöder den ”revolutionerande” 800V tekniken kommer vara försumbar.
Spänningen de laddar med är ju helt ointressant för kunden, de som är intressant är vilken effekt man kan ladda med och detta möjliggörs såklart av högre spänning när man ska över 200 kw baserat på hur standarden ser ut idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Nu när allt flera biltillverkare säger att dom stöder 800V laddning.
Exempelvis Porsche, Audi, Jaguar, Kia och Hyundai.

Intressant är att Kia/Hyundai går med i Ionity och lovar 350kW 800V laddning 2021.

Utgår ifrån att 350kW, 800V och laddning till ca 80% på ca 10-15 minuter blir standard runt 2021.
Inte bara för exklusiva bilar, utan även för vanliga bilar.
Mycket bra och trevlig trend!

Högre framtida laddeffekt FTW (sedan exakt vilken spänning det trappas upp till, och när det är tekniskt och ekonomiskt lämpligt, ger sig med tiden). :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Nu när allt flera biltillverkare säger att dom stöder 800V laddning.
Exempelvis Porsche, Audi, Jaguar, Kia och Hyundai.

Intressant är att Kia/Hyundai går med i Ionity och lovar 350kW 800V laddning 2021.

Utgår ifrån att 350kW, 800V och laddning till ca 80% på ca 10-15 minuter blir standard runt 2021.
Inte bara för exklusiva bilar, utan även för vanliga bilar.
Mycket bra och trevlig trend!

Högre framtida laddeffekt FTW (sedan exakt vilken spänning det trappas upp till, och när det är tekniskt och ekonomiskt lämpligt, ger sig med tiden). :)
Blir intressant att se vilken bil som i verkligheten klarar att ladda I 800V och 350kW.
I teorin blir det 35kWh på 6 minuter och 70kWh på 12 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Det fortsätter elektriskt: ZF går i serieproduktion med 800 volt-teknik för e-fordon.

Fördelar med 800 volt arkitektur: kortare laddningstider, bättre prestanda
ZF förbereder seriestartningar i Kina och Europa
Elelektronik av kiselkarbid: Halvledarteknik garanterar bättre effektivitet och större räckvidd
Friedrichshafen. Fler och fler biltillverkare världen över implementerar kortare laddningstider för batterielektriska fordon med en modifierad inbyggd nätverksarkitektur: Högspänningsnätet, särskilt i e-bilar i premium- och sportbilsegmentet, är utformat för en spänning på 800 volt istället för de tidigare 400 volt. För detta ändamål utvecklar och producerar ZF motsvarande komponenter för den elektriska drivlinan. I mitten: kraftelektronik med kiselkarbid som halvledare. Tekniken används redan av ZF i racingserien Formula E och kommer att lanseras på marknaden i flera fordon i exklusiva segment i år.


https://press.zf.com/press/de/releases/ ... 24768.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar