800V, ny laddstandard?
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 800V, ny laddstandard?
Det är ju väldigt stor skillnad på de olika batteristorlekarna. Bortsett från M3, så är ju 100 kW batterierna MYCKET snabbare att ladda.
Kurvan ser förvisso ganska lik ut i procent, men med 148kW vid start och över 100 kW vid 50% SOC blir det många mil på rätt kort tid. Om jag skulle ladda energi motsvarande 90% av en MS60-90 dvs i praktiken högst 50-70 kWh så går det ju på mindre än halva tiden typ. När jag åker på långresor laddar jag till effekten sjunker under 80 kW, då kommer jag utan problem 35 mil vilket är en lagom sträcka för mig och laddar lika snabbt igen. Jag upplever inte att jag sitter i bilen och väntar speciellt ofta. Med min gamla 70D så blev det ju någon timme mer på en 100-milaresa.
Med det sagt så är förstås all batteriutveckling ju av godo. Men den heliga graalen ligger nog inte i 800V standard.
Kurvan ser förvisso ganska lik ut i procent, men med 148kW vid start och över 100 kW vid 50% SOC blir det många mil på rätt kort tid. Om jag skulle ladda energi motsvarande 90% av en MS60-90 dvs i praktiken högst 50-70 kWh så går det ju på mindre än halva tiden typ. När jag åker på långresor laddar jag till effekten sjunker under 80 kW, då kommer jag utan problem 35 mil vilket är en lagom sträcka för mig och laddar lika snabbt igen. Jag upplever inte att jag sitter i bilen och väntar speciellt ofta. Med min gamla 70D så blev det ju någon timme mer på en 100-milaresa.
Med det sagt så är förstås all batteriutveckling ju av godo. Men den heliga graalen ligger nog inte i 800V standard.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 800V, ny laddstandard?
Tror (för jag är verkligen ingen expert, eller någon som har som yrke att arbeta med batteriteknologi) att SolidState-batterier kan ha möjlighet att utvecklas till att bli den "heliga graalen" på området, som verkligen tar ett stort hopp närmare dagens ICE-bilar. Ser med spänning fram vad som kommer hända med SSB. Quantumscape verkar ligga längst fram, och laddar för att ha något på marknaden redan 2024.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: 800V, ny laddstandard?
QS har ju förmedlat att deras serieproduktion kommer igång frammåt 2027.
Såg en intervju med deras CEO för ett tag sen.
Såg en intervju med deras CEO för ett tag sen.
Re: 800V, ny laddstandard?
Utgår ifrån att dagens VW Power Day ger mera klarhet i när QS batterierna blir verklighet i volymer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 800V, ny laddstandard?
Är väl som när 64 bitars OS kom. Folk vark skeptiska och tycjte 32 bitar var nog och att det inte fanns så mycket användningsområden. (massa nackdelar rabblades upp)
Re: 800V, ny laddstandard?
ID3 började ju tillverkas den 4 november 2019.
VW har ju pratat om att det kommer en ny generation av batterier ungefär vart tredje år.
Då borde den nya generationen batterier komma 2022 för VW.
Kommer Audi Q4 med 100 kWh batteri vara den första med 800V laddning på MEB plattformen?
VW har ju pratat om att det kommer en ny generation av batterier ungefär vart tredje år.
Då borde den nya generationen batterier komma 2022 för VW.
Kommer Audi Q4 med 100 kWh batteri vara den första med 800V laddning på MEB plattformen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 800V, ny laddstandard?
Ja ganska bra jämförelse.. Precis som när 64 bitar processor kan m så hade man ingen direkt nytta av de för stunden utan de är ju bara en "enabler" för att i framtiden.. 800 volt är ju intede som är intressant utan de är vad man kan göra med 800volt som är intressant, dvs man kan gå högre upp i effekt när man laddar men de bygger på att batterierna klara den högre effekten.Mickep skrev:Är väl som när 64 bitars OS kom. Folk vark skeptiska och tycjte 32 bitar var nog och att det inte fanns så mycket användningsområden. (massa nackdelar rabblades upp)
Tror inte folk är skeptiska egentligen utan de handlar ju mer om att man inte ser poängen med de, vilket är sant fram tills man behöver den högre effekten.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: 800V, ny laddstandard?
Det är just det som gör att jag idag förstrött ser på pratet om 800 V laddning. Idag är det batterierna som begränsar laddhastigheten och då är 400 eller 800 V inget som jag bryr mig nämnvärt om. I framtiden kommer förhoppningsvis batterier som kan ladda med högre effekt och då blir 800 V helt klart intressant.chaffis75 skrev:Precis som när 64 bitar processor kan m så hade man ingen direkt nytta av de för stunden utan de är ju bara en "enabler" för att i framtiden.. 800 volt är ju intede som är intressant utan de är vad man kan göra med 800volt som är intressant, dvs man kan gå högre upp i effekt när man laddar men de bygger på att batterierna klara den högre effekten.
Tror inte folk är skeptiska egentligen utan de handlar ju mer om att man inte ser poängen med de, vilket är sant fram tills man behöver den högre effekten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: 800V, ny laddstandard?
Niklas Z skrev:Det är just det som gör att jag idag förstrött ser på pratet om 800 V laddning. Idag är det batterierna som begränsar laddhastigheten och då är 400 eller 800 V inget som jag bryr mig nämnvärt om. I framtiden kommer förhoppningsvis batterier som kan ladda med högre effekt och då blir 800 V helt klart intressant.chaffis75 skrev:Precis som när 64 bitar processor kan m så hade man ingen direkt nytta av de för stunden utan de är ju bara en "enabler" för att i framtiden.. 800 volt är ju intede som är intressant utan de är vad man kan göra med 800volt som är intressant, dvs man kan gå högre upp i effekt när man laddar men de bygger på att batterierna klara den högre effekten.
Tror inte folk är skeptiska egentligen utan de handlar ju mer om att man inte ser poängen med de, vilket är sant fram tills man behöver den högre effekten.
Det kommer ju nu en lång rad elfordon med batterier på 100 till 200 kWh.
Då behövs rejält snabb laddning.
Måttliga 2C kräver 400 kW med ett 200 kWh batteri.
Tesla M3 har 3,3C.
Dessutom måste batteriers interna resistans sjunka för att kunna hantera värmeproblemet vid laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 800V, ny laddstandard?
Tror inte MEB kommer med 800V. Det lär vara reserverat för J1 och PPE.Zalman3 skrev:ID3 började ju tillverkas den 4 november 2019.
VW har ju pratat om att det kommer en ny generation av batterier ungefär vart tredje år.
Då borde den nya generationen batterier komma 2022 för VW.
Kommer Audi Q4 med 100 kWh batteri vara den första med 800V laddning på MEB plattformen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 800V, ny laddstandard?
Vitesco levererar 800 volt växelriktare till Hyundai/KIA/Genesis E-GMP plattform för miljardbelopp.
https://www.electrive.net/2021/03/24/vi ... ais-e-gmp/Vitesco levererar 800 volt växelriktare för Hyundais E-GMP
Vitesco Technologies har fått en viktig order på sina 800 volts komponenter. Continental Drive-divisionen är den första som förser Hyundai med 800-volts växelriktare med kiselkarbidteknologi i stora mängder.
Enligt Vitesco har den stora ordern från koreanerna en försäljningsvolym inom det tresiffriga miljoner euro. Med E-GMP vill Hyundai och Kia ta 800-volts teknik till massmarknaden. De första bilarna som meddelades är Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6. Kia-modellen har inga priser än. För Ioniq 5 är baspriset före finansiering 41.900 euro.
"Detta partnerskap visar återigen att Vitesco Technologies uppfyller de högsta kraven med innovativa nyckelkomponenter för elektriska fordon", säger Thomas Stierle, chef för divisionen Elektrifieringsteknik. "På detta sätt hjälper vårt företag att göra framtidens elektromobilitet ännu effektivare, bekvämare och därför mer hållbar."
Vitesco säger också att det känns att den tidigare strategin har bekräftats av den stora ordern. Företaget driver därför utvecklingen och optimeringen av ytterligare centrala komponenter för elfordon på 800 volt - från DC / DC-omvandlare till batterihanterings- och laddningssystem.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 800V, ny laddstandard?
Nissan kommer också med 800V.
https://www.elbil24.no/nyheter/alt-om-m ... s/73611613Nissan har också bekräftat för Elbil24 att de ser 800 volt som en kommande lösning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension