Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effekter?
Moderator: Redaktion
Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effekter?
Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effekter?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
2019: Desperata olje-kramare passar på att köpa bil innan årsskiftet.Zalman3 skrev:Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effekter?
2020: Elbilsförsäljningen ökar med 200-500%
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Tyvärr inte eftersom det inte finns tillräckligt med elbilar att köpa.EnTraktor skrev:2019: Desperata olje-kramare passar på att köpa bil innan årsskiftet.Zalman3 skrev:Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effekter?
2020: Elbilsförsäljningen ökar med 200-500%
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Skulle tro att det blir som senast, en dipp och sen återgår det till det ”normala”.
I det stora hela så är några tusenlappar per år inte någon större kostnad när det kommer till nybilsköp.
Tror andra faktorer har större påverkan (miljö, trend osv) och som får slåss mot en vikande konjunktur.
I det hela så kommer det säljas färre bilar, den stora vinnaren lär fortsatt vara hybriden.
I det stora hela så är några tusenlappar per år inte någon större kostnad när det kommer till nybilsköp.
Tror andra faktorer har större påverkan (miljö, trend osv) och som får slåss mot en vikande konjunktur.
I det hela så kommer det säljas färre bilar, den stora vinnaren lär fortsatt vara hybriden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Först bonus/malus 1:a juli 2018.
Sen WLTP-baserad skatt 1:a januari 2019.
Därefter blir det skärpt bonus/malus enligt 73-punkters överenskommelsen.
Det kommer att göra mycket gott för försäljningen av koldioxidsnåla bilar.
Sen WLTP-baserad skatt 1:a januari 2019.
Därefter blir det skärpt bonus/malus enligt 73-punkters överenskommelsen.
Det kommer att göra mycket gott för försäljningen av koldioxidsnåla bilar.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
dd88 skrev:Skulle tro att det blir som senast, en dipp och sen återgår det till det ”normala”.
I det stora hela så är några tusenlappar per år inte någon större kostnad när det kommer till nybilsköp.
Tror andra faktorer har större påverkan (miljö, trend osv) och som får slåss mot en vikande konjunktur.
I det hela så kommer det säljas färre bilar, den stora vinnaren lär fortsatt vara hybriden.
Är hybriden verkligen vinnare nu? Ökade inte rena elbilar mycket mer senast?
Och ja, jag noterar att du blev irriterad på EnTraktors optimism och antagligen skrev det där för att "ta ner honom på jorden".
ps. Folk hatar att betala skatt. En tusenlapp i skatt svider som 5 tusen i andra kostnader. Så nog tror jag malus får avsedd effekt.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Verdi, det är inte vad jag tycker eller vill, det är vad jag tror.
Du vill så gärna att jag inte ska tycka om elbilar, måste vara jobbigt.
Du vill så gärna att jag inte ska tycka om elbilar, måste vara jobbigt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Själv är jag nyfiken på att se om/när det blir en sättning i elbilsmarknaden så länge det är oklart om det blir förstärkta bonusar till elbilar 2021, som det hintas om i januariöverenskommelsen. Man skulle kunna hoppas på att Centern får igenom sitt förslag om bonus på 100 000kr. Men så länge det inte är säkert att det INTE blir av finns risken att folk väntar med inköpsbesluten, vilket kan sänka elbilsmarknaden redan innan budgetproppen 2021 presenteras.
Det enda som skulle kunna motverka det är att man snart går ut med att det inte blir av. Men så länge vi inte hör något, lever hoppet.
Det enda som skulle kunna motverka det är att man snart går ut med att det inte blir av. Men så länge vi inte hör något, lever hoppet.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Hoppas innerligt att man inte höjer bonusen. Det skulle göra den till ett rött skynke för många och raskt avskaffas helt vid nästa maktskifte. Det sticker i ögonen på vanligt folk att rika bilister får 100 tkr i bidrag. Bättre att den är kvar oförändrad. Ännu bättre om man beslutar om en stegvis avtrappning med 10 tkr per år från 2022 och framåt. Ingen politiker skulle våga röra bonusen efter detta och vi skulle ha klara regler fram till dess att elbilen helt tagit över. (År 2022 : 60 tkr, 2025: 30 tkr, 2028: 0 kr)
Förutsägbarhet är viktigare än beloppet. Avtrappningen motiverar människor att köpa elbil idag och inte vänta till nästa år, vilket påskyndar övergången.
Förutsägbarhet är viktigare än beloppet. Avtrappningen motiverar människor att köpa elbil idag och inte vänta till nästa år, vilket påskyndar övergången.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Höj till 100 kkr och sänk sedan stegvis i takt med minskningen av ICE försäljningen. Det är ju det som är grunden i malus/bonus.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Husbilar får en skatt som är högre än långtradare 2020... Där kan vi snacka om tvärstopp i nybilsförsäljningen efter årsskiftet...
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
En elhusbil (eller huselbil?) borde ju vara den perfekt för camping. Gärna kombinerat med solceller.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Kommer väl en km skatt när som helst ska ni se och då är ingen en vinnare längre, är väl så det funkar. Om staten förlorar inkomst från bränsleskatt så måste dom få in pengarna på annat sätt.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Det där är ett klassiskt FUD från fossilhuvuden. Staten Sverige, vi, kommer spara enorma pengar om alla slutar köra avgasbilar. Dels slutar vi importera olja för 70-90 miljarder per år, dessa pengar kan stanna i landet och beskattas gång på gång. Dels kommer hälsan bli bättre, vilket sparar enorma summor i sjukvård. Tusentals människor dör varje år pga av avgaser och mång dubbelt av det är så klart sjuka under långa perioder.PhR34k skrev:Kommer väl en km skatt när som helst ska ni se och då är ingen en vinnare längre, är väl så det funkar. Om staten förlorar inkomst från bränsleskatt så måste dom få in pengarna på annat sätt.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Ingen skulle väl komma på idén att vi ska fortsätta att röka så att staten kan fortsätta att dra in pengar. Nej, rökning är ingen vinst maskin, rökning kostar oss pengar trots den höga skatten.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Politiker klarar inte av tänka förebyggande och följa enkla orsakssamband. De kommer bara att se att skattintäkter försvinner, få panik och höja någon annan skatt. Eftersom många politiker tycks hata bilar som fenomen, kommer garanterat någon form av bilskatt även på elbilar. Avgaserna är bara ett svepskäl.
Får en politiker välja mellan att lägga ut en krona idag och spara 10 kronor imorgon, väljer politikern helt säkert att spara en krona idag och spendera 10 kr imorgon. (Exempel: fosterdiagnostik och förlossningsvård. Finns många andra exempel.)
Får en politiker välja mellan att lägga ut en krona idag och spara 10 kronor imorgon, väljer politikern helt säkert att spara en krona idag och spendera 10 kr imorgon. (Exempel: fosterdiagnostik och förlossningsvård. Finns många andra exempel.)
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Så är det. Om man inte köper en tesla för bränslebesparingspengarna och skickar iväg dom åt andra hållet (usa). Det är ju mer skatt på fossila bränslen än på elbilar.LarsL skrev:Det där är ett klassiskt FUD från fossilhuvuden. Staten Sverige, vi, kommer spara enorma pengar om alla slutar köra avgasbilar. Dels slutar vi importera olja för 70-90 miljarder per år, dessa pengar kan stanna i landet och beskattas gång på gång.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Vi har ju Northvolt.Fredrik j skrev:Så är det. Om man inte köper en tesla för bränslebesparingspengarna och skickar iväg dom åt andra hållet (usa). Det är ju mer skatt på fossila bränslen än på elbilar.LarsL skrev:Det där är ett klassiskt FUD från fossilhuvuden. Staten Sverige, vi, kommer spara enorma pengar om alla slutar köra avgasbilar. Dels slutar vi importera olja för 70-90 miljarder per år, dessa pengar kan stanna i landet och beskattas gång på gång.
Vi köper redan bilar från utlandet.
Elbilar kostar inte alls lika mycket som oljan.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Jag håller med dig. Betydligt bättre att köpa elbilar istället för olja.LarsL skrev:Vi har ju Northvolt.Fredrik j skrev:Så är det. Om man inte köper en tesla för bränslebesparingspengarna och skickar iväg dom åt andra hållet (usa). Det är ju mer skatt på fossila bränslen än på elbilar.LarsL skrev:Det där är ett klassiskt FUD från fossilhuvuden. Staten Sverige, vi, kommer spara enorma pengar om alla slutar köra avgasbilar. Dels slutar vi importera olja för 70-90 miljarder per år, dessa pengar kan stanna i landet och beskattas gång på gång.
Vi köper redan bilar från utlandet.
Elbilar kostar inte alls lika mycket som oljan.
Men resonemanget stämmer ju bara om alla pengar man sparar på att slippa köpa bränsle för stannar i landet.
Men nu var det ju skatteintäkterna det handlade om. Väldigt många som köper Tesla för exempelvis 700' hade ju inte köpt en så dyr fossilbil. Ofta används besparingen man får på att slippa köpa bränsle till att betala ett högre inköpspris på bilen. Staten får 25% moms på elbilar. Är bilen importerad är det sista gången vi ser dom pengarna.
Om samma kund istället hade köpt en fossilbil för 400' och sen tankat den för 300' hade staten fått 25% på 400 och sen punktskatt på bränslet + moms på dom 300. Ovanpå det även inkomster från bensin/diesel-tillverkning som sker i sverige. Jag tänker då på löneskatter.
Det är alltså punktskatten på bränsle man går miste om. Än så länge är det ju förhållandevis små summor jämfört med vad vi köper olja för men blir det som förvånansvärt många tror, att elbilar kommer dominera den svenska bilmarknaden väldigt snart, en del tror redan våren 2020, kommer det fattas en del intäkter.
Även bonus-malus systemet är ju beroende av att det säljs malusbilar för att det ska kunna delas ut bonus. Systemet är vad jag förstår självfinansierande.
Ponera att 50% av alla sålda bilar i sverige är elbilar. det blir väl säg 140 000 bilar. Om alla då är 300 000 dyrare än den fossilbil köparen annars skulle ha köpt så blir det ju 42 miljarder i ökade kostnader för bilinköp finansierade av minskade utgifter för drivmedel.
Återigen, jag tycker det är bättre att köpa elbilar än olja, så det behöver vi inte diskutera. Vi är redan överens.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Husbilägare brottas ju redan med att bilarna, med semesterpackning, redan är för tunga. Många kör runt med övervikt.LarsL skrev:En elhusbil (eller huselbil?) borde ju vara den perfekt för camping. Gärna kombinerat med solceller.
Ett batteri på ett par hundra kilo kommer ju inte förbättra det scenariot.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Finns det ens någon bonus-husbil på marknaden?Black skrev:Husbilar får en skatt som är högre än långtradare 2020... Där kan vi snacka om tvärstopp i nybilsförsäljningen efter årsskiftet...
Kommer det utvecklas såna för den svenska marknaden?
Eftersom en husbil ofta rullar ganska få mil så har ju kraftigt höjda bränslepriser inte samma effekt. Man kan behålla en husbil byggd på en äldre bil längre även om den drar förhållandevis mycket bränsle.
Kanske kommer vi få se möjlighet att byta bodelen på ett gammalt chassi?
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Men detta är väl egentligen ingen teknisk fråga. Husbilar bygger ju på någon form av lastbilschassi, de klarar alltså utan problem att bära med sig ett gäng tunga batterier. Det är väl snarare så att husbilarna är typade med en relativt låg totalvikt. Det borde ju gå att lösa genom att ändra reglerna.Fredrik j skrev:Husbilägare brottas ju redan med att bilarna, med semesterpackning, redan är för tunga. Många kör runt med övervikt.LarsL skrev:En elhusbil (eller huselbil?) borde ju vara den perfekt för camping. Gärna kombinerat med solceller.
Ett batteri på ett par hundra kilo kommer ju inte förbättra det scenariot.
Vi har ju ett liknande problem och det gäller dragvikten på bilar i kombination med B (eller B+) körkort. En normalstor husvagn som väger 1,5 ton får man inte dra med en e-tron eller Model X, såvida man inte har minst BE-kort, eftersom bilarna är för tunga. Sambon får t.ex. inte köra med vår husvagn som har en ganska moderat maxvikt på 1350kg (940kg tomvikt). Däremot så går det bra att dra den med en liten bil, Skoda Fabia eller VW Polo eller så. Det är rent vansinne. Om nu reglerna är till för trafiksäkerheten så borde det rimligen vara säkrare att dra ett tungt släp med en tung bil och inte med en liten lätt leksaksbil. I och med att fler elbilar (förhoppningsvis) får drag så kommer detta bli ett allt större problem eftersom elbilar generellt sett är tyngre än fossilbilar. Reglerna är utformade på fel sätt och borde snarast anpassas efter verkligheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Precis det problemet har ju länge alla hästägare levt med. De får dra släpet med en liten bil, men den säkraste, typ en Nissan King Cab och dess efterföljare, får man inte dra med utan E-kort.mati skrev:Men detta är väl egentligen ingen teknisk fråga. Husbilar bygger ju på någon form av lastbilschassi, de klarar alltså utan problem att bära med sig ett gäng tunga batterier. Det är väl snarare så att husbilarna är typade med en relativt låg totalvikt. Det borde ju gå att lösa genom att ändra reglerna.Fredrik j skrev:Husbilägare brottas ju redan med att bilarna, med semesterpackning, redan är för tunga. Många kör runt med övervikt.LarsL skrev:En elhusbil (eller huselbil?) borde ju vara den perfekt för camping. Gärna kombinerat med solceller.
Ett batteri på ett par hundra kilo kommer ju inte förbättra det scenariot.
Vi har ju ett liknande problem och det gäller dragvikten på bilar i kombination med B (eller B+) körkort. En normalstor husvagn som väger 1,5 ton får man inte dra med en e-tron eller Model X, såvida man inte har minst BE-kort, eftersom bilarna är för tunga. Sambon får t.ex. inte köra med vår husvagn som har en ganska moderat maxvikt på 1350kg (940kg tomvikt). Däremot så går det bra att dra den med en liten bil, Skoda Fabia eller VW Polo eller så. Det är rent vansinne. Om nu reglerna är till för trafiksäkerheten så borde det rimligen vara säkrare att dra ett tungt släp med en tung bil och inte med en liten lätt leksaksbil. I och med att fler elbilar (förhoppningsvis) får drag så kommer detta bli ett allt större problem eftersom elbilar generellt sett är tyngre än fossilbilar. Reglerna är utformade på fel sätt och borde snarast anpassas efter verkligheten.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Husvagnar är ett mindre problem även om jag inte tror att elbilstillverkare tar hänsyn till svenska behov. Men det går som sagt att lösa.mati skrev:Men detta är väl egentligen ingen teknisk fråga. Husbilar bygger ju på någon form av lastbilschassi, de klarar alltså utan problem att bära med sig ett gäng tunga batterier. Det är väl snarare så att husbilarna är typade med en relativt låg totalvikt. Det borde ju gå att lösa genom att ändra reglerna.Fredrik j skrev:Husbilägare brottas ju redan med att bilarna, med semesterpackning, redan är för tunga. Många kör runt med övervikt.LarsL skrev:En elhusbil (eller huselbil?) borde ju vara den perfekt för camping. Gärna kombinerat med solceller.
Ett batteri på ett par hundra kilo kommer ju inte förbättra det scenariot.
Vi har ju ett liknande problem och det gäller dragvikten på bilar i kombination med B (eller B+) körkort. En normalstor husvagn som väger 1,5 ton får man inte dra med en e-tron eller Model X, såvida man inte har minst BE-kort, eftersom bilarna är för tunga. Sambon får t.ex. inte köra med vår husvagn som har en ganska moderat maxvikt på 1350kg (940kg tomvikt). Däremot så går det bra att dra den med en liten bil, Skoda Fabia eller VW Polo eller så. Det är rent vansinne. Om nu reglerna är till för trafiksäkerheten så borde det rimligen vara säkrare att dra ett tungt släp med en tung bil och inte med en liten lätt leksaksbil. I och med att fler elbilar (förhoppningsvis) får drag så kommer detta bli ett allt större problem eftersom elbilar generellt sett är tyngre än fossilbilar. Reglerna är utformade på fel sätt och borde snarast anpassas efter verkligheten.
Att husbilar på sikt skulle behöva bli tunga lastbilar ställer ju till det. Husbilar baseras ju idag på lätta lastbilar med personbilslika egenskaper. Man strävar ju redan nu till att göra husbilar så små och lätta som möjligt för att öka tillgängligheten. Husbilar på lastbilschassi finns ju redan men är inte så populära. Huvudanledningarna är troligtvis kostnader och körkortsbehov men även smidigheten talar imot den lösningen.
Att semestra på en lastbilparkering är ju inte så roligt
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Hästägare som kan köra med hästsläp men som inte klarar av att ta E-kort kan ju knappast vara någon stor grupp...Jerker skrev:Precis det problemet har ju länge alla hästägare levt med. De får dra släpet med en liten bil, men den säkraste, typ en Nissan King Cab och dess efterföljare, får man inte dra med utan E-kort.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Det handlar inte om att "klara av" att ta ett E-kort. Problemet är att man inte behöver göra det så länge man använder en liten och lätt bil som dragbil. Och i och med att bilarna blir allt tyngre - i synnerhet när man byter till elbilar - så kan det bli så att man plötsligt måste ta BE-kort för att kunna fortsätta använda sin husvagn eller sitt släp som man kanske har haft och använt i många år med B-behörighet. Allt bara för att man har skaffat en ny bil som är lite tyngre än den förra, alltså en elbil till exempel.Fredrik j skrev:Hästägare som kan köra med hästsläp men som inte klarar av att ta E-kort kan ju knappast vara någon stor grupp...Jerker skrev:Precis det problemet har ju länge alla hästägare levt med. De får dra släpet med en liten bil, men den säkraste, typ en Nissan King Cab och dess efterföljare, får man inte dra med utan E-kort.
Jag har en vanlig bilkärra på 1 ton. Inget konstigt, ett vanligt bromsat bilsläp. Men eftersom e-tron väger runt 2,6 ton är totalvikten med släp över 3,5 ton vilket gör att min sambo inte får dra släpet längre. Med vår gamla bil som var en Mazda CX-5 var det inga problem.
Jag har tack och lov ett gammalt tyskt körkort som ger mig CE-behörighet med vissa inskränkningar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14