Om du läser av mätaren hur ska du då veta att dessa mil är körda i staden eller på landet eller utomlands?[JM] skrev:Och att ändra på reglerna för obligatorisk avläsning av mätaren varje år är förstås helt otänkbart....Surfaren skrev:Nej, inte en gång per år. Från Besikta:[JM] skrev:Normalt besiktigar man bilen en gång per år. Då avläses även mätarställningen.
Att lista ut hur mkt bilen körts sen senast är ju inte direkt raketforskning.Lätta personbilar ska besiktas för första gången senast 36 månader efter fordonet togs i bruk, andra gången senast 24 månader efter föregående besiktning. Efter det ska den besiktas senast var 14:e månad.
Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effekter?
Moderator: Redaktion
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Det finns ju en väldigt enkel lösning på detta: man kan förbjuda ombordladdare i bilar och därigenom tvinga alla att endast ladda på snabbladdare. Då kan elen beskattas motsvarande bensinpriset. Det är sedan länge förbjudet med hembränning så det är inte alls otänkbart att våra politiker skulle förbjuda hemmaladdning. Just nu har vi lite frihet med våra elbilar, men den tas nog snart bort.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Då skulle jag bygga/köpa en DC laddare, bara för bekvämligheten. Skulle de dessutom försöka få in skatt den vägen skulle jag definitivt göra det.HenrikC skrev:Det finns ju en väldigt enkel lösning på detta: man kan förbjuda ombordladdare i bilar och därigenom tvinga alla att endast ladda på snabbladdare. Då kan elen beskattas motsvarande bensinpriset. Det är sedan länge förbjudet med hembränning så det är inte alls otänkbart att våra politiker skulle förbjuda hemmaladdning. Just nu har vi lite frihet med våra elbilar, men den tas nog snart bort.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Vårt skattesystem bygger ju på flera fundamenta.HenrikC skrev:Det finns ju en väldigt enkel lösning på detta: man kan förbjuda ombordladdare i bilar och därigenom tvinga alla att endast ladda på snabbladdare. Då kan elen beskattas motsvarande bensinpriset. Det är sedan länge förbjudet med hembränning så det är inte alls otänkbart att våra politiker skulle förbjuda hemmaladdning. Just nu har vi lite frihet med våra elbilar, men den tas nog snart bort.
1. Det ska i princip inte gå att fuska.
2. Folk i allmänhet tycker att skatten är rimlig.
Jag tycker i princip att den som kör på en väg ska betala en vägslitageavgift. Så en GPS-puck som registrerar var man kör och hur mycket känns rimligt.
Om GPS-pucken är kopplad till ett registreringsnummer och sänder info om hur man kört 1 gång i minuten, så har staten koll.
Och när man kommer till en vägtull så avläses registreringsnummer och GPS-puck.
Är inte GPS-pucken kopplad till rätt registreringsnummer, då blir man stoppad.
Angående förbjuda ombordladdare så finns det ju intressanta frågeställningar att att hänsyn till mycket snart.
En villaägare kan ju i princip producera ström och sälja den "svart".
Och har man en elbil som har ett eluttag så kan jag se följande scenario.
Kalle som är villaägare och solceller säljer el till grannen Olle som har en elbil.
Olle driver sin sommarstuga med den köpta elen.
Detta är inte enligt regelverket och du ska dessutom betala skatt på såld el.
Men hur man i praktiken ska kunna stoppa detta förstår jag inte.
Och även om ombordladdare skulle förbjudas på en elbil, så hur ska man kunna hindra en person köpa ett batteri och montera
den på en släpvagn och på så sätt kunna flytta sin el?
Så detta med solceller och elbilar ställer till det rejält för staten som vill ha in sina skatter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Jag tycker alltså att det inte är okej att staten hela tiden har koll på var jag kör med min bil.Zalman3 skrev:Jag tycker i princip att den som kör på en väg ska betala en vägslitageavgift. Så en GPS-puck som registrerar var man kör och hur mycket känns rimligt.
Om GPS-pucken är kopplad till ett registreringsnummer och sänder info om hur man kört 1 gång i minuten, så har staten koll.
Och när man kommer till en vägtull så avläses registreringsnummer och GPS-puck.
Är inte GPS-pucken kopplad till rätt registreringsnummer, då blir man stoppad.
För att lösa vägunderhållet räcker det med en årlig skatt. Med den budget vi har idag för vägunderhåll så skulle det räcka med en skatt på 350kr/år för alla bilar. Låt oss slå på stort och säga 700kr/år. Det tycker jag är en rimlig nivå och det kräver ingen kränkning av mitt privatliv och är svårt att fuska med.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Tror aldrig det kommer bli nån km-skatt på personbilar.
För många, för komplext, för mkt motstånd.
Däremot tung trafik får man hoppas, där övervakar man ju redan körtider tex(som det förstås fuskas med...).
Redan idag får väl tung industri(och tex stora datahallar) rabatt på el-skatter förövrigt.
För många, för komplext, för mkt motstånd.
Däremot tung trafik får man hoppas, där övervakar man ju redan körtider tex(som det förstås fuskas med...).
Redan idag får väl tung industri(och tex stora datahallar) rabatt på el-skatter förövrigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Hur skulle efterlevnad övervakas? Ska folk få besök av polisen som mitt i natten vill kontrollera garaget?Zalman3 skrev:Vårt skattesystem bygger ju på flera fundamenta.HenrikC skrev:Det finns ju en väldigt enkel lösning på detta: man kan förbjuda ombordladdare i bilar och därigenom tvinga alla att endast ladda på snabbladdare. Då kan elen beskattas motsvarande bensinpriset. Det är sedan länge förbjudet med hembränning så det är inte alls otänkbart att våra politiker skulle förbjuda hemmaladdning. Just nu har vi lite frihet med våra elbilar, men den tas nog snart bort.
1. Det ska i princip inte gå att fuska.
2. Folk i allmänhet tycker att skatten är rimlig.
Jag tycker i princip att den som kör på en väg ska betala en vägslitageavgift. Så en GPS-puck som registrerar var man kör och hur mycket känns rimligt.
Om GPS-pucken är kopplad till ett registreringsnummer och sänder info om hur man kört 1 gång i minuten, så har staten koll.
Och när man kommer till en vägtull så avläses registreringsnummer och GPS-puck.
Är inte GPS-pucken kopplad till rätt registreringsnummer, då blir man stoppad.
Angående förbjuda ombordladdare så finns det ju intressanta frågeställningar att att hänsyn till mycket snart.
En villaägare kan ju i princip producera ström och sälja den "svart".
Och har man en elbil som har ett eluttag så kan jag se följande scenario.
Kalle som är villaägare och solceller säljer el till grannen Olle som har en elbil.
Olle driver sin sommarstuga med den köpta elen.
Detta är inte enligt regelverket och du ska dessutom betala skatt på såld el.
Men hur man i praktiken ska kunna stoppa detta förstår jag inte.
Och även om ombordladdare skulle förbjudas på en elbil, så hur ska man kunna hindra en person köpa ett batteri och montera
den på en släpvagn och på så sätt kunna flytta sin el?
Så detta med solceller och elbilar ställer till det rejält för staten som vill ha in sina skatter.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Låter spontant som ett system liknande det i Frankrike, alla "förslag" hittills låter och känns som svåra att genomföraZalman3 skrev:Nytt förslag om kilometerskatt.
https://www.nyteknik.se/fordon/forslage ... en-6978578Förslaget: Ingen kilometerskatt på landsbygden
IVL:s har kommit fram till att kostnaden för en laddbar bil i staden skulle kunna
vara 4.5-5 kronor per mil. I mindre städer och på större vägar 0,4-1,6 kr/mil och på landsbygden alltså 0 kr/mil.
Det kommer dock ta tid att införa en kilometerskatt. Enligt Cecilia Hult mellan sex och tolv år, förmodligen någonstans däremellan.
om det ska funka som IVL:s text antyder...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Det du beskriver är en dröm för en totalitär kommuniststat eller fasciststat. Det är inte något samhälle som jag skulle vilja leva i.Zalman3 skrev:Jag tycker i princip att den som kör på en väg ska betala en vägslitageavgift. Så en GPS-puck som registrerar var man kör och hur mycket känns rimligt.
Om GPS-pucken är kopplad till ett registreringsnummer och sänder info om hur man kört 1 gång i minuten, så har staten koll.
Ju mer politiker är inne och pillar på detaljer, ju mer snedvridet och ineffektivt blir samhället. De har bestämt att billysen inte ska lysa när det är ljust ute för att spara lite energi för bilarna med resultatet att bilar ibland kör utan belysning när den borde vara på. Nu vill du alltså att det ska finnas en GPS-mottagare med mobiluppkoppling som konstant sänder signal till staten var bilen befinner sig för att det skall bli mindre skatt på landsbygden? Jag misstänker att det är för att du vill själv slippa betala full skatt och att andra ska betala mer skatt? Ett antal kommuner i norra delen av Sverige har redan lägre elskatt (ca 30% mindre) så den änden kör redan elbil billigare än övriga Sverige. Att försöka införa differentiera km-skatt kommer garanterat leda till fusk och märklig snedvridning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Svenssons skrev:Det du beskriver är en dröm för en totalitär kommuniststat eller fasciststat. Det är inte något samhälle som jag skulle vilja leva i.Zalman3 skrev:Jag tycker i princip att den som kör på en väg ska betala en vägslitageavgift. Så en GPS-puck som registrerar var man kör och hur mycket känns rimligt.
Om GPS-pucken är kopplad till ett registreringsnummer och sänder info om hur man kört 1 gång i minuten, så har staten koll.
Ju mer politiker är inne och pillar på detaljer, ju mer snedvridet och ineffektivt blir samhället. De har bestämt att billysen inte ska lysa när det är ljust ute för att spara lite energi för bilarna med resultatet att bilar ibland kör utan belysning när den borde vara på. Nu vill du alltså att det ska finnas en GPS-mottagare med mobiluppkoppling som konstant sänder signal till staten var bilen befinner sig för att det skall bli mindre skatt på landsbygden? Jag misstänker att det är för att du vill själv slippa betala full skatt och att andra ska betala mer skatt? Ett antal kommuner i norra delen av Sverige har redan lägre elskatt (ca 30% mindre) så den änden kör redan elbil billigare än övriga Sverige. Att försöka införa differentiera km-skatt kommer garanterat leda till fusk och märklig snedvridning.
Tyvärr är vi redan där...Det du beskriver är en dröm för en totalitär kommuniststat eller fasciststat. Det är inte något samhälle som jag skulle vilja leva i.
Har du en smart mobil så vet den redan allt om dig...och den informationen säljs glatt vidare till högstbjudande.
Och det är med att "tvätta data" tror jag inte alls på.
Men visst, en enklare lösning kanske är att lägga på 50-100.000kr vid nyköp, för att komma närmare i pris
för vad våra nordiska grannar betalar för en bil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Nej, vi är inte alls där och det är inte heller något försvar till en totalitär stat.Zalman3 skrev:Tyvärr är vi redan där...
Har du en smart mobil så vet den redan allt om dig...och den informationen säljs glatt vidare till högstbjudande.
Och det är med att "tvätta data" tror jag inte alls på.
Men visst, en enklare lösning kanske är att lägga på 50-100.000kr vid nyköp, för att komma närmare i pris
för vad våra nordiska grannar betalar för en bil.
Jag kan själv välja om jag vill ha en Google eller Apple-telefon. Jag hamnar åker inte på böter eller hamna i fängelset ifall jag väljer att inte ha en telefon med mig hela tiden eller att använda en över huvud taget. Jag har också möjlighet att styra vad som sprids från min telefon om jag vill.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Precis. Och det är fullt möjligt att använda versioner av Android som är helt rensat från Google och bara hålla sig till öppen källkod med appar ifrån F-Droid. Egentligen inga konstigheter, det är bara Android på annat vos än de flesta är vana vid.Svenssons skrev:Nej, vi är inte alls där och det är inte heller något försvar till en totalitär stat.Zalman3 skrev:Tyvärr är vi redan där...
Har du en smart mobil så vet den redan allt om dig...och den informationen säljs glatt vidare till högstbjudande.
Och det är med att "tvätta data" tror jag inte alls på.
Men visst, en enklare lösning kanske är att lägga på 50-100.000kr vid nyköp, för att komma närmare i pris
för vad våra nordiska grannar betalar för en bil.
Jag kan själv välja om jag vill ha en Google eller Apple-telefon. Jag hamnar åker inte på böter eller hamna i fängelset ifall jag väljer att inte ha en telefon med mig hela tiden eller att använda en över huvud taget. Jag har också möjlighet att styra vad som sprids från min telefon om jag vill.
Påståendet att bara för att man har en smart telefon så är man helt och hållet övervakad är bara fel och dumt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Dessutom är det en enorm skillnad om staten över vakar mina minsta resor eller om jag frivilligt delar det med ett företag typ Google, vilket jag avstår från.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Arbetsgivaren har redan idag järnkoll på om du kör för fort, bromsar hårt, snabb acceleration, befinner dig på "fel" ställe.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Jag har ju till skillnad mot andra köpt min bil för mina egna skattade pengar.Zalman3 skrev:Arbetsgivaren har redan idag järnkoll på om du kör för fort, bromsar hårt, snabb acceleration, befinner dig på "fel" ställe.
Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek
Samma här och det är inget bra argument för mer övervakning och totalitär stat att det redan finns valfri övervakning så då är det OK med tvingande övervakning.LarsL skrev:Jag har ju till skillnad mot andra köpt min bil för mina egna skattade pengar.Zalman3 skrev:Arbetsgivaren har redan idag järnkoll på om du kör för fort, bromsar hårt, snabb acceleration, befinner dig på "fel" ställe.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.