Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effekter?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Tyvärr är vi redan där...
Har du en smart mobil så vet den redan allt om dig...och den informationen säljs glatt vidare till högstbjudande.
Och det är med att "tvätta data" tror jag inte alls på.

Men visst, en enklare lösning kanske är att lägga på 50-100.000kr vid nyköp, för att komma närmare i pris
för vad våra nordiska grannar betalar för en bil.
Nej, vi är inte alls där och det är inte heller något försvar till en totalitär stat.

Jag kan själv välja om jag vill ha en Google eller Apple-telefon. Jag hamnar åker inte på böter eller hamna i fängelset ifall jag väljer att inte ha en telefon med mig hela tiden eller att använda en över huvud taget. Jag har också möjlighet att styra vad som sprids från min telefon om jag vill.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Tyvärr är vi redan där...
Har du en smart mobil så vet den redan allt om dig...och den informationen säljs glatt vidare till högstbjudande.
Och det är med att "tvätta data" tror jag inte alls på.

Men visst, en enklare lösning kanske är att lägga på 50-100.000kr vid nyköp, för att komma närmare i pris
för vad våra nordiska grannar betalar för en bil.
Nej, vi är inte alls där och det är inte heller något försvar till en totalitär stat.

Jag kan själv välja om jag vill ha en Google eller Apple-telefon. Jag hamnar åker inte på böter eller hamna i fängelset ifall jag väljer att inte ha en telefon med mig hela tiden eller att använda en över huvud taget. Jag har också möjlighet att styra vad som sprids från min telefon om jag vill.
Precis. Och det är fullt möjligt att använda versioner av Android som är helt rensat från Google och bara hålla sig till öppen källkod med appar ifrån F-Droid. Egentligen inga konstigheter, det är bara Android på annat vos än de flesta är vana vid.

Påståendet att bara för att man har en smart telefon så är man helt och hållet övervakad är bara fel och dumt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Inlägg av LarsL »

Dessutom är det en enorm skillnad om staten över vakar mina minsta resor eller om jag frivilligt delar det med ett företag typ Google, vilket jag avstår från.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Inlägg av Zalman3 »

Arbetsgivaren har redan idag järnkoll på om du kör för fort, bromsar hårt, snabb acceleration, befinner dig på "fel" ställe.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Arbetsgivaren har redan idag järnkoll på om du kör för fort, bromsar hårt, snabb acceleration, befinner dig på "fel" ställe.

Jag har ju till skillnad mot andra köpt min bil för mina egna skattade pengar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
Arbetsgivaren har redan idag järnkoll på om du kör för fort, bromsar hårt, snabb acceleration, befinner dig på "fel" ställe.

Jag har ju till skillnad mot andra köpt min bil för mina egna skattade pengar.
Samma här och det är inget bra argument för mer övervakning och totalitär stat att det redan finns valfri övervakning så då är det OK med tvingande övervakning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar