Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

OKQ8 spår bensinbilens död

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

OKQ8 spår bensinbilens död

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 14 okt 2019 12:39

Mackjätten spår bensinbilens död – storsatsar på el

Fossila bränslen går mot sin död. Det tror drivmedelskoncernen OKQ8 som nu startar en storsatsning på laddning av elbilar, både på alla sina hundratals mackar och utanför.

https://www.di.se/nyheter/mackjatten-sp ... sar-pa-el/


I Tyskland så kan laddplatser på bensinstationer bli obligatoriskt.
Den federala regeringen vill göra byggandet av laddstationer för alla bensinstationer obligatoriskt. Detta framgår av klimatskyddsprogram 2030, av den federala regeringen den 9 Okt 2019 Berlin beslutades . Enligt detta vill regeringen "göra ett bindande krav genom ett leveranskrav att laddningsplatser också erbjuds vid alla bensinstationer i Tyskland" . Redan i de viktigaste punkterna som antogs i slutet av september hade unionen och SPD åtagit sig att göra en omfattande utvidgning av elektromobiliteten. För detta ändamål kommer 9,3 miljarder euro att spenderas under de kommande fyra åren .

https://www.golem.de/news/klimaschutzpr ... 44345.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 7719
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inläggav Mickep » 14 okt 2019 12:55

Inte helt orimligt.
Stationerna finns utmed vägarna. Har oftast ström draget till sig och kan relativt enkelt anpassas för laddplatser. De är oftast bemannad och får sin huvudsakliga omsättning från service till resenärer. (inte att sälja bensin) Så deras affärsmodell håller även vid elkonvertering.
Mickep
 
Inlägg: 2335
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inläggav Bjorn N » 14 okt 2019 14:12

Mickep skrev:Inte helt orimligt.
Stationerna finns utmed vägarna. Har oftast ström draget till sig och kan relativt enkelt anpassas för laddplatser. De är oftast bemannad och får sin huvudsakliga omsättning från service till resenärer. (inte att sälja bensin) Så deras affärsmodell håller även vid elkonvertering.


Ja för mackarna måste det ju bara vara bättre, det är väl större chans att man passar på att köpa korv om man ska ladda 15-20 minuter än om man bara tankar.
Bjorn N
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 09 sep 2016 08:33

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inläggav Fredrik j » 14 okt 2019 14:59

Bjorn N skrev:
Mickep skrev:Inte helt orimligt.
Stationerna finns utmed vägarna. Har oftast ström draget till sig och kan relativt enkelt anpassas för laddplatser. De är oftast bemannad och får sin huvudsakliga omsättning från service till resenärer. (inte att sälja bensin) Så deras affärsmodell håller även vid elkonvertering.


Ja för mackarna måste det ju bara vara bättre, det är väl större chans att man passar på att köpa korv om man ska ladda 15-20 minuter än om man bara tankar.


Ja, den klassiska bemannade macken kommer ju få ett uppsving när bilarna behöver stanna oftare.
Fredrik j
 
Inlägg: 3529
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inläggav dd88 » 14 okt 2019 15:04

Fredrik j skrev:
Bjorn N skrev:
Mickep skrev:Inte helt orimligt.
Stationerna finns utmed vägarna. Har oftast ström draget till sig och kan relativt enkelt anpassas för laddplatser. De är oftast bemannad och får sin huvudsakliga omsättning från service till resenärer. (inte att sälja bensin) Så deras affärsmodell håller även vid elkonvertering.


Ja för mackarna måste det ju bara vara bättre, det är väl större chans att man passar på att köpa korv om man ska ladda 15-20 minuter än om man bara tankar.


Ja, den klassiska bemannade macken kommer ju få ett uppsving när bilarna behöver stanna oftare.


Samtidigt så kommer de som kan ladda hemma enbart ladda under längre resor, så färre kunder men längre tid på plats vilket ställer större krav på omgivningen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 17 aug 2018 10:17

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 14 okt 2019 15:42

Fredrik j skrev:
Bjorn N skrev:
Mickep skrev:Inte helt orimligt.
Stationerna finns utmed vägarna. Har oftast ström draget till sig och kan relativt enkelt anpassas för laddplatser. De är oftast bemannad och får sin huvudsakliga omsättning från service till resenärer. (inte att sälja bensin) Så deras affärsmodell håller även vid elkonvertering.


Ja för mackarna måste det ju bara vara bättre, det är väl större chans att man passar på att köpa korv om man ska ladda 15-20 minuter än om man bara tankar.


Ja, den klassiska bemannade macken kommer ju få ett uppsving när bilarna behöver stanna oftare.

Tror inte bilarna stannar oftare - tvärtom. Inte många åker ju och laddar till vardags utan laddar mest på långresor. Dock stannar de längre tid varje gång.
Oops tvåa på bollen...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3722
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inläggav Teslaägare kikat » 14 okt 2019 16:31

De som inte ser fossilbilens död är själva "döda" inom kort.

Att byta ut pumparna mot 20-30 laddare på stationerna längs med större vägar ser jag inget problem med, där finns ofta plats runt omkring att expandera på. Det kan vara ett problem med överföringskapaciteten om de ligger nära större städer men det bör gå att lösa m.h.a. solceller som lagrar energin i batterier eller att lagra energi från nätet när det inte finns effektbrist till övriga tider.

Men däremot mindre stationer i städerna ser jag ingen framtid för. Om man helt tar bort pumparna finns det kanske plats för maximalt 6 platser som ska ockuperas i ~20 min åt gången. Det bör bli för dålig tillströmning till butikerna för vem åker till en "bensinstation" bara för att gå in i butiken och handla en korv. Det normala med elbil är ju dessutom att man laddar hemma och då behövs inga "bensinstationer" inne i städerna.

Då är det bättre att utbyggnaden av laddplatser sker vid destinationer så som köpcentrum, handelsområden och butiker. Här är Lidl ett föredöme som erbjuder 60min 50kW laddning under butikstider delvis genom ström från solceller på taket.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
 
Inlägg: 351
Blev medlem: 14 jun 2019 08:46

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inläggav Fredrik j » 14 okt 2019 17:06

Gustafsson skrev:
Fredrik j skrev:
Bjorn N skrev:
Mickep skrev:Inte helt orimligt.
Stationerna finns utmed vägarna. Har oftast ström draget till sig och kan relativt enkelt anpassas för laddplatser. De är oftast bemannad och får sin huvudsakliga omsättning från service till resenärer. (inte att sälja bensin) Så deras affärsmodell håller även vid elkonvertering.


Ja för mackarna måste det ju bara vara bättre, det är väl större chans att man passar på att köpa korv om man ska ladda 15-20 minuter än om man bara tankar.


Ja, den klassiska bemannade macken kommer ju få ett uppsving när bilarna behöver stanna oftare.

Tror inte bilarna stannar oftare - tvärtom. Inte många åker ju och laddar till vardags utan laddar mest på långresor. Dock stannar de längre tid varje gång.
Oops tvåa på bollen...


Det är på långresor jag menar. Körde 130mil upp till norrbotten på älgjakt för ett par veckor sedan. Det var då jag såg fenomenet. Mycket folk på cirkle k-stationerna längs vägen men inte så många som tankar.
Vi stannade själva flera gånger utan att tanka. Fyllde diesel gjorde vi på automatmack halvvägs.
Fredrik j
 
Inlägg: 3529
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 14 okt 2019 20:28

75 kronor milen – bara i skatt: "Förbränningsmotorns sista kamp"

En vanlig Volvo V90 D4 kommer kosta 75 kronor milen att skatta efter
årsskiftet om föraren kör 2.000 mil om året, inklusive malusskatt, bränsleskatt och moms, skriver auto motor & sports chefredaktör.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ista-kamp/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 7719
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inläggav Teslaägare kikat » 14 okt 2019 20:33

Zalman3 skrev:
75 kronor milen – bara i skatt: "Förbränningsmotorns sista kamp"

En vanlig Volvo V90 D4 kommer kosta 75 kronor milen att skatta efter
årsskiftet om föraren kör 2.000 mil om året, inklusive malusskatt, bränsleskatt och moms, skriver auto motor & sports chefredaktör.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ista-kamp/


Hela artikeln om någon är intresserad:
Det är konstigt det här med pengar. Å ena sidan kan 15 000 kronor kännas helt okej om man exempelvis vill ha snyggare fälgar på sin nya Volvo V90. Å andra sidan kommer en höjd skatt som innebär 15 000 kronor ytterligare på en ny V90 förändra hela Sveriges bilmarknad, vilka bilar vi köper.

Mentalt är det svårt att förstå, men det vi just nu bevittnar är förbränningsmotorns sista kamp. Vid detta årsskifte kommer skatten på en normal bil ha gått upp med i genomsnitt 500 procent på ett och ett halvt år. Nu talar vi inte om törstiga lyxbilar utan om just en Volvo V90 D4.

Hur många privatpersoner vill lägga 30 000 kronor på vägtrafikskatten under tre år? Det ger en kostnad på fem kronor per mil om man kör 2 000 mil om året. Sedan kommer minst lika mycket i bränsleskatt, för att inte tala om momsen på själva bilen. Lägg samman allt detta och på tre år har nybilsköparen lagt närmare 150 000 i enbart skatt på en V90. Det är ungefär halva summan som Volvo vill ha för bilen, och det är drygt 75 kronor milen i skatt vid samma körsträcka.

"I januari kommer var fjärde nysåld bil vara laddbar. Betyder det kris för landets bilhandlare?"

Bonusen på en elbil är 60 000 och med den ökade skatten på en V90 blir den verkliga skatteskillnaden mellan en elbil och en Volvo V90 alltså 90 000 kronor.

Tjänstebilisterna har redan flera tusenlappar i månaden att spara på en elbil och efter årsskiftet kan förmånskostnaden för en vanlig bil med förbränningsmotor öka med 2 500 kronor per månad! Även företagen räknar hem elbilskalkylen.

Elektrifieringen tar alltså fart med en hastighet som få förstått. Och det här är bara början. Om ett år kommer jag förmodligen skriva en krönika där jag upprepar dagens budskap, men med ännu större skärpa. Vill du köpa en ny bil med förbränningsmotor, utan att skatta bort en mindre förmögenhet – din tid är nu! Snart blir det svindyrt. Bonus/malus kommer nämligen skärpas ytterligare vid årsskiftet 2021.

Men i närtid kommer detta att hända:

1. Fram till årsskiftet får vi en säljrusch vad gäller nya bilar. För konsumenterna gäller det att slå till nu för att slippa den höjda skatten. För bilföretagen gäller det att maximera sin försäljning av förbränningsmotorbilar, som ger större inkomster än elbilarna.

2. Sedan följer en tvärnit och tuffa tider för landets bilhandlare. Risken är stor för stiltje i nybilshandeln, speciellt för de handlare som inte har något elektrifierat att erbjuda. Samtidigt lär man tvingas rea ut nya bilar som ställts på – efter årsskiftet finns en klar chans att pruta på bilar där garantin har börjat ticka.

3. Ökad import av törstiga begagnade bilar. Eftersom malusskatten bara gäller under bilens tre första levnadsår blir treåringar attraktiva, vi lär därför se en strid importström av exempelvis stora dieseldrivna suvar.

4. Ökad export av elbilar och laddhybrider. Svag svensk krona och elbilsbonusen betyder att svensksålda laddbara bilar är attraktiva utomlands. I Norge finns kraftiga incitament att köra en begagnad elbil – dessa saknas i Sverige! Tänk vad enkelt det vore att stoppa exporten: Under bilens första sex år borde elbilsbonusen vara återbetalningsskyldig vid export!

5. Jag förutspår därtill att var fjärde nysåld bil under januari kommer ha laddsladd. EU-lagstiftningen säger att tillverkarnas snittbil under 2020–2021 max får släppa ut 95 g/km. En elbil räknas som två sålda bilar. Nu och först nu finns det skäl för biltillverkarna att sälja laddbara bilar. Och vem köper en törstig konventionell bil i januari?!

Ska vi vara upprörda eller tycker vi att det är bra att omställningen tar fart? De flesta av oss gör nästan vad som helst för att slippa betala mer skatt, speciellt om den känns idiotisk. En ny bil är ju snålare, renare och säkrare än en äldre bil. Samtidigt säger en undersökning att genomsnittsbilisten lägger runt 30 000 kronor på extrautrustning.

Så mitt råd är, köp en elbil eller se förbränningsmotorn som lyxig extrautrustning!

Och till sist: Är elbilar ett realistiskt alternativ? Fråga norrmännen, där går över hälften av alla nya bilar på el. Det vi behöver är fler laddplatser!
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
 
Inlägg: 351
Blev medlem: 14 jun 2019 08:46

Nästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.