OKQ8 spår bensinbilens död

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av Surfaren »

Det är nog inte så många som tycker det är sexigt att betala skatt. Och i det här fallet så är det ju bra, för effekten av malusskatten.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av Zalman3 »

Automotorsport säger:
Jag förutspår därtill att var fjärde nysåld bil under januari kommer ha laddsladd.
Jag tror att redan Q2 så ligger man på 50% laddbara bilar i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av LarsL »

Elektrifieringen tar alltså fart med en hastighet som få förstått. Och det här är bara början.
:roll: Jag visste att denna kommentar skulle komma. Fast jag trodde nog att det skulle dröja till något eller några år till.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av bylund »

Jag motionerade om att starta laddning i egen regi till OK 2017, och då verkade man måttligt intresserade från föreningsstämmans håll. Men kul att något verkar hända.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 20#p175765
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10824
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Automotorsport säger:
Jag förutspår därtill att var fjärde nysåld bil under januari kommer ha laddsladd.
Jag tror att redan Q2 så ligger man på 50% laddbara bilar i Sverige.
Det hänger på när volvo kan leverera hybrider.
Efter rushen inför årsskiftet kommer nog inte bilförsäljningen igång innan Q2. Läste på volvoforum att man får leverans i mars-april vid beställning idag.
50% redan nu är väldigt starkt. Norge ligger väl på drygt 50% laddbart trots stora subventioner i flera år?
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av micke_r »

Passat GTE lär stövla in på tjänstebilsmarknaden om inte Volvo kan leverera på så lång tid. Den nya modellen är bättre bättre än Volvo om man tänker på el-bitarna med längre range på el och moderna körhjälpmedel m.m.
Fredrik j
Inlägg: 10824
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av Fredrik j »

micke_r skrev:
Passat GTE lär stövla in på tjänstebilsmarknaden om inte Volvo kan leverera på så lång tid. Den nya modellen är bättre bättre än Volvo om man tänker på el-bitarna med längre range på el och moderna körhjälpmedel m.m.
Jag tror både Passat och V60 kommer sälja bra i hybridutförande.
Passat har stått sig bra i jämförelse i flera år och vunnit många biltest i motorpress men ändå har Volvo sålt bättre i Sverige.
Precis som "zalman3" påpekar i den här tråden http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=18388 så finns hela svenska topp-10 i laddbart utförande i början av nästa år.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av HenrikC »

Eftersom det inte finns tillräckligt med bilar att leverera i början av 2020 kommer resultatet bli en kollaps i försäljningen i hela Q1. Billiga follkmärken som Dacia utan elbilar kan i princip lägga ner helt och bara lyxmärket Tesla kan leverera bilar. Skulle Sverige dessutom få effektbrist i januari efter den huvudlösa nedläggningen av R2 kommer argumenten mot elbilen aldrig att ta slut. Det kommer spridas falska utsagor om elbilarna som roten till effektbristen in absurdum. Det blir som med etanolbilarna: man dödade ett framgångsrikt miljöprojekt med lögner.

Riktigt jävla genidrag av regeringen. :roll:

Det hade räckt med lite tålamod så hade elbilen tagit över naturligt som en uppstickare från folkdjupet. Nu kommer den istället att upplevas som påtryckt från staten och bli föremål för folkets spott och spe. I Sverige kommer elbilen aldrig få den cred den förtjänar för att ha vunnit på egna meriter.
Skriv svar