Jag håller helt med på dessa punkter. Det är oftast betalningen som är problemet: alla - utom Bee - hänvisar till en app. Varje gång man ska ladda är man utloggad ur appen. Sedan ska man välja laddare på en karta. Alla fungerar lika dåligt. Som grädde på moset har laddarna och appen ofta dålig kontakt.EnTraktor skrev:Förslag
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Hög effekt - alltså absolut minst 100 kW per laddare, helst 150 kW+
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Minst 4 laddare per station. Man planerar stoppen där det är störst chans att det finns lediga laddare, med bara 1-2 laddare är det stor risk att det kommer vara upptaget.
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Inte lika viktigt, men en stor fördel om ni kommer med en bra app. Ingen snabblösning, utan bra karta, status/tillgänglighet samt eventuellt möjlighet att betala genom appen.
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
Bästa betallösningen är den som finnns på bensinmackarna: En stolpe där man sätter in sitt betalkort. Fungerar alltid, för alla. Hur man kan välja något annat som bas är obegripligt. Ska man som tillägg till detta göra en app som man betalar med, gör som parkeringsapparna med en kod på laddplatsen.
Just fyra laddare per station är faktiskt lite av ett magiskt tal. Den bästa uppställningen är i min mening den som pumparna ofta har på bensinmackarna, d.v.s. två pumpar i rad med bilar på vardera sida. De två främre bilarna delar på den ena dubbla pumpen/laddaren och de bakre på den andra. På mindre station förslagvis två laddare. Jag är medveten om att detta är ett Tesla-forum och användarna älskar synen av ett stort antal laddare på samma ställe. Men i mig svider det att se massor av lediga laddare. Det är kunderna som får betala för oanvända laddare.
Placering och kabellängd är små saker med obetydlig påverkan på kostnaden, men ack så viktig för att alla ska kunna ladda. Jag har sett ett antal laddare i landet som har placerats så att bilarna har svårt att komma till, vilket leder till sträckta kablar och onödigt slitage på laddarna. Typiska misstag är att påkörningsskydden är överdimensionerade och/eller placerade på för stort avstånd till laddare.
Driftsäkerhet är viktigt. En aspekt på detta är att det ska vara OKQ8 som driver laddarna på OKQ8s stationer, inte en tredje part. Det ska kunna lita på OKQ8, att man kan betala och att laddarna är i drift. Är det fel ska man kunna tala med personalen, som kan förklara hur den fungerar och vid fel kan starta om en laddare eller beställa service på den. Att ha bemanning på plats är en enorm fördel som inte ska underskattas.LarsL skrev:Snabbladdare
Viktigast är driftsäkerhet! Laddaren måste fungera och vara lediga annars vågar jag inte lita på landstället utan måste ha marginal för att ta mig till nästa laddare. Driftsäkerheten löser man genom att ha flera laddare på samma ställe.
Det är ett bra förslag på bra användning av appen. Jag startar ibland laddningen åt min fru när hon kör elbil. Eftersom jag inte är på plats vet jag inte om det fungerat och hur mycket ström bilen fått.Teslaspolen skrev:Ifall ni tänkt er en app, så gör det lilla extra i appen. Visst, man ska kunna se om laddaren är ledig eller upptagen, trasig eller fungerande. Men! Det finns en del stackars bilar med helt hopplöst dåliga bil-specifika appar (Nissan...) eller ingen app alls (Hyundai...) som exempel. Vad som hade varit guld värt för dessa förare är att kunna se laddstatus på sin egna laddsession via appen och få en push notis om laddningen avbryts oväntat.
Det finns inget så irriterande som att ställa sin bil på laddning, försvinna iväg i affären i 40 minuter och återvända till bilen bara för att upptäcka att laddningen gav ett error efter tio minuter och laddningen stannade.
På en punkt tycker jag att de tidigare inläggen är fel: Jag tycker att man inte ska ha tak på laddarna. Istället bör fokus vara på att få in kunderna i butiken för att maximera merförsäljningen. En laddningsession är längre än en vanlig tankning. Detta bör gå att utnyttja för att generera ökade intäkter. Kunden ska fås att lämna bilen under tiden den laddar och inte komma tillbaka förrän den laddat tillräckligt. Laddare utan tak, en bra app som säger till när bilen är klar och en inbjudande fikahörna kan utgöra de tre benen i en sådan strategi.
En annan punkt som jag inte riktigt håller med är prisnivån: Eftersom elbilar snabbladdas huvudsakligen på långresor kan marknaden förmodligen tolerera en mycket hög prisnivå. Smärtgränsen kan nog vara så hög som 10 kr/kWh. I takt med stigande konkurrens kommer prisnivån att pressas, men det är viktigt att branschen uppnår lönsamhet.