Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av EnTraktor »

Först och främtst, kul med fler laddare och bra att ni tar in åsikter från elbilsägare!

Förslag
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Hög effekt - alltså absolut minst 100 kW per laddare, helst 150 kW+
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Minst 4 laddare per station. Man planerar stoppen där det är störst chans att det finns lediga laddare, med bara 1-2 laddare är det stor risk att det kommer vara upptaget.
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Inte lika viktigt, men en stor fördel om ni kommer med en bra app. Ingen snabblösning, utan bra karta, status/tillgänglighet samt eventuellt möjlighet att betala genom appen.
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Olika sajter/appar som sammanställer laddare växer upp som svampar ur jorden efter regn. Kolla på möjligheten att erbjuda ett enkelt API på hemsidan så att dessa 3:e parts appar kan se status/tillgänglighet i realtid och lägga till denna funktionaltitet i sina appar (jag åker hellre till en station där jag vet att det finns en/flera lediga laddare än till en där jag inte vet status).
* Skylta ordentligt så att laddarna ej blockeras av fossilbilar.
* Rimlig prissättning
* Bygg gärna utanför E4an oxå! Ni har mackar över hela Sverige, utnyttja detta! En spontan gissning är att Borlänge, Sveg eller Växjö skulle ge mer försäljning än Malmö eller Norrköping.
* Fortsätt gärna fråga dom som kör elbil, så att ni gör rätt från början. Många gör tyvärr fel i början när dom börjar bygga laddare.

Tiden som man tillbringar för att ladda kan ge era stationer en bra uppsving på försäljningen! Utnyttja denna möjlighet. Fräscha toaletter uppskattas.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Etoo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 22 maj 2017 15:10

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Etoo »

En tanke jag har är kring laddare inne i större städer. Jag har nu bara koll på Stockholm, och där har det ju (i stort sett) inte funnits några vanliga bensinmackar på många år, antagligen av säkerhets- och miljöskäl. Laddstationer har ju inte dessa problem, och om OKQ8 nu blir bra på att bygga laddstationer, så kanske man kan försöka hitta mark inne i storstäderna för att placera snabbladdare. Dessa behöver ju inte ha några övriga OKQ8-faciliteter eftersom det finns ett stort utbud av restauranger, kiosker etc.
Jag tror att snabbladdare i storstäderna kommer att vara en viktig del i elbilens framtid, då 15-20% av Sveriges befolkning bor där, och jag vet flera som tvekar inför elbil p g a dåliga laddmöjligheter inne i städerna.
Model S 75D 2016 Pearl White
Model 3 LR AWD 2019 Blå, FSD, krok
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av zyax »

Vi vill gärna ha input på följande:
- Hur fungerar laddmöjligheterna som finns på marknaden idag?
Superchargers är bäst så enkelt är det och det beror på att det är många på varje ställe samt att man bara behöver plugga in så funkar det. Löser ni det på OKQ8 så är ni i princip i mål! 100kW+ är förstås också lite av ett krav när ni är direkt vid vägen.
- Vad saknar man som elbilsförare i Sverige 2019?
Fler laddare som är 100+ kW.
- Vad vill ni att OKQ8 utvecklar/satsar på för att få fler att välja el som drivmedel?
Sätt upp laddare så att de syns för vanliga bilister. De som åkt med mig har inte fattat att det finns så många laddare som det finns redan idag.


EDIT: en tillägg också, tramsa inte med Chademo, vi behöver bara en standard i EU och det är CCS
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av RagWal »

Enig med det allra mesta ovan.

Lägg till fräsch och mysig "fikhörna". Det drar till sig elbilister. Bra fika och toaletter ger bättre odds för att man faktiskt stannar.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Bjorn »

Själv har jag fri Suc på den nuvarande och nästa Tesla så jag kommer ju inte att nyttja andra snabbladdare särskilt mycket.

Teslas koncept att 2 laddplatser delar på full effekt tycker jag är acceptabelt för att inte få fler platser med samma krav på el-inmatning. Då får den som kommer på laddplats b det som den på a inte kan ta emot i 11kw steg, kanske 16,5kw steg i den nya. Så länge man är ensam eller först så får man allt som bilen kan ta emot.

Tesla tar 2,56kr / kWh. Det är nog en nivå att jämföra sig med. Då kan man på allvar få de Teslakunder som inte har fri SuC
De som tar 5:- / kWh undviks konsekvent av min kollegor som kör annat än Tesla.
Timdebitering är förvirrande för en snabbladdare. I så fall kan man ha som Tesla Idle debitering för att ingen ska stå kvar fullladdad.

Det vore kanske en möjlighet att ha prisskylt på platsen som man har på bensin. Baserat på aktuellt elpris + pålägg för att täcka driften.

Och som många andra beskriver enkel betalning.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag gråter av glädje, det är exakt så här jag hoppades mitt forum skulle kunna användas!

Angående frågorna:
- Hur fungerar laddmöjligheterna som finns på marknaden idag?
Dåligt. Av följande anledning:
- Oftast bara en enda 50 kW snabbladdare tillgängligt per ställe. Vilket gör att man som elbilist inte vågar lita på om den fungerar. Tänk om man kommer fram och den är trasig eller upptagen?
- Betalning är ett djungel med massor med olika kort och RFID brickor
- Svårt att hitta till laddarna. Dels dålig karta, dels dålig skyltning, dels svårt att hitta en anonym grå laddstolpe på en bensinmack. Läs artikeln http://teslaclubsweden.se/de-osynliga-snabbladdarna/

- Vad saknar man som elbilsförare i Sverige 2019?
Framför allt enkel betalning med kreditkort.
Men även fler snabbladdare med högre laddeffekt.

- Vad vill ni att OKQ8 utvecklar/satsar på för att få fler att välja el som drivmedel?
Förutom ovanstående med kreditkort och snabbladdarna så har ni även flera trumfkort på hand. Bensinstationerna kan locka elbilister med fikahörna, biltvätt och liknande. En konkret sak ni skulle kunna fixa är vatten och fönsterskrapa vid snabbladdarna så man kan fixa vindrutan medan man laddar. Gärna nåt erbjudande om nybakta bullar ni kan locka in medan man väntar också.

Lite fler synpunkter:
Glöm vanliga laddstolpar, semisnabbladdare och allt vad det heter på bensinstationer. Endast snabbladdare duger där. Man vill inte stanna i timmar.
Glöm särskilda laddkort eller RFID-brickor. Man betalar med kort för bensinen, man ska kunna göra det för elen också.
Ta betalt per kWh inte minut. Bensin säljs också efter liter. Däremot kan ni ta straffavgift om man inte flyttar på bilen efter avslutad laddning.
Ända till i fjol "dög" det med en ensam 50 kW snabbladdare, men så är det inte längre. Med Teslas Supercharger-stationer med dussintals snabbladdare bredvid varandra, och Ionitys, Fortums, Bee mfl laddnätverk med flera snabbladdare med högre effekt på varje ställe som konkurrens gäller det att ni också vågar satsa stort. Kanske 4 stycken 150 kW snabbladdare per ställe att börja med - och plats för expansion med färdiga rör framdragna till framtida snabbladdare. Så ni slipper riva upp asfalten igen om några år.
Se och lär er av utvecklingen i Norge: http://teslaclubsweden.se/framtidens-energimack/
Har ni byggt en snabbladdare någonstans se till att elbilisterna hittar till den! Lägg upp den på uppladdning.nu, plugshare.com och Google maps. Glöm andra kartor, elbilister använder inte dem. Framför allt: utveckla inte en egen kart-app och tro att kunder kommer använda den.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av TiborBlomhall »

OKQ8 skulle dessutom kunna erbjuda hyresvärdar, bostadsrättsföreningar, mfl färdiga laddpaket. "Låt OKQ8 elektrifiera er parkering."

Många föreningar har svårt med att hänga med i utvecklingen. Hur sätter man upp laddstolpar så de boende kan ladda sina elbilar?

OKQ8 kan, precis som ni skriver i ert pressmeddelande, ta fram paket med både hemma- som bortaladdning.

Ett tips: vid bostadshus sätt inte enbart upp laddstolpar för de boende - tänk på besökarna också.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av fth »

Erbjud "Steamrex by OKQ8" på några strategiskt placerade stationer så att elbilister kan få sin bil ångtvättad under tiden man laddar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av RagWal »

fth skrev:
Erbjud "Steamrex by OKQ8" på några strategiskt placerade stationer så att elbilister kan få sin bil ångtvättad under tiden man laddar.

/fth
Ja eller iaf en dammsugnignsmöjlighet att använda vid laddplatsen så länge inte platsen ockuperas av de som inte laddar. Typ centraldammsugare med suguttag vid laddplatserna kanske kan funka. Bensinbilister flyttar ju bilen till dammsugaren EFTER tankning men elbilisten vill göra sånt under tiden.

Fönstertvättgrejjor och vatten får gärna vara i närheten.

Wifi med lite tryck i vid laddplatserna kanske kan locka också. Ungdomstjat är alltid en drivande kraft. Och Teslaägare kan använda Youtube och Netflix i bilarna. Gör inloggningen superenkel på skylt vid laddplatserna så man slipper gå ur bilen för att läsa någon kod.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av heldiggrisen »

Jättebra initiativ OKQ8
-Minst 4 stolpar vid trafikknutpunkt, hitta ”vita områden” på laddkartan.
-Snabbladdning minimum 150kW
-Laddpunkter centralt i städer, många i min omgivning vägrar elbil då de inte kan ladda hemma. (Där räcker kanske två stolpar om det finns fler laddpunkter i närheten). hade det varit 2 snabbladdare på varje OKQ8 i tex Malmö så kan ”alla” ha elbil, även utan hemladdare
-enkel betallösning, helst kort
-pris per kW, eller månadsprenumeration
Lycka till
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Teslaspolen »

Många bra förslag här inne i tråden, så jag tänkte ge ett som ni inte direkt efterfrågade.

Ifall ni tänkt er en app, så gör det lilla extra i appen. Visst, man ska kunna se om laddaren är ledig eller upptagen, trasig eller fungerande. Men! Det finns en del stackars bilar med helt hopplöst dåliga bil-specifika appar (Nissan...) eller ingen app alls (Hyundai...) som exempel. Vad som hade varit guld värt för dessa förare är att kunna se laddstatus på sin egna laddsession via appen och få en push notis om laddningen avbryts oväntat.

Det finns inget så irriterande som att ställa sin bil på laddning, försvinna iväg i affären i 40 minuter och återvända till bilen bara för att upptäcka att laddningen gav ett error efter tio minuter och laddningen stannade.

I övrigt så tipsar jag att även kika på FastNed i Europa, främst i Nederländerna men finns även lite i Tyskland och GB. Fint organiserade stationer. Snabba laddare. De erbjuder även autentisering via CCS handsken. så att man slipper RFID kort och appar för att börja ladda; bara att plugga i så stsrtar laddningen. Precis som hos Tesla. Ofta rejäla tak, som dessutom består av solceller så slipper vi elbilsförare stå ute i regn och slask. Bensinmackarna som är bemannade har allt som oftast tak; när ska vi elbilister få samma lyx? :)
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av LarsL »

Snabbladdare
Viktigast är driftsäkerhet! Laddaren måste fungera och vara lediga annars vågar jag inte lita på landstället utan måste ha marginal för att ta mig till nästa laddare. Driftsäkerheten löser man genom att ha flera laddare på samma ställe.

Betalning
Självklart säljer man energi per kWh och inget annat.
Se till att det blir enkelt(!) att betala. Se till att det går att betala med bankkort eller ännu hellre att bilen identifierar sig genom sladden.

Service
Se till att det finns bra service vid snabbladdarna. Mat, fika och möjlighet att fylla luft i däcken eller rengöra rutorna. Gärna också något för barnen att göra medan man väntar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mati »

Tydliga och entydiga priser. Jag vill veta vad det kostar att ladda. Inte en massa olika betalmodeller kopplade till en massa olika abonnemangsformer. En stor skylt där det står vad det kostar att ladda 1 kWh. Precis som när man tankar bensin. Ta inte betalt per tidsenhet. Det är orättvist mot alla elbilar som inte kan ladda så snabbt. Ta betalt för elen som laddas, inte för nånting annat.

Göm inte laddarna så att ingen hittar dem. Tydlig skyltning att det finns snabbladdning är nånting som är extremt sällsynt i Sverige och som jag saknar. Utgå inte ifrån att alla elbilsägare har på något magiskt sätt koll på alla snabbladdare som finns. Visa var de finns. Sätt upp skyltar. Sätt upp belysning. Gärna under tak. Bensinbilar får också stå under tak när de tankas.

Glöm gamla laddare med 50kW. Allt under 100kW tillhör det förflutna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av A76 »

Det mesta är sagt, men jag skulle vara betjänt av att se hur många procent bilarna är laddade som står och laddar. Dvs i app eller hemsida skall man kunna se vilka laddare som är upptagna och fungerar. När man då tittar på den enskilda stationen man närmar sig och ser att det är fullt men att de flesta ligger på 70-80% laddning så kommer man ändå åka dit för de har sannolikt laddat klart ganska snabbt.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Elbilisten »

Stora skylten med bränslepriser bör få en display som visar typ "DC 2,95". De stationer som även har Trafikverkets skylt ute vid stora vägen måste även få uppsatt deras vägmärke "Laddplats". Vägvisning för de som kör elbil och reklam för de som kör avgasbil.

Det bör finnas en alternativ betallösning om man av någon anledning inte kan betala med vanliga bankkortet. Även när butiken är stängd.

Skapa rutiner för kontroll och uppdatering av uppladdning.nu och laddinfra.se.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mati »

Elbilisten skrev:
Stora skylten med bränslepriser bör få en display som visar typ "DC 2,95" .
Ännu bättre vore 350kW 2:95. Att det handlar om DC förstår man. Att det inte är per minut eller annan enhet som är irrelevant i sammanhanget borde man lagstifta om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av josve »

Håller med om det mesta som redan är skrivet, ett tillägg;

I takt med att bilarna blir bättre och laddhastigheterna ökar kommer fler och fler att dra husvagn/släpvagn med sina elbilar.

Om möjligt utforma laddplatserna så att man kan ladda utan att behöva koppla bort husvagnen/släpvagnen, precis som det är idag för de flesta bensinpumpar.
Kanske inte möjligt för samtliga laddplatser men där det är möjligt...

Tänk också på att det framöver troligen kommer fler ”större” fordon som kommer efterfråga laddning så som lätta lastbilar/mindre bussar/arbetsfordon som kommer behöva mer utrymme.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av fth »

mati skrev:
Elbilisten skrev:
Stora skylten med bränslepriser bör få en display som visar typ "DC 2,95" .
Ännu bättre vore 350kW 2:95. Att det handlar om DC förstår man. Att det inte är per minut eller annan enhet som är irrelevant i sammanhanget borde man lagstifta om.
Minuter är ju inte helt irrelevant i sammanhanget, det har diskuterats många gånger här på TCS, man vill ju undvika att laddarna blockerad av bilar som laddar långsamt.

En modell skulle kunna vara kWh-pris men med en minsta kostnad per minut som är samma som pris per kWh. På så sätt ”straffas” man mer och mer ju långsammare man laddar. Ju mer man använder den del av laddkurvan där effekten går under 60kW desto dyrare blir varje kWh.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av josve »

En sak till;

Samtliga på OKQ8 som kommer jobba med detta projekt bör där det är aktuellt med tjänstebil/personalbil framledes enkom få välja rena elbilar.

Om Ni dessutom ser till att OKQ8:s tio bäst betalda tjänstemän får en tjänstebilspolicy där de får välja enkom elbilar så kommer ni dels visa att ni menar alvar med er satsning dels kommer er interna kompetens öka dramatiskt att fatta rätt beslut framåt i dessa frågor ;)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av fth »

josve skrev:
En sak till;

Samtliga på OKQ8 som kommer jobba med detta projekt bör där det är aktuellt med tjänstebil/personalbil framledes enkom få välja rena elbilar.

Om Ni dessutom ser till att OKQ8:s tio bäst betalda tjänstemän får en tjänstebilspolicy där de får välja enkom elbilar så kommer ni dels visa att ni menar alvar med er satsning dels kommer er interna kompetens öka dramatiskt att fatta rätt beslut framåt i dessa frågor ;)
”Samtliga på OKQ8”, punkt! ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av HenrikC »

Jag tänker ta mig friheten att använda de andra medlemmarnas argument som mina egna:
EnTraktor skrev:
Förslag
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Hög effekt - alltså absolut minst 100 kW per laddare, helst 150 kW+
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Minst 4 laddare per station. Man planerar stoppen där det är störst chans att det finns lediga laddare, med bara 1-2 laddare är det stor risk att det kommer vara upptaget.
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Inte lika viktigt, men en stor fördel om ni kommer med en bra app. Ingen snabblösning, utan bra karta, status/tillgänglighet samt eventuellt möjlighet att betala genom appen.
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
Jag håller helt med på dessa punkter. Det är oftast betalningen som är problemet: alla - utom Bee - hänvisar till en app. Varje gång man ska ladda är man utloggad ur appen. Sedan ska man välja laddare på en karta. Alla fungerar lika dåligt. Som grädde på moset har laddarna och appen ofta dålig kontakt.

Bästa betallösningen är den som finnns på bensinmackarna: En stolpe där man sätter in sitt betalkort. Fungerar alltid, för alla. Hur man kan välja något annat som bas är obegripligt. Ska man som tillägg till detta göra en app som man betalar med, gör som parkeringsapparna med en kod på laddplatsen.

Just fyra laddare per station är faktiskt lite av ett magiskt tal. Den bästa uppställningen är i min mening den som pumparna ofta har på bensinmackarna, d.v.s. två pumpar i rad med bilar på vardera sida. De två främre bilarna delar på den ena dubbla pumpen/laddaren och de bakre på den andra. På mindre station förslagvis två laddare. Jag är medveten om att detta är ett Tesla-forum och användarna älskar synen av ett stort antal laddare på samma ställe. Men i mig svider det att se massor av lediga laddare. Det är kunderna som får betala för oanvända laddare.

Placering och kabellängd är små saker med obetydlig påverkan på kostnaden, men ack så viktig för att alla ska kunna ladda. Jag har sett ett antal laddare i landet som har placerats så att bilarna har svårt att komma till, vilket leder till sträckta kablar och onödigt slitage på laddarna. Typiska misstag är att påkörningsskydden är överdimensionerade och/eller placerade på för stort avstånd till laddare.
LarsL skrev:
Snabbladdare
Viktigast är driftsäkerhet! Laddaren måste fungera och vara lediga annars vågar jag inte lita på landstället utan måste ha marginal för att ta mig till nästa laddare. Driftsäkerheten löser man genom att ha flera laddare på samma ställe.
Driftsäkerhet är viktigt. En aspekt på detta är att det ska vara OKQ8 som driver laddarna på OKQ8s stationer, inte en tredje part. Det ska kunna lita på OKQ8, att man kan betala och att laddarna är i drift. Är det fel ska man kunna tala med personalen, som kan förklara hur den fungerar och vid fel kan starta om en laddare eller beställa service på den. Att ha bemanning på plats är en enorm fördel som inte ska underskattas.
Teslaspolen skrev:
Ifall ni tänkt er en app, så gör det lilla extra i appen. Visst, man ska kunna se om laddaren är ledig eller upptagen, trasig eller fungerande. Men! Det finns en del stackars bilar med helt hopplöst dåliga bil-specifika appar (Nissan...) eller ingen app alls (Hyundai...) som exempel. Vad som hade varit guld värt för dessa förare är att kunna se laddstatus på sin egna laddsession via appen och få en push notis om laddningen avbryts oväntat.

Det finns inget så irriterande som att ställa sin bil på laddning, försvinna iväg i affären i 40 minuter och återvända till bilen bara för att upptäcka att laddningen gav ett error efter tio minuter och laddningen stannade.
Det är ett bra förslag på bra användning av appen. Jag startar ibland laddningen åt min fru när hon kör elbil. Eftersom jag inte är på plats vet jag inte om det fungerat och hur mycket ström bilen fått.

På en punkt tycker jag att de tidigare inläggen är fel: Jag tycker att man inte ska ha tak på laddarna. Istället bör fokus vara på att få in kunderna i butiken för att maximera merförsäljningen. En laddningsession är längre än en vanlig tankning. Detta bör gå att utnyttja för att generera ökade intäkter. Kunden ska fås att lämna bilen under tiden den laddar och inte komma tillbaka förrän den laddat tillräckligt. Laddare utan tak, en bra app som säger till när bilen är klar och en inbjudande fikahörna kan utgöra de tre benen i en sådan strategi.

En annan punkt som jag inte riktigt håller med är prisnivån: Eftersom elbilar snabbladdas huvudsakligen på långresor kan marknaden förmodligen tolerera en mycket hög prisnivå. Smärtgränsen kan nog vara så hög som 10 kr/kWh. I takt med stigande konkurrens kommer prisnivån att pressas, men det är viktigt att branschen uppnår lönsamhet.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mans71 »

Glöm heller inte att laddplatsen måste anpassas för att man ska kunna ladda med påkopplat släp - sjukt struligt annars om man tvingas koppla bort släpet innan man ska ladda!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av matsm »

Ojoj vad många bra repliker här fanns. Kom på några till.:
* Se till att lägga laddplatserna så dom inte riskerar att ockuperas av fossilbilar.
Skylta rätt dvs "Parkering förbjuden" - skylt med tilläggstavla "Gäller ej elbilar som laddas". Se till att samarbeta med vaktbolag som kan lappas bilar som inte följer regeln.
* Fräscha toaletter!
* Gärna lounge/sitt-platser inne och aktivitetsyta/picnic/lekplats ute är viktigt då man stannar ca 20-45 min
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Joohan »

Dom få gånger jag har laddat på mackar med "snabbladdning" så saknar jag att kunna komma in på macken och ordna betalningen.

Någon gång har jag fått köpa ett "förladdat" kort till klever. Jag fattar inte hur man kan ge bort affären till en tredje part så lättvindigt..

En annan gång har de varit slut med de förladdade korten så macken ringde supporten och fixade en gratisladdning.

Borde ju vara enkelt att lösa med att kunna starta laddningen omedelbart och komma in och betala/reservera maxbelopp och betalningen går igenom när laddningen är klart.

Givetvis skall det även gå att betala med kort vid laddaren, men ni borde ju vara rädd om möjligheten till merförsäljning..
Användarvisningsbild
MG_68
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 apr 2019 17:42
Ort: Umeå

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av MG_68 »

Många laddplatser är förstås bra, men risk för kö blir det säkert ändå emellanåt. Med traditionella pumpar är de flesta införstådda med att ställa sig bakom någon som tankar och kör sedan fram när det blir ledigt. Det förutsätter att bilen framför kan köra framåt förstås.
De flesta laddplatser jag sett (det är dock inte så många) så får man backa, eller köra fram mot en stolpe (beroende på var uttaget sitter) för att sedan köra åt motsatt håll när man är klar. Hur köar man då?
Eftersom laddning kan pågå ett tag så blir köandet än mer komplext med ökad risk för sura miner.
Intressant tanke tidigare i tråden att kunna se laddprocent, och större variation av fordon torde också öka kraven på flexibel ”laddningslayout”.
En utmärkt övning i funktionell design!
Finns det genomtänkta lösningar som någon kan lyfta fram som förslag?
Skriv svar