Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Isabella
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 okt 2019 12:31

Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Isabella »

Hej,

Isabella heter jag och jobbar med OKQ8s satsning på elbilsladdning som tidigare har diskuterats här på forumet:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=18406

Vårt mål är att skapa så bra laddmöjligheter som möjligt åt Sveriges elbilsförare och därför är vi väldigt nyfikna på vad ni har att säga! För att få lite bakgrundsinformation så släppte vi i måndags följande pressrelease som ett litet smakprov av det vi nu håller på att utveckla inom elbilsladdning:
http://www.mynewsdesk.com/se/okq8/press ... ng-2931073

Vi vill gärna ha input på följande:
- Hur fungerar laddmöjligheterna som finns på marknaden idag?
- Vad saknar man som elbilsförare i Sverige 2019?
- Vad vill ni att OKQ8 utvecklar/satsar på för att få fler att välja el som drivmedel?

Men dela även med er om ni har andra tankar och idéer kring elbilsladdning som kan hjälpa oss att hjälpa er!

Vänliga hälsningar,
Isabella
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av fth »

Hej Isabella!

Kul att OKQ8 satsar på elbilar och laddning!

Här är lite svar på dina frågor:

- Hur fungerar laddmöjligheterna som finns på marknaden idag?
Teslas Superchargers funkar fantastiskt bra, för mig är detta helt avgörande, det finns inget motsvarande på marknaden idag eller inom överskådlig tid. Ionity kan komma att erbjuda en liknande upplevelse, men dom har ganska mycket kvar att både bygga och bevisa vad gäller bekvämlighet, prismodell, etc. Andra leverantörer använder jag i princip aldrig, främst eftersom SUC funkar så bra, men också eftersom det helt enkelt inte har funnits något motsvarande från någon annan leverantör.

- Vad saknar man som elbilsförare i Sverige 2019?
Som Tesla-förare med tillgång till laddning hemma och/eller på jobbet saknas egentligen inget. Övriga märken har det fortfarande lite knepigt med snabbladdare för långfärd, det har i princip bara funnits <=50kW och 1-2 laddplatser på varje ställe, något som gör långresor onödigt tidskrävande och osäkra i jämförelse.

- Vad vill ni att OKQ8 utvecklar/satsar på för att få fler att välja el som drivmedel?
Skippa 50kW-laddare helt och hållet och satsa på riktiga snabbladdare, minst 150kW. Bygg minst fyra, helst fler, stolpar vid varje station. Jag skulle aldrig komma på tanken att stanna vid en 50kW-laddare eller förlita mig på att en ensam stolpe är hel och ledig under en långresa. Elbilsägare från andra märken kanske inte är lika "bortskämda", men när man väl har insett hur smärtfritt det är att köra långt med riktig snabbladdning utan köer så finns det ingen återvändo.

Gör betalningen enkel, fundera inte ens på att kräva rfid-tagg, app, särskilda kort el dyl. Man skall utan krångel kunna betala med vanligt kreditkort och om man har abbonemang hos er skall stolpen automatiskt identifiera bilen och debitera kostnaden utan ytterligare åtgärd från föraren än att plugga in kontakten.

Komplettera med ett bra utbud av mat och fika så finns det god potential att locka både Tesla-ägare och andra elbilister.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av juristen »

För det första vill jag säga att det är helt rätt av OKQ8 att satsa på att erbjuda laddning för elbilar. Bra öppettider och de tjänster som en mack erbjuder är en jättebra kombination med elbilsladdning.

Ska man göra en satsning på laddinfrastruktur idag så tycker jag det viktigaste är att erbjuda hög effekt och att gärna dimensionera så att fler än en bil kan ladda i taget. Att ha mer än än laddstolpe är också superviktigt för tillförlitligheten, att laddmöjligheten inte försvinner bara för att en stolpe strular. Att kunna ladda med minst 100 kw tycker jag idag är ett minimum för nya stationer, annars blir laddstationen i princip föråldrad redan innan den är på plats.

För mig som Teslaägare är det idag viktigast att få täckning där det idag saknas laddare, t.ex. i Norrlands inland. Söderut så finns det alltid någonstans att ladda och Tesla har sitt eget nätverk som jag utnyttjar i första hand. Men skulle varje OKQ8 i inlandet utrustas med en 100 kw-laddare skulle det verkligen göra skillnad. Vill ni dock ha elbilister som kunder för att sälja mat, dryck, fika och godis så är en laddare på stationen en given förutsättning i hela landet.

Sen är det också viktigt att inte priset per kwh blir för högt och att det tydligt framgår hur prissättningen fungerar och vad det kostar. Enkel betalning via app eller kreditkort vore också ett plus. Helst inga fler RFID-lösningar...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Isabella
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 okt 2019 12:31

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Isabella »

Tack för bra input! Vi ska ta med oss dina tankar och förslag.

Vänliga hälsningar,
Isabella
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Klintan »

Det viktiga är redundans, man ska kunna lita på att det finns en ledig snabbladdare och att den fungerar. De tidiga laddnätverken som byggts ut har varit en ensam snabbladdare som placerats någonstans bland hyrsläpen på baksidan av macken, inparkerad eller inte sällan trasig. Minst två snabbladdare (idag 150 kW) som kan användas samtidigt behövs, vid trafikerade knytpunkter många fler. En långresa (40 mil eller så) med Nissan Leaf har varit ett äventyr som gett reseberättelser om trasiga laddare, saknade laddkort, lånade eluttag och krypkörning till snabbladdare. Något för entusiasten med tålmodigt resesällskap. Elbilsföraren ska kunna lita på att laddning finns.
Tesla har insett detta och byggt minst åtta snabbladdare på samma plats, nu för tiden är 20 snabbladdare inte ovanligt. Prisskillnaden till andra elbilar motiveras mycket i att det finns ett fungerande laddnätverk.
Typ 2-stolpar med 22 kW är inget för långresor (förutom med Renault Zoe som saknar snabbladdning), men ett par kan vara bra att ha som backup och självklart behövs de som destinationsladdning. Perfekt där man stannar några timmar.
Dalarna verkar vara en vit fläck på laddkartan, jag tittar på en resa till Säfsen - på vägen dit finns den sista snabbladdaren en ensam 50 kW i Filipstad, sedan ska Säfsen ha en enda Typ 2-stolpe. Alldeles för lite för att det ska vara bekvämt och tryggt.
Elbilist sedan 2014
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Surfaren »

Detta låter kanon. Här kommer mina tankar:

Hur fungerar laddmöjligheterna som finns på marknaden idag?
Så där. Man får nog vara lite entusiast för att stå ut. Det är ett virrvarr av appar, kort, taggar osv. Och det finns ofta bara en kontakt på en plats, vilken ibland är upptagen ett bra tag, eller trasig.

Vad saknar man som elbilsförare i Sverige 2019?
Enkelhet (hitta och ladda), tydlighet (pris), tillgänglighet (antal uttag, trasiga laddare).

Vad vill ni att OKQ8 utvecklar/satsar på för att få fler att välja el som drivmedel?
Håller helt med om detta:
fth skrev:
Gör betalningen enkel, fundera inte ens på att kräva rfid-tagg, app, särskilda kort el dyl. Man skall utan krångel kunna betala med vanligt kreditkort och om man har abonnemang hos er skall stolpen automatiskt identifiera bilen och debitera kostnaden utan ytterligare åtgärd från föraren än att plugga in kontakten.
Men dela även med er om ni har andra tankar och idéer kring elbilsladdning som kan hjälpa oss att hjälpa er!
- Se till att det alltid finns någon som ansvarar för att alla era laddplatser hålls uppdaterade på uppladdning.nu, så vi som tittar där inte behöver undra vad status är då senaste uppdateringen var för 18 månader sedan.
- Ruta inte in för mycket kring hur det ska se ut på olika stationer. Det kan vara så att behoven är olika på olika ställen, beroende på var stationen ligger i förhållande till annat.
- Rekrytera gärna ett gäng erfarna elbilister till en panel som kan ge input på större inriktningsbeslut innan det potentiellt gått för långt åt fel håll, om det saknas erfarenheter av detta slag inom organisationen.
Senast redigerad av Surfaren, redigerad totalt 1 gånger.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av fth »

P.S. det som kanske skulle behövas är någon form av "meta-laddkedja" som gör det möjligt att plugga in och ladda hos många operatörer och automatiskt bli debiterad. Det finns ju några liknande initiativ, t.ex. NewMotion, men alla kräver såvitt jag vet att man startar laddning mha dedikerad app, puck, kort etc. Ingen har hittills klarat av att kombinera flera operatörer, automatisk identifiering av bil, med en bekväm betalningslösning, där finns det en bra affärsmöjlighet tror jag.

Ett "virtuellt laddabbonemang" som automatiskt debiterar ett rimligt kWh-pris när jag pluggar in på Ionity, OKQ8:s egna stolpar, etc, skulle jag nog skaffa iaf.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Zalman3 »

"Vi vill gärna ha input på följande:
- Hur fungerar laddmöjligheterna som finns på marknaden idag?
- Vad saknar man som elbilsförare i Sverige 2019?
- Vad vill ni att OKQ8 utvecklar/satsar på för att få fler att välja el som drivmedel?"


Det byggs nu 350kW laddare ända upp till Sundsvall-Östersund.
Det vore bra om OKQ8 bygger vidare även i Norrland med 350kW laddare.
Det är bra om man kan betala med kort, men ännu hellre att bilen kommunicerar med laddstolpen så att man bara stoppar in sladden och man debiteras, och får en faktura i slutet av månaden.
Att kunna betala med kort är mycket bra för turister(Norrmän).
Ha ett tydligt supportnummer som man kan ringa om man har problem. Ska nås dygnet runt.
Det ska var minst 2st laddare per OKQ8 mack, ifall en är trasig så blir man inte strandsatt. Tesla har minst 6-20st på de allra flesta sajterna.
Bra med öppettider så man kan äta och gå på toaletten medans man laddar.
Stora skyltar så man hittar laddstationen, även i mörker och nederbörd.
Bra snöskottning runt laddare.
Placera laddarna en bit bort från ingången så inte bensinbilar ställer sig på laddplats.
Ha en stor skylt som säger att det kostar 10kr per minut att stå på en laddplats om man inte laddar.
Se till att man finns med på http://www.uppladdning.nu, http://www.plugshare.com med flera.

EDIT.
Har kört ca 9100 mil i Norrlands inland, som resande säljare med min elbil.
För mig är det helt avgörande att det finns gott om snabbladdare i Norrland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av fth »

Surfaren skrev:
Vad saknar man som elbilsförare i Sverige 2019?
Enkelhet (hitta och ladda), tydlighet (pris), tillgänglighet (antal uttag, trasiga laddare).
Som Tesla-förare är man som sagt "bortskämd" med att detta bara funkar för SuC varför jag helt glömde skriva detta, men jag håller förstås med, detta är helt avgörande.

Det optimala är förstås integration med bilen, vilket väl inte borde vara omöjligt att uppnå med en "meta-laddkedja" enligt tidigare tankar, men minst skall informationen finnas i alla stora laddplats-appar (uppladdning, plugshare, etc) och uppdateras i realtid.

Här finns det också fullgod "ursäkt" att tillhandahålla en egen app som visar denna information.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av HerrNilsson »

fth skrev:
Hej Isabella!

Kul att OKQ8 satsar på elbilar och laddning!

- Vad vill ni att OKQ8 utvecklar/satsar på för att få fler att välja el som drivmedel?
Skippa 50kW-laddare helt och hållet och satsa på riktiga snabbladdare, minst 150kW. Bygg minst fyra, helst fler, stolpar vid varje station. Jag skulle aldrig komma på tanken att stanna vid en 50kW-laddare eller förlita mig på att en ensam stolpe är hel och ledig under en långresa. Elbilsägare från andra märken kanske inte är lika "bortskämda", men när man väl har insett hur smärtfritt det är att köra långt med riktig snabbladdning utan köer så finns det ingen återvändo.

Gör betalningen enkel, fundera inte ens på att kräva rfid-tagg, app, särskilda kort el dyl. Man skall utan krångel kunna betala med vanligt kreditkort och om man har abbonemang hos er skall stolpen automatiskt identifiera bilen och debitera kostnaden utan ytterligare åtgärd från föraren än att plugga in kontakten.

/fth
Sjukt bra skrivet fth. Detta kan ju inte tryckas på nog; fler än 1 stolpe (gärna 4, 6, 8 platser), minst 150kW och enkel betallösning.
Nån liten lounge-del inne på macken är ju trevligt.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av EnTraktor »

Först och främtst, kul med fler laddare och bra att ni tar in åsikter från elbilsägare!

Förslag
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Hög effekt - alltså absolut minst 100 kW per laddare, helst 150 kW+
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Minst 4 laddare per station. Man planerar stoppen där det är störst chans att det finns lediga laddare, med bara 1-2 laddare är det stor risk att det kommer vara upptaget.
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Inte lika viktigt, men en stor fördel om ni kommer med en bra app. Ingen snabblösning, utan bra karta, status/tillgänglighet samt eventuellt möjlighet att betala genom appen.
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Olika sajter/appar som sammanställer laddare växer upp som svampar ur jorden efter regn. Kolla på möjligheten att erbjuda ett enkelt API på hemsidan så att dessa 3:e parts appar kan se status/tillgänglighet i realtid och lägga till denna funktionaltitet i sina appar (jag åker hellre till en station där jag vet att det finns en/flera lediga laddare än till en där jag inte vet status).
* Skylta ordentligt så att laddarna ej blockeras av fossilbilar.
* Rimlig prissättning
* Bygg gärna utanför E4an oxå! Ni har mackar över hela Sverige, utnyttja detta! En spontan gissning är att Borlänge, Sveg eller Växjö skulle ge mer försäljning än Malmö eller Norrköping.
* Fortsätt gärna fråga dom som kör elbil, så att ni gör rätt från början. Många gör tyvärr fel i början när dom börjar bygga laddare.

Tiden som man tillbringar för att ladda kan ge era stationer en bra uppsving på försäljningen! Utnyttja denna möjlighet. Fräscha toaletter uppskattas.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Etoo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 22 maj 2017 15:10

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Etoo »

En tanke jag har är kring laddare inne i större städer. Jag har nu bara koll på Stockholm, och där har det ju (i stort sett) inte funnits några vanliga bensinmackar på många år, antagligen av säkerhets- och miljöskäl. Laddstationer har ju inte dessa problem, och om OKQ8 nu blir bra på att bygga laddstationer, så kanske man kan försöka hitta mark inne i storstäderna för att placera snabbladdare. Dessa behöver ju inte ha några övriga OKQ8-faciliteter eftersom det finns ett stort utbud av restauranger, kiosker etc.
Jag tror att snabbladdare i storstäderna kommer att vara en viktig del i elbilens framtid, då 15-20% av Sveriges befolkning bor där, och jag vet flera som tvekar inför elbil p g a dåliga laddmöjligheter inne i städerna.
Model S 75D 2016 Pearl White
Model 3 LR AWD 2019 Blå, FSD, krok
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av zyax »

Vi vill gärna ha input på följande:
- Hur fungerar laddmöjligheterna som finns på marknaden idag?
Superchargers är bäst så enkelt är det och det beror på att det är många på varje ställe samt att man bara behöver plugga in så funkar det. Löser ni det på OKQ8 så är ni i princip i mål! 100kW+ är förstås också lite av ett krav när ni är direkt vid vägen.
- Vad saknar man som elbilsförare i Sverige 2019?
Fler laddare som är 100+ kW.
- Vad vill ni att OKQ8 utvecklar/satsar på för att få fler att välja el som drivmedel?
Sätt upp laddare så att de syns för vanliga bilister. De som åkt med mig har inte fattat att det finns så många laddare som det finns redan idag.


EDIT: en tillägg också, tramsa inte med Chademo, vi behöver bara en standard i EU och det är CCS
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av RagWal »

Enig med det allra mesta ovan.

Lägg till fräsch och mysig "fikhörna". Det drar till sig elbilister. Bra fika och toaletter ger bättre odds för att man faktiskt stannar.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Bjorn »

Själv har jag fri Suc på den nuvarande och nästa Tesla så jag kommer ju inte att nyttja andra snabbladdare särskilt mycket.

Teslas koncept att 2 laddplatser delar på full effekt tycker jag är acceptabelt för att inte få fler platser med samma krav på el-inmatning. Då får den som kommer på laddplats b det som den på a inte kan ta emot i 11kw steg, kanske 16,5kw steg i den nya. Så länge man är ensam eller först så får man allt som bilen kan ta emot.

Tesla tar 2,56kr / kWh. Det är nog en nivå att jämföra sig med. Då kan man på allvar få de Teslakunder som inte har fri SuC
De som tar 5:- / kWh undviks konsekvent av min kollegor som kör annat än Tesla.
Timdebitering är förvirrande för en snabbladdare. I så fall kan man ha som Tesla Idle debitering för att ingen ska stå kvar fullladdad.

Det vore kanske en möjlighet att ha prisskylt på platsen som man har på bensin. Baserat på aktuellt elpris + pålägg för att täcka driften.

Och som många andra beskriver enkel betalning.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag gråter av glädje, det är exakt så här jag hoppades mitt forum skulle kunna användas!

Angående frågorna:
- Hur fungerar laddmöjligheterna som finns på marknaden idag?
Dåligt. Av följande anledning:
- Oftast bara en enda 50 kW snabbladdare tillgängligt per ställe. Vilket gör att man som elbilist inte vågar lita på om den fungerar. Tänk om man kommer fram och den är trasig eller upptagen?
- Betalning är ett djungel med massor med olika kort och RFID brickor
- Svårt att hitta till laddarna. Dels dålig karta, dels dålig skyltning, dels svårt att hitta en anonym grå laddstolpe på en bensinmack. Läs artikeln http://teslaclubsweden.se/de-osynliga-snabbladdarna/

- Vad saknar man som elbilsförare i Sverige 2019?
Framför allt enkel betalning med kreditkort.
Men även fler snabbladdare med högre laddeffekt.

- Vad vill ni att OKQ8 utvecklar/satsar på för att få fler att välja el som drivmedel?
Förutom ovanstående med kreditkort och snabbladdarna så har ni även flera trumfkort på hand. Bensinstationerna kan locka elbilister med fikahörna, biltvätt och liknande. En konkret sak ni skulle kunna fixa är vatten och fönsterskrapa vid snabbladdarna så man kan fixa vindrutan medan man laddar. Gärna nåt erbjudande om nybakta bullar ni kan locka in medan man väntar också.

Lite fler synpunkter:
Glöm vanliga laddstolpar, semisnabbladdare och allt vad det heter på bensinstationer. Endast snabbladdare duger där. Man vill inte stanna i timmar.
Glöm särskilda laddkort eller RFID-brickor. Man betalar med kort för bensinen, man ska kunna göra det för elen också.
Ta betalt per kWh inte minut. Bensin säljs också efter liter. Däremot kan ni ta straffavgift om man inte flyttar på bilen efter avslutad laddning.
Ända till i fjol "dög" det med en ensam 50 kW snabbladdare, men så är det inte längre. Med Teslas Supercharger-stationer med dussintals snabbladdare bredvid varandra, och Ionitys, Fortums, Bee mfl laddnätverk med flera snabbladdare med högre effekt på varje ställe som konkurrens gäller det att ni också vågar satsa stort. Kanske 4 stycken 150 kW snabbladdare per ställe att börja med - och plats för expansion med färdiga rör framdragna till framtida snabbladdare. Så ni slipper riva upp asfalten igen om några år.
Se och lär er av utvecklingen i Norge: http://teslaclubsweden.se/framtidens-energimack/
Har ni byggt en snabbladdare någonstans se till att elbilisterna hittar till den! Lägg upp den på uppladdning.nu, plugshare.com och Google maps. Glöm andra kartor, elbilister använder inte dem. Framför allt: utveckla inte en egen kart-app och tro att kunder kommer använda den.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av TiborBlomhall »

OKQ8 skulle dessutom kunna erbjuda hyresvärdar, bostadsrättsföreningar, mfl färdiga laddpaket. "Låt OKQ8 elektrifiera er parkering."

Många föreningar har svårt med att hänga med i utvecklingen. Hur sätter man upp laddstolpar så de boende kan ladda sina elbilar?

OKQ8 kan, precis som ni skriver i ert pressmeddelande, ta fram paket med både hemma- som bortaladdning.

Ett tips: vid bostadshus sätt inte enbart upp laddstolpar för de boende - tänk på besökarna också.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av fth »

Erbjud "Steamrex by OKQ8" på några strategiskt placerade stationer så att elbilister kan få sin bil ångtvättad under tiden man laddar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av RagWal »

fth skrev:
Erbjud "Steamrex by OKQ8" på några strategiskt placerade stationer så att elbilister kan få sin bil ångtvättad under tiden man laddar.

/fth
Ja eller iaf en dammsugnignsmöjlighet att använda vid laddplatsen så länge inte platsen ockuperas av de som inte laddar. Typ centraldammsugare med suguttag vid laddplatserna kanske kan funka. Bensinbilister flyttar ju bilen till dammsugaren EFTER tankning men elbilisten vill göra sånt under tiden.

Fönstertvättgrejjor och vatten får gärna vara i närheten.

Wifi med lite tryck i vid laddplatserna kanske kan locka också. Ungdomstjat är alltid en drivande kraft. Och Teslaägare kan använda Youtube och Netflix i bilarna. Gör inloggningen superenkel på skylt vid laddplatserna så man slipper gå ur bilen för att läsa någon kod.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av heldiggrisen »

Jättebra initiativ OKQ8
-Minst 4 stolpar vid trafikknutpunkt, hitta ”vita områden” på laddkartan.
-Snabbladdning minimum 150kW
-Laddpunkter centralt i städer, många i min omgivning vägrar elbil då de inte kan ladda hemma. (Där räcker kanske två stolpar om det finns fler laddpunkter i närheten). hade det varit 2 snabbladdare på varje OKQ8 i tex Malmö så kan ”alla” ha elbil, även utan hemladdare
-enkel betallösning, helst kort
-pris per kW, eller månadsprenumeration
Lycka till
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Teslaspolen »

Många bra förslag här inne i tråden, så jag tänkte ge ett som ni inte direkt efterfrågade.

Ifall ni tänkt er en app, så gör det lilla extra i appen. Visst, man ska kunna se om laddaren är ledig eller upptagen, trasig eller fungerande. Men! Det finns en del stackars bilar med helt hopplöst dåliga bil-specifika appar (Nissan...) eller ingen app alls (Hyundai...) som exempel. Vad som hade varit guld värt för dessa förare är att kunna se laddstatus på sin egna laddsession via appen och få en push notis om laddningen avbryts oväntat.

Det finns inget så irriterande som att ställa sin bil på laddning, försvinna iväg i affären i 40 minuter och återvända till bilen bara för att upptäcka att laddningen gav ett error efter tio minuter och laddningen stannade.

I övrigt så tipsar jag att även kika på FastNed i Europa, främst i Nederländerna men finns även lite i Tyskland och GB. Fint organiserade stationer. Snabba laddare. De erbjuder även autentisering via CCS handsken. så att man slipper RFID kort och appar för att börja ladda; bara att plugga i så stsrtar laddningen. Precis som hos Tesla. Ofta rejäla tak, som dessutom består av solceller så slipper vi elbilsförare stå ute i regn och slask. Bensinmackarna som är bemannade har allt som oftast tak; när ska vi elbilister få samma lyx? :)
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av LarsL »

Snabbladdare
Viktigast är driftsäkerhet! Laddaren måste fungera och vara lediga annars vågar jag inte lita på landstället utan måste ha marginal för att ta mig till nästa laddare. Driftsäkerheten löser man genom att ha flera laddare på samma ställe.

Betalning
Självklart säljer man energi per kWh och inget annat.
Se till att det blir enkelt(!) att betala. Se till att det går att betala med bankkort eller ännu hellre att bilen identifierar sig genom sladden.

Service
Se till att det finns bra service vid snabbladdarna. Mat, fika och möjlighet att fylla luft i däcken eller rengöra rutorna. Gärna också något för barnen att göra medan man väntar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mati »

Tydliga och entydiga priser. Jag vill veta vad det kostar att ladda. Inte en massa olika betalmodeller kopplade till en massa olika abonnemangsformer. En stor skylt där det står vad det kostar att ladda 1 kWh. Precis som när man tankar bensin. Ta inte betalt per tidsenhet. Det är orättvist mot alla elbilar som inte kan ladda så snabbt. Ta betalt för elen som laddas, inte för nånting annat.

Göm inte laddarna så att ingen hittar dem. Tydlig skyltning att det finns snabbladdning är nånting som är extremt sällsynt i Sverige och som jag saknar. Utgå inte ifrån att alla elbilsägare har på något magiskt sätt koll på alla snabbladdare som finns. Visa var de finns. Sätt upp skyltar. Sätt upp belysning. Gärna under tak. Bensinbilar får också stå under tak när de tankas.

Glöm gamla laddare med 50kW. Allt under 100kW tillhör det förflutna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av A76 »

Det mesta är sagt, men jag skulle vara betjänt av att se hur många procent bilarna är laddade som står och laddar. Dvs i app eller hemsida skall man kunna se vilka laddare som är upptagna och fungerar. När man då tittar på den enskilda stationen man närmar sig och ser att det är fullt men att de flesta ligger på 70-80% laddning så kommer man ändå åka dit för de har sannolikt laddat klart ganska snabbt.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Elbilisten »

Stora skylten med bränslepriser bör få en display som visar typ "DC 2,95". De stationer som även har Trafikverkets skylt ute vid stora vägen måste även få uppsatt deras vägmärke "Laddplats". Vägvisning för de som kör elbil och reklam för de som kör avgasbil.

Det bör finnas en alternativ betallösning om man av någon anledning inte kan betala med vanliga bankkortet. Även när butiken är stängd.

Skapa rutiner för kontroll och uppdatering av uppladdning.nu och laddinfra.se.
Skriv svar