Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Frågan är vad som är hönan och ägget.

Finns det inte bra infrastruktur att ladda, så kommer man potentiellt inte heller att få så (tillräckligt) många kunder. De riskerar att gå till konkurrenter som löst det hela bättre för dom.

(Därav att Elon tänkt till, för att undvika den situationen, och orsaken till att bolaget idag är värt mer än hela Volvo.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av PhR34k »

martinot skrev:
BrooklynS skrev:
mikebike skrev:
"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.
Helt OK för mig. Oavsett om man tankar eller laddar.

Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.
Det sjuka är att man kommer till en laddplats och kan inte ladda för att man måste ansöka om blipp eller liknande i förväg Bild
Så ofta jag försökt ladda någonstans och det går inte för att jag saknar blipp. Så tröttsamt, skulle gärna vilja träffa den som kommit på detta över en lunch och diskutera tankegången för detta beslut.
Nu skiter jag I allt och använder mig bara av SuC eller välkända gratis platser som tex Ica Maxi, Nacka forum osv.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mikebike »

Esterox skrev:
mikebike skrev:
Esterox skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.

Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.
Denna kund funderar faktiskt på just det. ;)
För en bensinbil är tiden för att fylla på bränsle okritisk.
För en elbil är det en helt annan sak, särskilt för mig som lär använda snabbladdare till minst 80%.
Att behöva stanna en timme istället för 20 minuter, och dessutom betala i stort sett lika mycket som för att köra bensinbil känns inte attraktivt.
Och du hänger här. Kan garantera att 90% utav dom som kikar på XC40 inte hänger här och har en aning.

Lite som hybridåkare, mestadels vet inte skillnad på alla stolpar.
Jag kanske är annorlunda. Jag är en snål ingenjör som saknar möjlighet att ladda hemma, dessutom är 75% av min årliga körsträcka långkörningar. Inte heller kan jag ta ut en förmånsbil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Esterox »

Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
mikebike skrev:
Esterox skrev:
Fredrik j skrev:
Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.

Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.
Denna kund funderar faktiskt på just det. ;)
För en bensinbil är tiden för att fylla på bränsle okritisk.
För en elbil är det en helt annan sak, särskilt för mig som lär använda snabbladdare till minst 80%.
Att behöva stanna en timme istället för 20 minuter, och dessutom betala i stort sett lika mycket som för att köra bensinbil känns inte attraktivt.
Och du hänger här. Kan garantera att 90% utav dom som kikar på XC40 inte hänger här och har en aning.

Lite som hybridåkare, mestadels vet inte skillnad på alla stolpar.
Jag tror vi kan utgå från att en mycket stor majoritet av dom som beställt XC40 BEV planerar att ladda den hemma.
Samma med hybridåkarna.
Mycket sant. Så man inser den dagen det blir en längre tur hur laddning fungerar.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Esterox »

mikebike skrev:
Esterox skrev:
mikebike skrev:
Esterox skrev:
Fredrik j skrev:
Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.

Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.
Denna kund funderar faktiskt på just det. ;)
För en bensinbil är tiden för att fylla på bränsle okritisk.
För en elbil är det en helt annan sak, särskilt för mig som lär använda snabbladdare till minst 80%.
Att behöva stanna en timme istället för 20 minuter, och dessutom betala i stort sett lika mycket som för att köra bensinbil känns inte attraktivt.
Och du hänger här. Kan garantera att 90% utav dom som kikar på XC40 inte hänger här och har en aning.

Lite som hybridåkare, mestadels vet inte skillnad på alla stolpar.
Jag kanske är annorlunda. Jag är en snål ingenjör som saknar möjlighet att ladda hemma, dessutom är 75% av min årliga körsträcka långkörningar. Inte heller kan jag ta ut en förmånsbil.
Känns som du är mer en galen elbilst än något annat. Kan man inte ladda hemma så kommer inte en vanlig Svensson ens snegla mot en elbil. Vi får inte glömma att majoriteten här inne har ett helt annat tankesätt än majoriteten utav bilägarna.

Min familj tycker jag är sjuk i huvudet som beställt en elbil som kommer 30 mil på en laddning och installerar en laddbox för 20k som gör att det tar 6 timmar att ladda fullt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av martinot »

PhR34k skrev:
martinot skrev:
BrooklynS skrev:
mikebike skrev:
"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.
Helt OK för mig. Oavsett om man tankar eller laddar.

Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.
Det sjuka är att man kommer till en laddplats och kan inte ladda för att man måste ansöka om blipp eller liknande i förväg Bild
Så ofta jag försökt ladda någonstans och det går inte för att jag saknar blipp. Så tröttsamt, skulle gärna vilja träffa den som kommit på detta över en lunch och diskutera tankegången för detta beslut.
Nu skiter jag I allt och använder mig bara av SuC eller välkända gratis platser som tex Ica Maxi, Nacka forum osv.
Exakt samma sak för mig. Har tröttnat på alla idiotier. För mig är det hemmaladdning, SuC och gratisladdning som gäller till 100%. Resten orkar jag inte med längre.

Skall inte behöva vara så mycket svårare att köra med elbil än ICE. Där är vi (nästan) idag som Teslaägare.

Resten av marknaden är däremot en helt total katastrof... Ett dj-vla clusterf-ck med appar, specialkort, förskottsbetalningar, brickor, abonnemang, och gud vet vad de hittar på för att försvåra för sina kunder att kunna handla (tvärt emot resten av samhället där företagare som vill sälja gör allt för att underlätta för just det). Sanslöst! Vilken parodi. Vet inte om man skall skratta eller gråta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
BrooklynS skrev:
mikebike skrev:
"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.
Helt OK för mig. Oavsett om man tankar eller laddar.

Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.
Eller hemma.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Laban »

martinot skrev:
Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.
Samt att de ofta är trasiga. Sista gången jag laddade utanför SuC var 3 av 4 laddare ur funktion.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
BrooklynS skrev:
mikebike skrev:
"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.
Helt OK för mig. Oavsett om man tankar eller laddar.

Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.
Eller hemma.
Har ingen betallösning hemma, så inget problem där. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av martinot »

Laban skrev:
martinot skrev:
Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.
Samt att de ofta är trasiga. Sista gången jag laddade utanför SuC var 3 av 4 laddare ur funktion.
Detta är ju något som alla ägare av andra elbilar ständigt klagar på i videor på YouTube och i forumtrådar.

Varför går alla andra laddare sönder, deras betallösningar krånglar, eller laddarna är allmänt ur funktion så mycket hos de andra laddkedjorna?

Hur lyckas Tesla så bra med sina SuC? Har de kontrakt med lokala elfirmor i "varje by" som snabbt kan rycka ut och fixa eventuella problem?

Fattar inte.

Hade det varit så stor skillnad mellan traditionella bensinmackar, som tex. mellan Cirkel K och Shell, så hade det ju blivit ramaskri direkt.

Tips till OKQ8; om ni vill ha en bra kundupplevelse, förutom att ha lika bra laddeffekt som konkurrenter, och konkurrenskraftiga priser (om ni skulle ta 3x bensinpriset jämfört med konkurrenter så skulle ni inte sälja en droppe bensin), se även till att era laddstationer har lika bra upptid och service som era bensinpumpar.

OKQ8, tänk så här: det skall vara lika smidigt och förutsättningslöst att ladda en elbil som att tanka en ICE-bil på alla era mackar, och erbjudandet hos OKQ8 skall inte vara mycket sämre (varken hastighet eller priser) än konkurrenter på marknaden. Tänker ni bara så "basic" kommer ni att lyckas fantastiskt bra!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
kontakten2

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av kontakten2 »

Märkligt hur man inte först implementerar ett fungerande betalsystem med kort. Sen efter detta testar ett nytt system.

Systemkillen på bee
"Jag killgissar att denna appen eller rfid är hur bra som helst"
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av LasseTM »

kontakten2 skrev:
Märkligt hur man inte först implementerar ett fungerande betalsystem med kort. Sen efter detta testar ett nytt system.

Systemkillen på bee
"Jag killgissar att denna appen eller rfid är hur bra som helst"
Jag försvarar inte detta på något sätt då det minskar efterfrågan på elbilar eftersom laddningen blir krånglig men man måste ha en vis förståelse.
Att Visa/Mastercard/Amex tar avgifter är ganska känt, om någon åker in och laddar för 20-30:- och kortet tar 5:- i avgift för transaktionen förstår jag att de försöker undvika detta genom att samla allt till en räking.

Men det är en ohållbar situation vi har nu, ofta är det dessutom ganska luddigt vad det faktiskt kostar att ladda.
Ingen vid en bensinpump hade accepterat att det stod att 1 liter 95 oktan kostar mellan 10-17:- lite beroende på vind och väder ungefär som det är när man betalar per minut istället för kWh.
Är ju bättre att sätta max 45min och efter det kostar det en extra avgift etc.

Jag laddae hos Fortum i Linköping i helgen, fick max ut 30kW med min varma M3 LR, ringer fortum och påtalar detta eftersom jag betalar per minut.
De startar om laddaren och helt plötsligt fick jag 43kW :S
Inga jätte pengar vi pratar här men hjärndöd modell att ta betalt per minut.

Har heller aldrig sett ett företag som avrunder så uppenbart fel, hade laddat i runt 32min och 2 sekunder självklart fick jag betala för 33min :S

För att summera mitt inlägg så finns det gott om exempel där ute hur man inte ska göra och få exempel på hur det bör skötas.
Senast redigerad av LasseTM, redigerad totalt 1 gånger.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
PEHO
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 jan 2020 12:13

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av PEHO »

Hur har laddningen kommit igång på OKQ8?
Tänkte på möjlighet till att tvätta eller skölja av bilen under laddningen skulle vara bra sätt att ta vara på laddtiden...
En annan sak, när jag laddade i Borlänge så gick jag in på Ok macken och tittade runt och hittade en smidig bra kortplånbok så det finns ju saker att göra när man laddar vid macken. Sen givet är snabb laddning.
Bra att ok satsar på el.
/peter
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av martinot »

LasseTM skrev:
kontakten2 skrev:
Märkligt hur man inte först implementerar ett fungerande betalsystem med kort. Sen efter detta testar ett nytt system.

Systemkillen på bee
"Jag killgissar att denna appen eller rfid är hur bra som helst"
Jag försvarar inte detta på något sätt då det minskar efterfrågan på elbilar eftersom laddningen blir krånglig men man måste ha en vis förståelse.
Att Visa/Mastercard/Amex tar avgifter är ganska känt, om någon åker in och laddar för 20-30:- och kortet tar 5:- i avgift för transaktionen förstår jag att de försöker undvika detta genom att samla allt till en räking.
Stora bolag får kraftiga rabatter på de kortavgifterna. Drabbar mest småhandlare.

Frågade en på Ikea hur de kunde låta kunder köpa en varmkorv för 5.- på kreditkort (har tidigare varit konsult och projektledare inom finansiella lösningar för detaljhandel), och de sa ungefär (minns inte ordagrant, då det var massvis med år sedan) ;"Inga som helst problem! Vi har bra avtal och rabatter med kortföretagen".

Finns ju en orsak till att alla besinmackar tar kort i alla sina tankstationer.

Finns ingen som helst anledning att inte göra liknande för elladdning (speciellt inte när det dessutom numera oftast, förutom hos Tesla, är dyrare att ladda el än tanka fossilbränsle).

Är man ändå orolig för extremt små belopp på transaktionerna, så är det dessutom inget som hindrar att de säger något motsvarande som "minst x kWh laddning" eller "minst x kronor debitering" (de kan ju alltid skylla på att det är svårt att få mätnoggrannhet på små mängder el).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mikebike »

PEHO skrev:
Hur har laddningen kommit igång på OKQ8?
Tänkte på möjlighet till att tvätta eller skölja av bilen under laddningen skulle vara bra sätt att ta vara på laddtiden...
En annan sak, när jag laddade i Borlänge så gick jag in på Ok macken och tittade runt och hittade en smidig bra kortplånbok så det finns ju saker att göra när man laddar vid macken. Sen givet är snabb laddning.
Bra att ok satsar på el.
/peter
Tvätta bilen samtidigt som du laddar?
Förutom det elsäkerhetsmässiga så lär du behöva en väldigt lång kabel. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av bonath »

mikebike skrev:
Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.


Det har dom...
Kolla in videon från Rejmes, Halmstad...

viewtopic.php?f=27&t=12687&p=252970&hil ... es#p252959
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Jerker »

bonath skrev:
mikebike skrev:
Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.


Det har dom...
Kolla in videon från Rejmes, Halmstad...

viewtopic.php?f=27&t=12687&p=252970&hil ... es#p252959
Laddad volym! Tanka tänker el i vätskeform.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mikebike »

bonath skrev:
mikebike skrev:
Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.


Det har dom...
Kolla in videon från Rejmes, Halmstad...

viewtopic.php?f=27&t=12687&p=252970&hil ... es#p252959
Lite långt att åka för mig. Jag har 250 meter till närmaste Tanka/Bilia, utan laddplatser.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av martinot »

bonath skrev:
mikebike skrev:
Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.


Det har dom...
Kolla in videon från Rejmes, Halmstad...

viewtopic.php?f=27&t=12687&p=252970&hil ... es#p252959
Svenska bensinmackar blir nu moderna laddstationer

https://www.expressen.se/motor/trafik/s ... stationer/

Från nyhetsartikeln (även om den är två gammal så är det ändå fruktansvärt komiskt feltänkt även med den tidens mått):

"På ett par timmar ska Volvo- och Renault-kunderna ha laddat tillräckligt för att fortsätta resan, enligt Vattenfall."

:D

Underbart koncept framtaget av de kloka människorna på Vattenfall, Volvo/Renault, och Tanka. "Tillsammans kan vi", typ?

OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.

Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:

OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.

Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Tanka är ju OKQ8.....
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:

OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.

Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Tanka är ju OKQ8.....
Ajdå! Bådar inte alls gott för deras "lösning" på elbilsladdning längs vägarna då... :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av PhR34k »

Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av BrooklynS »

PhR34k skrev:
Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.
Nej men visst är det väl så att man faktiskt redan lagt förslag på att lagstifta om laddmöjligheter vid nybyggen? Infört investeringsstöd vid installation av laddare?

Att enskilda bostadsrättsföreningar och fastighetsägare inte är med på tåget ännu är en helt annan sak. Det går inte att tvinga ägare till investeringar i efterhand som då drabbar hyresgäster ekonomiskt utan att de haft möjlighet att ta ställning till saken. Det blir ju en kostnad som läggs på hyran.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av PhR34k »

Förslag hjälper ingen. Staten är väldigt snabb med bestraffning när ingen lösning finns. Jag hade välkommnat alla typer av bestraffningar om det fanns färdiga alternativ men idag gör det inte det.
Hade varit betydligt bättre att staten tvingar fram en hållbar lösning innan.
Våra montörer utgår från hemmet och inte från firman vilket inte hjälps av laddning i arbetsplatsen då de kan ha 5-6 arbetsplatser på en dag.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
PhR34k skrev:
Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.
Nej men visst är det väl så att man faktiskt redan lagt förslag på att lagstifta om laddmöjligheter vid nybyggen? Infört investeringsstöd vid installation av laddare?

Att enskilda bostadsrättsföreningar och fastighetsägare inte är med på tåget ännu är en helt annan sak. Det går inte att tvinga ägare till investeringar i efterhand som då drabbar hyresgäster ekonomiskt utan att de haft möjlighet att ta ställning till saken. Det blir ju en kostnad som läggs på hyran.
Vårt hus är 71 år gammalt och har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter. Övriga parkerar på gatan och betalar för detta till kommunen. Hur vore det om kommunen satte upp laddstolpar?
Kommunen har inga sådana planer.
Genom sitt egna bostadsföretag har man satt upp en (1) laddstolpe i närmaste större bostadsområde. Jag var dit och kollade i förra veckan. Det är två parkeringsplatser, men bara ett uttag. Ett helt vanligt schuko märkt 10 A!
Max laddning är alltså ungefär 1 mil i timmen.....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar