Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Moderator: Redaktion
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Märkligt hur man inte först implementerar ett fungerande betalsystem med kort. Sen efter detta testar ett nytt system.
Systemkillen på bee
"Jag killgissar att denna appen eller rfid är hur bra som helst"
Systemkillen på bee
"Jag killgissar att denna appen eller rfid är hur bra som helst"
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Jag försvarar inte detta på något sätt då det minskar efterfrågan på elbilar eftersom laddningen blir krånglig men man måste ha en vis förståelse.kontakten2 skrev:Märkligt hur man inte först implementerar ett fungerande betalsystem med kort. Sen efter detta testar ett nytt system.
Systemkillen på bee
"Jag killgissar att denna appen eller rfid är hur bra som helst"
Att Visa/Mastercard/Amex tar avgifter är ganska känt, om någon åker in och laddar för 20-30:- och kortet tar 5:- i avgift för transaktionen förstår jag att de försöker undvika detta genom att samla allt till en räking.
Men det är en ohållbar situation vi har nu, ofta är det dessutom ganska luddigt vad det faktiskt kostar att ladda.
Ingen vid en bensinpump hade accepterat att det stod att 1 liter 95 oktan kostar mellan 10-17:- lite beroende på vind och väder ungefär som det är när man betalar per minut istället för kWh.
Är ju bättre att sätta max 45min och efter det kostar det en extra avgift etc.
Jag laddae hos Fortum i Linköping i helgen, fick max ut 30kW med min varma M3 LR, ringer fortum och påtalar detta eftersom jag betalar per minut.
De startar om laddaren och helt plötsligt fick jag 43kW :S
Inga jätte pengar vi pratar här men hjärndöd modell att ta betalt per minut.
Har heller aldrig sett ett företag som avrunder så uppenbart fel, hade laddat i runt 32min och 2 sekunder självklart fick jag betala för 33min :S
För att summera mitt inlägg så finns det gott om exempel där ute hur man inte ska göra och få exempel på hur det bör skötas.
Senast redigerad av LasseTM, redigerad totalt 1 gånger.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Hur har laddningen kommit igång på OKQ8?
Tänkte på möjlighet till att tvätta eller skölja av bilen under laddningen skulle vara bra sätt att ta vara på laddtiden...
En annan sak, när jag laddade i Borlänge så gick jag in på Ok macken och tittade runt och hittade en smidig bra kortplånbok så det finns ju saker att göra när man laddar vid macken. Sen givet är snabb laddning.
Bra att ok satsar på el.
/peter
Tänkte på möjlighet till att tvätta eller skölja av bilen under laddningen skulle vara bra sätt att ta vara på laddtiden...
En annan sak, när jag laddade i Borlänge så gick jag in på Ok macken och tittade runt och hittade en smidig bra kortplånbok så det finns ju saker att göra när man laddar vid macken. Sen givet är snabb laddning.
Bra att ok satsar på el.
/peter
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Stora bolag får kraftiga rabatter på de kortavgifterna. Drabbar mest småhandlare.LasseTM skrev:Jag försvarar inte detta på något sätt då det minskar efterfrågan på elbilar eftersom laddningen blir krånglig men man måste ha en vis förståelse.kontakten2 skrev:Märkligt hur man inte först implementerar ett fungerande betalsystem med kort. Sen efter detta testar ett nytt system.
Systemkillen på bee
"Jag killgissar att denna appen eller rfid är hur bra som helst"
Att Visa/Mastercard/Amex tar avgifter är ganska känt, om någon åker in och laddar för 20-30:- och kortet tar 5:- i avgift för transaktionen förstår jag att de försöker undvika detta genom att samla allt till en räking.
Frågade en på Ikea hur de kunde låta kunder köpa en varmkorv för 5.- på kreditkort (har tidigare varit konsult och projektledare inom finansiella lösningar för detaljhandel), och de sa ungefär (minns inte ordagrant, då det var massvis med år sedan) ;"Inga som helst problem! Vi har bra avtal och rabatter med kortföretagen".
Finns ju en orsak till att alla besinmackar tar kort i alla sina tankstationer.
Finns ingen som helst anledning att inte göra liknande för elladdning (speciellt inte när det dessutom numera oftast, förutom hos Tesla, är dyrare att ladda el än tanka fossilbränsle).
Är man ändå orolig för extremt små belopp på transaktionerna, så är det dessutom inget som hindrar att de säger något motsvarande som "minst x kWh laddning" eller "minst x kronor debitering" (de kan ju alltid skylla på att det är svårt att få mätnoggrannhet på små mängder el).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Tvätta bilen samtidigt som du laddar?PEHO skrev:Hur har laddningen kommit igång på OKQ8?
Tänkte på möjlighet till att tvätta eller skölja av bilen under laddningen skulle vara bra sätt att ta vara på laddtiden...
En annan sak, när jag laddade i Borlänge så gick jag in på Ok macken och tittade runt och hittade en smidig bra kortplånbok så det finns ju saker att göra när man laddar vid macken. Sen givet är snabb laddning.
Bra att ok satsar på el.
/peter
Förutom det elsäkerhetsmässiga så lär du behöva en väldigt lång kabel.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det har dom...
Kolla in videon från Rejmes, Halmstad...
viewtopic.php?f=27&t=12687&p=252970&hil ... es#p252959
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Laddad volym! Tanka tänker el i vätskeform.bonath skrev:mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det har dom...
Kolla in videon från Rejmes, Halmstad...
viewtopic.php?f=27&t=12687&p=252970&hil ... es#p252959
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Lite långt att åka för mig. Jag har 250 meter till närmaste Tanka/Bilia, utan laddplatser.bonath skrev:mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det har dom...
Kolla in videon från Rejmes, Halmstad...
viewtopic.php?f=27&t=12687&p=252970&hil ... es#p252959
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Svenska bensinmackar blir nu moderna laddstationerbonath skrev:mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det har dom...
Kolla in videon från Rejmes, Halmstad...
viewtopic.php?f=27&t=12687&p=252970&hil ... es#p252959
https://www.expressen.se/motor/trafik/s ... stationer/
Från nyhetsartikeln (även om den är två gammal så är det ändå fruktansvärt komiskt feltänkt även med den tidens mått):
"På ett par timmar ska Volvo- och Renault-kunderna ha laddat tillräckligt för att fortsätta resan, enligt Vattenfall."
Underbart koncept framtaget av de kloka människorna på Vattenfall, Volvo/Renault, och Tanka. "Tillsammans kan vi", typ?
OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.
Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Tanka är ju OKQ8.....martinot skrev:
OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.
Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Ajdå! Bådar inte alls gott för deras "lösning" på elbilsladdning längs vägarna då...Fredrik j skrev:Tanka är ju OKQ8.....martinot skrev:
OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.
Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Nej men visst är det väl så att man faktiskt redan lagt förslag på att lagstifta om laddmöjligheter vid nybyggen? Infört investeringsstöd vid installation av laddare?PhR34k skrev:Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.
Att enskilda bostadsrättsföreningar och fastighetsägare inte är med på tåget ännu är en helt annan sak. Det går inte att tvinga ägare till investeringar i efterhand som då drabbar hyresgäster ekonomiskt utan att de haft möjlighet att ta ställning till saken. Det blir ju en kostnad som läggs på hyran.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Förslag hjälper ingen. Staten är väldigt snabb med bestraffning när ingen lösning finns. Jag hade välkommnat alla typer av bestraffningar om det fanns färdiga alternativ men idag gör det inte det.
Hade varit betydligt bättre att staten tvingar fram en hållbar lösning innan.
Våra montörer utgår från hemmet och inte från firman vilket inte hjälps av laddning i arbetsplatsen då de kan ha 5-6 arbetsplatser på en dag.
Hade varit betydligt bättre att staten tvingar fram en hållbar lösning innan.
Våra montörer utgår från hemmet och inte från firman vilket inte hjälps av laddning i arbetsplatsen då de kan ha 5-6 arbetsplatser på en dag.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Vårt hus är 71 år gammalt och har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter. Övriga parkerar på gatan och betalar för detta till kommunen. Hur vore det om kommunen satte upp laddstolpar?BrooklynS skrev:Nej men visst är det väl så att man faktiskt redan lagt förslag på att lagstifta om laddmöjligheter vid nybyggen? Infört investeringsstöd vid installation av laddare?PhR34k skrev:Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.
Att enskilda bostadsrättsföreningar och fastighetsägare inte är med på tåget ännu är en helt annan sak. Det går inte att tvinga ägare till investeringar i efterhand som då drabbar hyresgäster ekonomiskt utan att de haft möjlighet att ta ställning till saken. Det blir ju en kostnad som läggs på hyran.
Kommunen har inga sådana planer.
Genom sitt egna bostadsföretag har man satt upp en (1) laddstolpe i närmaste större bostadsområde. Jag var dit och kollade i förra veckan. Det är två parkeringsplatser, men bara ett uttag. Ett helt vanligt schuko märkt 10 A!
Max laddning är alltså ungefär 1 mil i timmen.....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Precis. Jag bor på Ribersborg/Slottsstaden i Malmö. Här finns hur många offentligt ägda parkeringsplatser som helst – men inte en enda där någon som har en elbil kan betala för en egen personlig parkeringsplats där man kan veta att det kommer gå att ladda bilen över natten. Och följaktligen finns det knappt en enda elbil parkerad på gatorna här omkring...mikebike skrev:Vårt hus är 71 år gammalt och har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter. Övriga parkerar på gatan och betalar för detta till kommunen. Hur vore det om kommunen satte upp laddstolpar? [Min fetstil.]BrooklynS skrev:Nej men visst är det väl så att man faktiskt redan lagt förslag på att lagstifta om laddmöjligheter vid nybyggen? Infört investeringsstöd vid installation av laddare?PhR34k skrev:Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.
Att enskilda bostadsrättsföreningar och fastighetsägare inte är med på tåget ännu är en helt annan sak. Det går inte att tvinga ägare till investeringar i efterhand som då drabbar hyresgäster ekonomiskt utan att de haft möjlighet att ta ställning till saken. Det blir ju en kostnad som läggs på hyran.
Kommunen har inga sådana planer.
Genom sitt egna bostadsföretag har man satt upp en (1) laddstolpe i närmaste större bostadsområde. Jag var dit och kollade i förra veckan. Det är två parkeringsplatser, men bara ett uttag. Ett helt vanligt schuko märkt 10 A!
Max laddning är alltså ungefär 1 mil i timmen.....
Här finns det definitivt en hel del arbete kvar att göra...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Låter precis som det gör i helt nyplanerade bostadsområden i storstäderna. Läste att man på gamla frihamnsområdet i Göteborg räknar kallt med att det kommer finnas 0,1 bil per hushåll. Det blir ju ganska nära 3 platser på 24 lägenheter.mikebike skrev:Vårt hus är 71 år gammalt och har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter. Övriga parkerar på gatan och betalar för detta till kommunen. Hur vore det om kommunen satte upp laddstolpar?
Kommunen har inga sådana planer.
Vi kommer nämligen inte alls köra bil i framtiden...
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
På kortsemester till Höga kusten förra hösten bodde vi i Härnösand och där hade Härnösand Energi & Miljö AB byggt flera 22kW stolpar utplacerade runt i staden. Och laddningen, som kom från förnybar el, var gratis. Laddade fullt över natten innan vi skulle åka hemåt, så det kändes bra att kunna starta resan med laddat batteri. Så kan ett kommunalt energibolag vara ett föredöme för andra kommuner. Sämst hittills är Stockholm som har max tre timmars parkering med 3,7 kW på flera platser inne i stan. Hinner ju få max fyra mil på den tiden, samtidigt som man måste avbryta laddningen och flytta bilen för att undvika p-bot.
Så klart måste OKQ8 ta betalt för sin el, men allt annat än snabbladdning är ju inte intressant för framtida elbilsspekulanter.
Så klart måste OKQ8 ta betalt för sin el, men allt annat än snabbladdning är ju inte intressant för framtida elbilsspekulanter.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Så resonerar de på nybygget tvärsöver gatan också.Fredrik j skrev:Låter precis som det gör i helt nyplanerade bostadsområden i storstäderna. Läste att man på gamla frihamnsområdet i Göteborg räknar kallt med att det kommer finnas 0,1 bil per hushåll. Det blir ju ganska nära 3 platser på 24 lägenheter.mikebike skrev:Vårt hus är 71 år gammalt och har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter. Övriga parkerar på gatan och betalar för detta till kommunen. Hur vore det om kommunen satte upp laddstolpar?
Kommunen har inga sådana planer.
Vi kommer nämligen inte alls köra bil i framtiden...
"Vi anser inte att de boende behöver bil eftersom det finns så goda kommunikationer i området"
För det första använder jag inte min bil främst för transporter i närområdet, för det andra kan de boende få besök av släkt och vänner med bil. De lär ju parkera i vårt område istället, som om det inte är tillräckligt svårt att hitta parkeringsplats redan. Särskilt städdagar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Finns ju massvis med 11-22 kW stolpar i Stockholm både på gatan och i garage. Är vad jag själv laddar på och det är inte svårt att få plats för det mesta. Riktar oftast in mig på Eons stolpar ju för de är typ alltid 22 kW medan inCharge har vissa 3,7 kW stolpar. Det är lite fördelen med Stockholm tycker jag, det går i princip alltid att hitta parkering med laddning i närheten ifall man vill och som boende kan man ju ta 3,7 kW stolpar över natten ifall man vill det.Kriper skrev:På kortsemester till Höga kusten förra hösten bodde vi i Härnösand och där hade Härnösand Energi & Miljö AB byggt flera 22kW stolpar utplacerade runt i staden. Och laddningen, som kom från förnybar el, var gratis. Laddade fullt över natten innan vi skulle åka hemåt, så det kändes bra att kunna starta resan med laddat batteri. Så kan ett kommunalt energibolag vara ett föredöme för andra kommuner. Sämst hittills är Stockholm som har max tre timmars parkering med 3,7 kW på flera platser inne i stan. Hinner ju få max fyra mil på den tiden, samtidigt som man måste avbryta laddningen och flytta bilen för att undvika p-bot.
Så klart måste OKQ8 ta betalt för sin el, men allt annat än snabbladdning är ju inte intressant för framtida elbilsspekulanter.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Jag håller med om allt du skriver om hur det är i Stockholm, men min erfarenhet är att 22Kw stolparna är upptagna av Taxi på Kungsholmen där jag oftast har ärenden. Och att kuta ut mitt i ett möte för att flytta bilen är inte helt idealt för mina behov. Nattetid är det ju gratis att parkera och det måste ju vara perfekt för dem som bor inne i stan.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Ja nu parkerar jag typ aldrig på Kungsholmen (förutom Eons laddare vid Kungsbro Strand där det brukar finnas plats) så mina erfarenheter är mest från Vasastan/Östermalm/City och trodde nog Kungsholmen hade det lika bra. Nu i covidtider har jag faktiskt tagit bilen även inom stan ibland när jag annars hade tagit taxi/tunnelbana och har passat på att ladda samtidigt så fått testa en del ställen.Kriper skrev:Jag håller med om allt du skriver om hur det är i Stockholm, men min erfarenhet är att 22Kw stolparna är upptagna av Taxi på Kungsholmen där jag oftast har ärenden. Och att kuta ut mitt i ett möte för att flytta bilen är inte helt idealt för mina behov. Nattetid är det ju gratis att parkera och det måste ju vara perfekt för dem som bor inne i stan.
Problemet är väl som du säger att många av gatuparkeringarna har max 3 timmar på 22 kW laddarna på dagtid. Men å andra sidan, ska man parkera en hel arbetsdag kommer man ju ganska långt med 3,7 kW också.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Tanka ägs av Svensk Volvo- och Renaulthandel. De har något samarbete med OKQ8 dock, men antagligen inte vad gäller laddning.Fredrik j skrev:Tanka är ju OKQ8.....martinot skrev:
OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.
Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Tanka säljer OKQ8s drivmedel. Man kan väl kalla OKQ8 för deras leverantör.bylund skrev:Tanka ägs av Svensk Volvo- och Renaulthandel. De har något samarbete med OKQ8 dock, men antagligen inte vad gäller laddning.Fredrik j skrev:Tanka är ju OKQ8.....martinot skrev:
OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.
Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Ok. Mycket bra att veta att det inte är samma bolag, eller samma ägare. Tack!bylund skrev:Tanka ägs av Svensk Volvo- och Renaulthandel. De har något samarbete med OKQ8 dock, men antagligen inte vad gäller laddning.Fredrik j skrev:Tanka är ju OKQ8.....martinot skrev:
OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.
Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Stor skillnad på att äga eller att vara leverantör av någon produkt. Milsvid skillnad (litade lite för mycket på dig där).Fredrik j skrev:Tanka säljer OKQ8s drivmedel. Man kan väl kalla OKQ8 för deras leverantör.bylund skrev:Tanka ägs av Svensk Volvo- och Renaulthandel. De har något samarbete med OKQ8 dock, men antagligen inte vad gäller laddning.Fredrik j skrev:Tanka är ju OKQ8.....martinot skrev:
OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.
Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Men tur att det inte var så! Då finns det ju ändå trots allt lite hopp för OKQ8 att inte göra som Tanka.
Enligt Tankas hemsida https://www.tanka.se/miljo?scroll=laddning så står det följande:
"Betala smidigt med Volvokort och CarPay. Betalningen kan göras genom appen InCharge som är kopplad till Volvokortet och CarPay. Dina kostnader kan du alltid följa i CarPay. Laddstationerna kommer att vara förberedda för semisnabb laddning på 22 kW. Det innebär att din elbil kan laddas på ett par timmar."
Ok att man kan ta en fika, och kanske även ta en toapaus, men "ett par timmar"! Jesus!
Sanslöst...
Matchar väl den video som länkats tidigare i tråden:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik