Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:

OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.

Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Tanka är ju OKQ8.....
Ajdå! Bådar inte alls gott för deras "lösning" på elbilsladdning längs vägarna då... :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av PhR34k »

Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av BrooklynS »

PhR34k skrev:
Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.
Nej men visst är det väl så att man faktiskt redan lagt förslag på att lagstifta om laddmöjligheter vid nybyggen? Infört investeringsstöd vid installation av laddare?

Att enskilda bostadsrättsföreningar och fastighetsägare inte är med på tåget ännu är en helt annan sak. Det går inte att tvinga ägare till investeringar i efterhand som då drabbar hyresgäster ekonomiskt utan att de haft möjlighet att ta ställning till saken. Det blir ju en kostnad som läggs på hyran.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av PhR34k »

Förslag hjälper ingen. Staten är väldigt snabb med bestraffning när ingen lösning finns. Jag hade välkommnat alla typer av bestraffningar om det fanns färdiga alternativ men idag gör det inte det.
Hade varit betydligt bättre att staten tvingar fram en hållbar lösning innan.
Våra montörer utgår från hemmet och inte från firman vilket inte hjälps av laddning i arbetsplatsen då de kan ha 5-6 arbetsplatser på en dag.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
PhR34k skrev:
Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.
Nej men visst är det väl så att man faktiskt redan lagt förslag på att lagstifta om laddmöjligheter vid nybyggen? Infört investeringsstöd vid installation av laddare?

Att enskilda bostadsrättsföreningar och fastighetsägare inte är med på tåget ännu är en helt annan sak. Det går inte att tvinga ägare till investeringar i efterhand som då drabbar hyresgäster ekonomiskt utan att de haft möjlighet att ta ställning till saken. Det blir ju en kostnad som läggs på hyran.
Vårt hus är 71 år gammalt och har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter. Övriga parkerar på gatan och betalar för detta till kommunen. Hur vore det om kommunen satte upp laddstolpar?
Kommunen har inga sådana planer.
Genom sitt egna bostadsföretag har man satt upp en (1) laddstolpe i närmaste större bostadsområde. Jag var dit och kollade i förra veckan. Det är två parkeringsplatser, men bara ett uttag. Ett helt vanligt schuko märkt 10 A!
Max laddning är alltså ungefär 1 mil i timmen.....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
PhR34k skrev:
Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.
Nej men visst är det väl så att man faktiskt redan lagt förslag på att lagstifta om laddmöjligheter vid nybyggen? Infört investeringsstöd vid installation av laddare?

Att enskilda bostadsrättsföreningar och fastighetsägare inte är med på tåget ännu är en helt annan sak. Det går inte att tvinga ägare till investeringar i efterhand som då drabbar hyresgäster ekonomiskt utan att de haft möjlighet att ta ställning till saken. Det blir ju en kostnad som läggs på hyran.
Vårt hus är 71 år gammalt och har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter. Övriga parkerar på gatan och betalar för detta till kommunen. Hur vore det om kommunen satte upp laddstolpar? [Min fetstil.]
Kommunen har inga sådana planer.
Genom sitt egna bostadsföretag har man satt upp en (1) laddstolpe i närmaste större bostadsområde. Jag var dit och kollade i förra veckan. Det är två parkeringsplatser, men bara ett uttag. Ett helt vanligt schuko märkt 10 A!
Max laddning är alltså ungefär 1 mil i timmen.....
Precis. Jag bor på Ribersborg/Slottsstaden i Malmö. Här finns hur många offentligt ägda parkeringsplatser som helst – men inte en enda där någon som har en elbil kan betala för en egen personlig parkeringsplats där man kan veta att det kommer gå att ladda bilen över natten. Och följaktligen finns det knappt en enda elbil parkerad på gatorna här omkring...

Här finns det definitivt en hel del arbete kvar att göra...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Vårt hus är 71 år gammalt och har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter. Övriga parkerar på gatan och betalar för detta till kommunen. Hur vore det om kommunen satte upp laddstolpar?
Kommunen har inga sådana planer.
Låter precis som det gör i helt nyplanerade bostadsområden i storstäderna. Läste att man på gamla frihamnsområdet i Göteborg räknar kallt med att det kommer finnas 0,1 bil per hushåll. Det blir ju ganska nära 3 platser på 24 lägenheter.
Vi kommer nämligen inte alls köra bil i framtiden...
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Kriper »

På kortsemester till Höga kusten förra hösten bodde vi i Härnösand och där hade Härnösand Energi & Miljö AB byggt flera 22kW stolpar utplacerade runt i staden. Och laddningen, som kom från förnybar el, var gratis. Laddade fullt över natten innan vi skulle åka hemåt, så det kändes bra att kunna starta resan med laddat batteri. Så kan ett kommunalt energibolag vara ett föredöme för andra kommuner. Sämst hittills är Stockholm som har max tre timmars parkering med 3,7 kW på flera platser inne i stan. Hinner ju få max fyra mil på den tiden, samtidigt som man måste avbryta laddningen och flytta bilen för att undvika p-bot.

Så klart måste OKQ8 ta betalt för sin el, men allt annat än snabbladdning är ju inte intressant för framtida elbilsspekulanter.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Vårt hus är 71 år gammalt och har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter. Övriga parkerar på gatan och betalar för detta till kommunen. Hur vore det om kommunen satte upp laddstolpar?
Kommunen har inga sådana planer.
Låter precis som det gör i helt nyplanerade bostadsområden i storstäderna. Läste att man på gamla frihamnsområdet i Göteborg räknar kallt med att det kommer finnas 0,1 bil per hushåll. Det blir ju ganska nära 3 platser på 24 lägenheter.
Vi kommer nämligen inte alls köra bil i framtiden...
Så resonerar de på nybygget tvärsöver gatan också.
"Vi anser inte att de boende behöver bil eftersom det finns så goda kommunikationer i området"
För det första använder jag inte min bil främst för transporter i närområdet, för det andra kan de boende få besök av släkt och vänner med bil. De lär ju parkera i vårt område istället, som om det inte är tillräckligt svårt att hitta parkeringsplats redan. Särskilt städdagar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av OfarligTesla »

Kriper skrev:
På kortsemester till Höga kusten förra hösten bodde vi i Härnösand och där hade Härnösand Energi & Miljö AB byggt flera 22kW stolpar utplacerade runt i staden. Och laddningen, som kom från förnybar el, var gratis. Laddade fullt över natten innan vi skulle åka hemåt, så det kändes bra att kunna starta resan med laddat batteri. Så kan ett kommunalt energibolag vara ett föredöme för andra kommuner. Sämst hittills är Stockholm som har max tre timmars parkering med 3,7 kW på flera platser inne i stan. Hinner ju få max fyra mil på den tiden, samtidigt som man måste avbryta laddningen och flytta bilen för att undvika p-bot.

Så klart måste OKQ8 ta betalt för sin el, men allt annat än snabbladdning är ju inte intressant för framtida elbilsspekulanter.
Finns ju massvis med 11-22 kW stolpar i Stockholm både på gatan och i garage. Är vad jag själv laddar på och det är inte svårt att få plats för det mesta. Riktar oftast in mig på Eons stolpar ju för de är typ alltid 22 kW medan inCharge har vissa 3,7 kW stolpar. Det är lite fördelen med Stockholm tycker jag, det går i princip alltid att hitta parkering med laddning i närheten ifall man vill och som boende kan man ju ta 3,7 kW stolpar över natten ifall man vill det.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Kriper »

Jag håller med om allt du skriver om hur det är i Stockholm, men min erfarenhet är att 22Kw stolparna är upptagna av Taxi på Kungsholmen där jag oftast har ärenden. Och att kuta ut mitt i ett möte för att flytta bilen är inte helt idealt för mina behov. Nattetid är det ju gratis att parkera och det måste ju vara perfekt för dem som bor inne i stan.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av OfarligTesla »

Kriper skrev:
Jag håller med om allt du skriver om hur det är i Stockholm, men min erfarenhet är att 22Kw stolparna är upptagna av Taxi på Kungsholmen där jag oftast har ärenden. Och att kuta ut mitt i ett möte för att flytta bilen är inte helt idealt för mina behov. Nattetid är det ju gratis att parkera och det måste ju vara perfekt för dem som bor inne i stan.
Ja nu parkerar jag typ aldrig på Kungsholmen (förutom Eons laddare vid Kungsbro Strand där det brukar finnas plats) så mina erfarenheter är mest från Vasastan/Östermalm/City och trodde nog Kungsholmen hade det lika bra. Nu i covidtider har jag faktiskt tagit bilen även inom stan ibland när jag annars hade tagit taxi/tunnelbana och har passat på att ladda samtidigt så fått testa en del ställen.

Problemet är väl som du säger att många av gatuparkeringarna har max 3 timmar på 22 kW laddarna på dagtid. Men å andra sidan, ska man parkera en hel arbetsdag kommer man ju ganska långt med 3,7 kW också.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av bylund »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:

OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.

Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Tanka är ju OKQ8.....
Tanka ägs av Svensk Volvo- och Renaulthandel. De har något samarbete med OKQ8 dock, men antagligen inte vad gäller laddning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:

OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.

Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Tanka är ju OKQ8.....
Tanka ägs av Svensk Volvo- och Renaulthandel. De har något samarbete med OKQ8 dock, men antagligen inte vad gäller laddning.
Tanka säljer OKQ8s drivmedel. Man kan väl kalla OKQ8 för deras leverantör.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av martinot »

bylund skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:

OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.

Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Tanka är ju OKQ8.....
Tanka ägs av Svensk Volvo- och Renaulthandel. De har något samarbete med OKQ8 dock, men antagligen inte vad gäller laddning.
Ok. Mycket bra att veta att det inte är samma bolag, eller samma ägare. Tack! :)
Fredrik j skrev:
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:

OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.

Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Tanka är ju OKQ8.....
Tanka ägs av Svensk Volvo- och Renaulthandel. De har något samarbete med OKQ8 dock, men antagligen inte vad gäller laddning.
Tanka säljer OKQ8s drivmedel. Man kan väl kalla OKQ8 för deras leverantör.
Stor skillnad på att äga eller att vara leverantör av någon produkt. Milsvid skillnad (litade lite för mycket på dig där).

Men tur att det inte var så! Då finns det ju ändå trots allt lite hopp för OKQ8 att inte göra som Tanka.

Enligt Tankas hemsida https://www.tanka.se/miljo?scroll=laddning så står det följande:

"Betala smidigt med Volvokort och CarPay. Betalningen kan göras genom appen InCharge som är kopplad till Volvokortet och CarPay. Dina kostnader kan du alltid följa i CarPay. Laddstationerna kommer att vara förberedda för semisnabb laddning på 22 kW. Det innebär att din elbil kan laddas på ett par timmar."

Ok att man kan ta en fika, och kanske även ta en toapaus, men "ett par timmar"! Jesus! :mrgreen:

Sanslöst...


Matchar väl den video som länkats tidigare i tråden:

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Stor skillnad på att äga eller att vara leverantör av någon produkt. Milsvid skillnad (litade lite för mycket på dig där).
Har aldrig påstått att OKQ8 äger Tanka eller tvärt om.
Bara påpekade att Tanka-mackarna i praktiken är detsamma som OKQ8 eftersom dom säljer samma produkter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Stor skillnad på att äga eller att vara leverantör av någon produkt. Milsvid skillnad (litade lite för mycket på dig där).
Har aldrig påstått att OKQ8 äger Tanka eller tvärt om.
Bara påpekade att Tanka-mackarna i praktiken är detsamma som OKQ8 eftersom dom säljer samma produkter.

Nej, du sa att de var samma (inte att de sålda samma saker). Rena falsarium och lögner här nu. Dessutom så tror jag inte ens att det är sant gällande el som diskuteras; eller säljer de, eller kommer de sälja samma typ av laddlösningar påstår du?

Isf. kan jag säga god natt till OKQ8, för sämre tankstationer gällande el än Tanka går nog inte att finna! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Laddstationerna kommer att vara förberedda för semisnabb laddning på 22 kW. Det innebär att din elbil kan laddas på ett par timmar."

Ok att man kan ta en fika, och kanske även ta en toapaus, men "ett par timmar"! Jesus! :mrgreen:

Sanslöst...
Till deras försvar får man ändå säga att denna "satsning" troligen är anpassad till deras enda elbilsmodell som fanns för två år sedan, nämligen Zoe. Och då stämmer det faktiskt. Den kunde bara ladda med AC och var fulladdad på två timmar vid 22kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Laddstationerna kommer att vara förberedda för semisnabb laddning på 22 kW. Det innebär att din elbil kan laddas på ett par timmar."

Ok att man kan ta en fika, och kanske även ta en toapaus, men "ett par timmar"! Jesus! :mrgreen:

Sanslöst...
Till deras försvar får man ändå säga att denna "satsning" troligen är anpassad till deras enda elbilsmodell som fanns för två år sedan, nämligen Zoe. Och då stämmer det faktiskt. Den kunde bara ladda med AC och var fulladdad på två timmar vid 22kW.
Hade det bara varit för den kanske, men de vänder ju sig till alla typer av elbilsägare i reklamen. Det är nog där det fallerar kanske. För "vanliga" elbilsägare som åker till Tanka för att påvägen ladda sin elbil, så kommer de nog att få spendera längre tid i kaffebaren än men andra kedjors alternativ. :D

Men om vi lämnar deras högst tveksamma marknadsföring för en stund; Om det är sant som du säger, att de byggt upp ett helt laddningsnät på deras Tanka-stationer, efter en enda bildmodell på hela marknaden, så känns det ju något lite kortsiktigt om man säger så.

Alla bensinstationer får ju naturligtvis göra precis hur de vill gällande att hantera världen när den går över från fossilbränsle till elektrifiering, men för min del (som faktiskt varit gammal Tankakund för många år sedan) så har ju varumärket med detta nu kommit att framstå som ett rent skämt. :lol:

Hoppas att alla Zoe-ägare är nöjda ivf! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mikebike »

Som mångårig Tanka-kund, boende 250 meter från en Tanka och blivande elbilsägare tycker jag det är tragiskt.

Apropå tragiskt så har jag frågat om de har planer på att uppgradera laddstolparna på mitt jobb (KTH) från 3,7 kW till 11 kW. Svaret är att det inte är aktuellt. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Som mångårig Tanka-kund, boende 250 meter från en Tanka och blivande elbilsägare tycker jag det är tragiskt.

Apropå tragiskt så har jag frågat om de har planer på att uppgradera laddstolparna på mitt jobb (KTH) från 3,7 kW till 11 kW. Svaret är att det inte är aktuellt. :roll:
Tragiskt. :(

Man kan ju tycka att tekniska högskolor, och speciellt de som satsar på forskning hur samhället kan bli bättre på miljö och hållbarhet, faktiskt kunde föregå med bättre exempel själv. Blir ju en viss dissonans då.

Men att "snacka går ju". Jobbigare när man själv skall behöva göra saker (även om det är samma sak som man uppmuntrar andra till).

Men på denna sidan https://www.kth.se/om/miljo-hallbar-utv ... g-1.448091 så har de faktiskt ett avsnitt som skriver följande:

VI VILL VETA!

Rapportera miljöavvikelse eller förbättringsförslag

Har du sett något som avviker från hur KTH arbetar med miljöfrågor, så kallade avvikelser (brister) i miljöarbetet? Eller har du förbättringsförslag angående KTH:s miljöarbete?

https://intra.kth.se/styrning/miljo-hal ... e-1.876845


Kan ju vara värt att testa ivf.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Som mångårig Tanka-kund, boende 250 meter från en Tanka och blivande elbilsägare tycker jag det är tragiskt.

Apropå tragiskt så har jag frågat om de har planer på att uppgradera laddstolparna på mitt jobb (KTH) från 3,7 kW till 11 kW. Svaret är att det inte är aktuellt. :roll:
Givet att du lär parkera där hela dagen ser jag inte varför 3,7 kW inte skulle räcka faktiskt. Har haft det som laddning på fruns jobb förut och det var absolut inga problem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Som mångårig Tanka-kund, boende 250 meter från en Tanka och blivande elbilsägare tycker jag det är tragiskt.

Apropå tragiskt så har jag frågat om de har planer på att uppgradera laddstolparna på mitt jobb (KTH) från 3,7 kW till 11 kW. Svaret är att det inte är aktuellt. :roll:
Givet att du lär parkera där hela dagen ser jag inte varför 3,7 kW inte skulle räcka faktiskt. Har haft det som laddning på fruns jobb förut och det var absolut inga problem.
Jag cyklar nästan alltid till jobbet. Med 11 kW skulle det räcka att ta bilen en gång var tredje vecka (ungefär som jag gör idag), med 3,7 kW måste jag ta bilen en gång i veckan.
Det betyder 6 x trängselskatt istället för 2 x.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av jonasl »

Fast tanken är väl knappast att du ska ladda all din förbrukning på jobbet utan att det ska hjälpa de som inte tar sig både fram och tillbaka på en laddning att kunna köra elbil?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
Fast tanken är väl knappast att du ska ladda all din förbrukning på jobbet utan att det ska hjälpa de som inte tar sig både fram och tillbaka på en laddning att kunna köra elbil?
Ja, det är optimalt om man har en laddhybrid och några mil till jobbet samt kör bil varje dag. Det stod dock en Model S där i fredags, men den var inte på laddning....

Jag tycker det känns lite futtigt att ladda med 3,7 kW. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar