Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Teslaägare kontakten2 » 13 okt 2020 10:35

Märkligt hur man inte först implementerar ett fungerande betalsystem med kort. Sen efter detta testar ett nytt system.

Systemkillen på bee
"Jag killgissar att denna appen eller rfid är hur bra som helst"
Användarvisningsbild
kontakten2
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LasseTM » 13 okt 2020 11:06

kontakten2 skrev:Märkligt hur man inte först implementerar ett fungerande betalsystem med kort. Sen efter detta testar ett nytt system.

Systemkillen på bee

Jag försvarar inte detta på något sätt då det minskar efterfrågan på elbilar eftersom laddningen blir krånglig men man måste ha en vis förståelse.
Att Visa/Mastercard/Amex tar avgifter är ganska känt, om någon åker in och laddar för 20-30:- och kortet tar 5:- i avgift för transaktionen förstår jag att de försöker undvika detta genom att samla allt till en räking.

Men det är en ohållbar situation vi har nu, ofta är det dessutom ganska luddigt vad det faktiskt kostar att ladda.
Ingen vid en bensinpump hade accepterat att det stod att 1 liter 95 oktan kostar mellan 10-17:- lite beroende på vind och väder ungefär som det är när man betalar per minut istället för kWh.
Är ju bättre att sätta max 45min och efter det kostar det en extra avgift etc.

Jag laddae hos Fortum i Linköping i helgen, fick max ut 30kW med min varma M3 LR, ringer fortum och påtalar detta eftersom jag betalar per minut.
De startar om laddaren och helt plötsligt fick jag 43kW :S
Inga jätte pengar vi pratar här men hjärndöd modell att ta betalt per minut.

Har heller aldrig sett ett företag som avrunder så uppenbart fel, hade laddat i runt 32min och 2 sekunder självklart fick jag betala för 33min :S

För att summera mitt inlägg så finns det gott om exempel där ute hur man inte ska göra och få exempel på hur det bör skötas.
Senast redigerad av LasseTM 13 okt 2020 11:12, redigerad totalt 1 gång.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
13.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Referralkod: lars86444

Inläggav Teslaägare PEHO » 13 okt 2020 11:11

Hur har laddningen kommit igång på OKQ8?
Tänkte på möjlighet till att tvätta eller skölja av bilen under laddningen skulle vara bra sätt att ta vara på laddtiden...
En annan sak, när jag laddade i Borlänge så gick jag in på Ok macken och tittade runt och hittade en smidig bra kortplånbok så det finns ju saker att göra när man laddar vid macken. Sen givet är snabb laddning.
Bra att ok satsar på el.
/peter
Användarvisningsbild
PEHO
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinot » 13 okt 2020 11:32

LasseTM skrev:
kontakten2 skrev:Märkligt hur man inte först implementerar ett fungerande betalsystem med kort. Sen efter detta testar ett nytt system.

Systemkillen på bee

Jag försvarar inte detta på något sätt då det minskar efterfrågan på elbilar eftersom laddningen blir krånglig men man måste ha en vis förståelse.
Att Visa/Mastercard/Amex tar avgifter är ganska känt, om någon åker in och laddar för 20-30:- och kortet tar 5:- i avgift för transaktionen förstår jag att de försöker undvika detta genom att samla allt till en räking.

Stora bolag får kraftiga rabatter på de kortavgifterna. Drabbar mest småhandlare.

Frågade en på Ikea hur de kunde låta kunder köpa en varmkorv för 5.- på kreditkort (har tidigare varit konsult och projektledare inom finansiella lösningar för detaljhandel), och de sa ungefär (minns inte ordagrant, då det var massvis med år sedan) ;"Inga som helst problem! Vi har bra avtal och rabatter med kortföretagen".

Finns ju en orsak till att alla besinmackar tar kort i alla sina tankstationer.

Finns ingen som helst anledning att inte göra liknande för elladdning (speciellt inte när det dessutom numera oftast, förutom hos Tesla, är dyrare att ladda el än tanka fossilbränsle).

Är man ändå orolig för extremt små belopp på transaktionerna, så är det dessutom inget som hindrar att de säger något motsvarande som "minst x kWh laddning" eller "minst x kronor debitering" (de kan ju alltid skylla på att det är svårt att få mätnoggrannhet på små mängder el).
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav mikebike » 13 okt 2020 12:09

PEHO skrev:Hur har laddningen kommit igång på OKQ8?
Tänkte på möjlighet till att tvätta eller skölja av bilen under laddningen skulle vara bra sätt att ta vara på laddtiden...
En annan sak, när jag laddade i Borlänge så gick jag in på Ok macken och tittade runt och hittade en smidig bra kortplånbok så det finns ju saker att göra när man laddar vid macken. Sen givet är snabb laddning.
Bra att ok satsar på el.
/peter

Tvätta bilen samtidigt som du laddar?
Förutom det elsäkerhetsmässiga så lär du behöva en väldigt lång kabel. ;)
mikebike

Inläggav Teslaägare bonath » 13 okt 2020 12:22

mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.

Det har dom...
Kolla in videon från Rejmes, Halmstad...

viewtopic.php?f=27&t=12687&p=252970&hilit=rejmes#p252959
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Referralkod: svante59135

Inläggav Teslaägare Jerker » 13 okt 2020 12:38

bonath skrev:
mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.

Det har dom...

Laddad volym! Tanka tänker el i vätskeform.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav mikebike » 13 okt 2020 12:51

bonath skrev:

Det har dom...

Lite långt att åka för mig. Jag har 250 meter till närmaste Tanka/Bilia, utan laddplatser.
mikebike

Inläggav Teslaägare martinot » 13 okt 2020 13:06

bonath skrev:

Det har dom...

Svenska bensinmackar blir nu moderna laddstationer

https://www.expressen.se/motor/trafik/s ... stationer/

Från nyhetsartikeln (även om den är två gammal så är det ändå fruktansvärt komiskt feltänkt även med den tidens mått):

"På ett par timmar ska Volvo- och Renault-kunderna ha laddat tillräckligt för att fortsätta resan, enligt Vattenfall."

:D

Underbart koncept framtaget av de kloka människorna på Vattenfall, Volvo/Renault, och Tanka. "Tillsammans kan vi", typ?

OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.

Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Senast redigerad av martinot 13 okt 2020 13:14, redigerad totalt 1 gång.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Fredrik j » 13 okt 2020 13:12

martinot skrev:
OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.

Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.

Tanka är ju OKQ8.....
Fredrik j

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt