Sida 14 av 16

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

InläggPostat: 13 okt 2020 13:15
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.

Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.


Tanka är ju OKQ8.....


Ajdå! Bådar inte alls gott för deras "lösning" på elbilsladdning längs vägarna då... :(

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

InläggPostat: 13 okt 2020 13:33
av PhR34k
Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

InläggPostat: 13 okt 2020 13:37
av BrooklynS
PhR34k skrev:Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.


Nej men visst är det väl så att man faktiskt redan lagt förslag på att lagstifta om laddmöjligheter vid nybyggen? Infört investeringsstöd vid installation av laddare?

Att enskilda bostadsrättsföreningar och fastighetsägare inte är med på tåget ännu är en helt annan sak. Det går inte att tvinga ägare till investeringar i efterhand som då drabbar hyresgäster ekonomiskt utan att de haft möjlighet att ta ställning till saken. Det blir ju en kostnad som läggs på hyran.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

InläggPostat: 13 okt 2020 14:18
av PhR34k
Förslag hjälper ingen. Staten är väldigt snabb med bestraffning när ingen lösning finns. Jag hade välkommnat alla typer av bestraffningar om det fanns färdiga alternativ men idag gör det inte det.
Hade varit betydligt bättre att staten tvingar fram en hållbar lösning innan.
Våra montörer utgår från hemmet och inte från firman vilket inte hjälps av laddning i arbetsplatsen då de kan ha 5-6 arbetsplatser på en dag.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

InläggPostat: 13 okt 2020 14:32
av mikebike
BrooklynS skrev:
PhR34k skrev:Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.


Nej men visst är det väl så att man faktiskt redan lagt förslag på att lagstifta om laddmöjligheter vid nybyggen? Infört investeringsstöd vid installation av laddare?

Att enskilda bostadsrättsföreningar och fastighetsägare inte är med på tåget ännu är en helt annan sak. Det går inte att tvinga ägare till investeringar i efterhand som då drabbar hyresgäster ekonomiskt utan att de haft möjlighet att ta ställning till saken. Det blir ju en kostnad som läggs på hyran.

Vårt hus är 71 år gammalt och har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter. Övriga parkerar på gatan och betalar för detta till kommunen. Hur vore det om kommunen satte upp laddstolpar?
Kommunen har inga sådana planer.
Genom sitt egna bostadsföretag har man satt upp en (1) laddstolpe i närmaste större bostadsområde. Jag var dit och kollade i förra veckan. Det är två parkeringsplatser, men bara ett uttag. Ett helt vanligt schuko märkt 10 A!
Max laddning är alltså ungefär 1 mil i timmen.....

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

InläggPostat: 13 okt 2020 14:45
av SwedishAdvocate
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
PhR34k skrev:Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.


Nej men visst är det väl så att man faktiskt redan lagt förslag på att lagstifta om laddmöjligheter vid nybyggen? Infört investeringsstöd vid installation av laddare?

Att enskilda bostadsrättsföreningar och fastighetsägare inte är med på tåget ännu är en helt annan sak. Det går inte att tvinga ägare till investeringar i efterhand som då drabbar hyresgäster ekonomiskt utan att de haft möjlighet att ta ställning till saken. Det blir ju en kostnad som läggs på hyran.

Vårt hus är 71 år gammalt och har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter. Övriga parkerar på gatan och betalar för detta till kommunen. Hur vore det om kommunen satte upp laddstolpar? [Min fetstil.]
Kommunen har inga sådana planer.
Genom sitt egna bostadsföretag har man satt upp en (1) laddstolpe i närmaste större bostadsområde. Jag var dit och kollade i förra veckan. Det är två parkeringsplatser, men bara ett uttag. Ett helt vanligt schuko märkt 10 A!
Max laddning är alltså ungefär 1 mil i timmen.....

Precis. Jag bor på Ribersborg/Slottsstaden i Malmö. Här finns hur många offentligt ägda parkeringsplatser som helst – men inte en enda där någon som har en elbil kan betala för en egen personlig parkeringsplats där man kan veta att det kommer gå att ladda bilen över natten. Och följaktligen finns det knappt en enda elbil parkerad på gatorna här omkring...

Här finns det definitivt en hel del arbete kvar att göra...

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

InläggPostat: 13 okt 2020 15:04
av Fredrik j
mikebike skrev:Vårt hus är 71 år gammalt och har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter. Övriga parkerar på gatan och betalar för detta till kommunen. Hur vore det om kommunen satte upp laddstolpar?
Kommunen har inga sådana planer.


Låter precis som det gör i helt nyplanerade bostadsområden i storstäderna. Läste att man på gamla frihamnsområdet i Göteborg räknar kallt med att det kommer finnas 0,1 bil per hushåll. Det blir ju ganska nära 3 platser på 24 lägenheter.
Vi kommer nämligen inte alls köra bil i framtiden...

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

InläggPostat: 13 okt 2020 15:43
av Kriper
På kortsemester till Höga kusten förra hösten bodde vi i Härnösand och där hade Härnösand Energi & Miljö AB byggt flera 22kW stolpar utplacerade runt i staden. Och laddningen, som kom från förnybar el, var gratis. Laddade fullt över natten innan vi skulle åka hemåt, så det kändes bra att kunna starta resan med laddat batteri. Så kan ett kommunalt energibolag vara ett föredöme för andra kommuner. Sämst hittills är Stockholm som har max tre timmars parkering med 3,7 kW på flera platser inne i stan. Hinner ju få max fyra mil på den tiden, samtidigt som man måste avbryta laddningen och flytta bilen för att undvika p-bot.

Så klart måste OKQ8 ta betalt för sin el, men allt annat än snabbladdning är ju inte intressant för framtida elbilsspekulanter.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

InläggPostat: 13 okt 2020 15:50
av mikebike
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:Vårt hus är 71 år gammalt och har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter. Övriga parkerar på gatan och betalar för detta till kommunen. Hur vore det om kommunen satte upp laddstolpar?
Kommunen har inga sådana planer.


Låter precis som det gör i helt nyplanerade bostadsområden i storstäderna. Läste att man på gamla frihamnsområdet i Göteborg räknar kallt med att det kommer finnas 0,1 bil per hushåll. Det blir ju ganska nära 3 platser på 24 lägenheter.
Vi kommer nämligen inte alls köra bil i framtiden...

Så resonerar de på nybygget tvärsöver gatan också.
"Vi anser inte att de boende behöver bil eftersom det finns så goda kommunikationer i området"
För det första använder jag inte min bil främst för transporter i närområdet, för det andra kan de boende få besök av släkt och vänner med bil. De lär ju parkera i vårt område istället, som om det inte är tillräckligt svårt att hitta parkeringsplats redan. Särskilt städdagar.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

InläggPostat: 13 okt 2020 15:54
av OfarligTesla
Kriper skrev:På kortsemester till Höga kusten förra hösten bodde vi i Härnösand och där hade Härnösand Energi & Miljö AB byggt flera 22kW stolpar utplacerade runt i staden. Och laddningen, som kom från förnybar el, var gratis. Laddade fullt över natten innan vi skulle åka hemåt, så det kändes bra att kunna starta resan med laddat batteri. Så kan ett kommunalt energibolag vara ett föredöme för andra kommuner. Sämst hittills är Stockholm som har max tre timmars parkering med 3,7 kW på flera platser inne i stan. Hinner ju få max fyra mil på den tiden, samtidigt som man måste avbryta laddningen och flytta bilen för att undvika p-bot.

Så klart måste OKQ8 ta betalt för sin el, men allt annat än snabbladdning är ju inte intressant för framtida elbilsspekulanter.


Finns ju massvis med 11-22 kW stolpar i Stockholm både på gatan och i garage. Är vad jag själv laddar på och det är inte svårt att få plats för det mesta. Riktar oftast in mig på Eons stolpar ju för de är typ alltid 22 kW medan inCharge har vissa 3,7 kW stolpar. Det är lite fördelen med Stockholm tycker jag, det går i princip alltid att hitta parkering med laddning i närheten ifall man vill och som boende kan man ju ta 3,7 kW stolpar över natten ifall man vill det.