Sida 6 av 7

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 17:27
av Kriper
Jag håller med om allt du skriver om hur det är i Stockholm, men min erfarenhet är att 22Kw stolparna är upptagna av Taxi på Kungsholmen där jag oftast har ärenden. Och att kuta ut mitt i ett möte för att flytta bilen är inte helt idealt för mina behov. Nattetid är det ju gratis att parkera och det måste ju vara perfekt för dem som bor inne i stan.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 17:36
av OfarligTesla
Kriper skrev:
Jag håller med om allt du skriver om hur det är i Stockholm, men min erfarenhet är att 22Kw stolparna är upptagna av Taxi på Kungsholmen där jag oftast har ärenden. Och att kuta ut mitt i ett möte för att flytta bilen är inte helt idealt för mina behov. Nattetid är det ju gratis att parkera och det måste ju vara perfekt för dem som bor inne i stan.
Ja nu parkerar jag typ aldrig på Kungsholmen (förutom Eons laddare vid Kungsbro Strand där det brukar finnas plats) så mina erfarenheter är mest från Vasastan/Östermalm/City och trodde nog Kungsholmen hade det lika bra. Nu i covidtider har jag faktiskt tagit bilen även inom stan ibland när jag annars hade tagit taxi/tunnelbana och har passat på att ladda samtidigt så fått testa en del ställen.

Problemet är väl som du säger att många av gatuparkeringarna har max 3 timmar på 22 kW laddarna på dagtid. Men å andra sidan, ska man parkera en hel arbetsdag kommer man ju ganska långt med 3,7 kW också.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 17 okt 2020 23:26
av bylund
Fredrik j skrev:
martinot skrev:

OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.

Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Tanka är ju OKQ8.....
Tanka ägs av Svensk Volvo- och Renaulthandel. De har något samarbete med OKQ8 dock, men antagligen inte vad gäller laddning.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 17 okt 2020 23:49
av Fredrik j
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:

OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.

Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Tanka är ju OKQ8.....
Tanka ägs av Svensk Volvo- och Renaulthandel. De har något samarbete med OKQ8 dock, men antagligen inte vad gäller laddning.
Tanka säljer OKQ8s drivmedel. Man kan väl kalla OKQ8 för deras leverantör.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 18 okt 2020 00:05
av martinot
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:

OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.

Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Tanka är ju OKQ8.....
Tanka ägs av Svensk Volvo- och Renaulthandel. De har något samarbete med OKQ8 dock, men antagligen inte vad gäller laddning.
Ok. Mycket bra att veta att det inte är samma bolag, eller samma ägare. Tack! :)
Fredrik j skrev:
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:

OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.

Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Tanka är ju OKQ8.....
Tanka ägs av Svensk Volvo- och Renaulthandel. De har något samarbete med OKQ8 dock, men antagligen inte vad gäller laddning.
Tanka säljer OKQ8s drivmedel. Man kan väl kalla OKQ8 för deras leverantör.
Stor skillnad på att äga eller att vara leverantör av någon produkt. Milsvid skillnad (litade lite för mycket på dig där).

Men tur att det inte var så! Då finns det ju ändå trots allt lite hopp för OKQ8 att inte göra som Tanka.

Enligt Tankas hemsida https://www.tanka.se/miljo?scroll=laddning så står det följande:

"Betala smidigt med Volvokort och CarPay. Betalningen kan göras genom appen InCharge som är kopplad till Volvokortet och CarPay. Dina kostnader kan du alltid följa i CarPay. Laddstationerna kommer att vara förberedda för semisnabb laddning på 22 kW. Det innebär att din elbil kan laddas på ett par timmar."

Ok att man kan ta en fika, och kanske även ta en toapaus, men "ett par timmar"! Jesus! :mrgreen:

Sanslöst...


Matchar väl den video som länkats tidigare i tråden:


Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 18 okt 2020 00:14
av Fredrik j
martinot skrev:
Stor skillnad på att äga eller att vara leverantör av någon produkt. Milsvid skillnad (litade lite för mycket på dig där).
Har aldrig påstått att OKQ8 äger Tanka eller tvärt om.
Bara påpekade att Tanka-mackarna i praktiken är detsamma som OKQ8 eftersom dom säljer samma produkter.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 18 okt 2020 00:22
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Stor skillnad på att äga eller att vara leverantör av någon produkt. Milsvid skillnad (litade lite för mycket på dig där).
Har aldrig påstått att OKQ8 äger Tanka eller tvärt om.
Bara påpekade att Tanka-mackarna i praktiken är detsamma som OKQ8 eftersom dom säljer samma produkter.

Nej, du sa att de var samma (inte att de sålda samma saker). Rena falsarium och lögner här nu. Dessutom så tror jag inte ens att det är sant gällande el som diskuteras; eller säljer de, eller kommer de sälja samma typ av laddlösningar påstår du?

Isf. kan jag säga god natt till OKQ8, för sämre tankstationer gällande el än Tanka går nog inte att finna! :lol:

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 18 okt 2020 08:14
av mati
martinot skrev:
Laddstationerna kommer att vara förberedda för semisnabb laddning på 22 kW. Det innebär att din elbil kan laddas på ett par timmar."

Ok att man kan ta en fika, och kanske även ta en toapaus, men "ett par timmar"! Jesus! :mrgreen:

Sanslöst...
Till deras försvar får man ändå säga att denna "satsning" troligen är anpassad till deras enda elbilsmodell som fanns för två år sedan, nämligen Zoe. Och då stämmer det faktiskt. Den kunde bara ladda med AC och var fulladdad på två timmar vid 22kW.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 18 okt 2020 10:14
av martinot
mati skrev:
martinot skrev:
Laddstationerna kommer att vara förberedda för semisnabb laddning på 22 kW. Det innebär att din elbil kan laddas på ett par timmar."

Ok att man kan ta en fika, och kanske även ta en toapaus, men "ett par timmar"! Jesus! :mrgreen:

Sanslöst...
Till deras försvar får man ändå säga att denna "satsning" troligen är anpassad till deras enda elbilsmodell som fanns för två år sedan, nämligen Zoe. Och då stämmer det faktiskt. Den kunde bara ladda med AC och var fulladdad på två timmar vid 22kW.
Hade det bara varit för den kanske, men de vänder ju sig till alla typer av elbilsägare i reklamen. Det är nog där det fallerar kanske. För "vanliga" elbilsägare som åker till Tanka för att påvägen ladda sin elbil, så kommer de nog att få spendera längre tid i kaffebaren än men andra kedjors alternativ. :D

Men om vi lämnar deras högst tveksamma marknadsföring för en stund; Om det är sant som du säger, att de byggt upp ett helt laddningsnät på deras Tanka-stationer, efter en enda bildmodell på hela marknaden, så känns det ju något lite kortsiktigt om man säger så.

Alla bensinstationer får ju naturligtvis göra precis hur de vill gällande att hantera världen när den går över från fossilbränsle till elektrifiering, men för min del (som faktiskt varit gammal Tankakund för många år sedan) så har ju varumärket med detta nu kommit att framstå som ett rent skämt. :lol:

Hoppas att alla Zoe-ägare är nöjda ivf! :)

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 18 okt 2020 10:59
av mikebike
Som mångårig Tanka-kund, boende 250 meter från en Tanka och blivande elbilsägare tycker jag det är tragiskt.

Apropå tragiskt så har jag frågat om de har planer på att uppgradera laddstolparna på mitt jobb (KTH) från 3,7 kW till 11 kW. Svaret är att det inte är aktuellt. :roll:

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 18 okt 2020 14:44
av martinot
mikebike skrev:
Som mångårig Tanka-kund, boende 250 meter från en Tanka och blivande elbilsägare tycker jag det är tragiskt.

Apropå tragiskt så har jag frågat om de har planer på att uppgradera laddstolparna på mitt jobb (KTH) från 3,7 kW till 11 kW. Svaret är att det inte är aktuellt. :roll:
Tragiskt. :(

Man kan ju tycka att tekniska högskolor, och speciellt de som satsar på forskning hur samhället kan bli bättre på miljö och hållbarhet, faktiskt kunde föregå med bättre exempel själv. Blir ju en viss dissonans då.

Men att "snacka går ju". Jobbigare när man själv skall behöva göra saker (även om det är samma sak som man uppmuntrar andra till).

Men på denna sidan https://www.kth.se/om/miljo-hallbar-utv ... g-1.448091 så har de faktiskt ett avsnitt som skriver följande:

VI VILL VETA!

Rapportera miljöavvikelse eller förbättringsförslag

Har du sett något som avviker från hur KTH arbetar med miljöfrågor, så kallade avvikelser (brister) i miljöarbetet? Eller har du förbättringsförslag angående KTH:s miljöarbete?

https://intra.kth.se/styrning/miljo-hal ... e-1.876845


Kan ju vara värt att testa ivf.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 18 okt 2020 14:57
av OfarligTesla
mikebike skrev:
Som mångårig Tanka-kund, boende 250 meter från en Tanka och blivande elbilsägare tycker jag det är tragiskt.

Apropå tragiskt så har jag frågat om de har planer på att uppgradera laddstolparna på mitt jobb (KTH) från 3,7 kW till 11 kW. Svaret är att det inte är aktuellt. :roll:
Givet att du lär parkera där hela dagen ser jag inte varför 3,7 kW inte skulle räcka faktiskt. Har haft det som laddning på fruns jobb förut och det var absolut inga problem.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 18 okt 2020 15:58
av mikebike
OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Som mångårig Tanka-kund, boende 250 meter från en Tanka och blivande elbilsägare tycker jag det är tragiskt.

Apropå tragiskt så har jag frågat om de har planer på att uppgradera laddstolparna på mitt jobb (KTH) från 3,7 kW till 11 kW. Svaret är att det inte är aktuellt. :roll:
Givet att du lär parkera där hela dagen ser jag inte varför 3,7 kW inte skulle räcka faktiskt. Har haft det som laddning på fruns jobb förut och det var absolut inga problem.
Jag cyklar nästan alltid till jobbet. Med 11 kW skulle det räcka att ta bilen en gång var tredje vecka (ungefär som jag gör idag), med 3,7 kW måste jag ta bilen en gång i veckan.
Det betyder 6 x trängselskatt istället för 2 x.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 19 okt 2020 20:55
av jonasl
Fast tanken är väl knappast att du ska ladda all din förbrukning på jobbet utan att det ska hjälpa de som inte tar sig både fram och tillbaka på en laddning att kunna köra elbil?

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 19 okt 2020 21:08
av mikebike
jonasl skrev:
Fast tanken är väl knappast att du ska ladda all din förbrukning på jobbet utan att det ska hjälpa de som inte tar sig både fram och tillbaka på en laddning att kunna köra elbil?
Ja, det är optimalt om man har en laddhybrid och några mil till jobbet samt kör bil varje dag. Det stod dock en Model S där i fredags, men den var inte på laddning....

Jag tycker det känns lite futtigt att ladda med 3,7 kW. ;)

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 19 okt 2020 22:00
av OfarligTesla
mikebike skrev:
Jag cyklar nästan alltid till jobbet. Med 11 kW skulle det räcka att ta bilen en gång var tredje vecka (ungefär som jag gör idag), med 3,7 kW måste jag ta bilen en gång i veckan.
Det betyder 6 x trängselskatt istället för 2 x.
Hur får du det att gå ihop? I en Model 3 hade du t.ex. laddat ca 50% på en arbetsdag med 3,7 kW. Du har väl ca 80% som du kommer använda (10-90%) så det är ju inte som att du har 3 ggr större batteri bara för att du laddar 3 ggr snabbare.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 15 dec 2020 14:10
av wcarlsson
Hej! Jag har skaffat OKQ8s kort "Business Basic EL". Jag har också laddat ner OKQ8s app "OKQ8 Elbilsladdning". I appen kan man lägga in ett kort för att betala för laddning, men man kan inte använda OKQ8s egna kort? När ska jag använda kortet för att ladda? Varför kan jag inte lägga in det i appen? Hela vitsen med kortet var att samla kostnader för laddning på en faktura.